Hypnoosiohjelma

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Mitenhän kun tuolta jimiltä tulee tuo hypnoosin vallassa ohjelma.. onko tuollainen muka mahdollista? Itse en usko ollenkaan. Ei pelkkä puhe saa ihmistä noin hypnoosiin, olenkohan tulkinnut koko ohjelman väärin, ehkä se onkin tahallaan feikkiä kaikki.. ei nuo voi olla tosissaan.. ihminen ei tietääkseni ole noin manipuloitavissa, joku vaan sanoo "nukahdat kun napsautan sormiani" *naps* ja ihminen nukahtaa. Sitäpaitsi ei ihminen voi nukkua seisaaltaan.. ei ihminen toimi noin.. jos hypnoosi ylipäätään on mahdollista niin vain pitkän ja hitaan prosessin tuloksena jossa koehenkilö ensin rentoutetaan syvälle johonkin ja sitten puhutaan alitajuntaan tietyllä tavalla komentoja jne.. mutta ei se voi onnistua noin, että sormia napsautetaan ja sanotaan "olet jänis!" ja sen jälkeen ihminen leikkii jänistä ihan tosissaan.. höpsis.

Tuli muuten kriittinen virhe ohjelman lopussa. Hypnotisoija sanoi uhrilleen joka oli unessa: "heräät kun lasken kolmeen. Olet hereillä." ja silloin henkilö heräsi. Noiden koehenkilöidenhän piti totella ohjeita orjallisesti! Vai kumosiko tuo uusi komento tuon aiemman.. kai sitten.. huoh.

くそっ!

Kommentit (1)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Mitenhän kun tuolta jimiltä tulee tuo hypnoosin vallassa ohjelma.. onko tuollainen muka mahdollista? Itse en usko ollenkaan. Ei pelkkä puhe saa ihmistä noin hypnoosiin, olenkohan tulkinnut koko ohjelman väärin, ehkä se onkin tahallaan feikkiä kaikki.. ei nuo voi olla tosissaan.. ihminen ei tietääkseni ole noin manipuloitavissa, joku vaan sanoo "nukahdat kun napsautan sormiani" *naps* ja ihminen nukahtaa. Sitäpaitsi ei ihminen voi nukkua seisaaltaan.. ei ihminen toimi noin.. jos hypnoosi ylipäätään on mahdollista niin vain pitkän ja hitaan prosessin tuloksena jossa koehenkilö ensin rentoutetaan syvälle johonkin ja sitten puhutaan alitajuntaan tietyllä tavalla komentoja jne.. mutta ei se voi onnistua noin, että sormia napsautetaan ja sanotaan "olet jänis!" ja sen jälkeen ihminen leikkii jänistä ihan tosissaan.. höpsis.

Tuli muuten kriittinen virhe ohjelman lopussa. Hypnotisoija sanoi uhrilleen joka oli unessa: "heräät kun lasken kolmeen. Olet hereillä." ja silloin henkilö heräsi. Noiden koehenkilöidenhän piti totella ohjeita orjallisesti! Vai kumosiko tuo uusi komento tuon aiemman.. kai sitten.. huoh.

En nähnyt ohjelmaa. Olen itse hypnotisoinut vähintäänkin kymmeniä kertoja. Eri ihmisillä on erilainen suggestioalttius. Muutama prosentti ihmisistä on sellaisia, että heidät saadaan jopa niin syvään hypnoosiin, että heille voi tuottaa käytännössä mitä tahansa hallusinaatioita.

Hypnoosissa olevan ihmisen ja hypnotisoijan välille syntyy ns. rapport-suhde, jolloin hypnotisoitava on erityisen altis hypnotisoitavan suggestioille. Pääsääntöisesti suggestiot otetaan kirjaimellisesti vastaan. Jos tulee uusi suggestio, niin se luonnollisesti kumoaa edellisen.

Näissä näyttämöhypnotisoijien sun muiden viihdyttäjien esityksissä on syytä muistaa, että he ovat itse valikoineet hypnotisoitavansa suuresta halukkaiden joukosta.

Ja kyllä se hypnotisointi ihan puheella onnistuu!

Tosin nämä "naps, olet hypnoosissa!" kikat onnistuvat vain jälkihypnoosin avulla, eli henkilö on aiemmin hypnotisoitu ja annettu suggestio jälkihypnoosista.

Taannoin eräässä Mythbusterissa oli muuten eräs jakso, joka käsitteli hypnoosia. Siinä oli kyllä täysin epäkelpo "hypnotisoija" - ei ymmärtänyt edes suggestion merkitystä, kun esitti käskyn ehdotuksena - sellainen ei voi toimiakaan!

Uusimmat

Suosituimmat