Renessanssin ihanne yliopistoihin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisiko hyvä ajatus, jos renessanssin ihannetta sivistyneestä monitaiturista alettaisiin toteuttaa yliopiston opetuksessa? Siis toisin sanoen, humanistisessa tiedekunnassa opiskelevien pitäisi opiskella pakollisena jonkin verran luonnontieteitä ja päinvastoin. Tuloksena olisi uusia da Vincejä, joilla olisi paremmat työllistymismahdollisuudet.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Tuskin Yliopistot synnyttävät uusia Da Vincejä tai vastaavia.
Lisäksi pitää huomioida Erkin mielipide, mitä "tieteitä" ylipoistossa voidaan harrastaa.
Uusina tieteenojen haaroina toivoisin kiinnitettävän enemmän huomoita esim. sosiaaliseen kanssakäymiseen, kreationismiin, huumoriin, hevi rockin historiaan ja teosofiaan.

Vierailija

DaVinci menestyi koska rakensi itse niitä härveleitä. Ja maalasi itse.

Nykyopiskelija ei osaa mitään muuta kuin lukea ja viisastella.

Vierailija

Vakavasti puhuen, eikö olisi hyvä että opintokokonaisuudet olisivat monipuolisempia? Sitä wanhan ajan sivistystä, jossa ei olla erikoistuttu vain yhteen oppiaineeseen saisi olla enemmän. Minusta humanistinen ja luonnontieteellinen ovat eriytyneet liian kauaksi toisistaan. Olisi hyvä että "sivistynyt" ihminen tuntisi molempien puolien ajattelua ja tutkimusmetodeja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
väläys
Vakavasti puhuen, eikö olisi hyvä että opintokokonaisuudet olisivat monipuolisempia? Sitä wanhan ajan sivistystä, jossa ei olla erikoistuttu vain yhteen oppiaineeseen saisi olla enemmän. Minusta humanistinen ja luonnontieteellinen ovat eriytyneet liian kauaksi toisistaan. Olisi hyvä että "sivistynyt" ihminen tuntisi molempien puolien ajattelua ja tutkimusmetodeja.

Sanoisin, että muutaman opintoviikon pikakurssi ihmistieteistä luonnontieteilijöille ja päinvastoin olisi vain hyvä asia, vaikka asian myyminen opiskelijakakaroille olisikin vaikeaa, ja kvartaalitalouden ja äärimarkkinatalouden riivaamille rahakirstunvartijoille vielä vaikeampaa. Muuten on kovin vaikea nähdä sitä järkeä, jolla "kilpailijat" teorioitaan rakentelevat ja perustelevat. Toisaalta mistä tälläkin palstalla sitten intettäisiin.

Ja pakolliset käsityökurssitkaan eivät olisi pahitteeksi, erityisesti lukioissa. Ja mukana pitäisi olla myös perusteet "väärän sukupuolen" käsitöistä. On aivan käsittämätöntä miten kouluja käyneillä ihmisillä voi olla paukalo niin keskellä kämmentä, kun se useimmiten on.

Vierailija

Itseasiassa opiskeluun pitäisi saada haasteita ja voitonmahdollisuus. Siten se vastaisi työelämän haasteita.
Se että koululaitos on jokin erillinen saarake, joka kehuu itseään, itseluomillaan (PISA)-mittareilla, ei kerro pontevasta järjenjuoksusta, vaan pönöttävästä fakki-idiotismista.

Koulussa pitäisi voittaa muut konkreettisesti. Siis suoritus pitää palkita aineellisesti ja virheistä rangaista. Ei sentään turpaanvedolla, vaikka sitä ennen alan naisistumista tarjottiinkin. Niin ja akkavalta pois koulusta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
tietää
Koulussa pitäisi voittaa muut konkreettisesti. Siis suoritus pitää palkita aineellisesti ja virheistä rangaista. Ei sentään turpaanvedolla, vaikka sitä ennen alan naisistumista tarjottiinkin. Niin ja akkavalta pois koulusta.

Tuo on totta. Itse olen ehdottanut peruskoulutasolle systeemiä, jossa kaikki pienet valinnat (tyyliin ruuanottojärjestys) tehtäisiinkin sen mukaan, miten kukin on edellisissä kokeissa pärjännyt, eikä sen mukaan kuka vahvimpana rynnii ensin ottamaan. Se palkitsisi lapsia konkreettisesti tavalla, jonka he kykenevät ymmärtämään toisin kuin "ole nyt vain ahkera, niin sitten kahdenkymmenen vuoden päästä saat työpaikan".

Tuohon akkavallan poistoon yhdyn myös periaatteellisesti, mutta ei minulla ole hyviä ideoita sen käytännön toteuttamiseen. Kaikenlaiset kiintiöt ovat perseestä. Tietysti jos opettajan ammatista tehtäisin kilpailukykyisellä palkkauksella arvostettu, se voisi houkutella miehiäkin, mutta se sitten taas lisäisi koulujen kustannuksia merkittävästi. Mutta ne opettajanaisetkin voitaisiin kouluttaa siihen, että jotain voisi joskus tehdä poikien tyyliin. Kuvaamataidossa voisi piirtää joskus koneita tai askarrella pahvilinnoituksia ja niin edelleen. Tuollaiset tapahtuvat nyt (ja jo 80-luvulla) aivan täydellisesti tyttöjen ehdoilla.

Vierailija
väläys
Olisiko hyvä ajatus, jos renessanssin ihannetta sivistyneestä monitaiturista alettaisiin toteuttaa yliopiston opetuksessa? Siis toisin sanoen, humanistisessa tiedekunnassa opiskelevien pitäisi opiskella pakollisena jonkin verran luonnontieteitä ja päinvastoin. Tuloksena olisi uusia da Vincejä, joilla olisi paremmat työllistymismahdollisuudet.

Tuo puoli pitäisi kuulua lukio-opetukseen.

Yliopistojen pitäisi keskityä siihen, miten voisivat mahdollisimman erehtymättömästi erottaa toden toedon epätodesta, oikea tiedon väärästä.

Siinä suhteessa pitäisi aivan ensimmäiseksi katson, mitä tiedeyliopistoista voidaan ja pitää HEITTÄÄ ULOS, jotta asiaan saataisiin alkuparannusta, ja rahaakin säästyisi todelliseen tehtävään.

Erkki Tuomioja hieman yllättäen aloittikin jo asiasta keskustelun.

Yliopistot huolehtivat työllisyydestä parhaiten tekemällä kunnon tiedettä. Niiden pitisi TUOTTAA TYÖPAIKKOJA, suoraan ja välillisesti.

Muut oppilaitokset kouluttavat työvoimaa firmojen olemassaoleviin tehtäviin.

Vierailija
Starman
Tuskin Yliopistot synnyttävät uusia Da Vincejä tai vastaavia.
Lisäksi pitää huomioida Erkin mielipide, mitä "tieteitä" ylipoistossa voidaan harrastaa.
Uusina tieteenojen haaroina toivoisin kiinnitettävän enemmän huomoita esim. sosiaaliseen kanssakäymiseen, kreationismiin, huumoriin, hevi rockin historiaan ja teosofiaan.

Tarkoitit varmaan, että mm. nuo voitaisiin heti poistaa tiedeyliopistoista.

Kreationsismi voidaan siinä yhteydessä tulkita mahdollisimman laajasti.

Vierailija

Eiköhän Da Vincinkin ollut ihmelapsi, jollaisia on yksi kymmenestä tuhannesta. Nyky-yliopistoissakin on pakko olla sivuaineita, jotka sitten karttuvat yleissivistystä ja osaltaan syventävät oman alan osaamista. Monissa Euroopan maiden yliopistoissa ei ole tätä sivuainekäytäntöä ollenkaan. Esim. Itävallassa on normaalia opiskella pelkkää omaa pääainettaan.

Vierailija

Da Vincillä tarkoitin ihmistä, joka hallitsee sekä humanistisen tieteen että luonnontieteet. Nykyään se ei tietenkään ole enää täysin mahdollista, koska aloja on niin paljon, ettei kukaan voi hallita kaikkea tähän mennessä opittua tietoa. Da Vincin aikana oli vielä mahdollista tietää ja oppia kaikki, mitä silloin tieteessä tiedettiin.

RJK: Mutta siitä mitä on oppinut lukiossa unohtaa paljon, jos asioita ei kertaa.

Vierailija

Ei renesanssin aikaankaan mikään ollut pakollista... Todellinen monitaituruus syntyy kun ihminen saa toteuttaa kaikkia kiinnostuksen kohteitaan vapaasti.
Lukiossakin on inhottavaa kun on vielä pakollisia aineita. Minä todella nauttisin opiskelusta ja tulisin taitavaksi niillä alueilla mitkä itse saisin valita, jos saisin valita. Tiedän että monet maailman ihmisistä ovat jo nyt monitaitureita, Suomessa niitä vasta piisaakin. Sitä ei vaan huomata, koska nyky-ihmiseltä vaaditaan niin hirveästi että muutama taito yksin ei riitä

Vierailija
väläys
Olisiko hyvä ajatus, jos renessanssin ihannetta sivistyneestä monitaiturista alettaisiin toteuttaa yliopiston opetuksessa? Siis toisin sanoen, humanistisessa tiedekunnassa opiskelevien pitäisi opiskella pakollisena jonkin verran luonnontieteitä ja päinvastoin. Tuloksena olisi uusia da Vincejä, joilla olisi paremmat työllistymismahdollisuudet.

Humanistiset "tieteet" on olemassa, koska luonnontieteellisillä tutkimusmenetelmillä ei järkevästi pysty (vielä) tutkimaan kaikkia elämänalueita.

Ja humanistisia tieteentekijöitä on, koska kaikki eivät osaa tai halua tutkia asioita luonnontieteellisin tutkimusmenetelmin.

Mitä hyövää opettaa fysiikkaa ihmiselle, joka on kielellisesti lahjakas, mutta kertotaulu tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
mvd
Mitä hyövää opettaa fysiikkaa ihmiselle, joka on kielellisesti lahjakas, mutta kertotaulu tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia?

Tietty fysiikan osaamisen taso edistää turvallista arkielämää. Aika paljon tulipaloja ja onnettomuuksia tapahtuu ihan silkasta typeryydestä, kun edes alkeellisimpia perusasioita ei osata.

Mutta ei siinä järkeä ole, että pakotetaan ihmisiä laskemaan, jos he eivät halua. Sen sijaan luonnontieteen tutkimusmenetelmien ja niiden perusteiden opettaminen ei varmasti olisi pahaksi kenellekään korkeakouluopiskelijalle. Ja vastaavasti toisinpäin, kyllä tieto humanistisen tutkimuksen periaatteista toisi valoa insinööreille, vaikka ei siinäkään ole järkeä alkaa ulkoluettaa paksuja teoksia ihmisillä, joita ei kiinnosta. Aika paljon puolin ja toisin on ihan tietämättömyydestä kumpuavaa suunsoittoa.

Vierailija
mvd
väläys
Olisiko hyvä ajatus, jos renessanssin ihannetta sivistyneestä monitaiturista alettaisiin toteuttaa yliopiston opetuksessa? Siis toisin sanoen, humanistisessa tiedekunnassa opiskelevien pitäisi opiskella pakollisena jonkin verran luonnontieteitä ja päinvastoin. Tuloksena olisi uusia da Vincejä, joilla olisi paremmat työllistymismahdollisuudet.



Humanistiset "tieteet" on olemassa, koska luonnontieteellisillä tutkimusmenetelmillä ei järkevästi pysty (vielä) tutkimaan kaikkia elämänalueita.



Ei olemukseltaan yhteiskunnallisia ilmiöitä tulla koskaan pystymään luonnon tieteiden menetelmillä, eikä sellaiseen ole mitään tarvettakaan.

Kumpiin muuten luet matematiikan, luonnon- vai yhteiskuntatieteisiin?

Ja humanistisia tieteentekijöitä on, koska kaikki eivät osaa tai halua tutkia asioita luonnontieteellisin tutkimusmenetelmin.

Mitä hyövää opettaa fysiikkaa ihmiselle, joka on kielellisesti lahjakas, mutta kertotaulu tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia?

Vierailija

Kyllähän sitä nytkin saa käydä kuuntelemassa ja tenttimässä melkein mitä tahansa, jos vaan aikaa ja jaksamista riittää. Itse olen esimerkiksi seurannut mielenkiintoisiksi kokemiani historian, kehitysmaatutkimuksen, taidehistorian, arkeologian jne. kursseja. Osan olen tenttinytkin ihan omaksi huvikseni. Ei noista omaan pääaineeseen mitään hyötyä ole, mutta kuluupahan aika ja saa uusia näkökulmia ajatteluun ja yleissivistystä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat