Miksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi Suomessa ei valmisteta lentokoneita (hävittäjiä, matkustajalentokoneita), miksi Suomessa ei ole autoteollisuutta yms suuri teknologisia tuotteita, toisinkuin esimerkiksi Ruotsissa. Miksi?

Miksi Suomi on niin paska maa?

Kommentit (11)

Vierailija

Uusikaupungissa on Valmet Automotive henkilöautojen valmistaja ja sitten löytyy Karjaalta Sisu-Auto, joka valmistaa raskasta kalustoa. Tämän lisäksi löytyy paljonkin linja-autojen korien valmistajia kuten myös paloautojen ym. erikoisajonevojen.

Lentokoneteollisuutta löytyy sitten puolestaan mm. Jämsästä Patria Aviationin myötä.

Vierailija

Joo, mutta siellä valmistetaan lentokoneen OSIA, spoilereita yms. Mutta unohdin tosiaan tuon Valmetin.

No ehkä pienlentokoneita.

Vierailija
päkäpää
Miksi Suomessa ei valmisteta lentokoneita (hävittäjiä, matkustajalentokoneita), miksi Suomessa ei ole autoteollisuutta yms suuri teknologisia tuotteita, toisinkuin esimerkiksi Ruotsissa. Miksi?

Miksi Suomi on niin paska maa?

Koska kukaan suomalainen ei perustanut viime vuosisadan alkupuoliskolla autotehdasta/lentokonetehdasta jolla olisi ollut mahdollisuudet kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi valmistajaksi.

Vierailija
päkäpää
Joo, mutta siellä valmistetaan lentokoneen OSIA, spoilereita yms. Mutta unohdin tosiaan tuon Valmetin.

No ehkä pienlentokoneita.

Kyllä niitäkin. Mutta siellä Jämsässähän parasta-aikaa valmistetaan/kootaan NH-90 helikoptereita samoin kuin Kuorevedellä aikoinaan Horneteita ja edelleenkin silloin tällöin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Suomessa siis vain kootaan muiden suunnittelemia tuotteita, kuten Hornetteja, helikopteita ja henkilöautoja. Sisukin käyttää kuormureissa Caterpillarin moottoria ja muistaakseni Allisonin vaihdelaatikkoa.

Suomesta on lähes kaikki insinööriosaaminen loppunut höyryveturikauden jälkeen. Junatkin pitää tilata nykyisin Italiasta, kun vielä muutama vuosikymmen sitten Helsingin raitiovaunutkin valmistettiin Suomen Tampereella.

Insinööriosaaminen on ehkä jotenkin menettänyt arvostustaan viime vuosikymmeninä.

Vierailija
Ertsu
Suomessa siis vain kootaan muiden suunnittelemia tuotteita, kuten Hornetteja, helikopteita ja henkilöautoja. Sisukin käyttää kuormureissa Caterpillarin moottoria ja muistaakseni Allisonin vaihdelaatikkoa.

Suomesta on lähes kaikki insinööriosaaminen loppunut höyryveturikauden jälkeen. Junatkin pitää tilata nykyisin Italiasta, kun vielä muutama vuosikymmen sitten Helsingin raitiovaunutkin valmistettiin Suomen Tampereella.

Insinööriosaaminen on ehkä jotenkin menettänyt arvostustaan viime vuosikymmeninä.

Tuossa on vinha perä. Mutta kyllä siihen koontiinkin vahvaa insinööritaitoa tarvitaan, ja onhan mukana pientä omaa valmistustakin ja jopa suunnittelua Automotiven tyyliin.

Mutta, pitää ikävä kyllä todella paikkansa, että Suomessa on tänä päivänä hyvin heikoissa kantimissa niin raideliikenteen (veturit, raitiovaunut, metrot) kaluston kuin lentokoneidenkin valmistus. Ne hävisivät Tampellan, Lokomon, VR-Konepajan ja Valmetin myötä.

Toisaalta vaunokalustoahan Suomessa tekee Transtech joka myös valmisti SR2-veturit, siis kokoonpanon ja mekaanisten osien osalta. Nythän tämä Transtech (ex. Talgo) on jälleen siirtynyt suomalaisomistukseen, niin ehkäpä suunnittelu- ja valmistustoiminta tuosta vielä elpyy?

Vierailija

Lentokoneiden tai autojen valmistus, on jollakinlailla harhaanjohtava käsite, nykyaikaisessa teollisuudessa on enempi kysymys kasaamisesta.

Eli kasataan muiden tekemiä komponentteja lopputuotteeksi ja näitä komponentteja kyllä Suomessa valmistetaan, tosin kasataan täällä autoja ja lentokoneitakin jonkinverran.

Autossa sähkö ja elektroniikkalaitteet muodostavat jo kolmanneksen lopputuotteen hinnasta, lentokoneissa suhde taitaa olla vieläkin rajumpi.

Tärkeämpää, kuin kasata jotain yksittäistä merkkiä tai mallia Suomessa, on päästä mukaan jonkun suuren toimittajan komponettitoimittajaksi ja aliurakoitsijaksi, esim. pelkät johtosarjat johonkin lentokonetehtaaseen on miljardikauppaa, samoin kaikki muu mitä sinne upotetaan.
Ei sillä ole merkitystä, mikä merkki on auton keulassa ja missä se on kasattu, mistä tulee komponentit kasauslinjalle, on bisnes-alue, mihin pitää löytää tekijät.

Vierailija

Mitäs se Ponsse tekikään? Jotain koneita? Vai onkos enää olemassa siinä muodossaan? Tekniikka ja teollisuus on valitettavasti jäänyt seuraamatta viime aikoina. Zori

Vierailija
Miss Baker
Mitäs se Ponsse tekikään? Jotain koneita? Vai onkos enää olemassa siinä muodossaan? Tekniikka ja teollisuus on valitettavasti jäänyt seuraamatta viime aikoina. Zori

Ponsse tekee metsäkoneita, maailman parhaita.

Uusimmat

Suosituimmat