Miten me aistimme

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

ja miten geenit vaikuttavat aistimuksiimme.

Miten me koemme asiat ja siten uskomme niiden olevan kokemustemme mukaisia, ja miten tämä ajattelu/uskominen koettuun harhauttaa meitä järjestä, kauas.

otan esimerkin, joka ehkä havahduttaa jonkun ajattelemaan asioista laajemmin, koska miltei kaikki kokemamme on tämän tapaista..

Kun haistamme pilaantunutta jauhelihaa, ei tule mieleenkään se, että pistäisimme sen suuhumme, tai jos maistamme homeen maun leivästä, syljemme sen ulos, koska koemme myös sen epämiellyttävänä..

Mutta onko itse aine, jauheliha tai leipä se, joka on epämiellyttävää, vain onko epämiellyttävyys enemmänkin meidän itsemme ominaisuus.

Luulen että evoluutio on saanut jotkut asiat jotka ovat epäterveellisiä kehollemme, maistumaan/haisemaan pahalta. siis luonut meille aisti tulkinnan. Itse aine mitä aistitaan vain on..

Moni muu laji vetäisi nuo miettimättä nieluunsa.

Kyse on siis siitä, miten ME itse koemme asian, ei itse asiasta...

Me oman kokemamme mukaisesti määritämme asioiden tolan, vaikkei se sitä olekaan, vaan vain meidän asennoitumisemme siihen, jota emme havaitse

Asiat vain ovat, ja se miten me suhtaudumme/koemme, antaa sille "kuvan" miten se sitten koetaankaan..

Aivan sama mistä asiasta on kyse, onko kommunismista, johon monella on kehittynyt perin negatiivinen näkemys, koska yhdistää ideologiaan stalinin ja tämän hirmuteot, kuin myös kaiken muunkin negatiivisen, joka Viholliskansamme teki meille jne. Seikkoja siis jotka eivät mitenkään liity itse kommunismi aatteeseen.

Aivan samoin monet venäläiset kokevat USA.sta, eivät halua nähdä siinä mitään hyvää, kun taas omassa totutussa systeemissään haluavat...

Kaikessa on kyse vain siitä, miten itse koemme tietojemme tai asennoitumisiemme mukaisesti, kuvitellen, että itse asiat ovat sitä miten me ne koemme.

Emme kye näkemään miten mielemme meitä harhauttaa niin monessa asiassa.. Ja aina kun opimme uutta jostain aiheesta, mistä olemme aiemmin olleet perin varmoja, että tiedämme kaiken, olemme yllättyneitä se oppiminen tapahtuu silloin kun annamme itsemme oppia, kun avaamme hieman muuriamme, jonka sisällä mentaalisesti olemme. siis maailmankuvamme, jota mielemme koittaa säilyttää mielen itsensä säilymisen vuoksi.

Varmasti menee useimmilta ohi ja tuomiot rapsuu

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat