Vinkkejä asepalvelus ajalle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lähes jokainen suomalainen mies käy asepalveluksen. Itse astun huomenna alokkaaksi Vekaranjärvellä. Armeijasta löytyy aina keskustelunaihetta ja usein miehet juttelevat ja jakavat omia palvelusajan muistoja keskenään.
Minua on mietityttäny armeijan kesto ja RUK. Onko reserviupseerikoulusta hyötyä ajatellen tulevaa elämää vai onko se pelkkää ajanhukkaa? Hyödynkö enemmän jos pyrin pääsemään aikaisemmin sieltä pois. Silloin olisi ainakin aikaa yrittää saada opiskelupaikka yliopistosta.

Kirjoittakaa omista armeijakokemuksistanne ja jos olet käynyt RUK:n niin oletko hyötynyt? Vinkkejäkin saa antaa.

Sivut

Kommentit (34)

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

HAHAHAA!! Pakko nauraa sulle kun joudut armeijaan! MUHAHAAA!

Se on niin kakkapaikka kuin olla ja voi. Varaudu tuijottamaan seiniä ajankuluksi.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

Kannattaa hakea palvelukseen vaikkapa pioneeriksi. Suorittamalla räjäyttäjäntutkinnon saat hyväpalkkaisen duunin reserviin päästessäsi.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
iisti
Kannattaa hakea palvelukseen vaikkapa pioneeriksi. Suorittamalla räjäyttäjäntutkinnon saat hyväpalkkaisen duunin reserviin päästessäsi.

Hyvä idea. Siitä voi olla käytännön hyötyäkin sitten myöhemmässä elämässä. ei mee ihan täysin hukkaan se aika.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

En bra ide! Jättefint!

Vierailija

HAHAHAA!! Pakko nauraa sulle kun joudut armeijaan! MUHAHAAA!

Se on niin kakkapaikka kuin olla ja voi. Varaudu tuijottamaan seiniä ajankuluksi.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Weird'Os
En osaa käyttää kunnolla noita lainauksia

Kun klikkaat siitä lainaa-nappulasta ja sivu vaihtuu sitten siksi sivuksi, johon voi itsekin kirjoittaa, niin lyöt Enteriä ja sen jälkeen kirjoitat sen oman kirjoituksesi. Itse en osaa jakaa lainattua tekstiä osiin, joten lainaan aina koko tekstin ja sen jälkeen kirjoittelen oman vastaukseni siinä toivossa, että vastapuoli ymmärtää kuitenkin sen oman vastineeni hänen tekstilleen.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

RUKista saa itselle sen verran paljon ylpeyttä ja statusta, että kannattaa ihmeessä pyrkiä sinne.

Vaikka vastaan purnaajia löytyy, joukkueenjohtajana olemisesta on suurta hyötyä myös tulevissa työtehtävissä. Siinä oppii ymmärtämään, miten saadaan suomalainen mies tottelemaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ei sinne RUK:iin noin vain pääse, sinne valitaan. Alokasaikana tehdään mm. älykkyystesti ja psykologinen testi.

Itseäni yrittivät RUK:iin - "alokas A teissä on upseeriainesta! Teistä tulee upseeri!". Ei oikein innostanut, kun armeijan takia raha-asiat muutenkin menivät aikalailla retuperälle. "Kuulkaas alokas A, täällä te teette, niinkuin sanomme, ei niinkuin te toivotte!" Uhkasin lopulta heittää "hanskat tiskiin", eli ryhtyä vaikka sivariksi kesken kauden. Seuraavaksi tarjottiin: "No, aliupseeri teistä ainakin tulee" - ilmoittauduin kirjuriksi. Ja kirjuri minusta tulikin. Se on hyvä homma, on oikeasti linnakkeen kunkku. Siinä ei auta kenenkään pullikoida vastaan. Tästä olisi aika lailla hauskoja tapahtumia kerrottavaksikin...

Silloin pääsi kirjuri 8 kk:della - tosin yli puolet tuosta ajasta kului lomilla. Kuntsareita tuli ja hösselitkin kehitettiin. Lopulta ei ollut enään mahdollsita päästä lisälomille, kun ei ohjesääntö sitä sallinut: Kapteeni sitten määräsi minut kotiin komennukselle!

Kerran kävi ihan sotilasläänin komentajakin minua Mi-8:lla moikkaamassa, jonka seurauksena sain hieman helpomman, mutta vastuullisemman homman Turust.

Pari kertaa meinasi itseltä henki lähteä ja kerran tupakaverilta, eli ei ihmeempiä tapahtunut.

Kuntokin hieman parani, ainakin lihaskuntotestistä tuli sitten lopulta täydet.

Tuskin olisin tuosta RUK:sta itse mitään hyötynyt - päin vastoin. Tiedän RUK:n käyneitä, eikä heillä ole johtajantaitoja sen enempää kuin itsellänikään.

Vierailija

Suosittelen RUK:n käymistä, jos sinne vain pääsee. Itse en sitä käynyt, mutta olen nähnyt monien kavereiden selkeästi hyötyneen siitä koulutuksesta. Tilapäisten raha-asioiden ei kannata antaa vaikuttaa ratkaisuun. Myös yliopistoon ehtii myöhemminkin ja voit käyttää vapaa-aikaasi joka tapauksessa esim. pääsykoekirjojen lueskeluun.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006

Mun osalta armeija meni ihan leppoisasti ja kivuttomasti. Tosin lähdinkin sinne sellaisella asenteella, että katsotaas nyt, mitä tämä paikka tarjotaa, ja tarkoitus oli joka tapauksessa viettää välivuosi yliopisto-opiskelusta. Ja oli kyllä sellainen välivuosi, ettei käyneet opinnot mielessäkään

Jos armeijaan menee, niin kannattaako sitä "kesken" jättää eli tähtää vaan RUK:iin. Sinne joko pääsee tai sitten ei - AUK:in kyllä kävin, mutta turhan moni oli mua etevämpi ja jäi RUK käymättä

Asenteesta homma on paljon kiinni. Jos sinne menee kypsymään, niin saa kyllä kypsyä. Jos odottaa jotain siviilielämässä tuttua kohtelua, niin saattaa kyllä järkyttyä - itse ajattelin alkuviikkoina, että voiko sivistyneessä maassa tällaista paikkaa olla olemassakaan EDIT: Mutta mun mielestä siis armeija-aika oli ihan hauskaa aikaa, ja moni sotaan liittyvä asia selkeni kertaheitolla.

EDIT2: Ja joo, pioneerihommat on kivoja. Tosin sen jälkeen ei ole kyllä sitten tehnyt yhtään mieli räjäytellä kiinalaisia tai ilotulitusraketteja

EDIT3: Ai niin, vinkkejä armeija-ajalle. Oikeastaan mulla olisi kaks. Ensinnäkin, kannattaa pitää sopiva pilke silmäkulmassa, ei se haudanvakavaa hommaa ole kellekään, vaikka armeijan tapa esittää asiat poikkeaakin melko rajusti siviilielämästä. Toisekseen, varusteitaan ei kannata koskaan jättää mihinkään lojumaan; niitä katoaa yhdeltä jos toiselta ihmiseltä, ja useimmiten kadonnut varuste korvataan jonkun onnettoman lojumaan jätetyllä kamppeella.

Vierailija

Avoin ja jos mahdollista positiivinen mieli mukaan. Alokastuvassani oli yksi tyyppi, joka toisteli "v'u kun v'uttaa, vähän pers'stä, eiks teitä v'uta yhtään". Ei tainnut olla kahtakaan viikkoa mukana.

On tosin jo myöhäistä antaa vinkkejä, tänään pitää jo kiirettä kasarmilla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat