Käytännön taloustietoa

Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Dieselinn hinta oli 70-luvulla vain puolet bensan hinnasta, nyt enää 15% halvempaa. Vielä 80-luvulla ns. maasturien dieselvero oli aivan nimellinen ja dieselin käyttö oli halpaa nykyhetkeen verrattuna. Bensa-autot eivät haise, ovat lämpimämpi talvella ja hiljaisempia. Silti dieselautojen osuus autokannasta kasvaa ennätysmäisesti. Mikä järki tässä on?

Tämä noudattaa täsmälleen samaa hölmöläisten logiikka kuin parinkymmenen vuoden takainen siirtyminen suoraan sähkölämmitykseen. On suorastaan ihme, jos dieselin hinta ei ole kahden vuoden päästä vähintäin sama kuin bensan. Dieselistä tulee tuotannollisista syistä pula ja bensasta on ylituotantoa.

Tähän liittyen ja asiaa sivuten onkin paikallaan antaa varmat vinkkini sijoittajalle ja säästäjälle:

-osta kun sinua kehotetaan myymään, myy kun kehoitetaan ostamaan

-säästä kun sinua kehoitetaan kuluttamaan, kuluta kun kehoitetaan säästämään

- ota lainaa kun siitä varoitetaan, älä missään tapauksessa kun sitä tyrkytetään

Näillä perusohjeilla rikastut varmasti, mutta se vaatii yleisen hössötyksen keskellä lujaa luonnetta, koska on niin helppo mennä massan mukana ja ruikuttaa jälkeenpäin luuserien kuorossa maailman epäoikeudenmukaisuutta.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Kommentit (15)

Vierailija

Nuo Kiisselivehkeet kun ovat aika vähäruokaisia, niin vaikka dieseli maksaisi saman tahi jopa hieman enemmän kuin bensa niin silti kannattais diiselillä ennemmin köröötellä..

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Dieselin sekaan voi lisätä bensaa. Ennenwanhaan ajeltiin VW Jettalla, jossa ohjekirjassa luki jotta bensaa saa käyttää korkeintaan 40% dieselin seassa.

Kaiketi nämä nykyautotkin sietävät bensalisäyksen. Eli nyt vaan odottelemme että bensa on halvempaa kuin dieseli ja sitten ei kun lantraamaan.

Ja nyt on sitten tilanne, jotta dieselilitra maksaa 33% enempi kuin ruokaöljylitra Lidlissä. Tutkimustyö on käynnistymässä, jotta miten ruokaöljy kulkee sekoitettuna dieseliin. Ruokaöljyssä ei ole merkkiainetta joten ainoa vihje sen käytöstä on jonkinlainen paistorasvan aromi vanavedessä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Diesel kallistuu sitämukaa kun sen käyttö lisääntyy. Bensiinin hinta taas halpenee suhteessa dieseliin, koska käyttäjät siirtyvät käyttämään toista polttoainetta.

Ei semmonen vaan toimi, että kaikki voisivat ajella edullisesti. Heti kun jostain tulee kansanhuvia, niin valtio ottaa siitä omansa.

Nykykehitys näyttää siltä, että dieselin hinta menee bensan hinnan ohi ja jossain vaiheessa luovutaan turhaa byrokratiaa aiheuttavasta dieselverosta.

Ekologisuus olisi mukava tietää noiden polttoaineiden taustalla. Öljylähteestä auton tankkiin. Kumpi vaatii enemmän energiaa ja millaisia päästöjä vapautuu tuotantovaiheissa?

Paul M
Dieselin sekaan voi lisätä bensaa. Ennenwanhaan ajeltiin VW Jettalla, jossa ohjekirjassa luki jotta bensaa saa käyttää korkeintaan 40% dieselin seassa.
Mitkähän puristukset siinä kansanautossa mahtoi olla... En heti menisi suosittelemaan säästömielessä tuollaista uuden dieselauton omistajalle. Moottorivaurio kun on hieman kalliimpi paukku, kuin muutama tuhat litraa polttoainetta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Paul M

Ja nyt on sitten tilanne, jotta dieselilitra maksaa 33% enempi kuin ruokaöljylitra Lidlissä. Tutkimustyö on käynnistymässä, jotta miten ruokaöljy kulkee sekoitettuna dieseliin. Ruokaöljyssä ei ole merkkiainetta joten ainoa vihje sen käytöstä on jonkinlainen paistorasvan aromi vanavedessä.

Juuri jostain luin, että edes nämä käsitellyt ekodieselit ovat moottorissa hieman ongelmallisia: Moottori kuluu enemmän ja öljyt joutuu vaihtamaan vähintään tuplaten tiheämmin - näennäinen säästö kuluu aika nopeasti.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Mitkähän puristukset siinä kansanautossa mahtoi olla... En heti menisi suosittelemaan säästömielessä tuollaista uuden dieselauton omistajalle. Moottorivaurio kun on hieman kalliimpi paukku, kuin muutama tuhat litraa polttoainetta.

Mitä puristuksilla on tämän asian kanssa tekemistä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
ilesoft
Mitkähän puristukset siinä kansanautossa mahtoi olla... En heti menisi suosittelemaan säästömielessä tuollaista uuden dieselauton omistajalle. Moottorivaurio kun on hieman kalliimpi paukku, kuin muutama tuhat litraa polttoainetta.
Mitä puristuksilla on tämän asian kanssa tekemistä?
Bensiini alentaa dieselin nakutuskestävyyttä. Voi syttyä kesken puristustahdin ja moottori kärsii.

Uusissa dieseleissä on myös aika hienot pumput & suuttimet. Niitä ei varmaankaan ole suunniteltu millekään bensiiniseokselle. Jos hajoavat ja huollossa huomataan omien seoksien käyttö, tulee korjaamolaskusta muutaman tuhannen polttoainelitran suuruinen.

Jos ei ole enää takuuta voimassa ja auto on muutenkin arvottomampi kuin täysi tankki polttoainetta, niin silloin varmaan tuollaista passaa kokeillakin. Itse kyllä arvostan auton toimivuutta senverran paljon, ettei muutama euro per 100km polttoainekuluissa kata luotettavuuden alenemista.

Vierailija
Volitans
Paul M

Ja nyt on sitten tilanne, jotta dieselilitra maksaa 33% enempi kuin ruokaöljylitra Lidlissä. Tutkimustyö on käynnistymässä, jotta miten ruokaöljy kulkee sekoitettuna dieseliin. Ruokaöljyssä ei ole merkkiainetta joten ainoa vihje sen käytöstä on jonkinlainen paistorasvan aromi vanavedessä.



Juuri jostain luin, että edes nämä käsitellyt ekodieselit ovat moottorissa hieman ongelmallisia: Moottori kuluu enemmän ja öljyt joutuu vaihtamaan vähintään tuplaten tiheämmin - näennäinen säästö kuluu aika nopeasti.

Saksassa, olikohan se nyt Hampurissa, taksit ajavat grillikioskien vanhoilla paistorasvoilla, molemmat hyötyy grillikioskit ja muuta ravintolat pääsevät eroon aineesta mikä niille on jätettä ja taksit saavat ilmaista polttoainetta.
Saksalainen osaa keksiä, Japanilainen kopioida ja jenkki myydä, näinhän se maailmassa menee...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ja suomalainen yrittää ensimmäiseksi kumota kaikki hyvät ideat.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Paul M
ilesoft
Mitkähän puristukset siinä kansanautossa mahtoi olla... En heti menisi suosittelemaan säästömielessä tuollaista uuden dieselauton omistajalle. Moottorivaurio kun on hieman kalliimpi paukku, kuin muutama tuhat litraa polttoainetta.
Mitä puristuksilla on tämän asian kanssa tekemistä?
Bensiini alentaa dieselin nakutuskestävyyttä. Voi syttyä kesken puristustahdin ja moottori kärsii.

Mikä siellä syttyy kesken puristustahdin?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
ilesoft
Paul M
ilesoft
Mitkähän puristukset siinä kansanautossa mahtoi olla... En heti menisi suosittelemaan säästömielessä tuollaista uuden dieselauton omistajalle. Moottorivaurio kun on hieman kalliimpi paukku, kuin muutama tuhat litraa polttoainetta.
Mitä puristuksilla on tämän asian kanssa tekemistä?
Bensiini alentaa dieselin nakutuskestävyyttä. Voi syttyä kesken puristustahdin ja moottori kärsii.
Mikä siellä syttyy kesken puristustahdin?
Veikkaisin tuota ilman ja polttoaineen seosta.

Jos nyt pilkkua halutaan nysvätä, niin en tarkoita keskellä puristustahtia, vaan liian aikaisin verrattuna pelkän dieselseoksen syttymiseen. Eli asap kun polttoaine sylinteriin lirahtaa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Juttu on niin, että dieselissä polttoaine ruiskutetaan sylinteriin kun siellä on maksimaalinen paine ja puristuksesta johtuva lämpötila. Polttoaine syttyy heti. Siinä ei silloin ole merkitystä sillä poltetaanko dieseliä vai munkkirasvaa saatika pensaa.

Bensiinin lisäämisessä arveluttaa vain voitelun riittävyys suuttimessa ja pumpussa. Mutta ainakin 1987-mallin Jettassa asia oli OK kunhan bensaa ei ollut 40% enempää.

Ja sinä Ilesoft sekoitat bensamoottoria tähän. Ei dieseli-moottori toimi kuten bensamoottori. Bensamoottori kyllä nakuttaa, kun puristuksen aikana bensa syttyy vaikkapa hehkuvan karstan sytyttämänä. Mutta älä sekoita aivan eri tekniikoita keskenään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Ja sinä Ilesoft sekoitat bensamoottoria tähän. Ei dieseli-moottori toimi kuten bensamoottori. Bensamoottori kyllä nakuttaa, kun puristuksen aikana bensa syttyy vaikkapa hehkuvan karstan sytyttämänä. Mutta älä sekoita aivan eri tekniikoita keskenään.
Meinaatko että dieselissä ruiskutetaan polttoaine vasta sitten, kun mäntä on käynyt ohi YKK:n? Itse luulin että tämä tapahtuu käyntinopeudesta riippuen ennen YKK:ta, jotta hitaasti palava diesel ehtii kunnolla palaa. Kun sekaan laittaa bensaa, palaa seos nopeammin ja mahdollisesti ennen YKK:ta, jolloin nakuttaa.

Jos dieselkoneessa voisi polttaa mitävaan, vaikka bensaa, niin miksei sitten niin tehdä? Olen muutamia tapauksia kuullut, kun tutut ovat vahingossa tankanneet dieselautoon bensaa, ja korjaamolla on neuvottu tankkaamaan mahdollisimman paljon dieseliä tankkiin ja tyhjentämään polttoainejärjestelmä mahdollisimman nopeasti. Itse en ole vielä toistaiseksi onnistunut tankkaamaan väärää polttoainetta mihinkään autoon.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Bensaa ei polteta dieselin seassa kun se on sen verran kallista toistaiseksi. Ja palotapahtuman käynnistymisessä ynnä ajastamisessa ei ole mitään eroa vaikka seassa olisi bensaa. Ei nakuta bensasta johtuen. Voi käydä jopa pehmeämmin. Voi olla että kylmänä käynnistyy helpommin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Ite (vahingossa) tankkasin joskus silmät ummessa puolen tankillista bensaa dieselin sijasta. Kaverille soitin että mitäs nyt tehdään, ja hetken mitteimisen jälkeen tuli neuvo että käys ostaa hiukka 2T öljyä ettei bensa kuivaa pumppua jolloin se leikkaa kiinni. Siis 2l 2T öljyä sekaan ja eikun menoksi. Ei sitä muuten ajossa huomannu, vaan tehoa ei ollu senkään vertaa kuin laiskkasa Hiasessa piti olla. Ylämäissä madellessa takana oli monta 2T öljyn hajun ihmettelijää.

Kalliiksi se vaan sillon tuli kun Dieseli olis ollu puolta halvempaa + 2T öljykään ihan ilmasta ole..

Uusimmat

Suosituimmat