kirkosta eroaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

yksinkertaisesti...voiko alaikäinen erota kirkosta noin vaan vai tarvitaanko tähän vanhempien lupaa/allekirjoituksia?

Huom! kyseessä ortodoksi kirkko

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

tuli muuten vahingossa ihan väärään paikkaan, anteeksi :/ kuuluisi vissiin jonnekkin muualle, mutta ei voi mitään enään

Vierailija

No kirkosta eroaminen nyt tuntuu olevan jokin turha muotijuttu. Itse liityin vasta.

Käsittääkseni tarvit siihen vanhusten allekirjoituksen 18-vuotiaaseen asti.

Vierailija
erkkimon
Itse liityin vasta.

Käsittämätöntä. Olen elänyt käsityksessä, että olet kristillisestä perheestä, ja että olet vähintään harrastanut uskonnollishenkistä toimintaa kauan. (Jos haluat, voin toki laitella esim. wikipediakommentteja historian varrelta jotka viittaavat tähän.)

Eikö ole aika epäreilua, jos näin on ollut? Että ei ole saanut liittyä ennen 18 -vee kirkkoon? Minusta liittyminen ja eroaminen voitaisiin liittää esim. ripiltä pääsyyn. Eli alle 18 vee voisi liittyä vapaasti kirkkoon jos käy riparin ja riparin käynyt, kun saa kerran muodollisesti hetken aikaa kieltäytyä siinä kaikkien silmien edessä ryhmäpaineen osoittaessa toiseen suuntaan, voisi myös erota. Merkitsisi konfirmaatiokin tämän jälkeen muutakin kuin rahaa sukulaisilta.

Minusta ei pidä puhua vain kirkosta eroamisesta, vaan myös kirkkoon liittymisestä. Se kun edustaa minusta paremmin uskonnonvapauden käsitettä. Itse olisin nykytilassani tietysti eroamassa ensimmäisenä kirkosta. Agnostikkona kun en näe järkeä vain kuulua johonkin sen pohjalta että ei ole vars. hirveästi itse uskonnon konseptia vastaan. Liittymiseen ja kuulumiseen pitäisi olla syy.

Sillä vaikka Jumala olisikin, häntä vihaava ateisti joka on vain kirkon kirjoissa tuskin Häntä kovin paljoa miellyttää.

PS:
Minulla on pari ei itse kirjoittamaani tekstiä, joissa asiaa on käsitelty minusta siten että olisin vaikka voinut ne kirjoittaa.
http://kritikaal.blogspot.com/2008/01/o ... -nooa.html
http://paahtoleipa.blogspot.com/2008/01 ... oihin.html

Vierailija

Kirkollisvero on yllättävän korkea. Hämmästyin jopa kun muutama kirkosta parhaillaan eroamista suunnitteleva frendi kertoi vuosittaista meno-eräänsä kyseiseen. Tuloihinhan se taitaa olla suhteutettu. Itse erosin joskus ajat sitten, alle 18 vuotiaana. Sillon tais vielä itse pitää viedä "ero-anomus" paikalliseen seurakuntatalon konttoriin tms. johki sellaseen kävin sen liuhakkeen sillon viemässä. Nykyään onnistuu jo tod. helposti netin kautta.
Hyvä näin.

Vierailija

Tuo kirkollisveron suuruus on totta. Harvapa ajattelee kuinka paljon se 1% tuloista oikeasti on. Se on yllättävän paljon.

Mutta toisaalta Suomi on hyvä maa juuri siksi että täällä saa olla juuri niin tyhmä kuin haluaa. Jos joku haluaa uskoa rautakautisiin satuihin, ja maksaa siitä itsensä kipeäksi, ei ole minulta pois. Tyhmyysverotustahan se kieltämättä vähän on. Mutta minähän en sitä ole maksamassakaan..

Tietenkin homeopatiat ja muu on hieman eri tasolla, koska ne rajoittavat ihmisten menoa oikeaan hoitoon. Ne ovat vaarallisia. Ja valtionkirkon edustama haalea näkemys ei tätä tee, toisin kuin jotkin herätysjärjestöt (kuten S&Y), joiden mukaan taudit ovat demoneista ja että ne ovat vain merkki liian heikosta uskosta. Nekin ovat tätä kautta aidosti vaarallisia ja siksi vastustettavia.

Vierailija
Erkkimon
No kirkosta eroaminen nyt tuntuu olevan jokin turha muotijuttu. Itse liityin vasta.

Käsittääkseni tarvit siihen vanhusten allekirjoituksen 18-vuotiaaseen asti.

Kerrankin kannatettava muotijuttu. Yleensä muotijutut käyvät kukkarolle, tämän kanssa päinvastoin.

Vierailija

Kommunistit = saatanan palvojat yllyttävät nuoria eroamaan kirkosta,
sitten lanseerataan tilalle uusi uskonto. Jos tuo ei onnistu, skidi todennäköisesti ajautuu johonkin mielipuoliseen lahkoon, joka vie
a) rahat ja sitten b) mielenterveyden ! Homot ajavat samaa asiaa, koska kirkko tuomitsee pervessionsa synniksi, kuten onkin !
Ei busse uskonnollinen ole ja vähät välittää horinoistaan, mutta maksaa
mielellään tuon prosentin, joka on vähän muihin verrattuna, mm. jehovat
ottavat 10% ja perinnön, scientologit 200% ( vaativat ottamaan vielä
velkaakin "kirkolle" - "kirkon" perusti epäonnistunut "tieteiskirjailija" Ron
Hubbart, hulvaton veikko, joka totesi "Jos haluat todella rikastua, perusta uskonto !", teki niin ja rikastui todella ), jotta edes jonkinlaisessa kontrollissa oleva valtionkirkko pitää loitolla vielä hullummat hihhulit !

Vierailija

pitää sitte vissiin ootella vielä muutama vuosi ennenkö pääsen eroamaan.

mutta koskevathan samat säädökset aina ortodoksista kirkkoa??

en ole eroamassa minkään muotivillityksen takia. itseasiassa jo varmaan 6 vuoden ajan olen hallunnut erota kirkosta. kirkko rajoittaa elämää liikaa. ja yksi syy on se että haluan tuhkauksen, meillä kirkko ei mielellään tuhkaa ja jos tuhkaa niin tuhkat pitää haudata. en tiedä miten muilla asia menee. ja en muutenkaan halua mitään sairaanvoitelua enkä siunasusta kuoltuani.

Vierailija
squirrel
Olen elänyt käsityksessä, että olet kristillisestä perheestä, ja että olet vähintään harrastanut uskonnollishenkistä toimintaa kauan.

Juu, ihan oikeassa olet. Mutta kirkkoon liityin vasta, muutama kuukausi sitten. Taustani on helluntailainen - tästä syystä voit jäljittää uskonntomyönteisyyttäni aika pitkän ajan taakse.

Munkin mielestä kirkosta eroamisen mahdollisuuden vois ihan hyvin yhdistää ripitykseen.

squirrel
Sillä vaikka Jumala olisikin, häntä vihaava ateisti joka on vain kirkon kirjoissa tuskin Häntä kovin paljoa miellyttää.

Amen.

HalfNelson
Kerrankin kannatettava muotijuttu. Yleensä muotijutut käyvät kukkarolle, tämän kanssa päinvastoin.

Mitäs se Jeesus sanoikaan? Jotain tämäntapaista, että "jos lompakkosi painaa liikaa, heitä se pois, sillä parempi mennä taivaaseen ilman lompakkoa kuin helvettiin lompakko taskussa". Moni massateini eroaa kirkosta miettimättä asiaa filosofisesti. Toki kirkosta eroaminen on ihan viisasta, jos on tullut siihen lopputulokseen, ettei Jumalaa ole. Lopputuloksesta tosin olen eri mieltä.

Vierailija
Erkkimon
Mitäs se Jeesus sanoikaan? Jotain tämäntapaista, että "jos lompakkosi painaa liikaa, heitä se pois, sillä parempi mennä taivaaseen ilman lompakkoa kuin helvettiin lompakko taskussa".

Moniko kristitty tuotakaan noudattaa? USA on eräs uskonnollisimmista länsimaista, ja se kerää itselleen eniten vaurautta per capita. Uskonto on hyvin usein kauniita puheita ilman mitään konkreettisia tekoja. No ainahan voi rukoilla että asiat muuttuvat...

Vierailija
scholle
mutta koskevathan samat säädökset aina ortodoksista kirkkoa??

"Lapsen uskonnollisen aseman muuttamiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus, olipa kyse sitten uskontokunnasta eroamisesta tai siihen liittymisestä." (http://www.uskonnonvapaus.fi/artikkelit/2003.html)

Eli sulla on 18 ikävuoteen asti huoltajat, jonka jälkeen susta tulee ittes huoltaja.

scholle
kirkko rajoittaa elämää liikaa.

Vaihda kirkkokuntaa tai nouse barrikadeille.

scholle
ja yksi syy on se että haluan tuhkauksen, meillä kirkko ei mielellään tuhkaa ja jos tuhkaa niin tuhkat pitää haudata. en tiedä miten muilla asia menee. ja en muutenkaan halua mitään sairaanvoitelua enkä siunasusta kuoltuani.

Jos et ihan oikeasti usko Jumalan olemassaoloon (kuten viiltely-threadissa mainitsit), tuskin uskot kuolemanjälkeiseen elämäänkän, joten eikös se nyt ole yksi ja sama, että kustaanko sun ruhon päälle vai haudataanko se vai siunataanko peräti?

Vierailija
SAMAEL
Uskonto on hyvin usein kauniita puheita ilman mitään konkreettisia tekoja.

Juu, niinhän se on. Joskus ihan oikeasti tuntuu siltä, ettei ihmisillä ole minkäänlaista logiikkaa. Esimerkiksi moni jenkki uskoo ihan oikeasti Jumalan olemassaoloon ja elävät päin persettä. Ne eivät taida ihan oikeasti tajuta, että koska he uskovat Jumalan luoneen kaiken ja olevan siten kaikkivaltias, heidän olisi ehkä viisainta yrittää elää kaikkivaltiaan ohjeiden mukaan, eikä haistattaa ohjeille pitkiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat