Uunissa laitettu liha ja kala kevyempää

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen huomannut lievää painonnousua, joten lihatuotteissa (meillä tehdään lähes joka päivä kotiruokaa, tai tehdään pakkaseen tulevaa varten) kannattanee suosia uunisellaista?

Kuinka paljon esim. uunissa kypsytetyt kyljykset, kala, karjalanpaisti tai juuri nyt kypsyvä luuton rullakanapaisti verkossa eroaa pannuruuista tai muulla tavoin laitetuista noin tarkkaan ottaen, vai onko ero mitättömän pieni?

Kasviksia ja hedelmiä syön myös, ja uutena löytönä tofu. Tosin en tiedä vielä miten monipuolisesti tuota soijamömmeröä voi käyttää...

Kommentit (5)

Vierailija

Käsittääkseni ruuissa usein olevat kastikkeet ovat se lihottavin pointti. Ei niinkään se millä kastikkeet valellaan. Itse olen tehnyt aina vanhanajan kastikepohjan, eli öljyssä ruskistettuun vehnäjauhoon vedet ja ruokakermat tms milloin mitäkin... Maizenalle tms en ole oikein lämmennyt.

Nykyään käytän ruokakermoissa vain kasvispohjaisia valmisteita, mutta silti.
Mikä on vaihtoehto vehnäjauhosakeutukselle, mutta yhtä helppo?

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

No, varsinaisesti en ole alan asiantuntija, mutta uunikypsennyksessähän on toisaalta yhtenä hyvänä puolena se, että saadaan jopa se lihan sisällä oleva turha rasva osittain pois esim. jos käyttää ritilää siinä uunipellin päällä ja vettä sitten uunipellille jonkun verran siinä ritilällä kanankoipia yms. valmistettaessa. Toisaalta taas voihan sitä kokata niinkin, että käyttää hyväkseen siitä lihasta tulevat nesteet kastikkeena muuten rasvaa lisäämättä, joten siinäkin ehkä sitten vähenee muulla tavoin kypsennettyyn nähden se kokonaistasoinen rasvan määrä.

Nimimerkki Volitans voinee kertoilla enemmänkin näistä kokkailun saloista ja tietää varmaan enemmän kuin joku keskivertonainen saati sitten minä. Jos jotain uunin käyttöön ruuanlaitossa nyt sanoisi, niin sekä sähköä että kaasua käyttäneenä suosittelisin kaasu-uunia ja hellaakin sähkön sijasta. Paljon mureampia ne liharuuatkin kaasu-uunissa valmistettuna verrattuna kuivattavaan sähköuuniin.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

"Olen huomannut lievää painonnousua..."

Jätä kalja ja viini pois, niin kyllä se painnonnousukin siitä helpottaa.

Vierailija

Mittaa eri lisärasojen määrän kulutus viikottain tai siten miten astiat tyhjenevät. Jos asia huolettaa niin ruoka sitä vähän sisältää.
Minä tein niin ja havaitsin syöväni rasvaa selvästi alle suosituksen. Pannulle lirautettu öljy ei painakkaan niin paljon kuin miekuva kertoo.

Minimi on 25 g vrk.

Uunissa on helppo haudutella, mutta riski unohtaa sinne, on suuri.

Uusimmat

Suosituimmat