Mistä avaruus koostuu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lyhyesti: Materiasta ja tilasta? Joita aika liikuttaa!

Massa M koostuu tilasta ja tiheydestä: Roo=M/V, V=M/Roo, M=Roo*V

Eli koostuuko avaruus kansantajuisesti sanoen grammoista ja metreistä?
Sitten on vielä se sähkövaraus, joka on kansantajuisesti sanottuna neliöjuuri massasta tms...

Mutta mistä tosiasiassa matka koostuu? Mikä aiheuttaa pituuden, alan ja tilan? Noista mitään ei ole rajattomasti, nuo kaikki voivat loppua kesken!

On helppoa tärvellä tilaa, vaikkapa tälläisillä merkeillä, mutta sekään ei aiheuta KOKOA, sillä nämäkin kirjaimet ovat vain mikrometrin luokkaa olevia bittejä(8kpl), jossain muistipiirin syövereissä.

Itse asiassa olen melkoisen varma, että massa on vain tilaa, josta alkanut aikavuoto! Se aiheuttaa puolestaan tiheyden! Tuo aikavuoto tarkoittaa sitä, että se vetää aikaa puoleensa, kuten Einsteinin yhtälö: x^2+y^2+z^2=c^2*t^2 osoittaa!

Mutta mitä avaruus on muutakuin tyhjää? Ja onko täysi, eli materia, vain lyhempi etäisyys avaruuden geometriassa, jotka sitten täyttävät koko tilan?

Näihin toivoisin vastauksia Teiltä: Arvoisat tiede.fiiläiset!

Sivut

Kommentit (61)

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5207
Liittynyt26.3.2005

No jos varovasti yrittäisi.

Massaa ei ole. Massa on vain hiukkasten (jotka itse ovat pistemäisiä, paitsi säieteorioissa) yksi monista kvanttiominaisuuksista. Massan saavat ne hiukkaset jotka vuorovaikuttavat Higgsin kentän kanssa. Teorian mukaan kaikki hiukkaset ovat massattomia perusteiltaan, jotkut saavat inertian vuorovaikutuksesta Higgsin kenttään.

Itse hiukkanenkaan ei ole "hiukkanen" (eli jotain perustöhnää), vaan kenttä. Itse asiassa muuta ei olekaan kuin kenttiä. Eli kosmos on täynnänsä näitä kenttiä. Myös ns "tyhjä" avaruus. Eli tämä kuuluisa tyhjön randomi fluktuaatio.

Mitään paikka tai tilaa ilman kvanttiominaisuuksia ei ole. Sellainen on jo käsitteellisesti mahdotonta kosmoksessamme.

Kaikki neljä perusvuorovaikutusta (eikä siis ainoastaan sähkömagn säteily) omine varauksineen ovat myös kenttiä (kvanttikenttäteoriat).
Tilan aiheuttavat dimensiot, 3 avaruudellista ja yksi ajan vektorin suuntainen.

Vierailija
Lentotaidoton

Massaa ei ole. Massa on vain hiukkasten (jotka itse ovat pistemäisiä, paitsi säieteorioissa) yksi monista kvanttiominaisuuksista. Massan saavat ne hiukkaset jotka vuorovaikuttavat Higgsin kentän kanssa. Teorian mukaan kaikki hiukkaset ovat massattomia perusteiltaan, jotkut saavat inertian vuorovaikutuksesta Higgsin kenttään.

Itse hiukkanenkaan ei ole "hiukkanen" (eli jotain perustöhnää), vaan kenttä. Itse asiassa muuta ei olekaan kuin kenttiä. Eli kosmos on täynnänsä näitä kenttiä. Myös ns "tyhjä" avaruus. Eli tämä kuuluisa tyhjön randomi fluktuaatio.

Mitään paikka tai tilaa ilman kvanttiominaisuuksia ei ole. Sellainen on jo käsitteellisesti mahdotonta kosmoksessamme.

Kaikki neljä perusvuorovaikutusta (eikä siis ainoastaan sähkömagn säteily) omine varauksineen ovat myös kenttiä (kvanttikenttäteoriat).

Massan jäljille pääsee myös tutkimalla sitten sitä tiheyttä vähän tarkemmin! Eli vedellä on 1000 kpl kilogrammoja yhdessä kuutiometrissä!
1 kol kilogrammoja 1 dm^3:ssa ja 1 kpl grammoja 1cm^3:ssa

Kuutiosenttimetri vettä siis painaa yhden gramman! Ja tupakki tiettävästi painaa muutaman gramman, joten siinä lienee hieman vettä tiheämpää ainetta mukana!

Kvanttiominaisuudet ja raha? 2 grammaa tupakkia maksaa 20centtiä!
Tällä määrällä saisimme vesilistran hinnaksi 0,2Euroa/2g*1000=100egee...

Tästä voimme sanoa, että TÖRKEÄTÄ on nykyinen tupakin hinnoittelu! Mutta kaissen rahan palamisen savuna ilmaan voi tuntea, ja saada siit' jotain wiboja...

Noh, eksyin hiukan aiheesta...

Eli mitä tarkoitit noilla kvanttiominaisuuksilla? Elektronin tapauksessa varmaan kuorinumerot ja kirjaimet yms. määrittelevät jotain kvanttiominaisuuksia? Spinluvut yms...

Ja kenttä johtuu siitä etäisyysominaisuudesta, joka erottelee hiukkasia toisistaan, mut kai niillekin pitää antaa jokin massa?

Itse en ole nähnyt vielä kvanttifysiikan laskua, jossa massa olisi kadonnut pelkäksi hiukkasten etäisyydeksi?! Oletko sinä?

Vierailija
Agison
Lentotaidoton

Massan jäljille pääsee myös tutkimalla sitten sitä tiheyttä vähän tarkemmin! Eli vedellä on 1000 kpl kilogrammoja yhdessä kuutiometrissä!
1 kol kilogrammoja 1 dm^3:ssa ja 1 kpl grammoja 1cm^3:ssa

Kuutiosenttimetri vettä siis painaa yhden gramman! Ja tupakki tiettävästi painaa muutaman gramman, joten siinä lienee hieman vettä tiheämpää ainetta mukana!

Kvanttiominaisuudet ja raha? 2 grammaa tupakkia maksaa 20centtiä!
Tällä määrällä saisimme vesilistran hinnaksi 0,2Euroa/2g*1000=100egee...

Tästä voimme sanoa, että TÖRKEÄTÄ on nykyinen tupakin hinnoittelu! Mutta kaissen rahan palamisen savuna ilmaan voi tuntea, ja saada siit' jotain wiboja...

Noh, eksyin hiukan aiheesta...

Eli mitä tarkoitit noilla kvanttiominaisuuksilla? Elektronin tapauksessa varmaan kuorinumerot ja kirjaimet yms. määrittelevät jotain kvanttiominaisuuksia? Spinluvut yms...

Ja kenttä johtuu siitä etäisyysominaisuudesta, joka erottelee hiukkasia toisistaan, mut kai niillekin pitää antaa jokin massa?

Itse en ole nähnyt vielä kvanttifysiikan laskua, jossa massa olisi kadonnut pelkäksi hiukkasten etäisyydeksi?! Oletko sinä?

silläkin on väliä miten aineet koostuvat ja kuinka paljon niitä on.. ellet sitten ole keksinyt konetta joka imee itseensä energiaa ja valmistaa siitä tiettyjä aineita..

Vierailija
Lentotaidoton
Massan saavat ne hiukkaset jotka vuorovaikuttavat Higgsin kentän kanssa.

Jaa, jokos Higgsin bosoni löydettiin, olisiko linkkiä uutiseen.

Vierailija
Lentotaidoton

Tyhjö ei kuitenkaan ole varsinaisesti kenttä, mutta mahdollistaa kaikkien kenttien toiminnan, Joten sitä voisi pitää kenttien kenttänä, eli aiheuttajana.

Vierailija
lentotaidoton
Mitään paikkaa tai tilaa ilman kvanttiominaisuuksia ei ole. Sellainen on jo käsitteellisesti mahdotonta kosmoksessamme.

Mitä tämä tarkoittaa?

Vierailija
Agison

Mutta mitä avaruus on muutakuin tyhjää? Ja onko täysi, eli materia, vain lyhempi etäisyys avaruuden geometriassa, jotka sitten täyttävät koko tilan?

Olettaen, että kaikki luonnonlait ja näin ollen myös luonnon tapahtumat ja rakenteet toteutuvat pienimmän vaikutuksen lain (Least Action Principle) ja vastaavien periaatteiden mukaisuudessa, on vaikea ajatella, että ei olisi olemassa jotan tuon perustavimman lain "substanssia". Tämä ei kuitenkaan olisi mitään meidän materiaksi käsittämäämme. Itse veikkaisin tuoksi substanssiksi matematiikkaa. Tosin matematiikkakin saattaa noudattaa mainittuja lakeja..

http://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_least_action

Vierailija

Mikä on materia ja/tai matka? Kysymys tuntuu kovin yksinkertaiselta tyyliin "Mistä universumi on tehty tai mistä avaruus koostuu?":)

Edes likimain tieteellisen konseptin täyttävä vastaus tähän kysymykseen vaatisi satojen sivujen selvityksen, mihin ei tällä palstalla luonnollisestikaan ole mahdollisuuksia.

Mutta, kuitenkin, nimimerkki "Lentotaidoton" on mielestäni tuolla edellä esittänyt hienovaraisen mutta kuitenkin tämän päivän parhaan tiedon mukaisen täydellisen populaarisesti hyvin kuvaavan vastauksen kysymykseen!

Vierailija
Snaut
Mikä on materia ja/tai matka? Kysymys tuntuu kovin yksinkertaiselta tyyliin "Mistä universumi on tehty tai mistä avaruus koostuu?":)

Edes likimain tieteellisen konseptin täyttävä vastaus tähän kysymykseen vaatisi satojen sivujen selvityksen, mihin ei tällä palstalla luonnollisestikaan ole mahdollisuuksia.

Mutta, kuitenkin, nimimerkki "Lentotaidoton" on mielestäni tuolla edellä esittänyt hienovaraisen mutta kuitenkin tämän päivän parhaan tiedon mukaisen täydellisen populaarisesti hyvin kuvaavan vastauksen kysymykseen!

Aivan totta eikä tuo silti tulisi sen valmiimmaksi, ja tokkopa se tulisi sen paremmin ymmärretyksi.

Vierailija
P.S.V.
Agison

Olettaen, että kaikki luonnonlait ja näin ollen myös luonnon tapahtumat ja rakenteet toteutuvat pienimmän vaikutuksen lain (Least Action Principle) ja vastaavien periaatteiden mukaisuudessa, on vaikea ajatella, että ei olisi olemassa jotan tuon perustavimman lain "substanssia". Tämä ei kuitenkaan olisi mitään meidän materiaksi käsittämäämme. Itse veikkaisin tuoksi substanssiksi matematiikkaa. Tosin matematiikkakin saattaa noudattaa mainittuja lakeja..

http://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_least_action

Allaolevassa Tieteessä tapahtuu -lehden katkelmassa etevä kvanttifyysikko Keijo Kajantie valottaa pienimmän vaikutuksen periaatteen alaa. Maailman siis täytyy rakentua substanssista, joka sisältää pienimmän vaikutuksen periaatteen sellaisessa muodossa, josta sitten kasvavat esiin siihen perustuvat eksplisiittiset luonnonlait (Schrödingerin yhtälö, Maxwellin yhtälöt jne)

Kajantie:
Toinen tärkeä tapaus on se, jossa vapausasteet
ovat sähkömagneettisten kenttien, sähkökentän
ja magneettikentän, arvot jossain paikassa
ja jonain aikana. Vaikutus taas voidaan
laskea yksinkertaisella tavalla sähkökentän ja
magneettikentän suuruuksista. Nämä eivät voi
vaihdella mielivaltaisella tavalla, vaan jälleen
niin, että vaikutus saa miniminsä. Tämä johtaa
luonnonlakeihin, Maxwellin yhtälöihin, jotka
säätelevät koko teollistuneen yhteiskunnan
toimintaa.
Klassillisessa fysiikassa aktio todella saa ääriarvonsa,
mutta kvanttifysiikassa sen arvo voi
itse asiassa vaihdella niin että vaihtelujen suuruuden
määrää Planckin vaikutuskvantti. Teoria
voidaan siltikin muotoilla vaikutuksen avulla
kunhan otetaan huomioon nuo kvanttifluktuaatiot
ja tämä onkin elegantein tapa muotoilla
kvanttifysiikka. Vapausasteet voivat sitten olla
vaikkapa jonkun 10-dimensioisessa avaruudessa
liikkuvan kvanttisäikeen koordinaatit. Aktio
voidaan aina kirjoittaa
ja teorian ennustamat luonnonilmiöt ilmoittaa
sen avulla. Tämä selittää miksi aktio on niin
keskeinen käsite fysiikassa;"physics is where
action is". (Kajantie, Tieteessä tapahtuu).

Erityisesti Lagrangen funktio, johon Weinbergin-Salamin teoriakin perustuu, on seurausta pienimmän vaikutuksen laista. Ja Lagrangen funktio juuri "tuottaa" mm. välibosonien kentät tietyissä muunnoksissa vaaditun Lagrangen funktion muodon invarianssin vaatimuksesta. Edelleen Lagrangen funktio tuottaa Goldstonen bosonin, joka (tiiviin aineen fysiikan kanssa analogisesti) aiheuttaa ja ylläpitää Higgsin kentän spontaanin symmetriarikon. Lopuksi mittamuunnos eliminoi Goldstonen bosonin hiukkasspektristä samalla kun välibosonit saavat massan (C.Quiggin kirja muistaakseni sanoo välibosonien tällöin "syövän" massattoman Goldstonen bosonin).

Pienimmän vaikutuksen laki on varmaan taustalla myös siinä, miten Lagrangen funktion synnyttämien kenttien kombinaatiot varjostuvat (screen) symmetriarikkoisessa Higgsin kentässä saaden massan (analogisesti II lajin Meissnerin efektin mukaisesti tiiviin aineen kvanttifysiikassa) - tai jäävät fotonin tavoin varjostumatta.

Maailman substanssin täytyy siis olla sellainen, josta käsin pienimmän vaikutuksen laki "operoi" ja synnyttää niin ilmiöt kuin lait niinkuin sienet juuririhmastostaan..

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5207
Liittynyt26.3.2005
orion
lentotaidoton
Mitään paikkaa tai tilaa ilman kvanttiominaisuuksia ei ole. Sellainen on jo käsitteellisesti mahdotonta kosmoksessamme.

Mitä tämä tarkoittaa?

No yksinkertaisesti sitä, että ns tyhjiötä ei ole (siis tilaa ilman hiukkasia/kenttiä). Tällöin ei ole myöskään kosmoksen "reunaa" eikä sen "ulkopuolta", eli jos ulkopuoli olisi määritelmällisesti ei-kosmokseemme kuuluva ja sillä ei olisi mitään kvanttiominaisuuksia, niin sitä määritelmän mukaan ei silloin olisi olemassakaan. Eli ex nihilo nihil.

Vierailija
Lentotaidoton

jos ulkopuoli olisi määritelmällisesti ei-kosmokseemme kuuluva ja sillä ei olisi mitään kvanttiominaisuuksia, niin sitä määritelmän mukaan ei silloin olisi olemassakaan.

Lentotaidotonkin tietää näköjään nykyjään että universumikuplalla voi olla ulkopuoli, normaali tyhjö jatkuu tavarapaljouden ulkopuolella?, tavarattomana avaruutena.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5207
Liittynyt26.3.2005
fenomenologi
Lentotaidoton

jos ulkopuoli olisi määritelmällisesti ei-kosmokseemme kuuluva ja sillä ei olisi mitään kvanttiominaisuuksia, niin sitä määritelmän mukaan ei silloin olisi olemassakaan.

Lentotaidotonkin tietää näköjään nykyjään että universumikuplalla voi olla ulkopuoli, normaali tyhjö jatkuu tavarapaljouden ulkopuolella?, tavarattomana avaruutena.

Ja sinä et näköjään vieläkään ole oppinut mitään. "Tavara" ei meinaa kosmoksessa mitään. Se on statistin osassa. Kuten aiemmin sanoin (jos yleensä olet lukenut) kosmoksessa on vain kvanttikenttiä.
Ja juurihan minä todistelin, että sitä ulkopuolta ei voi olla, koska jos sillä ei ole ominaisuuksia niin sitä ei yksinkertaisesti ole.

Vierailija
Lentotaidoton
Massa on vain hiukkasten (jotka itse ovat pistemäisiä, paitsi säieteorioissa) yksi monista kvanttiominaisuuksista.

Miten tämän kanssa suhtautuu kvanttimekaniikasta tutut aaltofunktiot? Esim. käsittääkseni elektronia ei kai kvanttimekaanisessa mielessä varsinaisesti pidetä pistemäisenä hiukkasena, vaan aaltona.

Menikö tämä nyt jotenkin väärin multa...

Vierailija

Olisi hienoa jos keskityttäisiin oikeaan tietoon, eikä uusimpaan trenditeoriaan. Suurin osa teorioista rakentuu periaatteella "tämä on mahdollista" eikä "tämän tiedämme", toisinsanoen kaikki toitottaa toisilleen uusinta keksimäänsä tai lukemaansa teoriaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat