Keinoja niskakivun lieventämiseksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua vaivaa jatkuva niska, hartiaseudun kiputila. Liikunta, venyttely eikä tulehdussärkylääkityskään tunnu auttavan pidemmän päälle. Lihakseni ovat kireät kuin viulunkielet ja olen väsynyt. Unikin on katkonaista. Voi olla fibromyalgiaa...
Tietääkö kukaan hyviä keinoja tai jotain hyvää lääkettä joka voisi auttaa tilannettani?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Mikäs on elämäntilanne? Työ tai perhe tai molemmat yleensä lyö hartiat jumiin. Mikään "otan nyt rennosti" ei auta jos oikeita solmuja ei avata.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Minkälaista liikuntaa olet kokeillut? Meinaan että jos on liian rankkaa/staattista, niin ei auta.

Weird'Os
Minua vaivaa jatkuva niska, hartiaseudun kiputila. Liikunta, venyttely eikä tulehdussärkylääkityskään tunnu auttavan pidemmän päälle. Lihakseni ovat kireät kuin viulunkielet ja olen väsynyt. Unikin on katkonaista. Voi olla fibromyalgiaa...
Tietääkö kukaan hyviä keinoja tai jotain hyvää lääkettä joka voisi auttaa tilannettani?
Vierailija
Weird'Os

Kannattaisi ensin selvittää miksi lihakset ovat jännittyneinä, oletko pitkän ajan samassa asennossa esim. tietokoneen ääressä.

Vierailija
Minkälaista liikuntaa olet kokeillut?

Poljen omalla kuntopyörällä 40 minuuttia ainakin kolmena päivänä viikossa.

Mikäs on elämäntilanne? Työ tai perhe tai molemmat yleensä lyö hartiat jumiin. Mikään "otan nyt rennosti" ei auta jos oikeita solmuja ei avata.

Lukion päättänyt, astun alokkaaksi 7.1. Se vähän ressaa. En usko että kyse on kuitenkaan siitä koska jännitystila on vaivannut jo pidemmän aikaa. Silloinkin kun mikään ei ressaa.

Kannattaisi ensin selvittää miksi lihakset ovat jännittyneinä, oletko pitkän ajan samassa asennossa esim. tietokoneen ääressä.

Olen kyllä koneella paljon, ja voi olla , että se pahentaa tlannettani. En kuitenkaan usko että se on syy jatkuvaan jännitykseen. Olen lukenut sairaudesta nimeltä fibromyalgia, jossa elimistöstä löytyy useita kipupisteitä jotka aiheuttavat sellaisia ongelmia kuin minulla on. Ehkä ruokavalion muutos voisi auttaa...

Vierailija

Istumisessa ei tule turhia jännityksiä jos istuu ryhdikkäästi. Oletko koskaan ajatellut missä asennossa yleensä istut? Alituinen pään kurottaminen kohti monitoria voi kieliä heikosta näöstä.

Vierailija

Oman terveyskeskuksen fysioterapiaan kannattaisi pirauttaa. Voi olla, että tarvitset omalääkäriltä lähetteen. Sieltä saisit varmasti asianmukaista infoa, ja samalla selviäisi mikä siellä niskassa on jumissa.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
Weird'Os
Minkälaista liikuntaa olet kokeillut?

Poljen omalla kuntopyörällä 40 minuuttia ainakin kolmena päivänä viikossa.

Taitaa kuntopyöräily olla tuohon vaivaan aivan väärä kuntoilulaji. Saat sillä luultavasti niskasi vaan pahemmin jumiin.

Sun pitää saada liikettä hartioihin. Kuntosalia (alkuun) kevyillä painoilla.

Hartiaseudun venytystä keppijumpalla.

Uinti, erityisesti vapaauinti pitää yläselän kunnossa. Mutta hanki uimalasit ja opettele oikea tekniikka (liu'un aikana kasvot vedessä ja niska suorana, uitpa sitten rintaa tai vapaata.)

Sauvakävely ja hiihto käyvät myös päätenörtin hoitoon

Edit:

Weird'Os
Olen lukenut sairaudesta nimeltä fibromyalgia, jossa elimistöstä löytyy useita kipupisteitä jotka aiheuttavat sellaisia ongelmia kuin minulla on. Ehkä ruokavalion muutos voisi auttaa...

Jos en aivan väärässä ole, niin tuo fibromyalgia on enempi mummojen kuin asevelvollisuus ikäisten miesten vaiva. Niin jotta eiköhän sinua vaivaa vain monipuolisen liikunnan puute.

Vierailija
Jos en aivan väärässä ole, niin tuo fibromyalgia on enempi mummojen kuin asevelvollisuus ikäisten miesten vaiva. Niin jotta eiköhän sinua vaivaa vain monipuolisen liikunnan puute.

Totta. Suurin osa fibromyalgiaa sairastavista on keski- ikäisiä tai hieman yli. Fobromyalgia on kuitenkin stressiperäinen sairaus, jossa jatkuvasta lihasjännityksestä ja stressistä johtuen pahimpien jännitysalueiden lihassolujen mitokondriot kuolevat. Mitokondrioiden kuolemasta ja jännityksestä johtuva lihaksen happiaineenvaihdunta on hidas ja tämä vähentää lihassolun kykyä käyttää ja hyödyntää energiaa. Kipupisteitä löytyy jokaisesta raajasta, mutta pahimat löytyvät niska hartia, kaula ja rintäkehän alueelta.

Se, että olen kokenut paljon henkistä väkivaltaa elämäni aikana on johtanut minun tapauksessani syvään masennukseen , pitkäaikaiseen unettomuuteen , sosiaalisen eriytyneisyyteen, ja sietämättömään stressiin. Siis tekijöihin jotka aiheuttavat fibromyalgiaa.

Minua ei vaivaa monipuolisen liikunnan puute. Olen käynyt myös kuntosalilla kuusitoista vuotiaasta lähtien.

Vierailija

Fysioterapeuttiset keinot kipujen hallintaan tunnen, mutta lääkkeitä joilla voi kipuja lievittää, en tunne ja niistä haluaisin tietää.

Vierailija
Weird'Os
Fysioterapeuttiset keinot kipujen hallintaan tunnen, mutta lääkkeitä joilla voi kipuja lievittää, en tunne ja niistä haluaisin tietää.

Dolan (Leiras) tabletti poistaa kivun ja rentouttaa lihakset 5-12 tunniksi, jolloin voi venytellä ja urheilla.
Ainesosat: Orphenadrin. citr. 35 mg
Parasetamol. 450 mg
Lactos. monohydr., Constit. q.s.

Lääke voi haitata suorituskykyä liikenteessä .
Reseptilääke.

Vierailija
Weird'Os

Totta. Suurin osa fibromyalgiaa sairastavista on keski- ikäisiä tai hieman yli. Fobromyalgia on kuitenkin stressiperäinen sairaus, jossa jatkuvasta lihasjännityksestä ja stressistä johtuen pahimpien jännitysalueiden lihassolujen mitokondriot kuolevat. Mitokondrioiden kuolemasta ja jännityksestä johtuva lihaksen happiaineenvaihdunta on hidas ja tämä vähentää lihassolun kykyä käyttää ja hyödyntää energiaa. Kipupisteitä löytyy jokaisesta raajasta, mutta pahimat löytyvät niska hartia, kaula ja rintäkehän alueelta.

Se, että olen kokenut paljon henkistä väkivaltaa elämäni aikana on johtanut minun tapauksessani syvään masennukseen , pitkäaikaiseen unettomuuteen , sosiaalisen eriytyneisyyteen, ja sietämättömään stressiin. Siis tekijöihin jotka aiheuttavat fibromyalgiaa.

Minua ei vaivaa monipuolisen liiku Markku Turusen osalta ovat mielenkiintoista luettavaannan puute. Olen käynyt myös kuntosalilla kuusitoista vuotiaasta lähtien.

Tähän henkiseen ahdistukseen lääkkeistä voisi kokeilla Cipralexia, vaikuttava aine essitalopraami, joka kuuluu SSRI masennuslääkeryhmään.
Aloitus 5 mg, sivuvaikutuksena mm. vatsakivut .
Lähes kaikki lääkkeet ovat maksatoksisia , joten niitä tulee käyttää kohtuudella ja mahdollisimman lyhyen ajan.
Alkoholi+lääkkeet=huono idea..

Lisäksi voit katsoa onko lantiosi kallellaan -parantuneen http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html fysiatri Markku Turusen osalta ovat mielenkiintoista luettavaa.

Vierailija
Poison dart frog
Alituinen pään kurottaminen kohti monitoria voi kieliä heikosta näöstä.
Tai liian korkeasta tarkkuudesta suhteessa näytön kokoon.
Weird'Os
Lukion päättänyt, astun alokkaaksi 7.1. Se vähän ressaa.
Hajoa

Vitsivitsi. Ei kannata turhaa stressata. Jännittää pikemminkin. Älä ota mitään siellä intissä liian vakavasti. Se on aikuisten leikkipaikka.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat