Uni

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä aiheuttaa unen saapumisen, ja miksi näemme unia??

Ei asiattomia vastauksia, kiitos.

Kommentit (13)

Vierailija

Uneliaisuuteen vaikuttaa aivojen erittämä hormoni tryptofaani - siis jos oikein muistan. Se auttaa unentuloa ja sen eritys noudattaa valoisa/pimeä rytmiä, eli kun tulee pimeää tryptofaania erittyy.
Ymmärtääkseni uni helpottaa asioiden mieleenpainamista ja muistamista ja erään teorian mukaan unen aikana edellisen päivän tapahtumista karsiutuu kaikki turhat asiat pois ja tärkeät tiedot jäävät muistiin. Unella on ymmärtääkseni myös aivojen energiaa lataava vaikutus. Päivän aikana aivot kuluttavat paljon energiaa. Eniten koko ihmis kehon elimistä ja sikisi on loogista, että niiden täytyy myös levätä ja lisätä energiavarastojaan. Uni liittyy myös aivosähkökäyrän eli eeg:n "varaukseen". Kuten tiedämme, aivojen hermoverkot kommunikoivat sähkön avulla. Tämä sähkövaraus joka vie energiaa, ilmeisesti vaihtelee päivän mukaan ja kuluttaa aivojen energiaa joka lautautuu syvän unen aikana. Esimerkiksi meditaation on havaittu nostavan aivosähkökäyrää ja lisäävän aivojen järjestäytynyttä toimintaa. Tämä selittäisi meditaation tai unen merkityksen aivoille. Ilman unta aivot eivät järjestäydy.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Weird'Os
Uneliaisuuteen vaikuttaa aivojen erittämä hormoni tryptofaani - siis jos oikein muistan.

Pilkun kanssa parittelemaan: Eikos se ole melatoniini?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

no onhan se, perkule! tryptofaania käytetään kuitenkin unilääkkeissä unentuloa nopeuttamaan..Ehkä trupto laukaisee melatoniinin erityksen?

Vierailija

Epäilen että näköaisti vaatii paljon unta, että näkemänsä asiat voisi palauttaa muistiin myöhemmin. Jotkut luolissa kauan eläneet eläinlajit, joilta on surkastunut näkökyky pois, eivät tarvitse unta juuri lainkaan (en nyt muista mistä luin, saattoi olla helsingin sanomien tiedesivu. Ei tartte uskoa jos ei halua).

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Weird'Os
no onhan se, perkule! tryptofaania käytetään kuitenkin unilääkkeissä unentuloa nopeuttamaan..Ehkä trupto laukaisee melatoniinin erityksen?

Voisi olla ihan hyva selitys tryptofaanin suhteen...
(En ole mikaan unitutkija, saatika biokemisti )

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Miksei ihminen pysty näkemään ajatuksiaan halutessaan yhtä aidosti kuin unissa? Onko joku nähnyt selkounta? Muutaman kerran olen niissä kiinnittänyt huomiota unen olemukseen, ja se on tismalleen samanlaista kuin todellisuus, kaikki aistit toimii täysin normaalisti. Ja senhän jo tiedänkin että aivoissa nuo aistimukset tapahtuvat aitoina, samalla tavalla kuin hereilläkin, eli aitoja kokemuksia siellä unessa. Mutta miksi vain unessa? Miksei pysty vaikka katselemaan jotain maisemaa samalla tavalla kuin unessa, kun sulkee silmät? Tietenkin jollain lailla mutta ei se ole ollenkaan sama asia, ei sitä näe, sen vaan kuvittelee, ei se ole oikea aistimus.

くそっ!

Vierailija

Uni on kaikessa omituisuudessaan niinkin vaikutusvaltaista ja hurjaa koska: ihmisen tietoinen ajattelu lakkaa ja aivojen syvempien osien alueet aktivoituvat. Aivokuori rauhottuu ja ne alueet joita emme juuri hereillä ollessamme käytä aktivoituvat. Unessa ollessamme meillä ei ole "aktiivisia" estoja päällä, opittujen käytöstapojen rajoja. Näinollen unessa on kaikki mahdollista, se kuuluisa alitajunta antaa palaa!

Vierailija

Onko kenellekkään muulle käynyt niin, että on keskustellut toisen ihmisen kanssa unissaan ja seuraavan kerran kun keskustelee oikeasti toiselle niin toinen ei tidäkkään keskustelusta mitään. Haukkuu hulluksi.

Vierailija
Weird'Os kirjoitti:

Voisi olla ihan hyva selitys tryptofaanin suhteen...
(En ole mikaan unitutkija, saatika biokemisti )

En ole minäkään asiantuntija. Abiturianttina tuli viime vuonna luettua neuropsykologiaa. Koulukirjoista saa hyvää tietoa.

Vierailija
Weird'Os
Onko kenellekkään muulle käynyt niin, että on keskustellut toisen ihmisen kanssa unissaan ja seuraavan kerran kun keskustelee oikeasti toiselle niin toinen ei tidäkkään keskustelusta mitään. Haukkuu hulluksi.

Itse asiassa isäni soitti minulle kerran 5 yli 6 aamulla, ja herätti minut. Sitten sanoi, että katolla melskaavat korjaajat ovat aloittaneet varmasti jo kahdeksalta. Minä siinä sitten myöntäilin juuri heränneenä kaiken, ja isäni kun herää normaalisti vasta kahdeksalta, ja sattui olemaan vielä viikonloppu, jolloin hän nukkuu puoleen päivään asti. Luulin hetken katsoneeni kännykän kelloa väärin, että se on varmasti jo jotain 10.
Sitten katsoin puhelintani uudestaan, ja huomasin että kello oli todellakin vasta 6.
Käskin sitten isäni katsomaan kelloa ja hänkin hämmästyi kuinka niin aikasin oli herännyt. (hiippaili jo jossain olohuoneessa unissaan puhuessaan minulla.. )

Kun sitten iltapäivällä soitin isälleni ja kysyin, mitä hän oli horissut, hän väitti minua hulluksi ja sanoi että heräsi vasta yhdeltätoista..

Heh, siinä sai sitten selittää sille että on oikeasti soittanut minulle kuudelta..

Vierailija
Weird'Os

Itse asiassa isäni soitti minulle kerran 5 yli 6 aamulla, ja herätti minut. Sitten sanoi, että katolla melskaavat korjaajat ovat aloittaneet varmasti jo kahdeksalta. Minä siinä sitten myöntäilin juuri heränneenä kaiken, ja isäni kun herää normaalisti vasta kahdeksalta, ja sattui olemaan vielä viikonloppu, jolloin hän nukkuu puoleen päivään asti. Luulin hetken katsoneeni kännykän kelloa väärin, että se on varmasti jo jotain 10.
Sitten katsoin puhelintani uudestaan, ja huomasin että kello oli todellakin vasta 6.
Käskin sitten isäni katsomaan kelloa ja hänkin hämmästyi kuinka niin aikasin oli herännyt. (hiippaili jo jossain olohuoneessa unissaan puhuessaan minulle.. )

Kun sitten iltapäivällä soitin isälleni ja kysyin, mitä hän oli horissut, hän väitti minua hulluksi ja sanoi että heräsi vasta yhdeltätoista..

Heh, siinä sai sitten selittää sille että on oikeasti soittanut minulle kuudelta..

Vierailija

Varmaankin ihmisellä unenpöpperössä voi olla "nauhoitus pois päältä" eli tapahtumista ei jää muistijälkiä aivoihin, vaikka itsekin aktiivisesti tekisi jotain. Muistaakseni unissakävely on jotain sellaista.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Aamulla jos venytän yön 14 tuntiseksi. Unia on tullut paljon siinä vaiheessa nähtyä. Ehkä sitä herää luonnollisesti kesken pätkän, kun väsymystä vaan ei ennöö biisaa

Hyvin polkee.

Uusimmat

Suosituimmat