Alkoholien vesiseokset ja pakkasenkesto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen suunnittelemssa aurinkolämpöjärjestelmän nesteyttämistä.

Vesi-Glykoli seoksen pakkasen kestävyys on hyvin tunnettu, koska sitä käytetään laajasti. Ongelma on vain tuon ympäristöriski, joten siksi tutkin myös vaihtoehtoja. Aleman kiehumispisteen vuoksi pitäisi varmaan käyttää alle 72 asteen keräilylämpöä (paineesta riippuen).

Miten pakkasenkestäviä (ja millä seossuhteella) ovat
- vesi-etanoli seos (Sinolista)
- vesi-etikka seos
- rypsiöljy
- rypsiöljy
- joku muu helposti saatava neste.
Osaako joku kertoa?

Kommentit (4)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mä en osaa sanoa etikan tai rypsiöljyn jäätymispistettä, tai sitä milloin jähmettyvät liiaksi, mutta voithan kokeilla ja mitata vaikka pakastimen kanssa.

Vierailija

Kun vielä huomioit liuoksen ominaislämpökapasiteetin ja viskositeetin niin ole edistynyt pitemmälle. Vesi on paras ja mitä vähemmän siinä on jotain muuta, sitä parempi. Korroosiokin on hyvä huomioida, kuten tiivisteiden liukenevuus.

Vierailija
maanma
Olen suunnittelemssa aurinkolämpöjärjestelmän nesteyttämistä.

Vesi-Glykoli seoksen pakkasen kestävyys on hyvin tunnettu, koska sitä käytetään laajasti. Ongelma on vain tuon ympäristöriski, joten siksi tutkin myös vaihtoehtoja. Aleman kiehumispisteen vuoksi pitäisi varmaan käyttää alle 72 asteen keräilylämpöä (paineesta riippuen).

Miten pakkasenkestäviä (ja millä seossuhteella) ovat
- vesi-etanoli seos (Sinolista)
- vesi-etikka seos
- rypsiöljy
- rypsiöljy
- joku muu helposti saatava neste.
Osaako joku kertoa?

Ei pieni määrä etyleeniglykolia ympäristöriskiä muodosta, käytä 50/50 vesiliuosta, tulee aika kallis systeemi jos ajattelit käyttää syövyttäviä aineita.
Eri aineiden ominaisuuksista saat tietoa esim. kirjoittamalla googleen etyleeniglykoli sulamispiste, joltain sivulta löytyy myös eri seosten sulamispisteet.

Uusimmat

Suosituimmat