Entäpä, jos A. Einstein ei olisi syntynytkään...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Adolf Einstein tunnetaan tällä palstalla erittäin hyvin.

Mutta: Oletetaanpa, jos Aatua ei olisi koskaan syntynytkään, olisivatko hänen oivalluksensa tulleet myöhemmin 1900-luvun kehityksessä esille?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Einstein käytti teorioita luodessaan hyväkseen siihen astisista teorioista luotuja lähtökohtia.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija
Tarkkailija

Mutta: Oletetaanpa, jos Aatua ei olisi koskaan syntynytkään, olisivatko hänen oivalluksensa tulleet myöhemmin 1900-luvun kehityksessä esille?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Einstein käytti teorioita luodessaan hyväkseen siihen astisista teorioista luotuja lähtökohtia.

Adolf?

Vierailija
peippo
Tarkkailija

Adolf?

Heh, etkö Adolfia tunne

Kaippa kaikki Albertin tuntee, niin sopii heittää vitsiäkin.

Vierailija

Albertti..niin !

Noh ... pohdiskelihan mm. Ernst Mach jo suhteellisuutta, tältä Einstein
ajatuksia lainasikin ...

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005

Erehtyväisen muistini mukaan Lorenz ja en muista kuka toinen päätyivät suppeamman suhteellisuusteorian mukaiseen malliin selvittäessään Michelson&morleyn kokeen tuloksia, oliko vuonna 1907? Ottaen huomioon ja oliko se myös vuonna 1907 esitetty sacnag-ajatuskoe vai ylipäätään pyörivän kiekon ongelma, jonka ratkaisuksi yleinen suhteellisuusteoria osittain muodostui, luulen, että ilman Einsteiniäkin tuo yleinen suhteellisuusteoria olisi saatu valmiiksi ja ehkäpä myös siinä ensimmäisen vuodisataviidenneksen tienoilla.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Nuori Einstein elokuva olisi jäänyt tekemättä.
Eikä olisi lausahdusta: "no shit einstein" vai oliko se Sherlock.

Vierailija

Hänen vaimonsa oli viisaampi kuin Albert Einstein. Olen ymmärtänyt, että hänen vaimonsa olisi keksinyt A E:n julkisuuteen tuomat teoriat.

Tämä on muistitietoa. Voin olla väärässäkin.

Vierailija
liis@
Hänen vaimonsa oli viisaampi kuin Albert Einstein. Olen ymmärtänyt, että hänen vaimonsa olisi keksinyt A E:n julkisuuteen tuomat teoriat.

Minä taas olen jostain kuullut, että Allu kyllä keksi teoriat, mutta lasketti ne matemaattiset puolet valmiiksi vaimollaan, joka oli matemaatikko.

Voinpa aivan hyvin erehtyäkin...

Vierailija

Ehkäpä jokin toinen kylähullu olisi havainnut, että c^2 on niin hirvittävän suuri luku, että tarvitaan vähintään 17 sukupolvea osoittamaan, että vakio v1*v2/c/c ei päde. Nythän tuo vakio pienillä nopeuksilla on mitätön, ja ero Newtonin mekaniikkaan alkaa ilmenemään vasta jossain 17:sta desimaalissa, joka voidaan yhtä hyvin tulkita luontaiseksi mittausvirhekohinaksi.

Huoh. Pitää odottaa tarkempia ja tarkempia tutkimusinstrumentteja. Viimeinen naula Albert-vainaan arkkuun on se, kun tulevaisuuden huippumoderni 17 supertietokoneen käsittämä kamerakompleksi ottaa still-kuvaa niin taajaan, että kahden kuvan välillä fotoni on ehtinyt etenemään vasta deltan verran.

Pitää siis odottaa. Muuten, tuolla superkameralla voidaan myös todeta konkreettisesti, miten kaksi toisiaan lähestyvät fotonit käyttäytyvät. Onko niiden yhteenlaskettu kohtaamisnopeus klassisen fysiikan mukainen 2*c. Jos on, moderni fysiikka (tai pitäisikö sanoa modernin fysiikan hiippakunta) murenee lopullisesti, ja joutuu nöyrtymään klassisen fysiikan edessä.

Näin se on. Klassinen fysiikka on ikuinen kivijalka. Sen päälle voi kukin rakentaa omia pilvilinnojaan. Aika on kuitenkin armoton, ja historia on osittanut, ettei yksikään pilvilinna ole vielä kestänyt ajan hammasta.

-torstai

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005
Kale
liis@

Minä taas olen jostain kuullut, että Allu kyllä keksi teoriat, mutta lasketti ne matemaattiset puolet valmiiksi vaimollaan, joka oli matemaatikko.

Voinpa aivan hyvin erehtyäkin...

Nuo ovat villejä spekulaatioita vailla konkreettisia todisteita. Wikipediasta löytyy melko objektiivinen selvitys asiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mileva_Mar ... in_physics

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
liis@

Kuten oletkin.

Vierailija
torstai
Ehkäpä jokin toinen kylähullu olisi havainnut, että c^2 on niin hirvittävän suuri luku, että tarvitaan vähintään 17 sukupolvea osoittamaan, että vakio v1*v2/c/c ei päde. Nythän tuo vakio pienillä nopeuksilla on mitätön, ja ero Newtonin mekaniikkaan alkaa ilmenemään vasta jossain 17:sta desimaalissa, joka voidaan yhtä hyvin tulkita luontaiseksi mittausvirhekohinaksi.

Huoh. Pitää odottaa tarkempia ja tarkempia tutkimusinstrumentteja. Viimeinen naula Albert-vainaan arkkuun on se, kun tulevaisuuden huippumoderni 17 supertietokoneen käsittämä kamerakompleksi ottaa still-kuvaa niin taajaan, että kahden kuvan välillä fotoni on ehtinyt etenemään vasta deltan verran.

Pitää siis odottaa. Muuten, tuolla superkameralla voidaan myös todeta konkreettisesti, miten kaksi toisiaan lähestyvät fotonit käyttäytyvät. Onko niiden yhteenlaskettu kohtaamisnopeus klassisen fysiikan mukainen 2*c. Jos on, moderni fysiikka (tai pitäisikö sanoa modernin fysiikan hiippakunta) murenee lopullisesti, ja joutuu nöyrtymään klassisen fysiikan edessä.

Näin se on. Klassinen fysiikka on ikuinen kivijalka. Sen päälle voi kukin rakentaa omia pilvilinnojaan. Aika on kuitenkin armoton, ja historia on osittanut, ettei yksikään pilvilinna ole vielä kestänyt ajan hammasta.

-torstai

Menemättä nyt tähän ikuiseen kädenvääntöön suhtiksen paikkaansa pitävyydestä: Olisi mielenkiintoista kuulla millainen viritys tuo superkamera on, että sillä voidaan yksittäisten fotonien menoa seurata?

Kyllä suhtikset olisi varmasti keksitty ilman Aatuakin. Se on sitten eriasia, että milloin. Mittalaitteiden kehittymisen myötä viimeistään olisi huomattu, että klassinen fysiikka ei kaikkea selitä.

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005
torstai

(Fotonit eivät säteile fotoneja, joten niitä ei voi havaita kameralla "sivusta päin". No, valonsäteet voidaan saada näkyviin sopivan varjostimen tai väliaineen avulla, joten ei tuo ajatuskoe siihen kaadu...)

Suppeamman suhteellisuusteorian mukaan tuollaisessa tilanteessa nähtäisiin superkameralla, että fotonien välimatka pienenee nopeudella 2*c. Olettaen tietenkin, että suhteellinen permittiivisyys ja permeabiliteetti ovat ykkösiä.

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat