muodosta yhtälö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

olen hyvä yhtälöissä yms. mutta yhtälön muodostamisessa on ongelmia etenkin tämän tehtävän kanssa.

8-luokkalaiset järjestivät juhlan kartuttaakseen luokkaretkirahastoaan. Juhlaan myytiin 6 euron hintaisia aikuisten lippuja ja 2 euron hintaisia lastenlippuja yhteensä 240kpl. Lipputulot olivat yhteensä 1200 euroa. Kuinka monta aikuisten lippua ja kuinka monta lastenlippua myytiin?

Muodostakaa vain yhtälö niin voin laskea sen itse.

Sivut

Kommentit (81)

Vierailija
peippo
olen hyvä yhtälöissä yms. mutta yhtälön muodostamisessa on ongelmia etenkin tämän tehtävän kanssa.

8-luokkalaiset järjestivät juhlan kartuttaakseen luokkaretkirahastoaan. Juhlaan myytiin 6 euron hintaisia aikuisten lippuja ja 2 euron hintaisia lastenlippuja yhteensä 240kpl. Lipputulot olivat yhteensä 1200 euroa. Kuinka monta aikuisten lippua ja kuinka monta lastenlippua myytiin?

Oletkos kauan miettinyt tuota kotitehtävääsi?

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kokeile muodostaa yhtälöpari. Noilla tiedoilla tulee kaksi yhtälöä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
Puolihullu
peippo

Oletkos kauan miettinyt tuota kotitehtävääsi?

Tarpeeksi paljon, on minulla jonkinlainen aavistus, mutta en ole varma onko se näin?

2x+6x=240=1200
8x=240=1200
x=30=1200
Ja aikuisten/lasten lipun määrän saa selville
x=6(e)
6*30=180

x=2(e)
2*30=60

Vierailija
peippo
murjaani
6 x A + 2 x L = 1200
A + L = 240

A = ?
L= ?

Miten tuosta muka saadaan A ja L arvo selville?

Ratkaisuvariaatioita on lukuisia, mutta ratkaise vaikka A jälkimmäisestä yhtälöstä ja sijoita se ensimmäiseen yhtälöön. Siitä ratkeaa L. Sitten vain sijoitat saadun L:n jompaan kumpaan yhtälöön niin saat A:n.

HDMI
Seuraa 
Viestejä365
Liittynyt5.12.2007

240:4∙2+240:4∙6=X

Plussan kummallakin puolella olevat tulokset ovat oikeat vastaukset ja kun lasket ne yhteen niin huomaat että ne ovat oikeat vastaukset.

Vierailija
Kale
peippo
murjaani
6 x A + 2 x L = 1200
A + L = 240

A = ?
L= ?

Ratkaisuvariaatioita on lukuisia, mutta ratkaise vaikka A jälkimmäisestä yhtälöstä ja sijoita se ensimmäiseen yhtälöön. Siitä ratkeaa L. Sitten vain sijoitat saadun L:n jompaan kumpaan yhtälöön niin saat A:n.

Miksi A täytyy vielä ratkaista jos se on jo ratkaistu?

Vierailija
peippo
Tarpeeksi paljon, on minulla jonkinlainen aavistus, mutta en ole varma onko se näin?

2x+6x=240=1200

Tässähän sinä väität, että 240 = 1200 !!! Kun vähän miettii, niin tietää, ettei se voi mennä näin.

Vierailija
peippo
Kale
peippo
murjaani
6 x A + 2 x L = 1200
A + L = 240

A = ?
L= ?

Ei sitä tässä vielä ole ratkaistu. Sinulla on yhtälöpari, jonka ratkaisu on

A = luku1
L = luku2

Nuo luvut saat esimerkiksi mainitsemallani tavalla. Voit keksiä tietysti toisenkin tavan ihan vaan mielenkiinnon vuoksi. Tapojahan on useita.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
peippo

No se on "ratkaistu" vasta sellaisessa muodossa, jossa esiintyy tuntematon L.

Tuosta tehtävästä voisi arvella, että kirjasta löytyy jotain yhtälöpareihin ja niiden ratkaisuun liittyvää... Jos on kaksi tuntematonta, niin täytyy olla kaksi yhtälöä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
peippo
murjaani
6 x A + 2 x L = 1200
A + L = 240

A = ?
L= ?

Kerro vaikka alempi yhtälö -6:lla ja laske yhteen kummankin yhtälön vasen puoli ja oikea puoli. Kyllä se siitä . Näitä laskivat kreikkalaiset jo 2000 vuotta sitten.

Vierailija
murjaani
peippo
murjaani
6 x A + 2 x L = 1200
A + L = 240

A = ?
L= ?

Kerro vaikka alempi yhtälö -6:lla ja laske yhteen kummankin yhtälön vasen puoli ja oikea puoli. Kyllä se siitä . Näitä laskivat kreikkalaiset jo 2000 vuotta sitten.

Ohoh niinhän se menee, en kyllä tuollasesta laskutavasta oo koskaan kuullutkaan maikka opettaa vaan yhtä.

Itse asiassa babyonialaiset laskivat noita paljon ennen kreikkalaisia.
miksi muuten alempi yhtälö täytyy kertoa juuri -6 onko se joku sääntö vai mistä se tulee? ihan mielenkiinnosta kyselen.

Vierailija
peippo
murjaani
peippo
murjaani
6 x A + 2 x L = 1200
A + L = 240

A = ?
L= ?

Ohoh niinhän se menee, en kyllä tuollasesta laskutavasta oo koskaan kuullutkaan maikka opettaa vaan yhtä.

miksi muuten alempi yhtälö täytyy kertoa juuri -6 onko se joku sääntö vai mistä se tulee? ihan mielenkiinnosta kyselen.

Tässä tavassa on tarkoitus eliminoida jompi kumpi tuntematon pois. Puolten yhteenlaskussa pitää eliminoitavalla tuntemattomalla on vastalukukertoimet (nyt 6 ja -6). Jos olisi haluttu eliminoida L niin oltaisiin jälkimmäinen yhtälö kerrottu -2:lla.

Vierailija
Kale
peippo
murjaani
peippo
murjaani
6 x A + 2 x L = 1200
A + L = 240

A = ?
L= ?

Tässä tavassa on tarkoitus eliminoida jompi kumpi tuntematon pois. Puolten yhteenlaskussa pitää eliminoitavalla tuntemattomalla on vastalukukertoimet (nyt 6 ja -6). Jos olisi haluttu eliminoida L niin oltaisiin jälkimmäinen yhtälö kerrottu -2:lla.

Juu näin on. Siksi onkin sääli, että Jenkit kävivät tuhoamassa näitäkin mantuja.
Onneksi sain aikoinaan katsella aitoja sylinterisinettejä jotka olivat museossa näytillä. Kyllä siinä tuli selväksi kuinka sitä 4000 vuotta sitten vallinneessa korkeakulttuurissa asiat hoidettiin. Punaniskat kautta aikojen eivät näitä ymmärrä arvostaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat