Aspiriini

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kauanko kestää aspiriinin vaikutus? Mitkä seikat vaikuttavat vaikutusaikaan?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Siinä kestää erilainen aika annostuksesta riippuen koska maksan entsyymikapasiteetti pystyy hajoittamaan vain rajallisen määrän salisyylihappoa jota elimistö valmistaa asetyylisalisyylihaposta.

Pienempien annosten puoliintumisaika elimistössä on noin 2-3 tuntia.
Suurempien kivunlievitykseen käytettävien annosten puoliintumisaika voi olla jopa 12 tuntia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Toimiiko tuo aspiriini teillä? Itselleni sillä ei ole koskaan ollut mitään havaittavaa vaikutusta. Sen sijaan ibufrofeiini toimii takuuvarmasti.

Vierailija

Mullakaan ei aspiriini ole havaittavasti toiminut ikinä. Mitenkä tuon aspiriinin vaikutus sydänvaivoihin, auttaako ja onko joku kokeillut. Olen miettinyt että pitäisikö ostaa varalta kaappiin jos alkaa pumpusta ottamaan. Tällä iällä ei huvittaisi mitään nitrojakaan hommata.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Peksu
Mitenkä tuon aspiriinin vaikutus sydänvaivoihin, auttaako ja onko joku kokeillut. Olen miettinyt että pitäisikö ostaa varalta kaappiin jos alkaa pumpusta ottamaan. Tällä iällä ei huvittaisi mitään nitrojakaan hommata.

Tuohon tarkoitukseen annosten tulee olla pieniä. Käytännössä onnistuu vain hitaasti imeytyvillä valmisteilla, Primaspan -nimellä löytyy apteekeista. Ja tuohan toimii käsittääkseni vain, kun lääkettä ottaa jatkuvasti ennaltaehkäisevästi - tuota määräsi lääkäri isälleni aivoinfarktin uusiutumisen estoon. Ei ole reseptilääke.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
scholle
kiva -_- kukaan ei sitte täälläkään vaivaudu vastaan

Eivät vastaa, kun eivät tiedä. Jossain välissä voi joku tietäväkin lukea viestisi. Kärsivällisyyttä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
scholle
no entä mitä tapahtuu jos vetää esim. 11 aspiriinia yhteenmenoon?

Googlaa

asetyylisalisyylihappo yliannostus

Ei taida olla aivan vaaratonta...

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Peksu
Mullakaan ei aspiriini ole havaittavasti toiminut ikinä. Mitenkä tuon aspiriinin vaikutus sydänvaivoihin, auttaako ja onko joku kokeillut. Olen miettinyt että pitäisikö ostaa varalta kaappiin jos alkaa pumpusta ottamaan. Tällä iällä ei huvittaisi mitään nitrojakaan hommata.

Minulla ainakin aspiriini toimii ihan hyvin. Mitäs popsitte niitä lääkkeitä kaikenaikaa ja miten sattuu, kylläkai niiden tehot silloin katoaa jos niitä holtittomasti alkaa käyttämään.
Kyllähän se auttaa tietääkseni sydänvaivoihin, ja saatetaampa sitä määrätäkkin lääkkeeksi sydänvaivoihin.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

jos popsii aspiriiniä reilun yliannoksen niin se aiheuttaa hyvin tehokkaasti vatsahaavan. Joten kannattaa ottaa ohjeen mukaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
NallePuh

Minulla ainakin aspiriini toimii ihan hyvin. Mitäs popsitte niitä lääkkeitä kaikenaikaa ja miten sattuu, kylläkai niiden tehot silloin katoaa jos niitä holtittomasti alkaa käyttämään.

Oisinkohan 10 kertaa ottanut kipulääkettä koko ikänäni. En koe olevani lääkkeen väärinkäyttäjä, kun ikääkin on kuulemma jo 40...

Vierailija

kukaan ei ole puhunut holtittomasta käytöstä. halusin vaan tietää mitä seuraisi noin 10 aspiriinista tai kahvipaketin kerralla juomisesta.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
CE-hyväksytty
Kauanko kestää aspiriinin vaikutus? Mitkä seikat vaikuttavat vaikutusaikaan?

Pienten annosten puoliintumisaika on 2-3 tuntia. Suurempien, kivun lievittämisessä käytettyjen annosten jälkeen puoliintumisaika voi olla yli 12 tuntia. Huippupitoisuus plasmassa saavutetaan 20-120min kuluttua. Vaikutusaika riippuu tavalliseen tapaan imeytymisen ja eliminaation nopeudesta. Ensimmäinen riippuu mm. suolen sisällöstä nauttimisen aikaan, jälkimmäinen mm. lukuisista yksilökohtaisista tekijöistä, käyttäytymisellä lähinnä diureesin määrällä ja happamuudella (juominen) voi vaikuttaa. Kuten useimmat lääkeaineet, salisylaatit modifioidaan maksassa konjugoimalla niihin glysiiniä tai glukuronihappoa ja eritetään lopulta virtsaan.

Kaikki tämä on helppo löytää esim. täältä.

Lisäys: Itse asiassa tuo vaikutusaika on hieman monisäikeisempi asia, jossa on tässä tapuksessa muitakin tekijöitä kuin pelkkä lääkkeen plasmapitoisuus. Tämä johtuu siitä, että asetyylisalisyylihappo sitoutuu kohdemolekyyliinsä (syklo-oksygenaasi) irreversiibelisti, jolloin vaikutus kumoutuu vasta kun solu syntetoi uutta syklo-oksygenaasia (joka on siis proteiini, funktioltaan entsyymin kaltainen). Eli vaikutuksen pituus riippuu myös kohde-elimestä, sen synteesiaktiivisuudesta.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
scholle
kukaan ei ole puhunut holtittomasta käytöstä. halusin vaan tietää mitä seuraisi noin 10 aspiriinista tai kahvipaketin kerralla juomisesta.

Kumpikaan ei ole aikuiselle vakavasti toksinen annos (EDIT: olettaen, että aikuinen painaa yli 45kg).

Asetyylisalisyylihapon (asa) toksinen annos aikuiselle on yli 10g, 10kpl analgeettina käytettyä aspiriinivahvuutta sisältää yht. 5g asa:a. Akuutti myrkytys johtuu lähinnä elimistön happo-emäs -tasapainon häiriintymisestä. Myrkytyksestä on olemassa myös kroonisempi muoto, salisylismi.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat