Työsuhdematkakortti - ilmainen joukkoliikenne

Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

[size=150:1yyk825u]Matti Vanhanen nokkelasti sysää julkisen joukkoliikenteen rahoitusta myös työnantajille[/size:1yyk825u]
(YLE- aamu-uutisointi 3.1.2007: Pääministeri Vanhanen ehdottaa matkakortin vauhdittamista laajemmaksi ja ainakin osin työnantajan maksettavaksi - keräten samalla veroja valtion kirstuun)

[ ... teitä, katuja, parkkipaikkoja kuin -hallejakaan ei voi loputtomiin rakentaa - tila loppuu. Päästöjä pitää vähentää ja nyt kuitenkin yksityisautoilu on yhä kasvattamassa osuuttaan mm. hiilidiksidipäästöissä ... ]

Julkinen joukkoliikenne on tehtävä ruuhkakeskuksissa kokonaan ja välittömästi käyttäjilleen ilmaiseksi. Vain julkisen liikenteen täystuki aikaansaa yksityisautoilun selvää vähentymistä. Ruuhkat pienenevät, jää aikaa muuhunkin kuin nenän kaivuuseen liikennevaloissa.

Vanhanen avasi nokkelasti keskustelun käyttäjilleen ilmaisesta joukkoliikenteestä - ymmärtäen, että työnantajien maksamat matkakortit ovat vain esiaste todelliseen muutokseen.

Nykyisin mm. vapaasta autoedusta verotetaan mukavasti - valtio saa sievoiset tulot tältäkin momentilta. Tosin verotettavia autoetuja on harvoilla. Työmatkakortin yleistyminen lisäisi vääjäämättä myös valtion tuloja - aikooko Vanhanen kustantaa näillä lisätuloilla ruuhkakeskuksien huomisen käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä?

Helsingissä on laskettu, että nyt julkinen liikenne maksaa yhden veroäyrin, jos taas koko systeemi tehdään ilmaiseksi tuo se lisää veromenoja toisen veroäyrin.

Suurin säästäjä on itse luonto (päästöt pienenevät) ja meidän hermot - koska ruuhkat vähentyvät kansalaisten kiiruhtaessa töihinsä ilmaisella joukkoliikenteellä. Lisäksi myöhemmin saamme lisää rakennusmaata mm. ahdistuneeseen Helsinkiin, jolloin Sipookin voidaan jättää rauhaan ja keskittyä kuntaliitokseen Vantaan kanssa.

Vanhanen aloitti keskustelun oikeaan aikaan - hiljalleen ilmainen joukkoliikenne leviääkin sitten koko Suomeen - ottaen logistiikan ja hyötysuhteet huomioon, sekä tukien vastaavasti "syrjäseutujen" luontoihmisten liikkumista luontoystävällisellä tavalla - sillä joukkoliikenne ei koskaan joka "savuun" tule ulottumaan. Meillä on edelleen - kiivaasta kehityksestä huolimatta - jalatkin olemassa.

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.com

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Kommentit (15)

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

Vanhasen veto oli nokkela välivaihe, sen suurin muutosviesti oli se, että tuota samaa matkakorttia voi käyttää koko perhe - näin jaetaan työetuutta koko perheelle, kuten se on mm. vapaassa autoedussa. Vanhasen ajatus tulee menemään läpi...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Poisto: asiavirhe

Helsingin joukkoliikennettä on toivottu ilmaiseksi. Puuttuu vain paikallinen poliittinen yhtenäisyys. Kun koko niemi on täynnä autoja, joilla ei pääse mihinkään, kaipa päätös sitten syntyy.

Vierailija

Olihan näissä idän ihmemaissa jo julkisen liikenteen dominoiva kausi. Niiden palvelun tasosta ja kustannusrakenteesta saa varmaankin yhä tietoa kun se ei enää ole sotasalaisuuksia. Miksi niissä yhteiskuntamuutoksen myötä hylättiin se, jos se toimi?

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Miss Baker
Matkakortti on ollut käytössä jo ainakin viime syyskuusta lähtien. Vanhasen matkakorttistatementit ovat silkkaa politiikkaa, hyödyntää jo olemassa olevaa systeemiä ikään kuin olisi pyörän keksinyt uusiksi. Poliitikko.

...

Jeps, Vanhanen kylläkin halusi tuoda asiaan painoarvoa ja laajennuksia, alkoiko huolestumaan ympäristön tilasta - ja ruuhkista?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
tietää
Olihan näissä idän ihmemaissa jo julkisen liikenteen dominoiva kausi. Niiden palvelun tasosta ja kustannusrakenteesta saa varmaankin yhä tietoa kun se ei enää ole sotasalaisuuksia. Miksi niissä yhteiskuntamuutoksen myötä hylättiin se, jos se toimi?

......

täyssosialismissa mm. julkinen liikenne, sähkö, kaupunkipuhelut, asunto ja perusruoka olivat miltei ilmaisia - markkinatalous nostaa aina hintoja - koska on kilpailu ja tuotekehitys sekä ennen kaikkea on ahneus lisätä tuloja.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Tusskin tuo Vanhasen ajatus muuta koski kuin työmatkoja ja kärki on tietenkin suurten asutuskeskusten kohdalla. Olisihan tällä myös työllistämisen suhteen vaikutuksia jos matkakustannusten osuus nettotuloista jäisi pitkämatkalaisilla pienemmäksi. Hyvä idea, mutta vaatii loppupeleissä valtion osallistumista.

Yksityinen autoilu on tietenkin aina joukkoliikennettä kalliimpaa,jos mukaan lasketaan pääomakustannukset, mutta kukapa niin tekisi oman auton hankittuaan. Joukkoliikenteen matkalipun tulisi olla käyttäjälle selvästi yksityisauton polttoainekuluja halvempaa ollakseen kilpailukykyinen, ja sitähän se ei ole.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
sigfrid
Tusskin tuo Vanhasen ajatus muuta koski kuin työmatkoja ja kärki on tietenkin suurten asutuskeskusten kohdalla. Olisihan tällä myös työllistämisen suhteen vaikutuksia jos matkakustannusten osuus nettotuloista jäisi pitkämatkalaisilla pienemmäksi. Hyvä idea, mutta vaatii loppupeleissä valtion osallistumista.

Yksityinen autoilu on tietenkin aina joukkoliikennettä kalliimpaa,jos mukaan lasketaan pääomakustannukset, mutta kukapa niin tekisi oman auton hankittuaan. Joukkoliikenteen matkalipun tulisi olla käyttäjälle selvästi yksityisauton polttoainekuluja halvempaa ollakseen kilpailukykyinen, ja sitähän se ei ole.

....

yksityinen autoilu on markinatalousoppi yksilöllisestä kuluttamisesta ja elämän helpottamisesta terveyden uhalla ja koko ympäristön varjolla - yksityisautoiluun latautuu vahva annos näyttötaloutta sekä vapaan kulkemisen mandraa. Tosiasia on se, että jenkit mm. yksityisautoilullaan kuluttavat toistaiseksi 35% koko maapallon bensiinituotannosta, vaikka heillä on 5% populasta - silti syyttävä sormi osoittaa Kiinaan, jossa henkilöautoja on noin joka 50:llä kiinalaisella, kun jenkeissä niitä lienee n. 250 miljoonaa....

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Ilkka Luoma
sigfrid
Tusskin tuo Vanhasen ajatus muuta koski kuin työmatkoja ja kärki on tietenkin suurten asutuskeskusten kohdalla. Olisihan tällä myös työllistämisen suhteen vaikutuksia jos matkakustannusten osuus nettotuloista jäisi pitkämatkalaisilla pienemmäksi. Hyvä idea, mutta vaatii loppupeleissä valtion osallistumista.

Yksityinen autoilu on tietenkin aina joukkoliikennettä kalliimpaa,jos mukaan lasketaan pääomakustannukset, mutta kukapa niin tekisi oman auton hankittuaan. Joukkoliikenteen matkalipun tulisi olla käyttäjälle selvästi yksityisauton polttoainekuluja halvempaa ollakseen kilpailukykyinen, ja sitähän se ei ole.




....

yksityinen autoilu on markinatalousoppi yksilöllisestä kuluttamisesta ja elämän helpottamisesta terveyden uhalla ja koko ympäristön varjolla - yksityisautoiluun latautuu vahva annos näyttötaloutta sekä vapaan kulkemisen mandraa. Tosiasia on se, että jenkit mm. yksityisautoilullaan kuluttavat toistaiseksi 35% koko maapallon bensiinituotannosta, vaikka heillä on 5% populasta - silti syyttävä sormi osoittaa Kiinaan, jossa henkilöautoja on noin joka 50:llä kiinalaisella, kun jenkeissä niitä lienee n. 250 miljoonaa....

Luultavasti se sormi osoittaa enemmänkin Kiinan teollisuutta. Jos itselläsi on ikää senverran, että olet nähnyt suomalaisen teollisuuden tilan 50-60-luvuilla, niin ymmärrät mitä se on kerrottunaa tuhannella.

Pelkästään yksityisautoilun syyttäminen maailman saasteongelmista osoittaa poliittista valveutuneisuutta

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Suurkaupungit, joissa julkinen liikenne on realistisin valinta ahtauden vuoksi, ovat valmiita laboratorioita tutkia liikennemuotojen toimivuutta toisiinsa verraten. Niissäkin julkinen liikenne perustuu ahtauteen, ei edullisuuteen, koska ne ovat yleensä kustannustasoltaan myös yleiskalliita paikkoja. Lontoo esimerkiksi, jossa kulttuurinen yleisilmekkin on samankaltainen kuin meillä.

Siis väitän että julkinen liikenne vaikuttaa elinkustannustasoa nostavasti muilla elämän sektoreilla. Mekanismit jotka tämän aiheuttavat kannattaisi tutkia ennen kuin liikennemuotojen suhteita muutetaan.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

Lisääntyvä joukkoliikenne lisää vuoroja ja reittejä - ja se lisää taas matkustajia -yksityisautoilu aivan oikeasti vähenee, ja vapaaehtoisesti.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Asian voisi kokeilla vaikka lainaamalla busseja johonkin kaupunginosan liikenteen vuorojen tihentämiseen. Mitä tapahtuisi?

Alan hermostua tyhjiin poliittisiin hokemiin.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
tietää
Asian voisi kokeilla vaikka lainaamalla busseja johonkin kaupunginosan liikenteen vuorojen tihentämiseen. Mitä tapahtuisi?

Alan hermostua tyhjiin poliittisiin hokemiin.

.....

tänä päivänä suora kansalaisvaikuttaminen on jo osa yhteiskunnallista toimintamallia - jos kansa haluaa käyttäjälleen ilmaisen joukkoliikenteen, niin se myös sen saa - pitää lähteä liikkeelle.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Eikös Venäjällä meinannut syntyä kapina, kun julkinen liikenne tuli maksulliseksi? Kyllähän siellä siitä sosialismista jotain kaivataankin.

Julkisen liikenteen tulisi olla julkisen sektorin järjestämää ja siitä velotettaisiin vain järjestämisen kustannukset. Nyt liikenneyhtiöitä tuetaan verovaroista, mutta hinnat ovat silti liian korkeat. Parempi olisi käyttää kuljetusfirmoille menevät tukiaiset lähes ilmaisen joukkoliikenteen tarjoamiseen. Ja jos kustantaa enemmän, mitä tällä hetkellä tukiaiset ovat, niin se velotetaan sitten asiakkailta. Johto palkitaan sen mukaan, kuinka halpa lipun hinta on, mutta tietyt reitit määrätään ajettavaksi joka tapauksessa, ettei synny taas yhtä "optiohuijausta".

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

Nykyisin tyypillinen julkisen liikenteen hinta on yhdestä matkasta n. 2 euroa - alentuen tuosta alimmilleen vuosikortissa noin alle 70 sentin... , jos taas toteutetaan joukkoliikenne 100% käyttäjälleen ilmaiseksi, niin käyttöasteen lisääntymisen vuoksi "hinta/kustannus" per matka laskee noin puoleen - eli kun nykyisin esim. Hki maksaa verovaroista noin puolet julk.liikenteen kustannuksista, jäisi "ilmainen" matka nykyiselle kustannustasolle, tosin investoinnit till. ... ja veroäyri nousisi tuon yhden verran. Siis kaikille veronmaksajille tulisi tuo yksi veroäyri lisää...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Uusimmat

Suosituimmat