Länsiliittoutuneiden konetappiot II maailmansodassa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Länsiliitoutuneet (USA ja Britannia) valmistivat viime sotien aikana yhteensä n. 384 000 sotilaslentokonetta. Niistä n. 22000 NL:lla ja vajaa parituhatta Ranskalle. Sodan päättyessä USA:lla ja Britannialla oli käytössä n. 115 000 lentokonetta. Poistuma siten 245 000 konetta. Virallisesti maat ovat ilmoittaneet menettäneensä sodassa kuitenkin vain runsaat 60 000 konetta eli n. 25% kokonaispoistumasta.

Tilasto on omituinen sillä vastaavasti Saksa hävinneenä "on ollut pakoitettu (?)" ilmoittamaan kokonaispoistumansa - 100 000 konetta johtuneen 70 000 sodassa tuhoutuneesta koneesta ja 30 000 muuten poistunutta. Eli Saksan poistumasta tappiot muodostavat 70%. Myös Neuvostoliiton kokonaispoistumasta (155 000) "tappiot" muodostavat valtaosan - 106 000 eli n. 70%.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Suomen ilmavoimien tappiot ilmoitettiin seuraavasti: "Omat tappiot olivat 389 lentokonetta. Näistä tuhoutui ilmataistelussa 86 konetta ja vihollisen ilmatorjunnan alas ampumina 66 konetta. Muut tuhoutuivat erilaisissa onnettomuuksissa."

http://www.veteraanienperinto.fi/suomi/ ... nnatys.htm

Siis Suomen kokonaistappioista taisteluissa alasammutut muodostivat n. 40%. Neuvostoliiton "sotatappioiksi" on myös ilmoitettu lähes samanlainen lukema - 43%.

Mistä länsiliittoutuneiden sotatappioluvut poikkeavat niin paljon muiden maiden lukemista? Piiloitellaanko tappioita?

Battle of Britainin historia kertoo mm. seuraavan episodin taistelun kiivaimmalta jaksolta elo-syyskuulta 1940.

Up until around September 6th the scales of battle were firmly tilted in favor of the Luftwaffe, even though they had lost – since August 24 – 378 aircraft compared to 262 for the British. The German losses were shared between the fighters and the bombers, whereas the entire British losses came from Fighter Command. It’s less than 1,000 pilots were constantly in action and desperately in need of rest. But, then the entire picture suddenly changed.

Peter Englund on brittihistorioitsijoita lainatessaan havainnut kuinka brittihävittäjien rohkeus ja taito eivät suinkaan aina olleet niin korkeaa luokkaa kuin mitä virallinen voittajien kirjoittama totuus ilmoitti. Hävittäjät kääntyivät usein kotikenttää kohti kohdatessaan saksalaishävittäjiä. Tuo lainaamani kohta ajalta 24.8-6.9.1940 kertoo syyn. Britit hävisivät hävittäjätaistelut useammin kuin saksalaiset. Tuosta tilastosta ei käy nimittäin selville sekään että useat saksalaisista koneista ampui alas brittien ilmatorjuntatykistö.

Sivut

Kommentit (241)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Erittain suuri osuus menetyksista oli seka Yhdysvalloissa, etta UK:ssa
lentokoulutuksessa tapahtuneet onnettomuudet. Minulla ei juuri nyt ole linkkia tyrkylla, mutta USA:ssa erityisesti pommitusmiehistojen koulutuksen yhteydessa tapahtuneet lento-onnettomuudet olivat muistaakseni luokkaa n. 15-20 % konetappioista.

Toinen merkittava seikka oli se, etta UK:n pommitusvoimien kone- ja henkilostotappiot toisen maailmansodan aikana olivat samaa luokkaa kuin saksalaisten sukellusvenemiehistojen. ts. valilla -39 -44 yli 50%.

Vasta vuonna 1945 alkoi RAF:in tappiot laskea "siedettavalle" tasolle.
Tuolloin Saksan ilmapuolustus oli jo ilmatorjuntatykistoa lukuunottamatta kaytannossa jo tuhottu.

EDIT: Ja ehka merkittavin osuus oli kuitenkin USAF:in kohdalla koneiden kayttotuntien tuleminen tayteen. Valmistuskapasiteetti oli niin valtavan suuri, etta oli edullisempaa ottaa tehtaalta uusi kone, kuin
korjata jo valmiiksi rupista, vaikka vaurioitumatonta konetta uudestaan
taistelukelpoiseksi.

Naita "Hack":eja kaytettiin sitten muihin tarkoituksiin, yhteyskoneiksi,
pommitusmuodostelmien yhteen kokoamiseen tarkoitetuiksi viritelmiksi
(hassu maalaus ja kirjavat, vilkkuvat valot jne.), tai sitten vain lentokenttien tayttomaaksi...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Poison dart frog
Kenties liittoutuneet poistivat vanhentuneita ja viallisia malleja käytöstä

eikös niin tee jokainen osapuoli?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
jpatrik
Olisko pistetty reserviksi?.

USAF:in suhteen ei edes reserviksi. Koneita oli ja valmistettiin riittavasti.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

tottakai voittajavaltiot pitää saada näyttämään hyvältä, niin se on joka suhteen ollut jokaisessa maassa.
Häviäjän tappioita korostetaan ja omia peitellään, ja mitä siitä poliittisesti tulisi, jos tappiot sitten sodan jälkeen kerrottaisiinkin rehelllisesti?

Ensin sodan aikana kerrotaan ettei mitään hätää, vähän tulee takkiin, vaikka todellisuudessa porukkaa menee manalaan pelottavaa tahtia. siinä kansan "moraalia" valvotaan, eli sitä, etteivät nouse hallitsijoitaan vastaan, mistä siinä lopulta onkin kyse. valta-aseman ja etuaseman säilyttäminen.

Minulle itselleni on aivan sama, kuka täällä valtaa pitää, oli mistä maasta tahansa, kunhan vain olisi rehellinen eikä itsekäs, ja hoitaisi kansan ja planeetan etua, eikä vain omaansa. valitettavasti sellainen on perin harvinaista, ja ne harvat viisaat jotka siellä on käyneet, eivät ole kauaa viihtyneet.

Vierailija
ralf64
Länsiliitoutuneet (USA ja Britannia) valmistivat viime sotien aikana yhteensä n. 384 000 sotilaslentokonetta. Niistä n. 22000 NL:lla ja vajaa parituhatta Ranskalle. Sodan päättyessä USA:lla ja Britannialla oli käytössä n. 115 000 lentokonetta. Poistuma siten 245 000 konetta. Virallisesti maat ovat ilmoittaneet menettäneensä sodassa kuitenkin vain runsaat 60 000 konetta eli n. 25% kokonaispoistumasta.

Tilasto on omituinen sillä vastaavasti Saksa hävinneenä "on ollut pakoitettu (?)" ilmoittamaan kokonaispoistumansa - 100 000 konetta johtuneen 70 000 sodassa tuhoutuneesta koneesta ja 30 000 muuten poistunutta. Eli Saksan poistumasta tappiot muodostavat 70%. Myös Neuvostoliiton kokonaispoistumasta (155 000) "tappiot" muodostavat valtaosan - 106 000 eli n. 70%.

Saksalaisten hävittäjäyksiköiden ilmoituksia jostain vilkaistuani jäin siihen käsitykseen, että varsin paljon koneita menetettiin muista syistä, kuin vihollistoiminnan takia. Oliko jopa suurin osa käytöstäpoistuneista?

Sodan lopulla useat saksalaissyksiköt, mm. maailman ilmailuhistorian menestyksekkäin hävittäjä-osasto Jagdgeschwader 52, tuhosivat itse koko lentokalustonsa.

Sotahistorian menestyksekkäin taistelulentäjä Hans-Ulrich Rudel antautui yksikköineen briteille, lentämällä määrätylle kentälle, jossa britit odottivat. Kaikki Stugat ja FW-190:t tekivät harkitun epäonnisen laskun, eli ne romutettiin brittien silmien edessä. Vain yksi kone lakeutui onnistuneesti. Rudel kysyi myöhemmin lentäjältä, miksi hän luovutti koneensa ehjänä. Vastaus oli, että koneessa oli matkustaja, koska "kun kentään reunaan ilmestyi yksinäinen tyttö -ilmeinen pakolainen- ei häntä voinut jättää puna-armeijan raiskattavaksi". Rudel hyväksyi selityksen vaikkei uskonutkaan verukkeeseen sattumasta.

Rudel tunnetaan saavutuksistään "lentävillä tykkiveneillä" l. Stugilla, joissa oli pommiaseistuksen sijasta kaksi 40mm pst-tykkiä. Näillä sai mukavasti t-34:iin kuria. Eräs FW-190-lentäjä, joka oli usein ollut suojaamassa maataistelutehtäviin lähteviä Stugia, kertoo siitä ainoasta tapauksesta, jolloin hän näki Stugien poistuvan vihollista iskemättä. Ei edes kovinkaan it-tuli ollut aiheuttanut sellaista. Venäläiset t-34:t kulkivat jonossa peltojen poikki, ja viereinen tie oli täynnä pakolaisia kärryineen. Kun saksalaiskoneet lähestyivät, panssarit ajoivat suoraan pakolaisten sekaan murskaten ajoneuvoja, havosia ja ihmisiä. Stugat eivät halunneet pommittaa siviilejä ja poistuivat.

Der legendäre Kanonenvogel von Hans Ulrich Rudel.

Rudel joutui "tykkiveneensä" kanssa näkemään samaa, mutta hänen aseidensa vaikutus rajoittui venäläisten valurautapurkkien sisältöön... Kun Stugalaivue poistui, tämä puna-panssareiden osasto ei enää tehnyt sotarikoksia ainakaan tässä maailmassa. Ehkä sitten bolsujen helvetisä?

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Jagdgeschwader/JG52-R.htm

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9781841767864&CustID=26bdeb01e53...

http://tappis.0catch.com/Hartmann.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hans-Ulrich_Rudel

http://www.pilotenbunker.de/Stuka/Rudel/rudel.htm

Jagdgeschwader 52:ssa lensi myös Kroatian hävittäjä-ässä Zlatko Stipcic.

Kuvassa hymyilee Zlatko Stipcic, ja takana hänen työkalunsa Messerschmitt Bf-109 G.

http://www.15jg52.com/history.html
http://tappis.0catch.com/Hartmann_4.htm#KROAATIT

Kroaatit ovat eräs Euroopan miellyttävimmistä kansakunnista:

Auf Wiedersehen!

Meyer Amschel Sobelsohn

-

Vierailija

sama juttu saksalaisten vaunutappioiden kanssa, harvemmin itse viholliset niitä tuhosivat.

Se mikä kaatoi saksan suurelta osin oli öljyn puute

Nythän sitä nykypäivänä on niin ettei siitä tarvitse enää edes taistella, kun kaikki on niin riippumatonta siitä

ja tykit oli 37mm pst tykkejä, ampuen wolfram(/tungsten?) sydämisiä paukkui. ns. "alikaliiperi" tietääkseni.

Vierailija

tuo ilmailu aikoinaan kiinnosti suurestikin, olin yksi parhaista simupiloteista aikoinaan, opetellen niin mänööverit, taktiikat kuin muutkin viimeisen päälle, parhaillani olin 1 vs 1 tilanteessa, ei siinä ajattelua tarvinnut

Vierailija
JaskaJuuso
sama juttu saksalaisten vaunutappioiden kanssa, harvemmin itse viholliset niitä tuhosivat.

Se mikä kaatoi saksan suurelta osin oli öljyn puute
...

Ardennien operaatio kaiketi stoppasi kun vaunuista loppui bensa? Täysin järjetön hyökkäys länteen siinä vaiheessa. Aatun korpraalin-järki tuotti paljon vahinkoa. Kuten myös Rooselveltin aie lyödä Saksa sotilaallisesti ja sitten tarjoja Eurooppa Stalinille hopeatarjottimella.

Jochen Peiper pääsi aika pitkälle Ardennien hyökkäyksessä, mutta kun löpö loppui tiikerit piti tuhota itse.

http://tappis.0catch.com/peiper.htm

Vierailija

Tässä yksi saksalainen pilotti ,jonka kanssa britit olivat ns. kusessa. Aivan ylivoimainen:

Hans-Joachim Marseille

Kuoli Afrikassa moottorivaurion/savun vuoksi hypätessään koneestaan ja saadessaan osuman korkeusvakaajasta rintaansa.

Vierailija
JaskaJuuso
tuo ilmailu aikoinaan kiinnosti suurestikin, olin yksi parhaista simupiloteista aikoinaan, opetellen niin mänööverit, taktiikat kuin muutkin viimeisen päälle, parhaillani olin 1 vs 1 tilanteessa, ei siinä ajattelua tarvinnut

Minäkin panin lopulta vihollisia tulemaan minuutin välein vaihtelevalla kalustolla ja ajoin polttoaineen tai ammukset loppuun vihollisen "häiritessä hieman". Jännää se silti oli. Joitain koneita ei saanut kiinni, kun ne läksi karkuun.

Vierailija

Führerin päivät olivat luetut, kun amerikkalaiset cowboyt päättivät pitää tulla pienelle seikkailulomalle Eurooppaan.

Vierailija

Saksan ilmaherruus Euroopassa taisi hyytyä ensin pilottipulaan, ja vasta lopuksi öljypulaan.

Kyllä maavoimat taisi viedä niin paljon polttoainetta (kuorma-autot, tankit), ettei tuommoisilla potkurikoneilla liene ollut kulutuksen kannalta edes merkitystä.

Suihkumoottorit jälkipolttimella on sitten asia erikseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat