Huolimattoman rahojen varastaminen automaatilta

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kuinka todennäköistä on jäädä kiinni ja saada rangaistus, jos pankkiautomaatilta vie edellisen asiakkaan unohtamat rahat? Kuinka paljon poliisia kiinnostaa, jos joku on unohtanut muutaman kympin jotka tietysti on sitten pöllitty. Onko pöllijän etsintäkuulutus seuraavana päivänä lennätintolpissa ja saluunoiden ilmoitustauluilla?

Itsellä oli tilaisuus tampereen keskustorin automaatilla jokin aika sitten. Siinä on reippaasti kameravalvontaa automaatin kameran lisäksi. Rehtinä poikana tietysti huutelin rahojen omistajan perään, että tuu hakeen setelis kun ne on vähän tiellä ja mulla on kiire. (Poliisilla on mun naamakuva muutaman vuoden takaa arkistoissaan.)

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Kerran oli lehdessä, että joku sai pienen tuomion. Väärinhän se on ottaa, mutta enpä tiedä pitääkö siitä rangaista. Ei siinä varas ehdi edes harkita.

Joka automaatilla on kamera.

Automaattihan imaisee rahat takaisin, jos ei joku ota niitä aika nopeaa.

Joku yritti joskus vetää pari seteliä välistä. Taisi onnistuakin, mutta nykyautomaatit laskee setelit takaisinvedon jälkeen.

Vierailija

Jos varkaalla on perusteltu syy epäillä, että rahat menisi muussa tapauksessa tuulen mukana, tai silppuriin, niin saa ottaa.

Jos on huono näkö tai silmälasit jääneet kotiin, niin ei ehdi nähdä, että kuka siinä oli ennen sinua.

Jos on ääni painoksissa, niin omistaja ei kuullut huutoasi, joten päätit ottaa ne ja viedä pankkiin myöhemmin. Panit kellonajan muistiisi, joten näkevät lokeista, että kenen rahat olivat.

Voiko oikeus edellyttää, ettei ihminen saa unohtaa mennä pankkiin muutaman kympin tai satasen takia ? Eihän pankit ole koskaan edes auki silloin kun ihminen ei ole töissä. Homma lykkääntyy väkisinkin.

Jos unohdan kaupan kassalle maksetun ostoksen, niin pitääkö kassaneidin saada syyte ? Jokainen saisi syytteen.

Jos Jumala haluaa antaa sinulle vähän rahaa tarjottimella, niin parempi ottaa ? (tai tehdä niin kuin toivoisi itselleen tehtävän. Ehkä rahat olisi mennyt viinaan tai huumeisiin, ja ne otettiin omistajalta siksi pois ?)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Boysen

Joku yritti joskus vetää pari seteliä välistä. Taisi onnistuakin, mutta nykyautomaatit laskee setelit takaisinvedon jälkeen.

Palauttaa rahat siis omistajansa tilille?

Vierailija
CE-hyväksytty
Boysen

Koodaajan ja pankinjohtajan tilille 50%/50%.

Ai hitsi, nyt kuolen...

Toivotan teille kaikille hyvää loppuelämää. Kiitän seurastanne. Hyvästi.

Vierailija

Älkää alkako urheilemaan. Pankit automaatteineen on valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Vetäkää vaikka itseänne turpiin siinä sen kameran edessä. Siitä voi saada vain sakot.

Vierailija

Kerran on sattunut tällainen tilanne kohdalle. Silloin toimin oikein ja juoksin edellisen asiakkaan perään. Jos en olisi tiennyt, kuka edellinen oli, niin olisin todennäköisesti ottanut rahat itselleni.

Vierailija
CE-hyväksytty
Kuinka todennäköistä on jäädä kiinni ja saada rangaistus, jos pankkiautomaatilta vie edellisen asiakkaan unohtamat rahat? Kuinka paljon poliisia kiinnostaa, jos joku on unohtanut muutaman kympin jotka tietysti on sitten pöllitty. Onko pöllijän etsintäkuulutus seuraavana päivänä lennätintolpissa ja saluunoiden ilmoitustauluilla?

Itsellä oli tilaisuus tampereen keskustorin automaatilla jokin aika sitten. Siinä on reippaasti kameravalvontaa automaatin kameran lisäksi. Rehtinä poikana tietysti huutelin rahojen omistajan perään, että tuu hakeen setelis kun ne on vähän tiellä ja mulla on kiire. (Poliisilla on mun naamakuva muutaman vuoden takaa arkistoissaan.)

Minulla kävi vastaava tapaus kymmenisen vuotta sitten. Varakkaan näköinen täti-ihminen jätti automaattiin silmieni eteen n. 500 mk ja poistui kiivasta vauhtia paikalta. Varastaminen ei käynyt mielessänikään, vaan juoksin tädin kiinni rahatukko kourassani ja sain kiitokseksi sanat "ai jaa".

Pyrin palauttamaan myös aina kaikki ylimääräiset rahat, joita esim. kaupan kassatytöt kiireissään jakelevat. Se jatkuva viivakoodien piippailuttaminen on niin henkisesti raskaan näköistä työtä muutenkin, että parempi on ettei kassa työpäivän jälkeen jää kovin helvetin paljon miinukselle.

Vierailija
oge
Toivotan teille kaikille hyvää loppuelämää. Kiitän seurastanne. Hyvästi.

Älä nyt leikistä suutu, oge hyvä.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Boysen
...nykyautomaatit laskee setelit takaisinvedon jälkeen.

Juup. Unohdin ajatuksissani joku vuosi sitten ottaa nostamani 20-eurosen automaatista. Kun tajusin unohdukseni, menin takaisin automaatille, tarkistin tilini, ja kyllä, rahat olivat lähteneet. Päivän tai parin päästä ilmestyivät sinne takaisin. En tosin ole varma, olivatko ne ne samat 20 euroa.

Vierailija
Narsisti
Pyrin palauttamaan myös aina kaikki ylimääräiset rahat, joita esim. kaupan kassatytöt kiireissään jakelevat. Se jatkuva viivakoodien piippailuttaminen on niin henkisesti raskaan näköistä työtä muutenkin, että parempi on ettei kassa työpäivän jälkeen jää kovin helvetin paljon miinukselle.

Se on ystävällistä. Itse olen työskennellyt paljon kassalla, ja vaikka virheitä tapahtuukin harvoin, niin ne harvat virheet tuppaavat olemaan melko isoja. Väsyneenä numerot alkavat pyöriä päässä. Esim. kerran ostokset maksoivat tyyliin 62,70, ja asiakas maksoi antamalla 70 e. Jostain aivoni keksivät, että takaisin pitäisikin antaa tuo 62,70. Asiakas näytti vähän omituiselta mutta otti tyytyväisenä rahat ja lähti nopeasti pois, ja vasta hetken päästä tajusin mokani. Mutta eihän siinä voi syyttää kuin itseään - kassatyöntekijä on vastuussa vaihtorahoista, ei asiakas.

Vierailija

Jos teistä tuntuu että saatte kaupan kassoilta erityistä kohtelua, siksi että hän huomaa sinut, voi pitää paikkansa, kuten minulle kävi syksyllä: Ystävällinen tyttö oli missata puoli kärryllistä laatikoissa ollutta ruokaa, vaikka se oli hänen vieressään, kun en sitä nauhalle nostanut. Piti huomauttaa. Tuolla jäi ehkä naamani muistiin?

Vierailija

Tuo on teoreettista pohdintaa, koska yleensä ihmiset eivät ole kylliksi TYHMIÄ jättääkseen rahojaan automaattiin! Kortin kylläkin Mutta jos joku minulle rahaa jättäisi, niin kyllä ottaisin! Tosin niinhän ei käy, vaan minulla on välillä vaikeuksia pitää ITSE lukua omista rahoistani !

Vierailija
Netevolution
Tuo on teoreettista pohdintaa, koska yleensä ihmiset eivät ole kylliksi TYHMIÄ jättääkseen rahojaan automaattiin! Kortin kylläkin Mutta jos joku minulle rahaa jättäisi, niin kyllä ottaisin! Tosin niinhän ei käy, vaan minulla on välillä vaikeuksia pitää ITSE lukua omista rahoistani !

Kortti tulee ensin ulos.

Tossa joku viikko sitten pierussa rahaa nostaessa vilkaisin saldoa samalla kun kortti vapautui. Saldon tuottama iloinen yllätys yhdistettynä humalaan aiheutti rahojen unohtamisen. Ystävällinen sälli huuti perääni. Iso kiitos vuolain ylistyssanoin siitä seurasi.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Netevolution

Huomauttaisin sen verran, että kone ei anna rahoja ennen kuin olet ottanut korttisi.

Vierailija

Mieluummin menettäisin kortin kuin rahat. Outo logiikka. Taitaa olla luottokunnalla parempi neuvotteluasema kuin minulla.

Miksei se vapauta molempia yhtä aikaa ? Pitäisi vetää sekä rahat että kortti samalla kertaa. Vai syrjiikö liikaa yksikätisiä ?

Voisi pulauttaa rahat ja kortin samaan kaukaloon yhtä aikaa. Lompakkoonhan ne molemmat on muutenkin menossa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat