mikä on hyvä ammatti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

mihin kannattaa alkaa opiskelemaan itse olen ajatellut tutkijaa mm. fysiikan, kemian, siinä sivussa matematiikkaa ja tähtitiedettä.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Tutkija tai opettaja...

Tietysti noilta aloilta löytyy vaikka mitä joten mitään yksittäistä on turha nimetä.
Kyllä on paras tutkia, mikä itseä kiinnostaa ja etsiä ala jossa nämä yhdityvät. Ja tietysti pitää osata arvioida, riittääkö rahkeet (enkä nyt puhu niin kutsutusta älykkyydestä.)
Itse halusin pienenä eläinlääkäriksi mutta nyttemin olen jo monta vuotta tiennyt, että tutkijahan minusta tulee. Zoologi. Töitä ei löydy paljoakaan Suomesta mutta ulkomailta kylläkin.
Eläinlääkärin ammatissa suurin ongelmani olisi suhtautumiseni piittaamattomiin ihmisiin...ei minusta yksinkertaisesti ole siihen lähinnä sosiaalipsykologisista syistä.

Katsoppa netistä, kuten ammattinetti tai vastaava. Varmana löytyy jotain.
Tiedän myös tapauksia jossa yliopisto-opiskelija on yhdistänyt pääaineeseensa niin erilaisen aineen sivuaineeksi että erikoistui kokonaan uuteen työnkuvaan.

Vierailija

Ei ole yhtään matikkapäätä, joten matemaatikkoja kunnioitan tajuttomasti. Arvelisin, että matikkaa aloittamalla voisit edetä sitten sille alalle mikä sopii parhaiten.

Ehkä alasi on vasta luonnissa, tekeillä?

Matematiikkaa tarvitset kaikessa tutkimuksessa.

Ja se on tiedossa, että yksi ammatti ei riitä ihmiselle, pitää oppia koko ajan - 3-4 ammattia ennen kuin eläkekello kajahtaa.

Vierailija

Tutkijaksi jos meinaat ruveta, niin sinnikkyys on se kaikkein tärkein ominaisuus. Aika moni kypsyy hommaan ajan mittaan.

Tutkijan työn huonoja puolia ovat määräaikaisuus ja heikohko palkka.

Hyviä puolia taas se, että pääset vaikuttamaan siihen mitä teet ja miten teet. Ja jos olet onnekas ja riittävän fiksu saatat jopa löytää jotain uutta.

Vierailija
peippo
mihin kannattaa alkaa opiskelemaan itse olen ajatellut tutkijaa mm. fysiikan, kemian, siinä sivussa matematiikkaa ja tähtitiedettä.

Ei sinulla ole tutkijan taipumuksia. Yhtä vähän kuin minulla veturinkuljettajan; menisin mitä reittiä milloinkin, hetken mielijohteesta.

Vierailija

Mikäli sinulla on matemaattista lahjakkuutta ja satsaat matikkaan, niin todennäköisesti sinusta tulee matikan opettaja, mikäli satsaat kemiaan, niin päädyt kemistiksi johonkin laboratorioon, mikäli satsaat fysiikkaan, niin todennäköisesti olet jonakin päivänä hoidossa mielisairaalassa ...
Mikäli haaveilet tähtitieteestä, niin sinä jäät taivaanrannan maalariksi, eli haaveilijaksi ...

Tutkijaksi tarvitaan myös aimo annos pyrkyryyttä ja käytännön myyntitaitoa, jotta saat myydyksi itsesi johonkin tutkimusprojektiin mukaan.
Silloin voit olla mikä tahansa edellisistä, tai sitten jotakin muuta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Mikäli kyselet hyvää ammattia, niin ministerin ja kansanedustajan ammatit ovat sellaisia. Palkka on tuhti eikä tarvitse tehdä mitään. Lisäksi saa matkustella mielin määrin veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
peippo

Jos muistat hyvin loogisissa suhteissa olevia asioita, voit menestyä "kovissa" luonnontieteissä. Muukin muisti tietysti on eduksi, vaikka näissä on melko vähän muistettavaa.
Jos muistisi ei ole kehuttava, vältä aiheita joissa ulkoluku (paljonasioita painettavaksi mieleen) on tarpeen, lääketiede,biologia, historia, kielet jne.

Vierailija
peippo

Ihan hyvältä kulostaa. Ne proffat kuten Enqvist ja Valtooja vaan hosuu ja koheltaa kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä, paitsi tutkii.

Ja tähtitieteessä voi olla vähän vaikea tehdä heti kaupallistettavia innovaatiota...

Tosin sinulla on siinä noin kuusi vuotta aikaa odottaa, että tämä nykyinen vaihe menee ohi. Ja sitten niitä on jo myös entistä imukykyisempiä muitakin maita, kuten Kiina.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

No tuo riippuu siitä, mitä elämältäsi haluat. Jos olet kiinnostunut luonnontieteistä, haluatko tutkia luonnon syvimpiä saloja, kehittää teknisiä tuotteita, opettaa vai kenties johtaa kehitys- tai tutkimusprojekteja? Haluatko myydä ideasi liike-elämälle tienaten miljoonia vai apurahoilla kituutellen tiedejulkaisujen referoijille?

No, ei sinun vielä tarvitse valita kuin karkeasti. Ne ratkaisevat valinnat tapahtuvat parin vuoden opiskelun jälkeen, jolloin sinulla varmasti on paljon realistisempi kuva, mitä eri vaihtoehdot tarjoavat. Hyvin karkeasti homma menee niin, että joku tähtitiede tai hiukkasfysiikka ovat hyvin tutkimuspainotteisia aloja, kemia ja fysiikka antavat paremmat valmiuden käytännöllisempiin ja rahakkaampiin tuotekehityshommiin, ja diplomi-insinööreistä suuri osa suuntautuu tuotekehitykseen, ja jopa myynti- tai johtotehtäviin. Mutta eivät nuo tietenkään ole mitenkään sitovia tai poissulkevia, kaikista noista koulutuksista voi työllistyä hyvin erilaisiin töihin, tutkijasta johtajan kautta talous- tai jopa lakiasiantuntijaksi.

Vierailija
peippo

Tutkijoita tulee yliopistoiden kautta, joten lukion kautta yliopistoon. Jos tiedät jo alan, ni kannattanee tähdätä yliopistoon ammattikoulun kautta, saat samalla ammattipätevyyden ja ammatillisen pohjan kyseiseen tiedekuntaan.

Itse menisin aluksi töihin/työharjoitteluun ja lähde vasta sitte opiskelemaan, kun tulee tarvetta.
Ei tule myöskään tehtyä turha opintovelkaa kun tietää kokemuksesta että mihin ammattiin opiskelee.

Vierailija

Mikä on hyvä ammatti? Heh. Outo kysymys, lienee aika henkilökohtanen asia itsekullekkin. Noh, itse oon ihan duunari ja viihdyn työssäni (tosin firma jolle oon töissä maksaa ihan hyvin! ). Jos taloudellinen menestys tuntuu omalta jutulta niin yrittäjän tie lienee siihen paras kun osaa vielä asialliset sijoituskuviot ja on muutenkin innovatiivinen (vaikee ja kova tie mut ei pöhkö idea jos paukkuja riittää). Ja tietenkin jos omatunto ei vaivaa eikä moraalit muutenkaan oo kovin korkeella ja osaa olla vakuuttava ja hyvä rahastamaan niin sittenhän voi ryhtyä tyhjän myyjäks/tutkijaks, hyviä vaihtoehtoja:

-kryptozoologi
-kiropraktikko
-refleksologi
-ennustaja esim.Tarot-kortit...
-manaaja
-telekinetiikan esittelijä
-Fengshui-suunnittelija
-salaliitto teoreetikko
-maailmanlopun maalari
-UFO-kirjojen kirjoittaja
-kuolleille puhuja
-laihdutus ekspertti
-JNE JNE

Vierailija

Hyvä ammatti on sellainen, joka ei kuluta tekijäänsä loppuun ja vielä kiinnostaakin kovasti. Valitettavasti tuommoisia ei jokaiselle ole, joten toissijaisena on ainakin hyvin sujuva ja stressitön ammatti.

Mikä sua kiinnostaa eniten, kysy niin päin itseltäsi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat