Neandertalilainen luukyhmy

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uusimman Tiede-lehden artikkelissa "Kansa joka katosi" mainitaan seuraavaa: "Osalla nykyihmisistä on keskellä takaraivoa korvan yläosan korkeudella luukyhmy, joka oli yleinen neandertalinihmisillä. Löydätkö itseltäsi?"

Minulta tuollainen löytyy, ja tähän päivään asti se on herättänyt ihmetystä minussa ja muissa. En ole kuullut että muilla läheisilläni sellaista olisi. Kuinka yleinen tuollainen luukyhmy mahtaa olla Tiede-palstan kirjoittajien keskuudessa?

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Hmm, vaikea sanoa, kun en tiedä millainen sen kyhmyn pitäisi olla. Minulla on kyllä kohouma sen kohdan yläpuolella, josta niskakuoppa alkaa.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

sormin tunnettava kohouma kallon keskiviivan molemmin puolen noin korvien puolivälin korkeudella. En tiedä, täyttääkö tuo patti neandertalilaiskyhmyn kriteerit...

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

En minä minnekkään ole kadonnut. Tuntuu olevan koko pää täynnä neandeerilaiskyhmyjä. Kyllä tuolla takaraivossa on sellainen patti ja neandeerilaisharjanne silmien päällä. Ihan niinku Aku Ankassa.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Scylla
Hmm, vaikea sanoa, kun en tiedä millainen sen kyhmyn pitäisi olla. Minulla on kyllä kohouma sen kohdan yläpuolella, josta niskakuoppa alkaa.

Vähän sama tilanne. Niskan yläpuolella on tosiaan joku kyhmy, mutta en tiedä, tarkoitetaanko tuolla kyhmyllä juuri sitä kyhmyä. Mites tää on?

Vierailija

Löytyyhän se, aika helposti kun olen kalju. Miten muuten, onko luukyhmyn omaavilla punainen tukka? Itselläni ei ole, olen blondi(vitsi) mutta isälläni oli osittain ja partani on kuin merirosvolla, punainen siis.

Vierailija
Radiant Dragon
Saisiko kuvaa, tai mittoja kyhmyyn liittyen..?

Itselläni kyhmy on halkaisijaltaan noin sentin, korkeudesta en osaa sanoa. Kyhmy tuntuu kuitenkin aivan selkeästi liikutettaessa sormea päälaelta niskan suuntaan tai vaakasuunnassa korvalta korvalle.

Kyhmy vaikuttaa olevan yllättävänkin yleinen, en tiedä sitten kuinka suuri se muilla on kooltaan. Aivan noin radikaalista kallonmuodosta ei kuitenkaan ole kyse, kuin Ding Dingin postaamasta kuvasta voisi luulla

Vierailija

Kappas vain, kyllähän siellä joku muhkula on
Tainnut aiemminkin tuntua sormeen, mutta olen olettanut, että se on vain jokin sattumanvarainen muodostuma tai niskan ja kallon liitokseen liittyvä piirre.

deriva

Kyhmy vaikuttaa olevan yllättävänkin yleinen, en tiedä sitten kuinka suuri se muilla on kooltaan. Aivan noin radikaalista kallonmuodosta ei kuitenkaan ole kyse, kuin Ding Dingin postaamasta kuvasta voisi luulla

Epäilemättä kyhmy on ajan myötä ikään kuin "laimentunut" vähäisemmäksi nykyihmisillä, kun "kyhmykkäät" ja "kyhmyttömät" ovat lisääntyneet keskenään. Mutta onko kyhmyllä jokin käytännöllinen funktio (jota emme välttämättä juuri nyt tiedä) vai onko se merkityksetön mutaatio?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat