Laitonta, mutta kokemuksesta suosittelen sumuvaloja aina !!!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Älyttömintä, mitä tiedän autoilu säännöksissä, on sumuvalojen käyttökielto muuten kuin Lontoon sumussa. Onneksi lähes kaikki autoilijat, joilla moiset valot on ( Mosseen ei saa lisävarustenakaan-
saattaa selittää käyttökiellon ) , paistattavat niitä pimeällä
aina. Ne auttavat huomaamaan esim. hirven aiemmin, koska valaisevat
laajemmin tien sivua. Väite niiden häikäisystä on perseestä, ne ovat siihen liian alhaalla, ja maastureiden, pakujen ja puhumattakaan rekkojen valopattereista, häkäisevät paljon enemmän ! Aina
aika-ajoin vastaan tulee oravan älyllä varustettu rekkakuski ( liekö
ammatin vaatimuksena ), joka mänttää koko pitkien patteriston
päälle tahallaan häikäistäkseen, "opettaa" muka ! Vttu, menisi
välillä katsomaan, kuka muijan kanssa tällä matkalla vehtaa .. ...

Sivut

Kommentit (87)

hyrrä
Seuraa 
Viestejä834
Liittynyt25.3.2007
ruskamies
Älyttömintä, mitä tiedän autoilu säännöksissä, on sumuvalojen käyttökielto muuten kuin Lontoon sumussa. Onneksi lähes kaikki autoilijat, joilla moiset valot on ( Mosseen ei saa lisävarustenakaan-
saattaa selittää käyttökiellon ) , paistattavat niitä pimeällä
aina. Ne auttavat huomaamaan esim. hirven aiemmin, koska valaisevat
laajemmin tien sivua. Väite niiden häikäisystä on perseestä, ne ovat siihen liian alhaalla, ja maastureiden, pakujen ja puhumattakaan rekkojen valopattereista, häkäisevät paljon enemmän ! Aina
aika-ajoin vastaan tulee oravan älyllä varustettu rekkakuski ( liekö
ammatin vaatimuksena ), joka mänttää koko pitkien patteriston
päälle tahallaan häikäistäkseen, "opettaa" muka ! Vttu, menisi
välillä katsomaan, kuka muijan kanssa tällä matkalla vehtaa .. ...

...kirjoittaa valaistunut...

Kiitos tästäkin viestistä, taas hymyilyttää!

Vierailija
ruskamies
Ne auttavat huomaamaan esim. hirven aiemmin, koska valaisevat laajemmin tien sivua.

Ei minua häiritse. Hirven tapauksessa kerkeää nähdä aiemmin, minkä päälle ajaa. Paitsi talvella, jolloin matalalla sijaitsevat valot näyttävät vain tien penkkaan. Jos katolla on pitkät sopivasti suunnattuna, niin aikaa jää väistämiseenkin. Esimerkiksi avolavan lavakaaressa.

Vierailija

Turha rutista.

Käyttökielto on perusteltu ja turhien sumuvalojen käyttäjät tolloja. Asia on muistaakseni jopa selvitetty. Sumuvalot vähentävät kuskin näkökenttää koska ne kirkastavat etualan. Tehokkainta niiden sokaisu taitaa olla hämärässä.

Jos hirviä pelkää, on viisainta muistaa, että pitkät valot ovat parhaat. Hirvi, kuten muutkin elikot, vilkaisee aina ensin tielle tullessaan, että näkkyykö susia. Silmät välähtävät hämärässä.

Sumuvaloista ei ole hirvien suhteen paskankaan hyötyä. Näkökenttä jää liian lyhyeksi reagointiin. Sitäpaitsi eivät taida hirvet säkkipimäellä liikkua vaan hämärässä.

Vierailija

Jos ne valot näyttää esim. 10 metrin päähän ja köröttelet 20 m/s niin jää ½ sekuntia aikaa reagoida.. ei taida ihan riittää auton liikemäärän muutokseen

Vierailija

Pitäisi varmaan ruveta morjestamaan sumuvaloja käyttäviä panemalla itse päälle sekä sumarit että pitkät kun tulee vastaan. Että tulisi varmasti sitten kaikille hyvä mieli.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Sumuvalot eivät häikäise, kun ne vaan ovat oikein suunnatut.

Apua niistä on lähinnä ajoväylän seuraamisessa sateella ja sumussa. Pimeällä mökkitielläkin sumuvaloista on apua ihan pilvettömälläkin säällä, kun näkee paremmin juuri auton edessä/sivussa vaanivat kivet ja kannot.

Hyvällä kelillä sumuvalot eivät tosiaankaan lisää näkökenttää, päinvastoin. Hölmöyttä se on niitä käyttää kirkaalla säällä, mutta eivät ne aikakaan minua häiritse.

Vierailija

"Tuc", älä tee tuota Smartillasi, saat turpiisi isommilta joilla isommat valot ... !!!

Siis sumuvalot + pitkät, pistämätön yhdistelmä !

Äässh ... mitä minä höperrän ... Smartissa sumuvalot...heko...

Vierailija

Kyllä smartin valot ainakin surkean onnettomat Chryslerin valot hakkaa mennen tullen.

Ja Roadsterissa mulla oli sumuvalot.

Vierailija

Älkää vaihtako lyhyille, jos ohitatte fillarin tai jalankulkijan takaapäin. Pitkät auttavat näkemään molempia.

Lippis on hyvä häikäisysuoja kaikille

Vierailija
tietää
Älkää vaihtako lyhyille, jos ohitatte fillarin tai jalankulkijan takaapäin. Pitkät auttavat näkemään molempia.

Lippis on hyvä häikäisysuoja kaikille

Ei, en vaihda ohittaessani edestäpäinkään, mopolle varsinkaan,
näkyy paremmin, kun se piru horjuu ...

Vierailija
tuc
Kyllä smartin valot ainakin surkean onnettomat Chryslerin valot hakkaa mennen tullen.

Ja Roadsterissa mulla oli sumuvalot.

"Surkean onnettomat Chryslerin valot" ... ???
Ja minulla pitäisi ikäni mukaan olla vain 50% sinun näöstäsi ja pärjään
vallan hyvin Chryssen valoilla .... noh, ei kaikkea kannata nähdäkään, Smartit ei paljoa heilauta kahden tonnin autoa ... !

"Roadster" ( Smart ? ) ... mikä SE on ???

Vierailija
Radiant Dragon
Älä hauku rekkakuskeja. Siskontyttö on tuleva rekkakuski ja oikein fiksu.

Nainen rekan ratissa ... hrrr ... taidat vain pelotella ... ???

Toisaalta, likka kertoi nähneensä naiskipparin Finskin Pariisin koneessa .... kerran oli Ranskan sisäreitillä semmoinen kultakutri puikoissa ... oli se sitten nainen tai bösa, helevetti kun pelotti ... !!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat