1kW Bensamoottori vastaan 1,5kW Sähkömoottori

Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Elikkäs tuli mieleen että kaikki varmaan tietää Suzuki Pv mopon jossa on 50cc bensamoottori ja vakiona tehoa lähtee noin 1kW ja näin että meidän sirkkelissä on 1,5kW Sähkömoottori joka tietenkin toimii 230Voltilla,Elikkäs kysymys kuuluu jos mopon bensamoottorin tilalle laitetaan se sähkömoottori ja kuvitellaan että se on töpselissä kiinni joka ei vaikuta ajoon,kumpi vääntää paremmin ja kumpi on "tehokkaampi"?

Sivut

Kommentit (46)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Kyllä se 1,5 kW:n sähkömoottori on tehokkaampi. Onpas teillä pieni sirkkeli, kun nykyajan kulmahiomakoneissakin on 2,2 kW:n moottoreita.[/quote]

Vierailija

No sähkömoottori tietenkin, kun siinä on enempi tehoa ja vääntö lähtee nollasta.

Mutta PV:n moottorista kun poraa ahdistimen auki ja hehkuttaa toholla villat pois sieltä torvesta, niin siitä saa pienellä vaivalla paljon enemmänkin sitä tehoa.

Uudemmissa malleissa on sylinterissä takaisinvirtauksen estävät läpät, jotka voi korvata sellaisilla kaksiosaisilla hiilikuituisilla versioillla, niin kone alkaa ottaa "piikkiä" paremmin ja siihen tulee ihan omanlaisensa tuntu kun tietyllä kierrosluvulla alkaa tehot nousta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Kyllä se 1,5 kW:n sähkömoottori on tehokkaampi. Onpas teillä pieni sirkkeli, kun nykyajan kulmahiomakoneissakin on 2,2 kW:n moottoreita.

Varmaan pieniteräinen katkaisusirkkeli - siihen on aivan riittävät tehot. Tai sitten käsisirkkeli.

Vierailija
Volitans
Ertsu
Kyllä se 1,5 kW:n sähkömoottori on tehokkaampi. Onpas teillä pieni sirkkeli, kun nykyajan kulmahiomakoneissakin on 2,2 kW:n moottoreita.



Varmaan pieniteräinen katkaisusirkkeli - siihen on aivan riittävät tehot. Tai sitten käsisirkkeli.

Se sirkkelin moottori mitään tehoja anna ennen kun on saanut tarpeeksi kierroksia. Sen sen käynnistää kuorman alaisena niin se ei tee muuta kuin polttaa lämpörelet. Ainakin jos käytössä on oikosulkumoottori. Joku sarjamoottori (tai kestomagnetoitu) kyllä jaksaa vääntää alhaisilla kierroksillakin.

Pöytäsirkkelissä yleensä on oikosulku ja käsisirkkelissä sarja.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Norppa

Se sirkkelin moottori mitään tehoja anna ennen kun on saanut tarpeeksi kierroksia. Sen sen käynnistää kuorman alaisena niin se ei tee muuta kuin polttaa lämpörelet. Ainakin jos käytössä on oikosulkumoottori. Joku sarjamoottori (tai kestomagnetoitu) kyllä jaksaa vääntää alhaisilla kierroksillakin.

Kyllä se ihan kivasti vääntää, mutta sopivasti "kieroluonteisen" puun puristus painaa niin suurelta pinnalta pysähtyneeseen terään, että eihän se siitä välttämättä lähde. Jopa 3 kW:nkin 300 mm:sen terän saa ihan käytettäessä jumiin, kun oikein pihkainen ja "kieroonkasvanutta" mäntyä pituussuuntaan halkaisee. Lämpösuoja siinä sitten laukeaa, mutta yllättäen se jaksaa silti vääntää monesti itsensä taas käyntiin. Ihan eri luokkaa kuitenkin, kuin polttomoottorin vääntö 0-kierroksista lähdettäessä!

Gunner
Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Olisi todella kätevä kun siinä sähkömoottorin virtalähteenä olisi akku ja moottori toimisi vaikka 48Voltin jännitteellä mutta taitaa vielä olla ongelmana akkujen pieni energiantiheys verrattuna bensaan.Miten kauan vaikkapa 48V 24Ah akulla ajelis verratuna 1litraan bensaan?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Norppa
Se sirkkelin moottori mitään tehoja anna ennen kun on saanut tarpeeksi kierroksia.

Ei tietenkään. Olen jo tuhannet kerrat kirjoittanut, että teho on voiman ja nopeuden tulo. Siis voima kertaa nopeus. Jos jompi kumpi on nolla, niin tehokin on nolla.

Vierailija
TEKNISET TIEDOT:Moottori:
4-tahti, 1-syl. ilmajäähdytys
Sylinteritilavuus: 49 cm3
Teho: 2.2 kW/7500 r/min
Vääntö: 2.7 Nm/6500 r/min

Siinä kiinamopon tietoja. Ei sen vääntöä voi kehua.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
Volitans
Sähkömoottoreissa ilmoitetaan yleensä sen ottoteho, kun taas polttomoottoreissa antoteho.

Sähkömoottorin hyötysuhde on kuitenkin 90%:n paremmalla puolella, joten tuo 1,5 kW:n moottori antaa tehoa ulos vähintäänkin 1,35 kW eli enemmän, kuin polttomoottori.

http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6moottori

Sähkömoottoreiden ilmoitettu teho on nimenomaan akseliteho.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija
Volitans
Jyde

Sähkömoottoreiden ilmoitettu teho on nimenomaan akseliteho.



Ai? Esimerkkejä?

Onko sillä edes mitään väliä kumpi teho se on?

Ilmoitettu teho on "nimellisteho", eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa miten paljon tehoa kyseinen moottori antaa kuormitustilanteessa.

Oikeastaan ainoa nimellistehoa rajoittava tekijä on moottorin jäähdytys. Mutta hetkellisesti oikosulkumoottorit ottavat ja antavat tehoa ihan eri suuruusluokilla kuin mitä "nimellisteho" on.

Itseasiassa samoille moottoreille voidaan ilmoittaa jopa poikkeavia tehoja riippuen siitä millaiseen käyttöön ne on tarkoitettu. Tasaisella kuormalla ilmoitetut lukemat ovat pienempiä kuin vaihtelevalla kuormalla. Mikä johtuu siitä, että jos kuormitus vaihtelee siten, että voidaan olettaa moottorin jäähtyvän työvaiheiden välillä, niin moottori voidaan alimitoittaa. Sirkelit kuuluvat juuri tähän kategoriaan, niiden nimellisteho ilmoitetaan sillä oletuksella ettei moottoreita kuormiteta jatkuvasti. Mistä syystä esim. vesipumppuun tai ilmanvaihtokoneeseen tarkoitettu 1,5 kilowatin moottori olisi huomattavasti järeämpi kuin sirkkeliin sijoitettu 1,5 kilowatin kone.

Hetkellisesti oikosulkumoottori voi ottaa ja antaa tehoa moninverroin ilmoitettuun nimellistehoonsa nähden.

Vierailija
Gunner
Olisi todella kätevä kun siinä sähkömoottorin virtalähteenä olisi akku ja moottori toimisi vaikka 48Voltin jännitteellä mutta taitaa vielä olla ongelmana akkujen pieni energiantiheys verrattuna bensaan.Miten kauan vaikkapa 48V 24Ah akulla ajelis verratuna 1litraan bensaan?

Tunnin 1,152 kWh teholla jos olisi akku minkä voi purkaa tyhjäksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26906
Liittynyt16.3.2005

Täältä, kohdasta tuotteet/sähkömoottorit/sähkömoottorit 2A/2D löytyy teknisiä tietoja. Kyllä ilmoitetut nimellistehot ovat nimenomaan akselitehoja, mikä on käsittääkseni aina tilanne moottorien yhteydessä. Taajuusmuuttajaohjattuna tuollainen kone olisi ajo-ominaisuuksiltaan täysin ylivoimainen vastaavantehoiseen polttomoottoriin verrattuna. Moottori vääntää nollasta nimelliskierroksille vakiomomentilla, ja sen säädettävyys on ylivoimainen verrattuna polttomoottoriin. Jos virtaa riittää, moottorin hetkellinen ylikuormitettavuus on suuri, moninkertainen nimellisarvoihin nähden, toisin kuin polttomoottoreilla. Ainoa syy sille, miksi ajoneuvoihin asennetaan ominaisuuksiltaan kehnoja polttomoottoreita, on se, ettei tarkoitukseen kelvollista sähkön tuotto- tai varastointijärjestelmää ole olemassa.

Ja kyllä nuo pienet oikosulkumoottorit näköjään vääntävät ihan kivasti suoraan verkkoon kytkemällä käynistettäessä. 1,5 kW:n koneen starttimomentti on 2,2 kertainen nimellismomenttiin verrattuna. Heikko käynnistysmomentti on ennen kaikkea yksivaiheoikosulkumoottoreiden ongelma.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat