Narsistisia piirteitäsi?

Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

"Narsismi voi esiintyä lievänä muotona, eli "narsistisina piirteinä" joissain ihmisissä tekemättä heistä patologisesti narsistisia, toisissa nämä piirteet ovat pysyviä ja vain pahenevat ajan myötä." 1

Itsekin tiettyjä narsistisia piirteitä omaavana (oliko kenellekään yllätys?) olenkin kiinnostunut, miten tällaisen toiminnan logiikka muodostuu käytännössä, sosiaalisten tilanteiden tulkinnoissa ja narsistien narratiiveissa itsestään.

Itselläni narsistisina piirteinä koen joskus lähes pakonomaisen tarpeen ihmisten vakuuttamiseen ja "kouluttamiseen" fiksummiksi ja moraalisemmiksi ihmisiksi – jopa oman tasapainoisuuteni kustannuksella.

Mitä narsistisia piirteitä koet omaavasi ja miten selität itsellesi niiden oikeutusta?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Kommentit (42)

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Pidän itseäni kohtuuttoman hyvännäköisenä ja muutenkin hyvänä tyyppinä. Ja tunnetustihan ihmiset tavalla tai toisella aistivat tällaisen ja myöskin pitävät minua vallan ihanana ihmisenä.
On se vaan jännää...

Edit: Myönnettäköön että olen myöskin toisinaan -tietyissä asioissa- pirun jyrkkä ja hankala, mutta sitähän ei tässä kysytty.

Vierailija

puhun nyt eräästä toisesta henkilöstä. hän aina kyselee (lähes joka päivä) kyytiä jonnekkin. vakiolauseita on mm. "tee palvelus kaverille ja kuskaa" "tarviin oikeesti kyytiä". sit jos sanoo ei ilman mitään perusteluja niin vastauksena tulee "no ootpa taas niin kaveri" tyyliin. hirveetä syyllistämistä. ennen yritti aina lainaa rahaa mut on nykyään oppinu etten enää lainaa. vaikka toki oonkin saanu takas rahat. mut ei sitä ikuista "mulla jäi lompakko himaan" "rahat on tilillä eikä oo korttia nyt" jaksa. oppis huolehtimaan itestään. ja sit jos lainaa tyyliin 2 euroa. niin ohan se ny tyhmää lähtee perimään tollasta summaa takasin. mut esim kerran viikossa 2 euroa tekee jo vuodessa sen 100 euroa. joka on paljon koska en ole edes töissä (ja tää jannu on). muuten kyllä tää jätkä on yks parhaista kavereistani. hauska.. tosi tilanteessa luotettava yms.

Vierailija

Minä puolestani hyväksyisin väkivallan tai sillä uhkailun sosiaalisena työkaluna, jos sillä voisin oman autonomiani turvata.

Olen myös kostonhimoinen, mutta se ei ole pakkomielle - suhtaudun siihen suhteellisen opportunistisesti jos tilaisuus tarjoutuu niin käytän sen hyödykseni. Vaivaa en asian eteen viitsi nähdä ellei kosto tuo joitakin vaivat maksavia sekundäärisiä etuuksia.

Tilanteen vaatiessa ärsytän inhoamiani ihmisiä taitavasti ja varsin akkamaisesti, joskus jopa räjähtämispisteeseen asti. Muistan kuitenkin säilyttää "hyvän julkisivun".

Minullakin on tuo Neonomiden taipumus "valistukseen", mutta nykyiselläni olen liian laiska kyseiseen aktiviteettiin ja alan pikkuhiljaa ymmärtää tekeväni paikoitellen turhaa työtä.

Nämä ovat tällaisia "lieviä" narsistisia piirteitä, mainittakoot että suurin osa tuntemistani ihmisistä pitää minusta. Eivätpä tiedä mitä minulla on takataskussa !

Vierailija
shug
puhun nyt eräästä toisesta henkilöstä. hän aina kyselee (lähes joka päivä) kyytiä jonnekkin. vakiolauseita on mm. "tee palvelus kaverille ja kuskaa" "tarviin oikeesti kyytiä". sit jos sanoo ei ilman mitään perusteluja niin vastauksena tulee "no ootpa taas niin kaveri" tyyliin. hirveetä syyllistämistä. ennen yritti aina lainaa rahaa mut on nykyään oppinu etten enää lainaa. vaikka toki oonkin saanu takas rahat. mut ei sitä ikuista "mulla jäi lompakko himaan" "rahat on tilillä eikä oo korttia nyt" jaksa. oppis huolehtimaan itestään. ja sit jos lainaa tyyliin 2 euroa. niin ohan se ny tyhmää lähtee perimään tollasta summaa takasin. mut esim kerran viikossa 2 euroa tekee jo vuodessa sen 100 euroa. joka on paljon koska en ole edes töissä (ja tää jannu on). muuten kyllä tää jätkä on yks parhaista kavereistani. hauska.. tosi tilanteessa luotettava yms.

Kuulostaa tutulta, se on yksinäisyyttä / läheisyyden kaipuuta, elikkä pyrkimystä sitomaan itsensä toiseen ihmiseen esimerkiksi lainaamalla hänelle/ltä rahaa, taikka rikkomaan autonsa vain että on joku syy ottaa yhteyttä...

Vierailija
Einesteini

Kuulostaa tutulta, se on yksinäisyyttä / läheisyyden kaipuuta, elikkä pyrkimystä sitomaan itsensä toiseen ihmiseen esimerkiksi lainaamalla hänelle/ltä rahaa, taikka rikkomaan autonsa vain että on joku syy ottaa yhteyttä...
musta tuntuu että tässä tapauksessa on kyse vaan tän henkilön saamattomuudesta ja näin alkaneesta riippuvuudesta muihin ihmisiiin. kyseinen ihminen ei osaa myöskään ajatella tulevaisuutta muutamaa päivää pidemmälle , joten hänen elintavoistaan on tullut hedonistisia. esim. hän saa palkan 1000 euroa perjantaina. maanantaina on 800 euroa mennyt eikä hän yhtään tiedä että mihin. sitten hän taas lainailee muilta rahojen loppuessa "saat takas kun saan palkan". ja näin ollen on aina velkaa jollekkin. oon vaan yrittäny tehä mahollisimman vähän noita palveluksia hänelle että hän itse oppisi pitämään huoli tavaroistaan , rahoistaan ja muuutenkin koko elämästään. kaveria on ihan kiva jeesaa sillon kun oikeesti tarvii apua. mut kun tosta jeesaamisesta tulee jokapäiväistä niin siitä häviää se "palveluksenomaisuus" ja mua ainakin alkaa vituttamaan.

Vierailija
Neonomide
Itselläni narsistisina piirteinä koen joskus lähes pakonomaisen tarpeen ihmisten vakuuttamiseen ja "kouluttamiseen" fiksummiksi ja moraalisemmiksi ihmisiksi – jopa oman tasapainoisuuteni kustannuksella.

Mitä narsistisia piirteitä koet omaavasi ja miten selität itsellesi niiden oikeutusta?

Tarkoituksen ollessa hyvä teko ei ehkä kuitenkaan ole narsistinen, mutta jos kohde niinkuin ehkä usein on ei KYKENE tajuamaan moraalin arvoa, niin mielestäni on ajanhukkaa tuhlata energiaansa yrittämällä vedota tunteisiin joita ei ole.

Neutroni nopealla silmäyksellä kirjoitti toiseen ketjuun suuren elämä viisauden. -Ei pidä syyllistää toista vaan enemmänkin ajatella ettei itse ainakaan toimi vastaavalla moraalittomalla tavalla.-

Itsetuntoa kohottavaa, eikö? Kun se tikku on helpompi nähdä toisen silmässä, näkemättä kuitenkaan puuta omassaan. Tätäkin ketjua lukiessa, vaikka Neonomide nimenomaan kysyy omia narsistisia piirteitä. Ihmiset alkavat puhumaan "kaverin" narsismista.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Ehkä kyse on vähän vastaavasta jos kysyttäisiin ihmisiltä "miten kusetat ja kyykytät muita arjessa ja lähisuhdeosastolla"?

Puhuisinkin näennäisanonyymiudesta näillä nettipalstoilla. Netti-identiteettikin on identiteetti (tai identiteettimme jatke), jonka mainetta halutaan varjella ja suojata.

Itse koen kirjoitelleeni ja sikailleeni – katumuksen ohessa – niin paljon, että kriittinen näkökanta omaan toimijuuteen ei ole erityisen vaikeaa. Tämä sikskin, että sikamaisuutensa ja ärsyttävyytensä tiedostavana on paljon helpompaa reagoida rakentavasti (ja realistisemmin) toisten antamaan kritiikkiin.

Eikä mielettömän avoin itseanalysoinnin kyky, halu ja kompetenssi välttämättä autuaaksi tee. Toiset ovat oikeasti pirun hyviä huomaamaan, mitä tsekattavaa toisen käyttäytymisessä on – vaikka pitäisivät itseään puolijumalana. Valitettavan usein nämä ominaisuudet eivät nähdäksnei siis korreloi keskenään. Eri mieltä toki saa olla.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27002
Liittynyt13.5.2005
Neonomide
Ehkä kyse on vähän vastaavasta jos kysyttäisiin ihmisiltä "miten kusetat ja kyykytät muita arjessa ja lähisuhdeosastolla"?

Yleisesti ottaen tuossa olen ollut luokattoman huono, jos tiettyä pätemisen tarvetta --- halua selvittää muille kuinka asiat toimivat tai oman erinomaisuuteni pakon sanelemaa markkinointia työelämässä --- ei lasketa mukaan. Tosin olen yleensä luottanut kykyyni lunastaa myös lupaukseni, mikä aiheuttaa yhtäältä kiukkua ja toisaalta kunnioitusta, joista jälkimmäinen ymmärretään nähdäkseni työnimikkeillä 'kunnianhimo' ja/tai 'ammattiylpeys', jotka siis luen positiivisiksi ominaisuuksiksi, kunhan ne perustuvat rehellisyyteen kanssaihmisiä kohtaan.

Se kuinka sitten erikseen kyykytän ihmisiä, jos kyykytän, mikä on tosin yleisempää väittelyissä netissä kuin IRL, jossa en kamalasti väittele, perustunee omalla kohdallani ymmärrykseeni asioiden johdonmukaisuuden tilasta, joissa ristiriitaisuuden osoittaminen toiminee yhtenä tavoitteenani.

Narsistisia piirteitä minullakin on tosin ilmennyt, sikäli kun olen elämäni aikana menestynyt toisinaan liiankin hyvin, suhteessa kykyyni kohdata menestymistäni jalat maanpinnalla, minkä voinen laskea liiallisen vilkkaan mielikuvitukseni ja omalla tavallaan perfektionistisen luonteeni palkitsemisjärjestelmän syyksi. Ja luulisin, että tietty, tässä mielessä nähty, pätemisen tarpeeni heijastuu myös tapaani kirjoitella --- tuoda näkemyksiäni esille --- ainakin tällä palstalla.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Lainaus sivulta Narsismi.info:

"Narsismi on melko yleinen persoonallisuushäiriö, jossa henkilö korvaa todellisen itsetunnon rakentamalla itsestään kuvajaisen, joka korvaa "minän". Kuvajainen koostuu ammatillisesta arvostuksesta, seksuaalisesta kyvykkyydestä, kauniista ulkomuodosta, moraalisesta ylemmyydentunteesta, ystäväpiiristä, idyllisestä perheestä tai parisuhteesta ja muista seikoista, joita yleensä ihaillaan. Jos tämä ei onnistu, narsisti voi esiintyä pelottavana hallitsijana, tuomioiden jakajana, niinsanotusti jumalasta seuraavana. Kuvajainen on erittäin harvoin todellinen, joten narsistit turvautuvat helposti valheisiin ja väkivaltaan ylläpitääkseen minäkuvaansa."

Narsisti ei siis ole tarpeeksi tyytyväinen omaan luonteeseensa/ omiin piirteisiin joten pitää alkaa kehittelemään jotain. Yleensä kehitellään itselle parempi, "jumalainen", puoli, joka on oikea, erehtymätön ja pettyy pahasti jos muut eivät ymmärrä tätä. Hyvin usein narsistien idoli onkin se haavekuva joka on korvannut oman kuvan, ja narsistit rakastavat/palvovat sokeasti itseään.

Tavallinen itserakkaus on siis narsismista kaukana.
Itse joskus ajattelin että olenkohan narsistinen jos haluan itselleni hyvää, mutta toi teksti avas silmät. Olen siis enemmänkin omaan napaan tuijottaja välillä, mutta yritän jatkuvasti kurittaa sitä puolta itsessäni ^^

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Narsistit ja psykopaatit ovat liian tylsiä ihmisiä säväyttääkseeen . Näiden "kyky" manipuloida on liian ilmeinen . Ajavat omaa asiaa ymmärtämättä ,että heidät on jo huomattu . Toiminta taas itse "manipuloidun" kohdalla on taas eri asia . He monasti toimivat niin kuin nämä haluavat . Tämä on taas uhrien luonteen heikkoutta .Narsismi ilmiönä on tullut narsistien itsensä keksimänä . Uskovat olevansa mielen muokkaajia , sen vuoksi niitä voi myös hyväksi käyttää . Jos siihen ylipäätänsä haluaa alentua . Onko manipulaatio tapa selvitä kusisesta elämästään , mikä on yleensä itsensä aiheuttama .Siihen ei edes normi ihminen sorru .

Vierailija

Onko netin keskustelufoorumeilla päteminen narsismia?
Muutamilla palstoilla joissa säännöllisesti vierailen olen törmännyt näihin tyyppeihin jotka suoltavat sen sata viestiä päivässä ja ovat tärkeilemässä joka topicissa. Nostavat itsensä jonkinlaisiksi "foorumijulkkiksiksi" sillä tavoin. Ei ole ihan tervettä?

Vierailija
shug
musta tuntuu että tässä tapauksessa on kyse vaan tän henkilön saamattomuudesta ja näin alkaneesta riippuvuudesta muihin ihmisiiin. kyseinen ihminen ei osaa myöskään ajatella tulevaisuutta muutamaa päivää pidemmälle

Siksi hän lainaileekin rahaansa, että hänellä olisi joitain pitemmän ajan suunnitelmia, viimeistään joku toinen muistuttaa häntä, jos ei niin hänkin unohtaa saamisensa, hylätyksi tulemisen pelossa.
(henkilö saattaa olla syvästi masentunut, ja koittaa peitellä sitä, ja polttaa energiansa loppuun kulissejen pystyssä pitämiseen, josta huonoimmillaan seuraa tuskiensa lopettaminen oma alotteisesti, ja kuten kerroit, niin lyhyellä varoitus ajalla).

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
Petu
Narsistit ja psykopaatit ovat liian tylsiä ihmisiä säväyttääkseeen . Näiden "kyky" manipuloida on liian ilmeinen . Ajavat omaa asiaa ymmärtämättä ,että heidät on jo huomattu.

Tottakai heidät huomataan, ja kun heidät huomataan, muut ihmiset yrittävät muuttaa heitä, saada "positiivisia piirteitä esille". Narsistit itse tulkitsevan tämän kohteensa heikkoutena – minkä tähden tämä narsistin mielestä ansaitseekin tulla kurmotetuksi. Aika äärioikeistolainen maailmankatsomus?

Petu
Toiminta taas itse "manipuloidun" kohdalla on taas eri asia . He monasti toimivat niin kuin nämä haluavat . Tämä on taas uhrien luonteen heikkoutta .Narsismi ilmiönä on tullut narsistien itsensä keksimänä . Uskovat olevansa mielen muokkaajia , sen vuoksi niitä voi myös hyväksi käyttää . Jos siihen ylipäätänsä haluaa alentua . Onko manipulaatio tapa selvitä kusisesta elämästään , mikä on yleensä itsensä aiheuttama .Siihen ei edes normi ihminen sorru .

Niin, voihan pikku masennuskin olla narsistille tekosyy seota vielä vähän lisää. Minusta narsistin yksi tunnusmerkki on se, että uusia ja uusia tekosyitä (ja niille nyökyttelijöitä) täytyy keksiä oman moraalisuuden kriittisen reflektoinnin välttämiseksi.

Monilla tuntuu olevan hyvinkin narsista "poseerauspuhetta", eikä tämä aina ole vain kiintiöelvistelyä. Funktio lienee oman toimijuuden puffaaminen ja korostaminen, ettei kukaan vain vahingossakaan luule, että tätä yksilöä voisi kusettaa.

Vierailija

Noo, olen senverran narsisti että uskallan ja osaan nauttia elämästä täysillä sellaisena kuin se on.

Pidän sopivasti yhteyttä tuttaviini ja jeesaan tarpeen tullen, osaan pitää vaimoni tyytyväisenä ja tiedän mitkä asiat tähän vetoavat tms... Mulla on rohkeutta ottaa kontrollia asioihin silloin kun sitä tarvitaan, ja rohkeutta sanoa ei sillon kun ei huvita jokin asia. Monet nykyajan miehet ovat kehittymässä ytimettömiksi ja selkärangattomiksi pehmoiksi.

Jos nyt pitäisi miettiä, onko mulla narsismia jossain määrin, niin se liittyne harrastuksiini. Kun keräilen (varsinkin luonnosta) kaikkea, niin se kulloinenkin keräilykohde on saatava oli tilanne mikä nyt oli. Tokkopa luontoa kohtaan voi olla narsistinen, vain muita ihmisiä kohtaan?

Ja muutoinkin- jossain määrin olen materialisti- mun tyydytykseni ei tule niinkään elämyksistä kuin hankitusta materiasta, oli se mitä nyt sitten oli.
Ja jossain määrin myös fyysisistä nautinnoista. Silti olen sangen humaani ja muut huomioon ottava- mikä on ottaessa toisaalta, jos omat tarpeeni ovat tyydytetty?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat