Ihme friikkejä täällä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ensimmäinen postaukseni ja pitää heti 10 ketjun lukemisen jälkeen ihmetellä paria asiaa:

Täällä näyttää olevan tähtitieteeseen ja kosmologiaan vakavasti suhtautuvia hemmoja, joilla ei tunnu olevan mitään muuta tarkoitusta kuin päteä tiedoillaan. Siitä kertoo se että aloitetaan ketju pitkällä esseellä jostakin aiheesta mistä tiedetään muiden kirjoittaneen. Toisin sanoen, kirjoitetaan ulkoa opeteltuja totuuksia alan kirjoista ilman että joku on niitä edes kysynyt tai että ne jollekin olisivat epäselviä. Normaalistihan keskustelu alkaa tietämättömän esittämästä kysymyksestä... Miksi? Ainoan syyn täytyy olla pätemisen tarve.

Sitten on toinen ihmisryhmä joka joko heittää kaiken vitsiksi, tai ei muuten vaan usko mihinkään (esim vaikka alkuräjähdys), vetoaa yleisimpää tiedettä kohtaan maallikoiden taholta osoitettuun kritiikkiin; siihen että muka ei tiedetä riittävästi jotta voidaan pitää totena esim jotain mittausta taustasäteilyyn liittyen. Kyseenalaistetaan se argumenteilla jotka kielivät välittömästi siitä että kaveri ei tiedä mistä puhuu, mutta pitää vain väittää vastaan koska maailmankatsomukseen kuuluu ajatus "emmehän me ihmiset voi mistään mitään tietää".

Keskustelua käydään näiden ryhmien välillä aiheesta toiseen. Niinpä kysynkin, käydäänkö täällä jotain ihan aitoa keskustelua ilman tietämättömyydestä johtuvaa kettuilua tai yleistä pätemistä?

Itse olen lukenut alan kirjallisuutta aika lailla ja luulen siitä tietävänikin jotain, ja aiheesta keskustelu toki kiinnostaa, mutta jätän suosiolla tämän foorumin väliin jos tämä on tätä mitä ensikokemukseni osoittaa. Kertokaa siis miten on?!

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Jos minä vaikka alotan, niin saa muut jatkaa..

mitä tulee tähti-tieteeseen niin suurin 99.9% on vain arvailuja, ja teorioita hypoteesejä sun muuta mailman loppu höpötystä.
(ihminen ei tosiaankaan tiedä mitään, me vaan arvaillaan että mitähän toikin mahtaa tarkoittaa?, myös ne kirjat kertoo toisenlaisesta arvauksesta, kansa uskoo siihen mikä tuntuu uskottavimmalta, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, esimerkiksi alkuräjähdys, tai valonnopeuden ylittämisen mahdottomuus).

asdf
Seuraa 
Viestejä11075
Liittynyt16.3.2005
Izmo
Niinpä kysynkin, käydäänkö täällä jotain ihan aitoa keskustelua ilman tietämättömyydestä johtuvaa kettuilua tai yleistä pätemistä?

Kuten Einesteinin vastauksesta voi päätellä: ei. Ai niin, ja ettei keskustelu menisi turhan asialliseksi: ihme friikkejä sulla on housussas.

Vierailija

Ite pietän kaikista kiinnostavampina aiheina just biologiaa ja kaikkea mikä koskee omaa elämää...
Näitä aiheita taas on reilusti alle puolet noista tähtitiedearvailuista ja kaikenmaailman teorioista..

Meikäst olennaista on keskustella elämästä ja tieteestä siihen liittyen.. olennaista ei ole onko maailma 13,7 vai 13,5 miljardia vuotta vanha, tai tuontyyppisistä kysymyksistä mistä ihmiset jaksaa jauhaa..

siks tuleeki kirjoteltua aina ns. sykleissä, välillä on tätä *ei tähän elämään mitenkään liittyvää* keskustelua ja sitte sitä kiintoisaa *omaankin elämään liittyvää* ^^

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Izmo kirjoitti:
"...Sitten on toinen ihmisryhmä joka joko heittää kaiken vitsiksi, tai ei muuten vaan usko mihinkään (esim vaikka alkuräjähdys), ... "

Miten varma on mielestäsi alkuräjähdys sellaisena kuin tiede sen tällä hetkellä määrittelee?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Izmo
Ensimmäinen postaukseni ja pitää heti 10 ketjun lukemisen jälkeen ihmetellä paria asiaa:

Täällä näyttää olevan tähtitieteeseen ja kosmologiaan vakavasti suhtautuvia hemmoja, joilla ei tunnu olevan mitään muuta tarkoitusta kuin päteä tiedoillaan. Siitä kertoo se että aloitetaan ketju pitkällä esseellä jostakin aiheesta mistä tiedetään muiden kirjoittaneen. Toisin sanoen, kirjoitetaan ulkoa opeteltuja totuuksia alan kirjoista ilman että joku on niitä edes kysynyt tai että ne jollekin olisivat epäselviä. Normaalistihan keskustelu alkaa tietämättömän esittämästä kysymyksestä... Miksi? Ainoan syyn täytyy olla pätemisen tarve.

Täällä on kirjoittajia, jotka referoivat uusiin tai uudelleen uutisoituihin uutisiin. Ei ainakaan minua haittaa. Sen lisäksi täällä on kirjoittajia, jotka esittävät omia ”teorioitaan”. Näillä jälkimmäisillä kai on pätemisen tarve, mutta en varsinaisesti ymmärrä tuota väittämääsi tarkemmin. Eivät ne aloitukset ainakaan kirjoista opittuja totuuksia ole.

Izmo

Sitten on toinen ihmisryhmä joka joko heittää kaiken vitsiksi, tai ei muuten vaan usko mihinkään (esim vaikka alkuräjähdys), vetoaa yleisimpää tiedettä kohtaan maallikoiden taholta osoitettuun kritiikkiin; siihen että muka ei tiedetä riittävästi jotta voidaan pitää totena esim jotain mittausta taustasäteilyyn liittyen. Kyseenalaistetaan se argumenteilla jotka kielivät välittömästi siitä että kaveri ei tiedä mistä puhuu, mutta pitää vain väittää vastaan koska maailmankatsomukseen kuuluu ajatus "emmehän me ihmiset voi mistään mitään tietää".

Jos olisit seurannut palstaa pitempään, tietäisit että jotkut noista kirjoittajista ihan oikeasti uskovat olevansa oikeassa sulkien silmänsä todellisuudelta. Joitakin humoreskeja joukkoon mahtuu.

Izmo

Keskustelua käydään näiden ryhmien välillä aiheesta toiseen. Niinpä kysynkin, käydäänkö täällä jotain ihan aitoa keskustelua ilman tietämättömyydestä johtuvaa kettuilua tai yleistä pätemistä?

Ajanvietettä, joskin yleensä hedelmätöntä semmoista. Joiltakin kirjoittajilta saa ihan oikeasti relevanttia vastetta. Esimerkkinä vaikka Snaut tai Neutroni. Moni muu jäi mainitsematta. Yli 90% tämän keskustelupalstan viesteistä on kuitenkin roskaa.

Izmo

Itse olen lukenut alan kirjallisuutta aika lailla ja luulen siitä tietävänikin jotain, ja aiheesta keskustelu toki kiinnostaa, mutta jätän suosiolla tämän foorumin väliin jos tämä on tätä mitä ensikokemukseni osoittaa. Kertokaa siis miten on?!

Kyllä se ensikosketuksesi tähän palstaan taitaa antaa aikalailla todenmukaisen kuvan.

Vierailija
AJT

Izmo

Kyllä se ensikosketuksesi tähän palstaan taitaa antaa aikalailla todenmukaisen kuvan.
Juu, eiköhän se noin ole.

Suosittelen Izmolle maiseman vaihtoa saman tien pitkällä kokemuksella tältä palstalta. Kokeilepa vaikka http://www.avaruus.fi/foorumi/ - voisi olla lähempänä sitä mitä etsit.

Vierailija
Izmo
.....

Minä en noin untuvikkona heti ensimäisenä menisi tuomitsemaan noin jyrkästi tätä foorumia.
Myönnetään, että hyvin usein on ylilyöntejä, mutta on todella asiallisiakin. Opit vielä. Kärsivällisyyttä.
Tutustupa joskus tähän ketjuun, joka on todella ehkäpä asiallisin koko foorumilla http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=24139 ja sitten yhteenvetoon täältä http://www.jokilaakso.com/tunnistus/analyysi/ Uskoisin, että yli kun yli 5.300 eri tahoa on reilun kuukauden aikana käynyt tutkimassa/oppimassa, niin ei ole ihan mikä tahansa ketju.

No. Itse lähden 10.1. tutustumaan eri maisemiin, joten kolmen viikon tauko. Selvitän samalla muutamia asiaan liittyviä juttuja. Olen sitkeä

Ole kärsivällinen. Älä mollaa toisia. Kyllä bussekin on OK, vaikka onkin tuollainen.

- Kyllä nokkiva kanakin sen jyvän löytää -

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Lassi

Tutustupa joskus tähän ketjuun, joka on todella ehkäpä asiallisin koko foorumilla http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=24139 ja sitten yhteenvetoon täältä http://www.jokilaakso.com/tunnistus/analyysi/ Uskoisin, että yli kun yli 5.300 eri tahoa on reilun kuukauden aikana käynyt tutkimassa/oppimassa, niin ei ole ihan mikä tahansa ketju.

No. Itse lähden 10.1. tutustumaan eri maisemiin, joten kolmen viikon tauko. Selvitän samalla muutamia asiaan liittyviä juttuja. Olen sitkeä

Ole kärsivällinen. Älä mollaa toisia. Kyllä bussekin on OK, vaikka onkin tuollainen.

- Kyllä nokkiva kanakin sen jyvän löytää -

Et ole ainakaan turhan vaatimaton tuon kuvantunnistus pelin suhteen.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
NallePuh
Et ole ainakaan turhan vaatimaton tuon kuvantunnistus pelin suhteen.

Ei se ole peli. *mököttää* Ihan oikea tehtävä ja todellakin. On selkeästi tutkimusta. Hämmästyttävän sitkeästi olemme jaksaneet puurtaa asian eteen. Minä olen vain ylläpitäjä, sekä sihteeri. Kirjaan nettiin vain suodattamalla asiat. Kaikki voidaan kyseenalaistaa. Mukaan vaan. Loppusuoralla ollaan. Olemme voittajia.

Vierailija
Izmo
Kyseenalaistetaan se argumenteilla jotka kielivät välittömästi siitä että kaveri ei tiedä mistä puhuu, mutta pitää vain väittää vastaan koska maailmankatsomukseen kuuluu ajatus "emmehän me ihmiset voi mistään mitään tietää".

No ensinnäkin, nimimerkki Izmo kertoo että olet 17-vuotias.

Toisekseen, perustelu "emmehän me ihmiset voi mistään mitään tietää", on tieteen ydin, ja se tarkoittaa ensisijaisesti että "...nykyihmiset verrattuna tuleviin, joten ei nyt liikaa nolata itseämme..."

Toisekseen, korttelin kokoinen aivo tajuaisi samat asiat nopeammin, ja luultavasti paljon muutakin.

Oletko muuten homo ?

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Tähtitiedepalstalla on tosi paljon tietämykseltään eritasoisia osaanottajia. Jos keskustelee jonkin kanssa joka ei tunne harrastusta niin silloin ei yleensä esitetä heti syvällisempiä vastauksia vaan testataan toisen tietoja. Silloin popularisoidaan.

Toki voisi olla enemänkin mielikuvituksellisimpia ja rohkeampia aiheitakin mutta ehkä ihmiset kai pelkää leimautuvansa foliohatuiksi täällä helposti. Varsinkin tähtitiede harrastuksena on täynnä ennakkoluuloja. Yksi hullu saa palstatilaa mediassa enemän mitä kymmenen tiedemiestä. Media käyttää skitsofreniaa sairastavia säälimättä hyväkseen.

Vierailija
oge
Izmo
Kyseenalaistetaan se argumenteilla jotka kielivät välittömästi siitä että kaveri ei tiedä mistä puhuu, mutta pitää vain väittää vastaan koska maailmankatsomukseen kuuluu ajatus "emmehän me ihmiset voi mistään mitään tietää".

No ensinnäkin, nimimerkki Izmo kertoo että olet 17-vuotias.

Toisekseen, perustelu "emmehän me ihmiset voi mistään mitään tietää", on tieteen ydin, ja se tarkoittaa ensisijaisesti että "...nykyihmiset verrattuna tuleviin, joten ei nyt liikaa nolata itseämme..."

Toisekseen, korttelin kokoinen aivo tajuaisi samat asiat nopeammin, ja luultavasti paljon muutakin.

Oletko muuten homo ?

Emmehän voi mistään mitään tietää on teidän uskovaisten "tieteen" ydin.

Vierailija
fenomenologi

Emmehän voi mistään mitään tietää on teidän uskovaisten "tieteen" ydin.

Oletat siis että tieteen ydin voi olla muukin kuin totuus.

Siinäkös oletat yksinäsi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Izmo

Ensimmäinen postaus, joka lähinnä arvostelee keskustelujen tasoa. Ei hyvä alku, mutta tervetuloa kuitenkin. Yleiset kekustelupalstat ovat tällaisia, ihme sökeltäjiä riittää ja asiallisia on harvassa. Mutta jos pystyt keskustelemaan suodattaen tyhmät aivopierut pois, kyllä täällä pystyy keskustelemaan.

Täällä näyttää olevan tähtitieteeseen ja kosmologiaan vakavasti suhtautuvia hemmoja, joilla ei tunnu olevan mitään muuta tarkoitusta kuin päteä tiedoillaan. Siitä kertoo se että aloitetaan ketju pitkällä esseellä jostakin aiheesta mistä tiedetään muiden kirjoittaneen.

Tai sitten tähtitieteestä kiinnostuneet yrittävät alustuksilla herättää keskustelua aiheesta. Se on täällä aika merkillepantavaa, että keskustelualoitteet tulevat kyselijöiltä tai hörhöiltä.

Toisin sanoen, kirjoitetaan ulkoa opeteltuja totuuksia alan kirjoista ilman että joku on niitä edes kysynyt tai että ne jollekin olisivat epäselviä.

Mitä sitten odotat? Sitäkö, että joku julkaisee tieteellisiä tuloksia tällä palstalla? Ei täällä tiedettä tehdä, vaan keskustellaan tieteeseen enemmän tai vähemmän liittyvistä aiheista. Useimmat ovat maallikkoja tai harrastajia, astronomeja on tietääkseni yksi, ehkä kaksi. Sillä tasolla keskustelu on väkisinkin oppikirjakamaa, tai sitten silkkaa spekulointia kysymyksiin, joihin tiede ei tiedä vastauksia.

No tätähän tämä on, ja tällaisena varmasti pysyy. Jos ei kelpaa, älä suotta meitä hauku, vaan kokeile Astronettiä. Se on kertaluokkaa asiallisempi paikka, jossa erityisesti astronomian harrastajat vaihtavat kokemuksiaan.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
Izmo

Hyvä, olen itsekkin tuota mieltä.

Itse ajattelen että lähtökohdat tutkimuksille ja tieteelle sinänsä, on pelkkää jaarittelua sekä kovan faktatiedon luovaa yhdistelyä.
Pääsääntöisesti tiede on kulutustavaraa josta on tullut mainoskikka monelle jotka haluavat vain nimensä esille kaikenmaailman tutkimuksilla, onko porkkana terveellistä vai aiheuttaako se syöpää..
Kun mennään äärirajoille on tuloksena oletuksia sekä tietoa sopivassa suhteessa, ja nykyajan tieteeseen nojautuva käsitys ympäröivästä tilasta.
Pelkkää arvailua sanon ma.

Nyt meitä voi naurattaa entisaikojen käsitykset litteästä maa"pallostamme", mutta aikoinaan se oli tieteen ja tutkimuksen terävintä kärkeä. Nykyään on mahdollista pureutua ja tutkia asioita perusteellisemmin, mutta silti kaikki mikä ympärillämme vaikuttaa ja näkyy, on ainoastaan meidän aisteihimme vaikuttavaa informaatiota.
Eli tutkimme asioita jotka havaitsemme, sekä ne perusasiat ovat pohja kaikelle mihin sovellamme kaavoja, ja laskelmia. Eli on paljon asioita joita emme käsitä, tai havaitse.

Pohja on hauras ja hatara, mutta silti perusta koko korttitalolle. Jos ajattelemme eteenpäin, voi olla että kenties Einsteinin kaavat eivät pidäkään paikkaansa, mutta ovat suurpiirteisesti oikeassa, koska ne perustuvat jo olemassa oleviin vaikuttajiin. Tiede kehittyy ja uudet näkökulmat ovat yksi positiivinen tekijä. Mutta näitä turhakkeitakin löytyy..

Tiede ei tule koskaan olemaan ajantasalla. Me ollaan eläimiä niinkuin kaikki muutkin tällä pallolla.. Luullaan vaan olevamme niin paljon muita viisaampia, ja ettei muut eliömuodot osaa ajatella yms.. Paskaa! Me tuhotaan itsemme omaan itsekkyyteemme, ja samalla muutkin saa kärsiä.
Ihmisen luontainen halu olla voittaja, parempi kuin kilpakumppani, kyky selviytyä, ajaa kaiken muun ohi..

Periaate on yksinkertainen, mutta silti monimutkaisempi kuin me.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat