Kirkosta eroaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yksi minun pojista sanoi haluavansa eroa kirkosta. Silloin sanoin vain, että hän tekee niin kun itse halua. Nyt minulla on linkki sivustolle, jolla se hoituu ihdellä minuutilla. Taita olla, että innostamme toisenkin pojan.
Hoidetaan vain hommat omalta puolelta.

http://www.eroakirkosta.fi/

[size=150:3oqjeu1p]Eroa kirkosta nykypäivänä on helppoa![/size:3oqjeu1p]

http://www.eroakirkosta.fi/

Miksi erota kirkosta?

Uskotko seuraaviin?

- - Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista - -

- - Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa. - -

Katkelmat ovat kirkkolain mukaan osa evankelis-luterilainen kirkon uskontunnustusta.

Jos katsomuksesi on toinen, kuulut siihen enemmistöön suomalaisia, joka ei usko kristinuskon perusoppeihin. Se on yksinäänkin riittävä syy erota.
Maksatko?

Kirkollisveroa maksetaan seurakunnasta riippuen 1–2,25 % tuloista. Keskimääräinen vero on noin 165 € kirkon jäsentä kohti. Työikäistä kohti laskettuna vero on suurempi, 200 €:n luokkaa. Oman verosi voit laskea verolaskurilla.

Kirkollisveroa maksetaan kokonaisilta vuosilta. Eroamalla nyt vältyt seuraavan vuoden kirkollisverolta.
Juhlitko?

Monelle syy kuulua kirkkoon ovat elämänkaaren taitejuhlat: lapsen syntymään, aikuistumiseen, parisuhteen solmimiseen ja kuolemaan liittyy uskonnollisia riittejä.

Juhlat onnistuvat hyvin ilman kirkkoa. Uskonnottomat nimiäiset, papittomat häät ja arvokkaat ei-uskonnolliset hautajaiset osaa jokainen järjestää. Apua ja tarvittaessa ulkopuolisen juhlapuhujan saa Pro-Seremonioilta. Rippileirin sijaan voi valita vaikkapa protuleirin.

Harva kaipaa pappia pitämään puhetta tupaantuliaisiin tai syntymäpäiville. Miksi sitten tavan vuoksi pappi vahvistaisi avioliittosi, ellet usko papin opettamiin asioihin? Ja miksi pappi aikanaan siunaisi ruumiisi, ellet nyt usko kirkon opetuksiin?
Autatko?

Jotkut arvelevat kirkon tekevän paljon hyväntekeväisyyttä. Todellisuudessa pääosa kirkollisveroista kuluu henkilöstö- ja kiinteistökuluihin.

Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2005 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli 10,6 %. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin. Ja vaikka kirkko käyttäisi diakoniatyöhön 99 prosenttia tuloistaan, on parempi antaa rahaa järjestölle jonka tavoite on 100-prosenttisesti hyväntekeväisyys.

Sitäpaitsi miksi auttaisit aatteellisen kanavan kautta, jos et aatteeseen usko? Neutraaleja kanavia on olemassa.
Viitsitkö?

Eroaminen kestää vain minuutin. Miksi et viitsisi?

Sivut

Kommentit (156)

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
nebo9900
Kirkollisveroa maksetaan kokonaisilta vuosilta. Eroamalla nyt...
...olet semmosen 2 viikkoa myöhässä. No onpahan se eroaminen sitten tietysti hoidettu valmiiksi vuotta 2009 varten.

X

Vierailija

Pitää kuitenkin olla täysi-ikäinen, ilman huoltajien suostumusta ei saa erota. No, eihän se nuorukainen kirkollisverosta taida kostua kun ei tulojakaan ole.. Mutta jos on...? Eeei kai..

Itse piti kyllä laittaa hakemus kahdesti kun ensimmäisellä kerralla ei oikein tullut toivottua reaktiota. No, täällä päin seurakunta tuntuu olevan aika epätoivoista.

Vierailija

Ikinä kuulunukkaan moisen pellelafkan jäsenistöön. Ja okenkirotusketa pitseitä.

Vittuilua se on pienikin vittuilu.

Vierailija

Erosin kirkosta juuri joulukuun ensimmäisenä päivänä, täyttäessäni 18 vuotta. Paitsi että säästän ihan käyvän summan rahaa, vältyn myöskin mahdollisesti naimisiin mennessäni (jos jonkun hyvän onnen kautta naimisiin joskus pääsen) vannomasta rakkautta sellaisen asian kautta, johon en itse usko. Kolmas syy onkin juuri se, etten ole enää minkään laisessa uskonnollisessa uskossa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Devil
nebo9900
...olet semmosen 2 viikkoa myöhässä. No onpahan se eroaminen sitten tietysti hoidettu valmiiksi vuotta 2009 varten.

On se muuten kummaa tämä pakkojäsenyys! Almanakkakin on jo keksitty ja siitä on 365+ vuorokautta vuodessa.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Devil
nebo9900

On se muuten kummaa tämä pakkojäsenyys! Almanakkakin on jo keksitty ja siitä on 365+ vuorokautta vuodessa.

No kaipa tuossa on sama juttu, kuin kuntaverotuksessakin. Sekin päivittyy käsittääkseni vain vuodenvaihteessa.

X

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Devil

No kaipa tuossa on sama juttu, kuin kuntaverotuksessakin. Sekin päivittyy käsittääkseni vain vuodenvaihteessa.

Kivikautisia systeemejä. Asuinpaikan muuton vuoksi itseltäni eväytyi äänioikeus kunnallisvaaleissa!

Vierailija
SiamSkull
Erosin jo 2006 viimeisellä neljänneksellä, joten eipä hätiä mitiä

Olen liittynyt 2 kertaa (syntyessäni, ja toisesta syystä) - eronnut kaksi kertaa.

Toisen kerran, kun liityin, olin jäsenenä vuoden.

Ei siinä mitään kummallista ole. En kuitenkaan aio liittyä kirkkoon kolmatta kertaa, koska silloin pitäisi erota kolmannen kerran. Sellaista se elämä on.

Vierailija

Onko se sinusta hyvä idea? Oletko mukana?

Just kävin linkkila eroamassa
En ajo eroa koskaan
En kulu kirkkoon
...........
Kyllä siinä voisi myös olla simppeli kohta "Kuulun kirkkoon". Mistä sen tietää aikooko jäädä vai erota joskus?

Kirjoittaja ei varmaankaan ole kulunut kirkossa eikä kirkkoon.

Vierailija
Deinonychus antirrhopus
Paitsi että säästän ihan käyvän summan rahaa, vältyn myöskin mahdollisesti naimisiin mennessäni (jos jonkun hyvän onnen kautta naimisiin joskus pääsen) vannomasta rakkautta sellaisen asian kautta, johon en itse usko.

Minua pelottaa se, että lankeaisin sellaiseen tyttöseen, joka ehdottomasti haluaa perinteiset kirkkohäät. Asia täytynee varmistaa heti ensimmäisillä treffeillä.

Vierailija

Erosin viides päivä tätä kuuta. Liityn taas, jos kirkko rupeaa ottamaan raamattua todesta ja ihmisten mielipiteet roskikseen. Karismattisuutta kun lisäisi vielä, niin ihan varmasti suomessa olisi herätys

Vierailija
Pikku Gen
En kulu kirkossa, enkä kuulu kirkkoon. Oikeinkirjoitus olisi aika påp.

Elä muuta virka, molemmissa asioissa. Harmi kun en ole kuuluntkaan kirkkoon, niin en ole voinut erotakaan. Pitäis varmaan mennä piruuttain liittymään, että voisi erota. Ähäkutti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat