Verensokerin yhteys mielialaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletetaan, että syön aamulla kaksi leipää ja lautasellisen muroja klo 6. Verensokeri nousee hiilihydraattipitoisten murojen vuoksi suht. korkealle. Mieliala on korkealla.
Klo 11.00 on ruokailu. Ei ole nälkä,joten ei tule juuri syötyä mitään.
Tunnin kuluttua verensokeri on laskenut, joka ilmenee väsymyksenä ja rauhallisuutena.
Klo 12.00 alkaa nälkä jo hieman tuntua vatsassa. Olotila menee ohi hetkessä.
Klo. 15.00 väsyttää enemmän, ei jaksa mitään.
Ongelma: Miten saisi pidettyä verensokerin ylhäällä terveellisesti? Kun ei tule syötyä energisen aamiaisen vuoksi mitään klo 11. ruoka-aikana. Olisiko esimerkiksi myslipatukka hyvä vaihtoehto? Kun (runsas) kuitupitoisilla ruoilla verensokerin nopea nostattaminen kestää kauan.

Kommentit (8)

Vierailija

Korvaa murot lihalla, kanamunalla, raejuustolla... Jollain protskupitoisella älä myöskään unohda rasvaa. Hiilihydraateilla leipä, murot ym. energiataso putoaa aika nopsaan.

Vierailija
che guevara
Oletetaan, että syön aamulla kaksi leipää ja lautasellisen muroja klo 6. Verensokeri nousee hiilihydraattipitoisten murojen vuoksi suht. korkealle. Mieliala on korkealla.
Klo 11.00 on ruokailu. Ei ole nälkä,joten ei tule juuri syötyä mitään.
Tunnin kuluttua verensokeri on laskenut, joka ilmenee väsymyksenä ja rauhallisuutena.
Klo 12.00 alkaa nälkä jo hieman tuntua vatsassa. Olotila menee ohi hetkessä.
Klo. 15.00 väsyttää enemmän, ei jaksa mitään.
Ongelma: Miten saisi pidettyä verensokerin ylhäällä terveellisesti? Kun ei tule syötyä energisen aamiaisen vuoksi mitään klo 11. ruoka-aikana. Olisiko esimerkiksi myslipatukka hyvä vaihtoehto? Kun (runsas) kuitupitoisilla ruoilla verensokerin nopea nostattaminen kestää kauan.

Sokeri kuljettaa aminohappo tryptamiinin soluihin, joissa siitä syntyy mm. serotoniinia, aamulla olisi hyvä syödä proteiinipitoista ruokaa ja hitaasti hajoavia hiilihydraatteja, jotka pitävät veren sokerin kauemmin tasaisena.
Jos syöt suklaapatukoita, veren sokeri nousee ja myös laskee nopeasti kun insuliinia erittyy runsaasti.
Eli proteiinipitoiseen aamiaiseen lisukkeeksi vähän sokeria kuljettamaan tryptamiinia+hitaita hiilihydraatteja.

Vierailija

Itselläni on liikaa sokeria, joudun lääkitsemään (perintötekijät ja elämäntavat syinä?) On sanottu, että depressio ja diabetes riippuvat toisistaan. En koe olevani masentunut, enkä kai olekaan. Minullahan on pysyvä sokerihumala. Joskus on ollut alhaisia sokereita, silloin on kuin kulkisi useammalla tajunnantasolla, jopa pää ja kroppa eri suuntiin.

Kuudelta syöminen on aika aikaista, jos seuraava ruoka (tai ruokailumahdollisuus) on klo 11. Täysjyvätuotteet, erityisesti ruis, ovat hyviä pitämään nälkää loitolla. Kyllä mielestäni välipaloja voi nappailla parin tunninkin välein, puolikas myslipatukkaa (siinä taitaa olla energiaa ja kuituja kumpaankin) silloin tällöin, jos työ on fyysistä. Sokeri todella nostaa verensokeria, mutta pamauttaa päälle myös insuliinintuotannon, joten romahdus on nopea ja syvä.

Puolen päivän mittainen tankkaamattomuustauko vie sokerit ja mielen tietenkin miinuksille. Syöpöttele useammin vaan, jos ei mitään ongelmia ole. Taidat huomata itse milloin ongelmia on.

Vierailija

Verensokerilla on heitellessään todella huomattava vaikutus mielialaan. Myös terveillä ihmisillä sen huomaa, jos asiaan vain osaa kiinnittää huomiota. Kysy keneltä tahansa pitkään diabetesta sairastaneelta, tai jonkun muun (esim. homealtistuksesta tai lääkkeiden sivuvaikutuksena ilmenevästä sokerien laskusta) syyn johdosta heittelyyn törmänneeltä immeiseltä.

Vierailija

Typeriä neuvoja. Katso tuotteen glykeeminen indeksi ja valitse sillä tavalla. Pasta, ruisleipä ovat hitaasti ja tasaisesti sulavia esimerkiksi, sokeri ja peruna nopeasti sulavia.

Vierailija
Dark Serenity
Typeriä neuvoja. Katso tuotteen glykeeminen indeksi ja valitse sillä tavalla. Pasta, ruisleipä ovat hitaasti ja tasaisesti sulavia esimerkiksi, sokeri ja peruna nopeasti sulavia.

Tuo on puppua.
Hitaampi hiilarihan sokeri on kuin vaikka normaali ruisleipä.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1709 ... t=Abstract

Viittaan tähän tuoreeseen suomalaisten tekemään tutkimukseen, joka tehtiin suomalaisilla ruoka-aineilla. Siinä todettiin että:

The capillary GIs of rye bread, oatmeal porridge, and mashed potato were 77, 74, and 80, respectively, with glucose as the reference.

Eli ruisleivän GI on 77, kaurapuuron 74, perunamuusin 80 ja glukoosillahan GI on 100. Ruokosokerin eli sakkaroosin GI on jotain 65 luokkaa.

Myös itse diabeetikkona olen tuon todeksi havainnut ja paljon ennen tuota tutkimusta.

Rasvaa, protskua ja vähemmän niitä hiilareita.

rita
Seuraa 
Viestejä65
Liittynyt30.4.2005

Liikunnan lisääminen tervelliseen ruokavalioon auttaa mielialan pitämiseen koholla. Jos liikkuu puolesta tunnista tuntiin päivittäin, mieliala kyllä nousee, varsinkin, jos samalla saa kirkasvalohoitoa suoraan auringosta. Reipas kävely päiväsaikaan on hyvää mielialalääkettä.

Vierailija

Liikunnan tuottama mielialan nousu on tosiasia. Alakulo hiipuu pois vajaan tunnin hikilenkillä. Pitkä lenkki tekee äreäksi ainakin minut. Kolmella tunnilla on selvä laskeva vaikutus, vaikkei näläntunnetta olisikaan. Sen vaikutus kestää seuraavaan päivään.

Pasta/makaroni puolikovana sulaa hitaasti, joten se voi olla mainettaan parempi. Koen ainakin itse sen paremmaksi kuin muut viljatuotteet ja perunan.

Uusimmat

Suosituimmat