40 000 vuotta vanha tietoisuus keskuudessamme

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uusimmassa Tiede-lehdessä oli juttu neandertalilaisesta keskuudessamme ja samassa yhteydessä viitattiin siihen, että 40 000 vuotta sitten tapahtui ihmisen aivotoimintaan vaikuttanut mutaatiota. Se osoittautui valtaisen menestyksellisesti ja on sittemmin pyyhkäissyt läpi ihmiskunnan. Nykyään 70% populaatiosta on kyseinen mutaatio (en nyt muista kyseisen geenimutaation nimeä).

Itselleni tämä artikkeli jätti vähän oudon olon. Kyseinen seikkahan tarkoittaisi sitä, että 30% keskuudessamme eläisi mitä aivoitoimintaan tulee 40 000 vuoden takaista tietoisuutta. Ja kun mutaaatio on noin levinnyt, niin voisi olettaa, että sillä on käytännössä suuriakin vaikutuksia aivotoimintaan. Lehden mukaan kyseisen mutaation vaikutuksia ei tunneta hyvin. Ja tutkimusta luulisi haittaavan se, että sekä mutaatio että sen puute ovat kummatkin hyvin yleisiä, joten informatiivisten vertailuryhmien muodostaminen voi olla hankalaa.

Tietääkö joku palstan lukijoista enemmän tästä asiasta tai siitä, mistä asiasta voisi saada lisää tietoa? Sinänsä aihettava on kaiketi pidettävä yhteiskunnallisesti jokseenkin arkaluontoisena etenkin jos geenimutaatiolla on kovinkin dramaattisia vaikutuksia aivotoimintaan. Sillä kukapa haluaisiolla tuon "erihistorialliseen", väistyvän geenimuodon kantaja ja tulla siten leimatuksi "vähemmän ihmiseksi". Samalla asia on kuitenkin erinomaisen kiinnostava, sillä kysehän on osaltaan ihmisten (tai hieman pahaenteisemmin: "ihmisluokkien) välisiä eroja potentiaalisesti erinomaisen hyvin selittävästä seikasta.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että aivoni olisivat 40 000 vuotta vanhalla tasolla. Olivat varsin pystyvää sakkia, oli sitten mutaatio eli ei.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minulla on se luukyhmy, eli taidan olla niitä veikkoja. Mutta ihan fiksuhan minä olen, en usko että se vaikuttaa oikeastaan millään lailla. Matikassa pärjännyt aina ja kaikessa muutenkin ihan hyvin.

くそっ!

Vierailija
Ronron
Minulla on se luukyhmy, eli taidan olla niitä veikkoja. Mutta ihan fiksuhan minä olen, en usko että se vaikuttaa oikeastaan millään lailla. Matikassa pärjännyt aina ja kaikessa muutenkin ihan hyvin.

Missä on sanottu, että tuo kyseinen geeni ja luukyhmyn aiheuttavat geenit periytyisivät yhdessä?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Scylla
Ronron

Missä on sanottu, että tuo kyseinen geeni ja luukyhmyn aiheuttavat geenit periytyisivät yhdessä?

Ei kai missään, tein omia johtopäätöksiäni.. en edes tajunnut koko artikkelista mitään. Jossain kuvatekstissä puhuttiin jostain luukyhmystä, se siitä.

くそっ!

Vierailija

Mustien ja arabien ylläpitämät, heimolakeihin perustuvat naisvihamieliset valtiot ovat selvä osoitus siitä, että neandertalilaiset elävät keskuudessamme.

Jossain vastaavassa, aikaisemmassa tutkimuksessa spekuloitiin mahdollisuutta, että neandertalin ihmiset olisivat hyvinkin todennäköisesti menestyneet jopa nykyisessä, sivistyneessä yhteiskunnassamme, vaikkakin heidän itsenäisesti ylläpitämät kulttuurit olisivatkin olleet käsittämättömän julmia, kuten yllätys yllätys, islamilaiset kulttuurit ovat.

Ring the bell, anyone?

Vierailija

Mistä "luukyhmystä" nyt puhutaan?

Olen fiksu ja minulla menee suhteellisen hyvin olin sitten neanderthalilainen tai homo sapiens (vai mikä se nykyihminen olikaan) ...

Vierailija

Neanderdalin ihmisellä oli nk. säilyttävyys-geeni, se vastusti kaikenlaista uuden tutkimista ja riskin ottoa, siksi se hävisi Gro-Magnonille, jolla ei tuota haitallista geeniä ollut. Nämä lajit kuitenkin myös sekottuivat ja ny-
kyihmiselläkin löytyy tätä Neanderdalilaisen geeniä, joka kehottaa pysymään vanhassa ja on tutkimuksia, jotka osoittavat tällaisen geenin
omaavien ihmisten olevan aatemaailmaltaan vihreitä, vastustavat kaikkea uutta ja erityisesti teknologiaa. Näinollen on oletettavissa, että
vihreät aikaa myöten häviävät maan päältä ! ( näitä spekuloi uusim-
massa SciFissään "Next" ( suomennettu nimellä "Nyt" ) Harvardin lääkäri ja antropologi Michael Crichton ! ).

Vierailija
Sakarias

Elikkä se on se tunnus merkki (sijaitsee niskassa), joka leimaa ihmiset heikko lahjakkuuksiksi, enään ei tarvitse tehdä ÄÖ-testiäkään, kun riittää että otetaan sivukuva kallosta ja lasketaan kyhmyn korkeus, mitä pienemmästä kyhmystä kyse niin sitä isomman ÄÖn saat.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Einesteini
Sakarias

Elikkä se on se tunnus merkki (sijaitsee niskassa), joka leimaa ihmiset heikko lahjakkuuksiksi, enään ei tarvitse tehdä ÄÖ-testiäkään, kun riittää että otetaan sivukuva kallosta ja lasketaan kyhmyn korkeus, mitä pienemmästä kyhmystä kyse niin sitä isomman ÄÖn saat.

Höpsis..

くそっ!

Vierailija
ruskamies
Neanderdalin ihmisellä oli nk. säilyttävyys-geeni, se vastusti kaikenlaista uuden tutkimista ja riskin ottoa...

...geeniä, joka kehottaa pysymään vanhassa...

Tässä juuri syy siihen, miksi mustat ja niin kutsutut "ählämit" ovat polkeneet paikoillaan satoja ja satoja vuosia, älyttömien heimolakiensa kiihoittamina.

Köyhyys itse aiheutettua ja ns. "valkoisen miehen riisto" pelkkä tekosyy.

Nykyään kun on poliittisesti korrektia hakea syitä ihan mistä tahansa muualta, kuin kyseisistä ihmisistä itsestään. Tällainen järjetön asenne on ikään kuin anteeksi pyyntöä taannoisista orjuusajoista. Liian raju vastareaktio rotuopin nimissä tehdyille kauheuksille.

Vierailija
Ronron
Höpsis..

Toi oli ennuste, ihmis-omaisesta luokittelusta, ihan varmasti löytävät jonku yhteyden älykkyyteen, ja sen jälkeen kaikki muuttuu liiankin itsestään selväksi.

(löysitkö muuten itseltäsi kyhmyn?).

Edit; Suosittelen tutustumaan elokuvaan; Gattaca, sivuuttaa aihetta melko läheltä.

Vierailija
Vääräuskoinen
ruskamies
Neanderdalin ihmisellä oli nk. säilyttävyys-geeni, se vastusti kaikenlaista uuden tutkimista ja riskin ottoa...

Tässä juuri syy siihen, miksi mustat ja niin kutsutut "ählämit" ovat polkeneet paikoillaan satoja ja satoja vuosia, älyttömien heimolakiensa kiihoittamina.

Nykyään kun on poliittisesti korrektia hakea syitä ihan mistä tahansa muualta, kuin kyseisistä ihmisistä itsestään. Tällainen järjetön asenne on ikään kuin anteeksi pyyntöä taannoisista orjuusajoista. Liian raju vastareaktio rotuopin nimissä tehdyille kauheuksille.

Miksi sitten osa mustista ja "ählämeistä" menestyy älyä vaativissa, korkeissakin virkatehtävissä sivistysmaissa?

Selitäppä se saatanan rasistipaska.

Vierailija
Rauno-Petteri Lapinoja
Vääräuskoinen
ruskamies

Miksi sitten osa mustista ja "ählämeistä" menestyy älyä vaativissa, korkeissakin virkatehtävissä sivistysmaissa?

Selitäppä se saatanan rasistipaska.

Ehkä niihin hommiin hakeutuu mutantteja joilla ei ole tuota mutaatiota, pienikyhmyiset siis.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat