Keksitäänkö uusia soittimia enää?

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Joulukuussa YLE Teemalta tuli tällainen ohjelma:

[list:t6ezrjnm]18.12.2007 Tyhmiä kysymyksiä musiikista
Miksei uusia soittimia enää keksitä? Onko soitinten kehittäminen pysähtynyt? Ohjelma kertoo soitinrakennuksen historiasta ja nykytilasta. Tapaamme myös soitinten keksijän. Tuotanto Frameworks Production House Oy.[/list:u:t6ezrjnm]

Minulta jäi ohjelma näkemättä, joten tuo kysymys on jäänyt vaivaamaan. Miksei uusia soittimia keksitä? Vai keksitäänkö?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Keksin kolmessa sekunnissa viisi uutta soitinta. Räyhätorvi, kakofoni, kosketinvompatti, lihapilli, cyberbasso ja rummut.

Vierailija

Kakofoni on ainakin jo keksitty. Minäkin oon sen keksiny jo vuosia sitte ja moni muu varmaan muakin ennen. Perkele.

Mutta kaasuturbiiniurut! Kyllä lähtee ääntä.

Vierailija
HMV
Kakofoni on ainakin jo keksitty.

Ei oo sama instrumentti. Tässä palkeet on ennen norsua, ja Lipposen alla on kuoppakorotus.

Vierailija

Jos soittimen tehtäväksi ajatellaan äänien tuottaminen, niin riittävän monipuolinen syntetisaattori lienee tähän aivan riittävä vempain.

Ei tässä enää lisää soittimia tarvitse keksiä.

Vierailija

Peräreikä oikein käytettynä on aika rytminen soitin. Sukua rummuille. Ja siinä tulee efektejäkin ilmatteeks.

Vierailija

Minäkin tuon joskus lehdestä bongasin mutta missasin kuitenkin. Jäi yksi toinen kysymys vaivaamaan, johon ohjelma olisi kuulemma vastanut: miksi molli on "surullinen" ja duuri "iloinen" sävellaji/sointu?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
murjaani
Jos soittimen tehtäväksi ajatellaan äänien tuottaminen, niin riittävän monipuolinen syntetisaattori lienee tähän aivan riittävä vempain.

Ei tässä enää lisää soittimia tarvitse keksiä.

Niin, ehkä vastaus on niinkin yksinkertainen kuin että ketään ei kiinnosta kuunnella uusia soittimia ja vielä vähemmän opetella soittamaan niitä. Nykyisillä voidaan soittaa jo kaikki mahdollinen musiikki. Klassisessa musiikissakin on jo kyse traditiosta, eikä vanhoista soundeista haluta luopua.

Vierailija

Menee vähän off topic, mutta mitä mieltä olette hanurin, siis harmonikan äänestä?

Itse en vielä ole semmoiseen musiikki esitykseen törmännyt, jossa kyseinen soitin olisi ollut mielyttävää kuunneltavaa.

Vierailija
lihansyöjä
Menee vähän off topic, mutta mitä mieltä olette hanurin, siis harmonikan äänestä?

Itse en vielä ole semmoiseen musiikki esitykseen törmännyt, jossa kyseinen soitin olisi ollut mielyttävää kuunneltavaa.

Pidän, mutta saattaa johtua siitä että soitan itse.

Nykyään musiikin uudistuminen taitaa olla enemmänkin uusia yhdistelmiä, kuten vaikka virsien soittaminen sähkökitaralla tai jotain vastaavaa. Kimmo Pohjonen on pannut hanurinsa rinnalle wah-wahia ja muita efektejä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
lihansyöjä

Johan sen nimikin sanoo, että se on hanurista!

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
lihansyöjä

Eikös haetareitakin ole aika erilaisia?

Ranskalaisessa musiikissa haitari saadaan kuulostamaan joskus jopa aika miellyttävältä. Suomalaisessa tanssilavamusiikissa ja tangossa haitarinsoitto saa vatsani vellomaan.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Toope
Suomalaisessa tanssilavamusiikissa ja tangossa haitarinsoitto saa vatsani vellomaan.

Aallot on silloin kuuskyt metriä korkeat.

Vierailija

Futuramastakin tuttu "holophoner" voisi olla metka soitin .

Ilmakitara on nykyaikainen soitin ja mikä parasta: ilmainen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat