Ristikytkentäkö? Vai?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mökillä minua vaivaa vaivaksi asti minulle niin visainen ikuisuusprobleema.
Yläparven kattovalaisin toimii ylhäältä ja alhaalta. Jos kytken ylhäältä valon palamaan, niin alhaalta voin sen sammuttaa.
Miten se on mahdollista. Kun minä kömmin yläparvelle yöpuulle, niin monesti jään tuota asiaa miettimään. Ei hyvä. Yöunet katoaa.
Onko tuolle ilmiölle luonnollista selitystä?

Niin, ei tälläkään kertaa äänestystä. Ehkä myöhemmin.

Kommentit (8)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ihan yksinkertainen juttu. Siinä vaan on tavallaan kaksi eri reittiä sille sähkölle niiden katkaisijoiden välissä. Ja katkaisijat kytkevät pääjohdon aina jompaankumpaan noista reiteistä. Kun ensimmäinen kytkin on kytketty reittiin A ja toinen kytkin reittiin B, virta ei mene läpi, ja valot ovat pois päältä. Jos kumpaa tahansa nyt klikkaa niin ne menevät samalle reitille, joko A:lle tai B:lle ja silloin valot palaa.

くそっ!

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Tästä jotenkin taas muistuu mieleen, kuinka hatara pää minulla on... Olen joskus itsekin kytkenyt tuollaisen kahden katkaisijan systeemin latoon, mutta nyt en edes muista, millainen sen katkaisijan rakenne on.

(älkää vaan kertoko kenellekään. Minulla ei ole sähköasentajan papereita, ja lisäksi olen värisokea)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ronron
Ihan yksinkertainen juttu. Siinä vaan on tavallaan kaksi eri reittiä sille sähkölle niiden katkaisijoiden välissä. Ja katkaisijat kytkevät pääjohdon aina jompaankumpaan noista reiteistä. Kun ensimmäinen kytkin on kytketty reittiin A ja toinen kytkin reittiin B, virta ei mene läpi, ja valot ovat pois päältä. Jos kumpaa tahansa nyt klikkaa niin ne menevät samalle reitille, joko A:lle tai B:lle ja silloin valot palaa.

Yksinkertaista, mutta totta.

Vierailija

Volitans, ei tuo kaavio minulle auennut. Olettaisin, että vika olisi minussa.
Ronronin kirjoitus selvitti asian.
Kiitos molemille.
Tommosta se on tämmösten kanssa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tuo on ihan peruskytkentöjä. Oleellista siinä on, että tarvitaan ns. 6-kytkimet, eli vaihtokytkimet. Tavallinen kytkin kytkee virran vain päälle/pois, kun vaihtokytkimessä kytkin johtaa aina jompaan kumpaan antoon.

Läpikuljettavissa huoneissa on hyvä olla valaisinkytkimet molemmissa päissä. Haittapuolena on, että himmennintä ei tällaiseen voi asentaa suoraan.

Uusimmat

Suosituimmat