Uusia ideoita

Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Ajattelin nyt tänne tulla avaamaan keskustelun, kun tuossa yksi toinen topikki sai minut miettimään eräitä vanhoja ideoita..

Mietiskelin joskus vaihtoehtoja nykyisille moottoreille, esimerkiksi lentokoneisiin Eli normaali suihkumoottori (perus ohivirtaus) saa tehonsa kun lentopetrooli ruiskutetaan paineistettuun ilmaan turbiinin jälkeen polttokammiossa, ja siitä syntyy työntävä voima.

Mutta mitä jos happiatomit saisi kuumenemaan esimerkiksi jollain ultraäänellä, tai muulla säteilytys tekniikalla, hetkessä todella kuumaksi.
Laajeneva kaasu ohjattaisiin turbiinin lisäenergiaksi, tai jos tehoa saataisiin esimerkiksi vedyn avulla lisää, niin jopa suoraan osaksi työntövoimaa. Eli saataisiin isäpainetta ja polttoaineen kulutus vähentyisi huomattavasti (huomioi kaasuturbiini).

Sehän olisi vähäpäästöinen energialisä, joka säästäisi paljon nestemäisen polttoaineen palamista ja päästöjä.

En ole inssi enkä tohtori, joten raippa soikoon..

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Kommentit (7)

Vierailija

Ihan kiva, mutta mistä hankit niin suuria määriä ultraääntä tai säteilyä, ja millä ohjaat ne oikeaan paikkaan? Siihenkin varmaan tarvitsee elektronisia vempeleitä.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
Mymmeli
Ihan kiva, mutta mistä hankit niin suuria määriä ultraääntä tai säteilyä, ja millä ohjaat ne oikeaan paikkaan? Siihenkin varmaan tarvitsee elektronisia vempeleitä.

Jeps. Suuret määrät ultraääntä tai säteilyä tuskin on ongelma, vaan se lämpeäminen ja paine.. Korvaava ilmakin joudutaan jotenkin annostelemaan systeemiin siten että ei tarvitsisi suurta energiaa ahtamiseen.. :/

Idea on toimiva mutta toteuttaminen mahdotonta. Eikös se aina ole vähän niin.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija

Useimmat polttomoottorin kehityshankkeet painottuvat palotapahtuman optimointiin. Usissa ratkaisuissa on puutteita ja lieveilmuiöitä, jos niitä ei oteta käyttöön. Mallinnussoftaa on kehitetty tähänkin ja se voi tehostaa kehitystä, mutta suuria harppauksia tulee niin harvoin.

Aloittajalle se että kaiva tietoa miten ultraääntä tuotetaan ja sitten mieti miten sovittaisit sen moottoriin.

Jopa laser tuntuisi tehokkaammalta, vaikken usko kaasun kuumennuksen tehostavan polttoa, koska se harvenee samalla. Polttoaineen tilanne on eri juttu.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
tietää
vaikken usko kaasun kuumennuksen tehostavan polttoa, koska se harvenee samalla. Polttoaineen tilanne on eri juttu.

Sama kävi mielessä kyllä, ja onhan tuo hutera pohja koko idealle, mutta pienistä ideoista voi kukkia vaikka mitä. Ei välttämättä suoraan, mutta kehitellen.

Keskustelu on tervetullutta ja omia ideoita mukaan vaan.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija

Jonkin energialähteen se ultraäänilaitekin (tai muu lämmitysmenetelmä) tarvitsee.

Periaatteessa lämpövoimakoneiden, esimerkiksi suihkumoottorien tai -turbiinien, hyötysuhde on sitä parempi, mitä suurempaa lämpötilaeroa se pystyy hyödyntämään. Lämpötilaero tällöin mitataan yleensä ulkoilman ja palamistilan maksimilämpötilan väliltä. Lt-eroa voidaan siis parhaiten kasvattaa palamislämpötilaa nostamalla ja se onnistuukin periaatteessa helposti tavanomaisilla polttoaineilla mutta tällöin rajoittavaksi tekijäksi tulee hyvin äkkiä materiaalien, varsinkin liikkuvien osien, lämmönkestävyys.
Tavanomaiset materiaalit, metallit ja metalliseokset, alkavat pehmetä liikaa jo ennen sulamislämpötilaansa.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
HMV
Jonkin energialähteen se ultraäänilaitekin (tai muu lämmitysmenetelmä) tarvitsee.

Periaatteessa lämpövoimakoneiden, esimerkiksi suihkumoottorien tai -turbiinien, hyötysuhde on sitä parempi, mitä suurempaa lämpötilaeroa se pystyy hyödyntämään. Lämpötilaero tällöin mitataan yleensä ulkoilman ja palamistilan maksimilämpötilan väliltä. Lt-eroa voidaan siis parhaiten kasvattaa palamislämpötilaa nostamalla ja se onnistuukin periaatteessa helposti tavanomaisilla polttoaineilla mutta tällöin rajoittavaksi tekijäksi tulee hyvin äkkiä materiaalien, varsinkin liikkuvien osien, lämmönkestävyys.
Tavanomaiset materiaalit, metallit ja metalliseokset, alkavat pehmetä liikaa jo ennen sulamislämpötilaansa.

Juu, ja tuumailin myös hyötysuhdetta korkeuksiin ja ilman tiheyteen verrattuna... Pelkkä kaasun purkausvoima kuumennettua tuskin toimii hyvin korkealla, mutta korkeus taas korreloi ilman vastuksen ja energian kulutuksen kanssa.. Eli säästöefekti on korkeammalla huomattava polttoainetta ajatellen.. Matalalla taas kaasuun perustuva voimanlähde olisi tehokkaampi.. Mutta taas se toteutus..

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Maalaisjärki
Laajeneva kaasu ohjattaisiin turbiinin lisäenergiaksi, tai jos tehoa saataisiin esimerkiksi vedyn avulla lisää, niin jopa suoraan osaksi työntövoimaa. Eli saataisiin isäpainetta ja polttoaineen kulutus vähentyisi huomattavasti (huomioi kaasuturbiini).

Kyllähän vedyn avulla saadaan lisäenergiaa yksinkertaisesti vaihtamalla polttoaine maakaasuksi. Metaanissa kun on 4 osaa vetyä ja 1 osa hiiltä (CH4). Suihkumoottorille kelpaa polttoaineeksi lähes mikä tahansa palava neste tai kaasu. Esimerkkinä maakaasukäyttöiset kaasuturbiinivoimalat.

Uusimmat

Suosituimmat