Mars Science Laboratory - 6 vaihtoehtoa laskeutumispaikaksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.avaruus.fi/

kyse on siis 2010-luvulla Marsiin lähetettävästä luotaimesta, josta tulee teknologialtaan edistyksellisin.

tätä tietoa olen odottanut jo jonkin aikaa, nyt pääsemme arvioimaan vaihtoehtoja.
ensiksi voisin sanoa, että miksei jäätiköt kelpaa laskeutumispaikoiksi, sillä kulkija ei käytä aurinkopaneeleja.

Mawrth vallis ei oikein innosta minua, paikka sijaitsee lähellä viking 1 ja mars pathfinder luotainten paikkoja. Eikö kolmas luotain alueelle ole jo liikaa, ku edellämainitutkaan eivät löytäneet etsimäänsä. Vettä alueella todennäköisesti on ollut, mutta en usko löydösten olevat ainakaan Spirit-mönkijän löytöjä parempia. tosin kuten muissakaan paikoissa, en ole vielä katsonut MRO:n tarkempia kuvia alueesta

2 seuraavaa paikkaa onkin aivan Opportunity-mönkijän alueen läheisyydessä. nyt muutan mieleni, sillä tämä seutu todella on mielenkiintoista ja MSL:n paremmat laitteet tekevät ehkä viel hienompia löytöjä. myös pitkät ajomatkat ovat mahdollisia helpohkon maaston johdosta.

Nili Fossaeta throughtia ihmettelen suuresti, kosa NASAn mielest Isidis tasanko ei ole ollut mielenkiintoinen alue ennen ainakaan. epäilivät ESA:n beaglen laskeutujan kohdealueena sitä. kuvissa seutu silti näyttää ihan mielenkiintoiselta.

Ebersvalde delta ei vaikuta kovin erikoiselta, tosin yhtä kuvaa enempää en ole nähnyt.

Holden kraateri lähellä edellä mainittua sen sijaan on erittäin fantastisen näköinen: kerrostuneita kallioita, joiden väliissä hiekkaa dyyneinä. Noista kallioista löytyy varmasti paljon tietoa, hienoista kuvista puhumattakaan.
toivottavasti ei haittaa, vaikak tämä arvioni olikin puolueelinen, tämä on vai minun mielipiteeni. tulen ehk ävielä muokkaamaan tätä viestiä.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat