Ihme nilviäinen- uutta evoluutiota?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.mafia.cl/conchas/images/litorina.JPG
Nyt ne taas raapivat kuortaan. Siis merieläimet jotka elävät rannan ja meren välimaastossa... eli niinkuin puoliksi maalla ja puoliksi kuivilla.

Litorinat
http://www.mafia.cl/conchas/images/litorina.JPG
paska kuva, nuo rantakotilot ovat tosin isoja mutta kirjavampia paljon, mutta Thaimaan litoriineista ei saa kuvaa...
taas ne aamuyöstä heräsivät ja alkoivat syödä kuortaan reunoista. 5 kotiloa, joiden kuoret ovat kuin pureskeltujen kynsien reunat...

Ne viihtyvät kostealla alustalla ja syövät salaattia johon on siroteltu ohuesti ruokasuolaa, koska litorina vaatii suolaa- on vielä merieläin. Mutta näköjään voi liikkua jo kuivalla maalla koko elämänsä kunhan saa suolaa.
Ja kosteutta. Mutta se KRAAPS KRAAPS kun niiden leuat raapivat niiden omaa kuorta... mitä ne vaativat? Luulen, ettei kyseessä ole suola vaan jokin mineraali.

Olisi tehnyt mieli tuoda Thaimaasta myös maarapuja, maataskurapuja joita aaveravuksi sanotaan, mutta kuulemma ne syövät toisiaan pieninä
ja niiden kasvattaminen on vaikeaa, koska laji lisääntyy vielä meressä.

Muutamia ns. hyppiviä simpukoita, jotka jo liki lisääntyvät kuivalla maalla, keräsin, ja käärmetähtiä. Nuo voivat hyvin.

Mua nimittäin kiinnostaa se evoluution välimuoto- merestä maalle, ja milloin se muuttuu, ja jospa mä näkisin ensimmäisen välimuodon.
Vaikka vain etanoiden tai osterien tai piikkinahkaisten suvusta.

Mutta miksi kotilo syö omaa kuortaan...Mistä sillä on puute?

Mulla kun on tiedemiesluonne,niin kokeilen noita. Ja että ne voisivat elää pitkän elämän ilman vihollisia myös akvaarioharrastajien hallussa.

Mutta miksi ne mun kotilot syövät omaa kuortaan?

Kommentit (8)

Vierailija

Ja Aweb tietysti haistaa nämä ja ihmettelee asuntoni kokoa.

Pienet muovidunat maksavat faunattaressa... mitättömän vähän ja niihin voi luoda tuommoisen merivesi/hiekkaranta-illuusion jota nilviäiset ja piikkinahklaiset arvostavat. Tilaa ne eivät vaadi, koska niillä ei liene juuri aivojakaan.

ja Dunissa mulla on elukat muutenkin, 2 lajia konnia, jättiduna ja keskikokoinen, ja ne voivat oikein hyvin. Hoivaan niitä kuin lapsiani, joita mulla ei vielä ole.

Trooppiset rehuni taas ovat hyllyen päällä, ikkunalaudalla tms, ja niille on ostettu putkivaloja. Mun pitää harrastaa siten ettei vaimo valita, eli kyllä joskus tuo harraste on vaatinut tilataiteilua. Mutta elukat ja kasvit eivät ole kärsineet.

Vierailija

Ja nyt takas unta.

Siirsin ne kotilot viileään, kun kraapsivat h-vetisti... en edes ajatellut kerätä eläviä matkamuistoja, mutta täällä muutama kuolleiksi ja kuiviksi oletettu merenrannalta otettu mötikkä-
(hietasimpukoiden suku/käärmetähdet/litorinat/ osoittivat elämänmerkkejä.
Nykyään hoitelen noita, ja testimielessä katson että kupa noista tulisi täysmaaeläimiä. Litorinien KRAAPS... mitä ne haluavat?

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Kalsiumia tai jotain mineraaleja ehkä tarvitsevat kuorensa rakentamiseen, sillä kotilot taitavat ainakin tiettyyn kokoon asti kuortaan kasvattaa ja jostain on aineet siihenkin saatava. Normaalisti ei kyllä veden sisällä oleskelevilla ole nähnyt mitään oman kuoren järsimistä, mutta jonkun toisen kuolleen tyhjää kuorta ovat jäljistä päätellen järsineet.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Pitäsiköhän niille tehdä ihan "oikeaa" merivettä...

Älä ihmeessä ainakaan käytä ruokasuolaa, siinä on vain NaCl ja lisättyä Jodia. Merisuolassa on hieman muitakin oikeassa merivedessä olevia mineraaleja.

Oikean meriveden tekeminen on helppoa. Meriakvaarioihin erikoistuneista akvaarioliikkeestä voit ostaa seosta, joka sekoitetaan puhdistettuun veteen ja voilà, siinä on merivettä!

Merivedessä itsessään on luontaisesti kalkkia. Kotilot tarvitsevat kalkkia kuorensa kasvattamiseen, nyt ovat hätää kärsimässä, kun kalkkia ei löydy.

Pohjalle kannattaa myös hankkia kalkkipitoista materiaalia, kotilo-murskaa, korallihiekkaa.

Meriveden puhtaana ja raikkaana pitäminen vaatiikin sitten hieman tekniikka. Valkuaisainevaahdottimella ja kiertovesipumpuilla homma hoituu helposti.

Vierailija

Muut merieläimet (rantameritähdet ja kirjaimellisesti loikkivat hietasimpukat) annoin akvaarioliikkeeseen, mutta kosteassa hiekassa elävät isot litorinat pidin. Nehän eivät siis edes mene "uppeluksiin" aikuisina, vaan jatkuva kosteus sinänsä pitää ne hengissä. Marnivat märässä hiekassa, välillä kiipeilevät pitkiä aikoja kuivien kivien tms päällä...

kaupan merisuolasta tein netistä löytyneen ohjeen mukaan merivettä, jolla kostutin hiekka-alustan.

Salaatinlehtiin, joita kotilot syövät, ripotin kalsiumtabletteja hienonnettuna. Pulveroidut lehdet hävisivät, ja nyt kotilot tuntuvat "korjaavan" kuoriensa reunoja. Eli voivat aivan hyvin. Kehittyisköhän noista aivan kompakteja maakotiloita?

Mutta mihin se perustuu, että jotkut merieläimet- merien rantavyöhykkeen lajit- voivat olla pitkiäkin aikoja "valekuolleina" ja sitten taas liikehtiä?
Muutoinhan en olisi ottanut kotiloita sisuksineen, ja eläviä vielä... luulin kerääväni kuivia kuoria nilviäiskokoelmaani. Ja meritähdetkin- pinnaltaan kuin korppuja, mutta kotona nyt taannoin kasveja sumuttaessani mokomat hyllynpäällis koristeet alkoivat kiemurrella. Miksi valekuolemailmiö?

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Vielä helpommin saa merivettä kun ostaa käsittelemätöntä merisuolaa (rakeinen on varmasti käsittelemätöntä) ja lisää vettä.

3,6 p.% = merivesi
1,6 p.% = välimeri
0,9 p.% = itämeri
0,5 p.% = murtovesi eli vaikka suomen rannikko

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
taiteilijatyyppi

Mutta miksi ne mun kotilot syövät omaa kuortaan?

Niillä ei muuten ole tarpeeksi kalkkia tai muita tarvitsemiaan hivenaineita. Joutuvat kierrättämään kuorestaan.

Uusimmat

Suosituimmat