Seuraa 
Viestejä45973

Länsiliitoutuneet (USA ja Britannia) valmistivat viime sotien aikana yhteensä n. 384 000 sotilaslentokonetta. Niistä n. 22000 NL:lla ja vajaa parituhatta Ranskalle. Sodan päättyessä USA:lla ja Britannialla oli käytössä n. 115 000 lentokonetta. Poistuma siten 245 000 konetta. Virallisesti maat ovat ilmoittaneet menettäneensä sodassa kuitenkin vain runsaat 60 000 konetta eli n. 25% kokonaispoistumasta.

Tilasto on omituinen sillä vastaavasti Saksa hävinneenä "on ollut pakoitettu (?)" ilmoittamaan kokonaispoistumansa - 100 000 konetta johtuneen 70 000 sodassa tuhoutuneesta koneesta ja 30 000 muuten poistunutta. Eli Saksan poistumasta tappiot muodostavat 70%. Myös Neuvostoliiton kokonaispoistumasta (155 000) "tappiot" muodostavat valtaosan - 106 000 eli n. 70%.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Suomen ilmavoimien tappiot ilmoitettiin seuraavasti: "Omat tappiot olivat 389 lentokonetta. Näistä tuhoutui ilmataistelussa 86 konetta ja vihollisen ilmatorjunnan alas ampumina 66 konetta. Muut tuhoutuivat erilaisissa onnettomuuksissa."

http://www.veteraanienperinto.fi/suomi/ ... nnatys.htm

Siis Suomen kokonaistappioista taisteluissa alasammutut muodostivat n. 40%. Neuvostoliiton "sotatappioiksi" on myös ilmoitettu lähes samanlainen lukema - 43%.

Mistä länsiliittoutuneiden sotatappioluvut poikkeavat niin paljon muiden maiden lukemista? Piiloitellaanko tappioita?

Battle of Britainin historia kertoo mm. seuraavan episodin taistelun kiivaimmalta jaksolta elo-syyskuulta 1940.

Up until around September 6th the scales of battle were firmly tilted in favor of the Luftwaffe, even though they had lost – since August 24 – 378 aircraft compared to 262 for the British. The German losses were shared between the fighters and the bombers, whereas the entire British losses came from Fighter Command. It’s less than 1,000 pilots were constantly in action and desperately in need of rest. But, then the entire picture suddenly changed.

Peter Englund on brittihistorioitsijoita lainatessaan havainnut kuinka brittihävittäjien rohkeus ja taito eivät suinkaan aina olleet niin korkeaa luokkaa kuin mitä virallinen voittajien kirjoittama totuus ilmoitti. Hävittäjät kääntyivät usein kotikenttää kohti kohdatessaan saksalaishävittäjiä. Tuo lainaamani kohta ajalta 24.8-6.9.1940 kertoo syyn. Britit hävisivät hävittäjätaistelut useammin kuin saksalaiset. Tuosta tilastosta ei käy nimittäin selville sekään että useat saksalaisista koneista ampui alas brittien ilmatorjuntatykistö.

Sivut

Kommentit (241)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615

Erittain suuri osuus menetyksista oli seka Yhdysvalloissa, etta UK:ssa
lentokoulutuksessa tapahtuneet onnettomuudet. Minulla ei juuri nyt ole linkkia tyrkylla, mutta USA:ssa erityisesti pommitusmiehistojen koulutuksen yhteydessa tapahtuneet lento-onnettomuudet olivat muistaakseni luokkaa n. 15-20 % konetappioista.

Toinen merkittava seikka oli se, etta UK:n pommitusvoimien kone- ja henkilostotappiot toisen maailmansodan aikana olivat samaa luokkaa kuin saksalaisten sukellusvenemiehistojen. ts. valilla -39 -44 yli 50%.

Vasta vuonna 1945 alkoi RAF:in tappiot laskea "siedettavalle" tasolle.
Tuolloin Saksan ilmapuolustus oli jo ilmatorjuntatykistoa lukuunottamatta kaytannossa jo tuhottu.

EDIT: Ja ehka merkittavin osuus oli kuitenkin USAF:in kohdalla koneiden kayttotuntien tuleminen tayteen. Valmistuskapasiteetti oli niin valtavan suuri, etta oli edullisempaa ottaa tehtaalta uusi kone, kuin
korjata jo valmiiksi rupista, vaikka vaurioitumatonta konetta uudestaan
taistelukelpoiseksi.

Naita "Hack":eja kaytettiin sitten muihin tarkoituksiin, yhteyskoneiksi,
pommitusmuodostelmien yhteen kokoamiseen tarkoitetuiksi viritelmiksi
(hassu maalaus ja kirjavat, vilkkuvat valot jne.), tai sitten vain lentokenttien tayttomaaksi...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
jpatrik
Olisko pistetty reserviksi?.

USAF:in suhteen ei edes reserviksi. Koneita oli ja valmistettiin riittavasti.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

tottakai voittajavaltiot pitää saada näyttämään hyvältä, niin se on joka suhteen ollut jokaisessa maassa.
Häviäjän tappioita korostetaan ja omia peitellään, ja mitä siitä poliittisesti tulisi, jos tappiot sitten sodan jälkeen kerrottaisiinkin rehelllisesti?

Ensin sodan aikana kerrotaan ettei mitään hätää, vähän tulee takkiin, vaikka todellisuudessa porukkaa menee manalaan pelottavaa tahtia. siinä kansan "moraalia" valvotaan, eli sitä, etteivät nouse hallitsijoitaan vastaan, mistä siinä lopulta onkin kyse. valta-aseman ja etuaseman säilyttäminen.

Minulle itselleni on aivan sama, kuka täällä valtaa pitää, oli mistä maasta tahansa, kunhan vain olisi rehellinen eikä itsekäs, ja hoitaisi kansan ja planeetan etua, eikä vain omaansa. valitettavasti sellainen on perin harvinaista, ja ne harvat viisaat jotka siellä on käyneet, eivät ole kauaa viihtyneet.

ralf64
Länsiliitoutuneet (USA ja Britannia) valmistivat viime sotien aikana yhteensä n. 384 000 sotilaslentokonetta. Niistä n. 22000 NL:lla ja vajaa parituhatta Ranskalle. Sodan päättyessä USA:lla ja Britannialla oli käytössä n. 115 000 lentokonetta. Poistuma siten 245 000 konetta. Virallisesti maat ovat ilmoittaneet menettäneensä sodassa kuitenkin vain runsaat 60 000 konetta eli n. 25% kokonaispoistumasta.

Tilasto on omituinen sillä vastaavasti Saksa hävinneenä "on ollut pakoitettu (?)" ilmoittamaan kokonaispoistumansa - 100 000 konetta johtuneen 70 000 sodassa tuhoutuneesta koneesta ja 30 000 muuten poistunutta. Eli Saksan poistumasta tappiot muodostavat 70%. Myös Neuvostoliiton kokonaispoistumasta (155 000) "tappiot" muodostavat valtaosan - 106 000 eli n. 70%.

Saksalaisten hävittäjäyksiköiden ilmoituksia jostain vilkaistuani jäin siihen käsitykseen, että varsin paljon koneita menetettiin muista syistä, kuin vihollistoiminnan takia. Oliko jopa suurin osa käytöstäpoistuneista?

Sodan lopulla useat saksalaissyksiköt, mm. maailman ilmailuhistorian menestyksekkäin hävittäjä-osasto Jagdgeschwader 52, tuhosivat itse koko lentokalustonsa.

Sotahistorian menestyksekkäin taistelulentäjä Hans-Ulrich Rudel antautui yksikköineen briteille, lentämällä määrätylle kentälle, jossa britit odottivat. Kaikki Stugat ja FW-190:t tekivät harkitun epäonnisen laskun, eli ne romutettiin brittien silmien edessä. Vain yksi kone lakeutui onnistuneesti. Rudel kysyi myöhemmin lentäjältä, miksi hän luovutti koneensa ehjänä. Vastaus oli, että koneessa oli matkustaja, koska "kun kentään reunaan ilmestyi yksinäinen tyttö -ilmeinen pakolainen- ei häntä voinut jättää puna-armeijan raiskattavaksi". Rudel hyväksyi selityksen vaikkei uskonutkaan verukkeeseen sattumasta.

Rudel tunnetaan saavutuksistään "lentävillä tykkiveneillä" l. Stugilla, joissa oli pommiaseistuksen sijasta kaksi 40mm pst-tykkiä. Näillä sai mukavasti t-34:iin kuria. Eräs FW-190-lentäjä, joka oli usein ollut suojaamassa maataistelutehtäviin lähteviä Stugia, kertoo siitä ainoasta tapauksesta, jolloin hän näki Stugien poistuvan vihollista iskemättä. Ei edes kovinkaan it-tuli ollut aiheuttanut sellaista. Venäläiset t-34:t kulkivat jonossa peltojen poikki, ja viereinen tie oli täynnä pakolaisia kärryineen. Kun saksalaiskoneet lähestyivät, panssarit ajoivat suoraan pakolaisten sekaan murskaten ajoneuvoja, havosia ja ihmisiä. Stugat eivät halunneet pommittaa siviilejä ja poistuivat.

Der legendäre Kanonenvogel von Hans Ulrich Rudel.

Rudel joutui "tykkiveneensä" kanssa näkemään samaa, mutta hänen aseidensa vaikutus rajoittui venäläisten valurautapurkkien sisältöön... Kun Stugalaivue poistui, tämä puna-panssareiden osasto ei enää tehnyt sotarikoksia ainakaan tässä maailmassa. Ehkä sitten bolsujen helvetisä?

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Jagdgeschwader/JG52-R.htm

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9781841767864&CustID=26bdeb01e53...

http://tappis.0catch.com/Hartmann.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hans-Ulrich_Rudel

http://www.pilotenbunker.de/Stuka/Rudel/rudel.htm

Jagdgeschwader 52:ssa lensi myös Kroatian hävittäjä-ässä Zlatko Stipcic.

Kuvassa hymyilee Zlatko Stipcic, ja takana hänen työkalunsa Messerschmitt Bf-109 G.

http://www.15jg52.com/history.html
http://tappis.0catch.com/Hartmann_4.htm#KROAATIT

Kroaatit ovat eräs Euroopan miellyttävimmistä kansakunnista:

Auf Wiedersehen!

Meyer Amschel Sobelsohn

-

sama juttu saksalaisten vaunutappioiden kanssa, harvemmin itse viholliset niitä tuhosivat.

Se mikä kaatoi saksan suurelta osin oli öljyn puute

Nythän sitä nykypäivänä on niin ettei siitä tarvitse enää edes taistella, kun kaikki on niin riippumatonta siitä

ja tykit oli 37mm pst tykkejä, ampuen wolfram(/tungsten?) sydämisiä paukkui. ns. "alikaliiperi" tietääkseni.

tuo ilmailu aikoinaan kiinnosti suurestikin, olin yksi parhaista simupiloteista aikoinaan, opetellen niin mänööverit, taktiikat kuin muutkin viimeisen päälle, parhaillani olin 1 vs 1 tilanteessa, ei siinä ajattelua tarvinnut

JaskaJuuso
sama juttu saksalaisten vaunutappioiden kanssa, harvemmin itse viholliset niitä tuhosivat.

Se mikä kaatoi saksan suurelta osin oli öljyn puute
...

Ardennien operaatio kaiketi stoppasi kun vaunuista loppui bensa? Täysin järjetön hyökkäys länteen siinä vaiheessa. Aatun korpraalin-järki tuotti paljon vahinkoa. Kuten myös Rooselveltin aie lyödä Saksa sotilaallisesti ja sitten tarjoja Eurooppa Stalinille hopeatarjottimella.

Jochen Peiper pääsi aika pitkälle Ardennien hyökkäyksessä, mutta kun löpö loppui tiikerit piti tuhota itse.

http://tappis.0catch.com/peiper.htm

Tässä yksi saksalainen pilotti ,jonka kanssa britit olivat ns. kusessa. Aivan ylivoimainen:

Hans-Joachim Marseille

Kuoli Afrikassa moottorivaurion/savun vuoksi hypätessään koneestaan ja saadessaan osuman korkeusvakaajasta rintaansa.

JaskaJuuso
tuo ilmailu aikoinaan kiinnosti suurestikin, olin yksi parhaista simupiloteista aikoinaan, opetellen niin mänööverit, taktiikat kuin muutkin viimeisen päälle, parhaillani olin 1 vs 1 tilanteessa, ei siinä ajattelua tarvinnut

Minäkin panin lopulta vihollisia tulemaan minuutin välein vaihtelevalla kalustolla ja ajoin polttoaineen tai ammukset loppuun vihollisen "häiritessä hieman". Jännää se silti oli. Joitain koneita ei saanut kiinni, kun ne läksi karkuun.

Saksan ilmaherruus Euroopassa taisi hyytyä ensin pilottipulaan, ja vasta lopuksi öljypulaan.

Kyllä maavoimat taisi viedä niin paljon polttoainetta (kuorma-autot, tankit), ettei tuommoisilla potkurikoneilla liene ollut kulutuksen kannalta edes merkitystä.

Suihkumoottorit jälkipolttimella on sitten asia erikseen.

Mitä tulee eri aselajien tappioihin niin Saksan sukellusveneet menetti kuolleina 75% miehistöstä. Sitä pidetään suurimpana lukuna koskaan missään aselajissa jos ei pikkukahakoita lasketa. Epäilemättä lentomiehistöt ovat kiistanalainen kakkonen.

sapetix
Tässä yksi saksalainen pilotti ,jonka kanssa britit olivat ns. kusessa. Aivan ylivoimainen:

Hans-Joachim Marseille

Kuoli Afrikassa moottorivaurion/savun vuoksi hypätessään koneestaan ja saadessaan osuman korkeusvakaajasta rintaansa.

Marseille on huippuja, mutta annetaan huomiota vähemmän tunnetuille. Georg-Peter Eder oli toisen maailmansodan suihkuhävittäjä-ässä, joka pudotti viimeisen Luftwaffen alasampuman B-17-pommarin.

Tässä Eder on hyökkäämässä edestä pommittajien kimppuun:

Eder oli tämän hyökkäys edestä -taktiikan kehittäjiä.

Ederillä oli 78 ilmavoittoa tilillään. 12 näistä suihkuhävittäjällä, ja 36 pudotuksista oli nelimoottorisia pommikoneita.

Georg-Peter Eder oli juuri se lentäjä, jonka Adolf Galland nimitti "Kommando-Nowotnyn" komentajksi kun legendaarinen Walter Nowotny oli kaatunut heidän siliminsä edessä 8.11.1944 Messerschmitt 262:n syöksyessä maahan. Nowotny on sama lentäjä, jonka hauta Wienissä on nykyisin antifa-räkänokkien hyökkäysten kohteena.

Eder saavutti ensimmäisen ilmavoittonsa suihkuneella ehtimättä käyttää aseitan: "...olin arvioinut lähestymisnopeuteni väärin, sillä katsoessani uudestan ylös sekuntia myöhemmin, täytti Lightning koko tuulilasini... Mahtava rysäys..." Eder palasi maahan vauriotuneella koneellaan, jenkki laskuvarjolla.

G-P.Eder oli myös maineessa vastapuolella, sillä jenkit muistavat hänet vihollislentäjänä, joka antoi vaurioituneen koneen miehistölle aikaa hypätä ennenkuin tuhosi koneen lopullisesti. Sodan jälkeen Eder menestyi liikemiehenä. Hän kuoli v.1986.

Suihkukoneet olivat ylivoimaisia, mutta eivät turvallisia. Hans-Dieter "Hadi" Weihs kertoo: "...Schrey, joka oli epäonnekseen laskeutunut pilvestä (lentänyt ilman näkyvyyttä) aivan amerikkalaisen P-51 -osaston eteen, ammuttiin viipymättä alas. Schrey hyppäsi vaurioituneesta koneestaan. Hän roikkui laskuvarjon varassa kun vihollinen ampui häntä uudestaan tappaen hänet."

On monta tapaa käydä sotaa.

The Role of Synthetic Fuel
In World War II Germany
/.../
A perfect example of this was the amount of aviation fuel allotted to the training of pilots. Toward the last nine months of the war, they were sent into combat with only one-third of the training hours actually required /.../
http://www.airpower.maxwell.af.mil/airc ... becker.htm

Niiltä loppui löpöt ja lentäjien koulutus jäi siksi vajaaksi.

http://www.youtube.com/watch?v=_aqJwHdMDK0&NR=1
Gun camera

Ei niissä taisteluissa paljon annettu tilaa antautua.

Tuo Me 262 on yhä kaunein koskaan tehty suihkari.

Tuhoutuihan koneita paljon muuallakin kuin taistelutoimissa. Termi "menetetty ilman vihollisvaikutusta" kuvaa juuri näitä menetyksiä.

Neukuilla tämä näkyi erityisen hyvin, sillä vaikka koneet olivat sinänsä lähes saksalaisten veroisia, niin surkean teollisuuden laadunvalvonnan ansiosta lähes PUOLET koneista tuhoutui ilman saksalaisten myötävaikutusta. Tiettävästi Stalin puhutti lentokonetuotannosta vastaavaa henkilöä ja tivasi selitystä tuollaiselle järkyttävän suurelle hävikille.

Snipu
Tuhoutuihan koneita paljon muuallakin kuin taistelutoimissa. Termi "menetetty ilman vihollisvaikutusta" kuvaa juuri näitä menetyksiä.

Neukuilla tämä näkyi erityisen hyvin, sillä vaikka koneet olivat sinänsä lähes saksalaisten veroisia, niin surkean teollisuuden laadunvalvonnan ansiosta lähes PUOLET koneista tuhoutui ilman saksalaisten myötävaikutusta. Tiettävästi Stalin puhutti lentokonetuotannosta vastaavaa henkilöä ja tivasi selitystä tuollaiselle järkyttävän suurelle hävikille.

Neukuissa koulutettin komsomolkia kolmessa kuukaudessa sotalentäjiksi. Saksalaiset ässät harvensivat tätä sakkia huvikseen, mutta myös neuvostoeliittiä. Parhaat lentäjät koottiin NL:ssa yhteen, jotta saataisiin edes jonkinlaista vastusta? Tämä heikensi keskitasoa puna-ilmavoimien tavallisissa yksiköissä.

Saksalaisten pudotusluvut itärintamalla ovat legendaarisia: Kymmenkunta ukkoa ylitti 200:n pudotuksen rajan. Joku heistä taisi tehdä tiliä myös Tali-Ihantalassakin?

Saksalaisten taktiikka oli myös ylivoimaista, ja vasta sodan lopussa neukut ymmärsivät ottaa käyttöön samoja jippoja. Saksalaiset hävittäjät lensivät pareittain: Kokeneempi lentäjä johtokoneella ja "siipimies" perässä. Jos vihollinen pääsi taakse, johtaja kaarsi sivuun ja siipimies veti ylös. Viholisen oli nyt valittava: Jos seuraa johtokonetta, vauhtiaanmenettänyt siipimies tulee syöksyllä niskaan. Jos seuraa siipimiestä, johtaja kaartaa perään.

Luftwaffessa kaikissa hävittäjissä oli radiot. Kun taistelu alkoi, kanava täyttyi selväkielisestä pulinasta, ja jos joku oli joutumassa vaaraan, hän kuuli varoituksen kavereiltaan.

Kaikkein menestynein ww2:n hävittäjälentäjä oli Erich Hartmann, joka sodan jälkee jatkoi Bundesluftwaffessa NATO-lentäjänä.

http://tappis.0catch.com/Hartmann.htm

Ei Hartmann mikään natsi ollut: Ei ollut hänen syytään että jenkit olivat sodassa väärällä puolella tukien roistovaltio-Neuvostoliittoa, jota eräs USA:n myöhemmistä presidenteistä, Ronald Reagan, kutsui realistisesti "pahan valtakunnaksi". Hartmann ehti lopettaa yli 300:n pahaa edustavan viholliskoneen lennon siinä vaiheessa kun jenkit eivät vielä ollet järjissään.

Kuvassa Hartmann (vas) ja luultavasti Walter Krupinski? Krupinski, joka oli Hartmannin ystäviä itärintamalla, lensi myöhemmin suihkuhävittäjiä "valtakunnanpuolustuksessa", jos oikein muistan? Joka tietää, oikaiskoon.

Meyer Amschel Sobelsohn

-

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat