Kraatereita Saaristomeressä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tälläisiä ympyrämäisiä muodostelmia olen löytänyt. Jarmo Moilasen meteoriittikraaterilistalta ne on pudotettu pois, koska saattaisivat olla jotain muita, esim. vulkaanisia muodostelmia.
Itse epäilen tätä suuresti, koska Suomi nyt tunnetusti ei kovin vulkaaninen paikka ole.
Muodostelmat ovat halkaisijaltaan 4-6 km:n väliltä ja sijaitsevat vain n. 25 km päässä toisistaan. Tämähän selittyisi meteoriitilla, joka pudonnut kahdessa osassa.
muodostelmat ovat myös varsin saarettomia, paitsi niissä kummassakin, varsinkin jälkimmäisessä on yksi saari, jonka voisi tulkita kraaterin keskuskohoumaksi.
Mielenkiintoista myös se, että ensimmäisessä muodostelmassa näyttäisi olevan kaksi rengasta. Meteoriittikraaterit voivat olla monirenkaisia.

Tässä ensimmäinen ehdokas:

ja toinen:

Mitä mieltä olette?
Olisi kivaa saada painovoimamittaustuloksia tuosta alueesta.
Mikäli mahdollista, niin kävisin myös paikalla

Kommentit (5)

Vierailija

Ei ole kraattereita. Olen käynyt. Rengas intruusioita ovat. Ensimmäisen nimi on Åvan rengasintruusio, netistäkin varmaan löytyy jotain, en jaksa itse etsiä.

Kraaterit kyllä olisi huomattu, saaristomeri on suht tarkkaan kierrelty moneen otteeseen jo 1800-luvulta lähtien. Noitten ympärillä ei ole mitään impaktiin liittyvää; ei impaktibreksiaa tai pistekartioita, eikä mitään muutakaan.

Turusta kun olet, niin käy kyselemässä yliopistolta geologian laitokselta, LT talo 2, kerros 3 jos kiinnostaa. Eiköhän siellä joku jaksa kertoa noista jotakin.

Vierailija
DerMack
http://www.geologinenseura.fi/suomenkalliopera/CH8.pdf

tuommoinen löyty, on tuo Åva käsitelty aika hyvin, eli intruusiohan se näyttää olevan. aika spookyä shittiä muuten nuo geologiset tapahtumat

Geologisten tapahtumien kautta on helppoa ymmärtää ihmisen merkityksettömyys. Prosessit jatkavat toimintaansa vaikka täällä ei mitään mitättömiä pikkuisia ihmisiä pyöriskelisikään. Suosittelen tutustumista geologiaan, antaa hieman uusia perspektiivejä. Varoitan samalla, kerran koukkuun jäätyään kivi ei enää ikinä ole "kivi", ympärillä avautuu yht'äkkiä kokonaan uusi ulottuvuus johon moni ei aiemmin ole edes paljoa huomioa kiinnittänyt.

Uusimmat

Suosituimmat