Kiusaaminen ja sen eri muodot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=80:3ud9xu0u]Tämä ketju on yhdistetty ketjuista "Koulukiusaaminen", "Työpaikkakiusaaminen- kuinka yleistä?", "Kiusaaminen", "Asperger-lastani kiusataan koulumatkoilla", "KOULUKIUSAAMINEN" ja "ex-kiusatut parhaita taistelijoita?"

Tarkoituksena on, että tässa ketjussa voidaan pohtia kiusaamista sosiaalisena ilmiönä, kertoa siitä omia kokemuksia ja yleensäkin keskittää kaikki aiheeseen liittyvä tähän ketjuun.

-asdf[/size:3ud9xu0u]

----------------------------

tässä aihe jostain mihin en ole vielä täällä törmännyt. miksi kouluissa kiusaaminen on nykyään niin yleistä ja miksi aikuiset eivät yleensä kummemmin puutu kiusaamiseen vaikka se tulisikin selvästi esille? puhukaa vapaasti aiheesta ja omista kiusaamiskokemuksistanne.

Sivut

Kommentit (466)

Vierailija

Usein kiusattu itse pahentaa tilannetta tappelemalla tai haukkumalla samalla mitalla takaisin.

Lapset eivät haasta toisiaan oikeuteen esimerkiksi kunnianloukkauksesta tai päälle käymisestä.

Vierailija
Dredex
Usein kiusattu itse pahentaa tilannetta tappelemalla tai haukkumalla samalla mitalla takaisin.

Lapset eivät haasta toisiaan oikeuteen esimerkiksi kunnianloukkauksesta tai päälle käymisestä.

Tuo on yleisempää lievissä tapauksissa, ainakin näin luulen. Pahin kohtalo on niillä jotka eivät uskalla sanoa vastaan.

scholle
tässä aihe jostain mihin en ole vielä täällä törmännyt. miksi kouluissa kiusaaminen on nykyään niin yleistä ja miksi aikuiset eivät yleensä kummemmin puutu kiusaamiseen vaikka se tulisikin selvästi esille? puhukaa vapaasti aiheesta ja omista kiusaamiskokemuksistanne.

On tästä ollut keskustelua. Itse olen ollut kiusattu ja kiusaaja, samaan aikaan. Kiusaaminen on kivaa. Se on viihdettä ja egonbuustausta ja yhteisöllisyyden tunteen vahvistamista. Säälittävää hommaa siis. Itse en paljon enkä pitkään kiusannut. Omatunto kolkutti. Vieläkin kadun joskus.

Oma kokemukseni on että opettajat eivät puutu. En ole koskaan nähnyt opettajan puuttuvan kousaamiseen. Käytävillä huomautetaan mutta mitään varsinaista ei tehdä. Joko opettajat ovat k***päitä tai nössöjä tai eivät vain osaa toimia/eivät tiedä. Varmaan kaikkia mahtuu joukkoon. Käsittämätöntä se on, itse varmasti opettajana olisi

Yksi suurimpia koulukiusaamisen syitä muuten on se, että pidetään samaa luokkakokoonpanoa liian pitkään. Tätä vastaan väitetään, sanotaan ettei saisi tulla liikaa muutoksia, outo ympäristö ym. Mutta oikeasti, mikään ei tulehduta luokan ilmapiiriä niin tehokkaasti kuin aika. Omalla luokallani oli vuosia kastijärjestelmä jossa me pohjalla olevat olimme aika huonossa asemassa. Huokaisin helpotuksia kun luokka vihdoin yläasteella hajotettiin.

Vierailija

Itse en kannata väkivaltaa asioiden ratkaisemiseksi mutta tässä tulee tehdä poikkeus. Koska lapset ymmärtävät asiat yksinkertaisemmin ja siten sääntö kantapään kautta toimii paremmin, kannattaa kiusaajaa/ia mennä ihan rehellisesti vetäisemään lättyyn. Omalla kohdalla ratkaisin kiusauksen kärpäset kirjaimellisesti yhdellä iskulla tinttaamalla äijää kuonoon. Ei ilkkumista sen jälkeen kuulunut. Asiasta oltiin käyty keskusteluja ja valitettu ties minne, ottavathahan ne ne kiusaajat puhutteluun mutta eihän se auta. Ei niiltä kiusaajilta tartte hampaita kurkkuun hakata ainakaan ekalla kerralla mutta antaa kuva kiusatusta että nyt v*ttu riitti tai mä poltan sun perheen.

Vierailija
scholle

Miten niin nykyään. Samanlaista paskaa se on ollut kouluissa jo 70-luvulla kun minä olin pullukka nörtti rillipää. Turpaan tuli lähes joka päivä ja silloin ei asiasta edes puhuttu vaan saatiin köniin koulun koviksislta jatkuvasti.

On tehnyt vuosien varrella tehnyt mieli käydä vetämässä vanhoja kiusaajia turpaan unissaan jo monia kertoja. Mieliala ei ole muuttunut 30-vuoden jälkeenkään miksikään, vaan kostomentaliteetti elää ja kytee yhä edelleen.

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007

Ite olin koulussa 90-luvulla ja huomasin, että kiusaaminen johtu vaan siittä ettei ollu oikeiden tyyppien kaveri. Kiusaajat oli sellasia tapauksia, ettei niiden vastustaminen oikein auttanut.

Eipä siinä mitään: nyt 10 vuotta jälkeenpäin kun katsoo, niin ei ole niistä koulukiusaajista tullut yhtään mitään...

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Vierailija
Cargo
Ite olin koulussa 90-luvulla ja huomasin, että kiusaaminen johtu vaan siittä ettei ollu oikeiden tyyppien kaveri. Kiusaajat oli sellasia tapauksia, ettei niiden vastustaminen oikein auttanut.

Kaverini hakkasi koulunsa pahimmat kiusaajat. Tämän jälkeen he halusivat olla hänen kavereitaan.

Vierailija

No minua ala-asteella kiusasivat. Sitten yläastella sain murrosiän aikaisemmin ja *PIM* olin isompi kuin he, tän tälkeen vejin pataan noita tarkkiksen komukoita

Sinänsä ikävää, että kun heillä murrosikä tuli niin nykyisellään ovat varmasti minua isompia(olen ikäisekseni, 31, säälittävät 174cm).

No semmosta sattuu, eiköhän noillakin ole nykyään perheet ja kaikki.

Vierailija

Ei kiusattu koulussa, olin sosiaalinen menestyjä ja kuuluin ns. cooleihin skideihin. Tosin en kyllä kiusannut itsekkään ketään ja inhosin sitä kun jotain kiusattiin ja tuntu pahalta jo kattella sitä.

Jos stereotypioista halutaan puhua niin kieltämättä tiede.fi on just sen olonen palsta johon kirjottelee entiset koulukiusatut.

Vierailija

Itse olin koulukiusattu, tosin en kovin vakavasti.

Pienenä vihjeenä kaikille jotka ovat kokeneet koulukiusauksen. Älkää jääkö kantamaan kaunaa, teette sillä vain hallaa itsellenne. Itse olen suhteellisen hyvissä väleissä entisten kiusaajien kanssa. Esimerkiksi pari vuotta sitten luokkakokouksessa tulin mainiosti toimeen heidän kanssa(järki kaikilla tulee joskus päähän). Näin kaikilla on helpompaa.

Kiusaajan hakkaaminen kannattaa jättää viimeiseksi keinoksi jos mahdollista. Kannattaa kokeilla opettajille kertomista tai tukioppilaille(jos niitä koulussa on). Tosin en olisi ensimmäiseksi osoittamassa sormella jatkuvasti rääkättyä oppilasta, jolla napsahtaisi ja vetäisisi turpaan kiusaajaa. Mutta totean, että parempiakin keinoja on varmasti olemassa, kuten rakentava keskustelu mm. kiusaamisen syistä ja seurauksista.

Kiusaamiseen on puututtava. Nuoret ja lapset ovat alttiimpia kiusaamisen vaikutuksille, koska heillä ei ole samanlaista empaattista kehitystä kuin aikuisilla. Tämä on johtanut mm. yleistyvään masennukseen, syrjäytymiseen ja ahdistukseen. Kiusaamisesta on paljon haittaa lapsen ja nuoren kehitykselle.

Kiusaaminen ei myöskään rajoitu ainoastaan nuoriin. Myös aikuisilla esiintyy kiusaamista esim. työelämässä. Kohteina ovat monesti juuri entiset koulukiusatut.

Yhteiskunnan näkökulmasta kiusaamisesta on tullut suuri rasite. Rahoitusta menee suuret määrät erilaisiin tukipalveluihin(jotka todellakin ovat tarpeen). Syrjäytymisen ja masennuksen johdosta opintojen kärsiminen ja työkyvyttömyys. Myös erilaisten mielenhäiriöiden syntyvyys on mahdollista.

Tuki kiusatuille että myös yleensäkin henkisesti ja masennusta kärsiville on ehdottoman tärkeää. He eivät aina jaksa yksin nousta ongelmiensa yläpuolelle.

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Ark ... us3600.htm
http://plaza.fi/ellit/perhe/lapset-kasv ... en-ongelma
http://www.kaapeli.fi/~fla/kirjastoleht ... kiusa.html
http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/leh ... eli01.html

Vierailija
Dredex

Äitini on ala-asteen opettaja. Viimeisten vuosien aikana kusipäisten kiusaajien kusipäiset vanhemmat ovat alkaneet vaatia näyttöä kiusaamisesta parhaaseen oikeussali -tyyliin. Ei siis keskustella pennun kanssa tapahtuuko kiusaamista vaan koitetaan livahtaa asiasta ilman sanktioita. Olisiko nämä vanhemmat juuri niitä menestyviä entisiä kiusaajia, joiden touhuja jo aikanaan on katsottu läpi sormien.

Ala-asteen ensimmäisillä luokilla elin pienellä paikkakunnalla ja olin pahasti kiusattu. Sain erinomaisia numeroita ja aikuiset hokivat minulle, että ei noista kiusaavista mänteistä mitään tule. Se kyllä harvoin pitää paikkansa. Tarkkisurpot ja perässähiihtäjät ovat asia erikseen, mutta kiusaajissa on paljon fiksuja tapauksia. No asiaan ei oikeastaan mitenkään puututtu vaikka kiusaajat asia pistettiin tunnustamaankin. Joku pieni puhuttelu / jälki-istunto on yhtä tyhjän kanssa, jos vanhempia ei kiinnosta. Paikkakunnan vaihto lopetti henkilökohtaisen piinani.

Vierailija

Yleensä kiusatuilla on asenne tämmönen (siis jo ilman kiusaamistakin) että *en mää osaaaa* *en mie tiiää* jne.
Miks nuoret kiusaa? ei kukaan oo opettanu siihe, ei sitten kukaan ja silti kiusataan = täytyy olla luonnollinen juttu, heikkoja sorretaan jne. rankasti sanottuna tapahtuu luonnonvalinta.
Eli kiusatut jotka pitää itteänsä paskana.. noh niitä kohdellaan ko paskaa...

Ja en, en ole kiusaaja, kiusattu ^^ Tai siis olin, ko ei ajattele itteänsä paskana nii ei sitä sillon ole.. yleensä kiusaaminen loppuu siihen.
Paitsi jos kiusaajalla on tullu silkka tapa kiusata tiettyä henkilöä.. erijuttu

Vierailija
Mandix

Omalla kohdallani oli näin. Oli aivan sama mitä tein, tiesin että olen ihan helvetin hyvä koulussa, en reagoinut kiusaamiseen ja silti se helvetin paska jatkui monta vuotta. Luojan kiitos se kusipää ampui aivonsa vanhempiensa makuuhuoneen seinälle.

Vierailija
Mandix
Yleensä kiusatuilla on asenne tämmönen (siis jo ilman kiusaamistakin) että *en mää osaaaa* *en mie tiiää* jne.
Miks nuoret kiusaa? ei kukaan oo opettanu siihe, ei sitten kukaan ja silti kiusataan = täytyy olla luonnollinen juttu, heikkoja sorretaan jne. rankasti sanottuna tapahtuu luonnonvalinta.
Eli kiusatut jotka pitää itteänsä paskana.. noh niitä kohdellaan ko paskaa...

Ja en, en ole kiusaaja, kiusattu ^^ Tai siis olin, ko ei ajattele itteänsä paskana nii ei sitä sillon ole.. yleensä kiusaaminen loppuu siihen.

Luonnonvalinta ei toimi älykkäillä lajeilla. olisi ehkäpä ollut melkein hyvä jos auvinen olisi päässyt pressaksi oltaisiin päästy vihdoinkin idiooteista eroon ja rasittavista kristityistä.

Vierailija

Lapset osaavat olla aika julmia toisilleen. Kun puhutaan kiusaamisen syistä, niin yleisimmät selitykset (kiusaajalla on paha olo, kiusaaja vahvistaa heikkoa itsetuntoaan) tuntuvat todella naiveilta. Kiusaaja nauttii toisen kärsimyksestä ja pahasta mielestä. Voi sitä riemua, kun joku saatiin itkemään.

Itse en koulussa ollut kiusaaja tai kiusattu, mutta usein olin tilanteissa sellaisena aivottomana yleisönä. En muista, että kukaan olisi uskaltanut osoittaa myötätuntoa kiusatulle vaikka olisi sellaista tuntenut. Kiusaajat olivat melkein aina (poika)porukoiden johtohahmoja, joita ei vaivannut heikko itsetunto missään asiassa. Nämä pojat olivat myös tyttöjen suosiossa aivan toisella tavalla kuin kiltit ja rauhalliset pojat.

EDIT. Ei voi sanoa, että tiettyjen poikien suosio tyttöjen silmissä olisi johtunut suoraan heidän kiusaamisharrastuksestaan. Mutta ainakaan kiusaaminen ei suosiota vähentänyt.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kertonut varmaan aiemminkin täällä seiskalla juuri yläasteen alettua, muslimit alkoivat vittuilemaan minulle. Yksi tuli kesken kemian tunnin kysymään minulta "mitä vittua sä mulkkaat, haluutsä turpaas" jne, vaikka en todellakaan mulkannut häntä, en tehnyt mitään väärin. Sama toistui muutaman kerran aina kun opettaja katosi jonnekin hetkeksi. Hän uhkasi että saan turpiin välitunnilla. Olin silloin pieni ja herkkä, en ollut vielä murrosiässä. Aina kohdellut kaikkia kiltisti ja reilusti, ala-asteella elämä oli mukavaa ja kaikki oli ystävällisiä. Yläaste oli kuin eri maailma, helvetti.

Välitunnilla muslimit sitten piirittivät minut ja joku kolme kertaa isompi köriläs antoi turpiin. En tiedä miksi. En ole sen jälkeen suhtautunut muslimeihin kauhean positiivisesti.

Uhkailut ja henkinen kiusaaminen jatkui tuon jälkeen koko yläasteen, vaikka äiti oli tehnyt siitä ilmoituksen poliisille. Joku koulupoliisi tuli sitten selvittelemään sitä ja mentiin rehtorin huoneeseen kiusaajien kanssa ja näin, sanottiin että jos tuollainen jatkuu niin erotetaan koulusta. Ei auttanut. Turpiin en enää saanut mutta kiusaaminen jatkui. En uskaltanut panna vastaan millään lailla koska nuo muslimit ovat jonkinlainen yhteisö siellä koulussa. Jos millään lailla vastustelee yhdellekään heistä, kaikki tulevat kimppuun. Mitä siinä voi tehdä? Ja pelkäsin tosissani että tulevat murhaamaan ja pommittamaan jonkun osaman voimin jos siitä alkaa suurempaa asiaa tekemään.

Lamaannuin ja kuolin henkisesti yläasteen aikana kun piti vaan kärsiä hiljaa. Eristäydyin, sen jälkeen en ole osannut olla ihmisten kanssa. Nyt alan vähitellen toipumaan kun olen taas saanut pari kaveria ja edes hiukan sosiaalisia taitoja takaisin..

En vaan ymmärrä että miksi tuollaista pitää tehdä? Miksi hakata säälittävä, avuton, kiltti ja viaton pikkupoika? Kenellekään en ikinä mitään pahaa ollut tehnyt. Ja vielä jengien turvin! Kaikkein alentavinta oli kun joku itseänikin rääpäleempi aukoi koko yläasteen päätään ja pahoinpitelikin muutaman kerran, mutta en voinut pistää vastaan vaikka olisin voittanut ihan helposti, koska sitten olisin saanut käsittelyn kaikilta koulun muslimeilta joita oli varmaan suurin osa koko oppilaista.

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat