Lämmitystolppa ja kustannukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On tuollainen kaksilitrainen vapaastihengittävä japsi jossa lohkolämmitin mutta pysäköin pääkaupunkiseudulla kadulle sitä (vinkkivihje: ei siis tolppaa). Auto on työsuhde, eli nyt tuoreena asuntolainaisena minun kannattaa minimoida autoilunkin kustannuksia ja esim. moottorin säästäminen ei kuulu niihin - polttoaineen säästö taas kuuluu.

Eli kysymys kuuluu: Kannattaako pelkän polttoainesäästön takia ottaa tolpallinen autopaikka taloyhtiöltä? Arvioisin että lyhyenä pakkaskautena (tammi- ja helmikuu, osin joulukuu) olisi sellaiset 40 kylmäkäynnistystä kunnon pakkasilla vuosittain ja jokainen matka olisi keskimäärin 15 kilsaa, paluumatkat taas eivät ole kylmäkäynnistyksiä koska kärry on usein työpaikan autohallissa.

Tolpallinen paikka maksaa vuodessa satasen.

Eli tässä pitäisi nyt lähinnä tietää että paljonko sitä ysivitosta menee "ylimääräistä" startissa jos pakkasta on vaikka -5 C ? Näin niinkuin lyhennettynä

Kommentit (8)

Vierailija

Siis 15 kilsaa. Eli 1/6 satasen kulutuksesta, josta ryyppy vie 15 % ja lämmäri max. puolittaa sen.
Säästät 20-40 cnt päivä.

Vierailija
tietää
Siis 15 kilsaa. Eli 1/6 satasen kulutuksesta, josta ryyppy vie 15 % ja lämmäri max. puolittaa sen.
Säästät 20-40 cnt päivä.

Itseasiassa en osaa antaa järkeviä alkuarvoja koska toi ylimääräinen bensan hörpääily kylmäkäynnistyksessä tai sen jälkeen ei ole yhtään tuttu ilmiö. Mitkäs siihen ylipäätänsä vaikuttaaa? Ajomatka tiettyyn määrään asti?

Vierailija

Ne on aina mittaamatta noin arvoja. Muuttujia on niin paljon, mutta jos ajotapa on aina sama niin voithan kokeilla vertaillen. Pääset sitten eroon epävarmuudesta.
Lämmitys parantaa koneen voitelua. Muistelen että VTT suositti lämppäriä +5 asteesta alkaen, mutta hyöty riippuu kylmyydestä.

Vierailija

tuskin satasta säästät pakkaskuukausien aikana polttoainekuluissa, tarkoittaa myös alle +5C lämpötiloissa tehtyjä kylmäkäynnistyksiä tolppapaikalla vs. kadunvarsipaikalla. hieman mukavampi lähteä kun koneen jäähdytysneste on jo valmiiksi lämmintä ja auton sisätila lämpiää nopeammin, sekä joissain tapauksissa voit käyttää sisätilanlämmitintä joko vuorottajalla tai suoraan, jos lämpöpistokkeen sulake antaa myöten. myös moottorille terveellisempää startata esilämmitettynä, vaikkei tässä ollut olennainen asia, mutta kenties yhteiskunnan kannalta jatkossa on.

kylmästartattu bensiinikäyttöinen auto lämpiää kaupunkiajossa täyteen toimintalämpöön n. 5 - 10 min ajon aikana tai n. 5 km matkalla.

nykydieseleillä kone ei meinaa lämmetä ollenkaan kun pakkasella ajaa, hyötysuhdekin on jo niin hyvä, että moottori käy kylmänä kaupunkiajossa lähes järkiäänsä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

100 euroa eli tankillinen bensaa... ei ole järkevä säästö

no sitten taas tullaan moottoriin, jossa jo tuo satanen on pieni raha kun korjaus kustannukset lähtevät useasta satasesta.

ehkä sittenkin olisi järkevämpää säästää moottoria kuin bensaa?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Kun sen tolppalämppärin käyttö on tehtävä miltei automaattiseksi, jotta se yleistyisi.

A. Robottikytkentä auton alustan suunnasta paikoitusalueilla. Toimisi myös sähköautojen liittämiseen.

B. Auton nykkelin perään nopea ja helppo ajoituslaite, jolla arvioitu lähtöaika siirtyy lämppärin ohjaukseen. Laskutus kulutuksen mukaan, jolloin tarpeetonta lämmittämistä vältettäisiin.

A. ja B: yhdessä tai vain B. vanhan manuaalisen liittämisen kanssa.

Vierailija

100 euroa/vuosi on aika paljon. kai siihen muutakin sisältyy.

Ite käytän tolpppa mukavuuden rakkaudesta. Ei tartte raapia tuulilasia naarmuille, sisätilat eivät ole täynnä paskaista sulaa hyhmää, jne.

Kadun varsiparkki tarjoaa toisaalta mukavuuksia: pyyhkimet lähtevät joskus juurineen, peilit hajalla, kyljissä pientä potkua, kerran oli kävelty yli (kesällä), auraus hautaa lumikasaan, jne.

Uusimmat

Suosituimmat