Markkinoinnin vaikutus ihmisen mielentilaan.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pähkäilin jotensakin silleen tätä nykytouhua, että media ja markkinointihan luovat ihmiselle "tarpeettomia" tarpeita, eli tarpeita, joita ilman ihminen selviäisi muutenkin. Muutenhan kukaan ei ostaisi mitään.

Mitä käy ihmiselle, joka mainonnan kautta jatkuvasti kehittää itselleen uusia tarpeita, mutta ei elämäntilanteessaan kykene niitä tyydyttämään?

Vastaus taitaapi olla, että tämmöinen ihminen masentuu.

Eli, markkinahenkinen yhteiskunta ja markkinoinnin lisääntyminen ja tehostuminen on suuri syypää kansakuntien masennuksen lisääntymiseen.

Ihmisille näytetään ja uskotellaan jatkuvasti mistä kaikesta jäävät paitsi. Vähemmästäkin masentuu.

Masentuneiden tulisi tehdä joukkokanne kaikkia markkinointia tukevia elimiä kohtaan ja vaatia vahingonkorvausta tästä aiheuttamastaan psykologisesta väkivallasta ja vammauttamisesta.

Et voi kävellä kadulla joutumatta markkinoinnin uhriksi.

Et voi kuunnella radiota joutumatta markkinoinnin uhriksi.

Et voi lukea sanomalehteä joutumatta markkinoinnin uhriksi.

Et voi elää normaalia elämää joutumatta markkinoinnin uhriksi.

Et voi käydä töissä joutumatta markkinoinnin uhriksi.

Vaihtoehtona on täysi eristäytyminen yhteiskunnasta, joka sekin masentaa.

Yhteiskunta on kiero kuin korkkiruuvi, ja suomalaisten tulisi herätä taistelemaan sen muutoksen puolesta, jolla tämä ahdistava yhteiskuntamuoto saadaan sellaiseksi, että ihmiset voivat elää, jos eivät onnellisesti, niin ainakin siten, ettei uusia turhia tarpeita jatkuvasti tuputeta joka suunnasta niin että masentuu.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (5)

Vierailija
Armitage

Vastaus taitaapi olla, että tämmöinen ihminen masentuu.

ja köyhtyy. ja masentuu. Kierre on valmis.

Täytyy tiedostella tiukasti mitä tarvitsee ja mikä on tuputettua.

Älä osta tavaraa -päivä on hyvä päivä. Sitä ei vain markkinoida tarpeeksi?

Vierailija

Pitäisi aloittaa muutos jo ala-asteelta tai aiemmin. Ihmisten tulisi tehdä mahdollisimman paljon itse niitä tarvikkeita, joita tarvitsevat. Siitä saa muutenkin paljon paremman mielen.

Vähän sama kuin itse tehty joululahja. Jos lahja on tehty ajatuksella ja huolella, sillä on todella merkitystä saajalleen, toisin kuin jollain konvehtirasialla tai turhalla kapistuksella, joka pistetään hyllyn päälle pölyttymään.

Niin moni käsipari elää elämänsä ilman mitään kunnollista tekemistä.

Sääliksi käy käsiä...

Kutunluu
Seuraa 
Viestejä761
Liittynyt11.9.2007

Nuoruudessani 90-luvun alussa pahin vihollinen oli apatia, eli tekemisen puute---
tarkemmin sanottuna mielekkään tekemisen puute.
Tuota mielekästä tekemistä sitten yritettiin kavereiden kera ammentaa monenmoisesta
lasten leikkien jäädessä taka-alalle.

Ala-asteikäisenä oli helpompi olla, kun lähes kaikki olivat lähdössä palloroitaa yms. pelailemaan...ja sit tuli nuoruus ja apatia. Ehkäpä ainoita apatiankarkottajia noihin aikoihin oli bänditoiminnan aloittaminen ja viikonlopun sählyvuorot, mutta siihen se sitten taisikin jäädä. Tilanne kehittyi siihen suuntaan, että siinä apatian kourissa oikein piehtaroitiin, ja lähes ainoa mielekäs tekemisen muoto oli pitkän aikaa toisillemme vittuilu mitä erinäisin tavoin. Tavallaan noita aikoja muistelee hymy huulilla ja taas toisaalta puistatuksien kera...

Sitten jossakin vaiheessa kokeilevaa nuoruuttamme kuvioihin tuli mukaan tupakki ja viikonloppukännit---toisilla juomiset pysyivät siinä Alepan kassillinen/kk ja toisilla taas kassi viikossa. Tupakointini aloitin nimenomaan siitä syystä, kun kavereiden kanssa kokeiltiin, että "mikä siinä nyt oli niin hienoa ja mahtavaa". Mainosten uhriko? Ei, vaan kaveripiirissä pari tyyppiä sauhutteli, ja kai sitä haki semmoista syvempää ymmärrystä ko. toiminnalle.

Mitä mainoksiin ja niiden vaikutuksiin tulee tuolta ajalta, niin en koskaan muita mainoksia katsonut televisiosta kuin tulevien elokuvien mainokset---muiden mainosten suhteen vaihdoin yksiselitteisesti kanavaa. Mainospostit heitin samantien roskikseen tai käytin takan sytykkeenä.

Nykyään nuo telkkarin mainokset näyttävät tulevan samoihin aikoihin ainakin MTV3:lla, Nelosella ja niiden sisarkanavilla---varsinkin primetimen aikoihin eli klo 18-21 välisenä aikana. Noihin aikoihin tulevat ohjelmat näyttävät olevan samanmittaisia ja useimmiten samaan aikaan alkavia...
olisiko mainostaukojen suhteen kyseessä jokin standardi? Olisiko kyseessä jokin viime hetken mainospommitus ennen kauppojen sulkeutumista? Tilastoihmiset kertokaa!!!

Ps. aiheeseen liittyvä elokuvavinkki; katsokaa One Point O.

Vierailija

Kuka hullu ostaa Suomesta juuri muuta kuin ruokaa ja vaatteita? Alkoholijuomat kerran/pari vuodessa Virosta, elektroniikka, tietokoneet tms kannattaa hakea Saksasta, lemmikkieläimet -jos noita harrastaa, esim. Ruotsista jossa ne ovat halvempia...

Pitää olla tarkka, eikä pidä suosia suomalaista jos se on kallista. Minuun mainonta ei vaikuta koska en halua suosia kalliita myymälöitä mikäli samat tuotteet saa jostain halvemmalla. Pihimpi on onnellisempi ja rahaa riittää enemmän. ja sen extrarahan voi tuhlata sitten pieniin ylellisyyksiin.

Vierailija
Armitage
Ihmisten tulisi tehdä mahdollisimman paljon itse niitä tarvikkeita, joita tarvitsevat. Siitä saa muutenkin paljon paremman mielen.

Tämän päivän Satanen kertoo Massachussetsin Hancockin shaker-kylästä, jossa esitellään lahkon 2/3 suhteisiin tehtyjä 1800-luvun käyttöesineitä ja tarvikkeita. Eli tuokin asia täytyi nostaa muodiksi ja elämysmatkailukohteeksi. Nuo 1800-luvun hengelliset pakolaiset ovat simppelillä elämällään nykyangtisen porukan ihailun kohteita. Vähän kuin meillä Valamon minimalistinen hiljentyvä yhteisö.

Mitäs tuli tehtyä kuviksen, puutöiden tai kässän tunneilla?

Vielä ei ole myöhäistä. Höylät ja puikot suihkamaan. Ai niin, missä? Tiloistahan on pula, jos puutöitä aikoo.

Mutta kun pääsen tästä koneen äärestä, voisin sutaista parit kierrokset villasukkaa. Langan mukaan menee ajattelemattomia ajatuksia kivasti kierrolle

Uusimmat

Suosituimmat