Haukottelu oireena

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä ei nyt välttämättä ole ehkä oikea kanava kysyä neuvoa seuraavaan asiaan, mutta ainahan saa yrittää..

Minua on jo jonkin aikaa vaivannut selittämätön tarve haukotella. Haukottelu ei johdu millään tavoin väsymyksestä, stressistä tai ”tylsästä” seurasta. Haukottelun taajuus on välillä häiritsevän suuri, jopa viisi kertaa minuutissa, joten se haittaa normaalia kanssakäymistä suuresti, koska haukottelua on vaikea peitellä. Tämä haukotteluvaihe saattaa kestää jopa tunteja ja se on kohtalaisen ärsyttävää, kun joka kerta avatessani suuni tuntuu siltä, että alan haukottelemaan. Yritä siinä sitten kommunikoida normaalisti.

Onkohan joku toinen mahdollisesti kokenut mitään vastaavaa ja jos on, niin kuinka pääsit siitä eroon?

Kommentit (14)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Juo kahvia, niin ei hakuotuta. Tai sitten vaan opettele pidättelemään haukotusta. Se on oikeastaan aika tapa. Minä haukottelen aina kun otan kirjoja repusta tunnilla. yRitän päästä siitä yli. Aina kin tulee haukotus, blokkaa se. Kyllä se siitä. Haukottelun voi pidätellä!

くそっ!

Vierailija

Joissain neurologissa sairauksissa haukottelu voi olla oire. Esimerkiksi migreeni tai tourette's. Haukottelu voi olla yhden tyyppinen "tic"-oire.
Nämä nyt ova tälläisiä extreme- tapauksia. Jos asia oikeasti häiritsee, ota yhteyttä lääkäriin.

Vierailija
Neiti
Joissain neurologissa sairauksissa haukottelu voi olla oire. Esimerkiksi migreeni tai tourette's. Haukottelu voi olla yhden tyyppinen "tic"-oire.
Nämä nyt ova tälläisiä extreme- tapauksia. Jos asia oikeasti häiritsee, ota yhteyttä lääkäriin.

Itsellä oli migreeniä (lääkärin diagnoosi on) ja tosiaan aina välillä tuli sellasia valehaukotuksia. Se tavallaan hiukan aina helpotti, koska se oli sellainen venytysliike.

Ja mun migreeni ei toki ollut mikään sairaus. Tai no, lääketieteen mielestä oli. Mutta sehän ei muutenkaan ymmärrä paljoakaan näistä vaivoista...

Vierailija

Jostain muistan hiljattain lukeneeni(taisi olla tiede lehti, en jaksa tarkistaa...) haukottelun saattavan johtua aivojen liikalämmöstä. Seuraavaksi kun rupeaa haukotuttamaan kokeile auttaisiko pieni happihyppely ulkona pakkasella, tai lasillinen jäävettä, tai jäätelö...

Vierailija
Ronron
Juo kahvia, niin ei hakuotuta. Tai sitten vaan opettele pidättelemään haukotusta. Se on oikeastaan aika tapa. Minä haukottelen aina kun otan kirjoja repusta tunnilla. yRitän päästä siitä yli. Aina kin tulee haukotus, blokkaa se. Kyllä se siitä. Haukottelun voi pidätellä!

Näköjään ne pisimmät haukotukset tulevat kielioppikirjan ottamisesta repusta

Kunhan piruilen...

Vierailija
parantunut

Ja mun migreeni ei toki ollut mikään sairaus. Tai no, lääketieteen mielestä oli. Mutta sehän ei muutenkaan ymmärrä paljoakaan näistä vaivoista...

Kyllä nyt periaatteessa migreeni on nerologinen sairaus, jos puhutaan esim. hemipleegisestä migreenistä, hortonin neuralgiasta tai monista muista nimenomaan neurologisista migreenisairauksista. Oma "migreenisi" kuulostaa enemmän tension neck tyyppiseltä, jos olet kokenut että se ei sairaus ole ollut. Ihmiset jotka todella kärsivät migreenistä, kyllä avoimesti kiitellen ilmoittavat sen olevan neurologinen sairaus. T: Familiaarista hemipleegistä migreeniä sairastava Neiti. (Neurologin diagnoosilla)

http://www.migreeni.org/

Vierailija
Neiti

Kyllä nyt periaatteessa migreeni on nerologinen sairaus

Periaatteessa. Moni lääkäri uskoo sen sitä olevan (koska niin on opetettu), mutta kukaan ei ymärrä mikä sen aiheuttaja lopulta on.
Tuolla noita eri teorioita on joitakin, mutta ei toki kaikkia:
http://www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=2450806

Neiti
Oma "migreenisi" kuulostaa enemmän tension neck tyyppiseltä, jos olet kokenut että se ei sairaus ole ollut.

Olen kokenut sen olleen sairaus, koska lääkärini sen mulle diagnosoi ja täsmälääke auttoi. Mutta niskaperäistä se tosiaan silti oli.

Neiti
Ihmiset jotka todella kärsivät migreenistä, kyllä avoimesti kiitellen ilmoittavat sen olevan neurologinen sairaus.

Kyllä minäkin kerroin monille sairastavani migreeniä, koska sellaisen diagnoosin sain ja lääkitys auttoi. Neurologikaan ei kummonnut lääkärin diagnoosia ja totesi, että jos lääkkeet auttaa niin turha muuttaa diagnoosia. Mitään puhetta ei ollut tension neckistä eikä yleensäkään miten sitä voisi itse hoitaa tai millaista hoitoa voisi siihen hakea. itse jouduin etsimään ja kokeilemaan.

Mutta eihän ne lääkkeet migreeniä parantaneet multa, ne vain "puudutti pään".

Mutta yhtä kaikki, vieläkään ei lääketiede tiedä mistä migreeni johtuu:
Migreenigeeniä etsitään yhä
http://www.aivoviikko.fi/aivosair_5.htm

Mullakin muuten liittyi migreeniin liikehäiriöitä ja kaikenlaisia muita ongelmia, kuten sormien puutuileminen, olkapääkipu, käsien puutuminen, jne. Tai oliko sittenkin niin, että migreeni oli vain yksi oire muiden joukossa?

ja tässä koulutetun kiropraktikon tietoa aiheesta:
"Myös kaularangan pikkunivelten (fasettinivelten) toimintahäiriöillä on todettu olevan yhteys päänsäryn ja migreenin synnyssä."
http://dckiropraktikko.net/ongelmat.html

Tuosta ei taas nuo lääkärit puhu yhtään mitään. Miksiköhän?

Vilkaisemisen arvoista:
A TWELVE MONTH CLINICAL TRIAL OF CHIROPRACTIC SPINAL MANIPULATIVE THERAPY FOR MIGRAINE
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=2051091
A randomized controlled trial of chiropractic spinal manipulative therapy for migraine
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10714533

University of Maryland Medical Center
In one study, for example, including 127 people with migraine headaches, 22% of those who received chiropractic manipulation reported more than a 90% reduction of migraines and 49% reported a significant reduction of the intensity of each episode.
In another study, 218 individuals with migraine headaches were randomly assigned to receive spinal manipulation, a daily medication (amitryptiline—a drug used to prevent pain in chronic conditions such as migraine headache), or a combination of both. Spinal manipulation was as effective as the medication and had fewer side effects. There was no added benefit to combining the two therapies.
In addition, a review article evaluating nine studies that tested spinal manipulative therapy for tension or migraine headaches concluded that this chiropractic technique is comparable to medications used to try to prevent either of these two types of headaches.
http://www.umm.edu/altmed/articles/migr ... 000072.htm

Vierailija

kohta a) tämä ei enään liity alkuperäiseen topickkiin, avaa vaikka oma threadi aiheelle ja kohta b) hemipleeginen migreeni ei todellakaan ole mitään sormien puutumista olkaapääkipuja. En ole vieläkään samaa mieltäsi siitä, että kaikki vaivat maailmassa ovat lähdössä nikamien virheasennoista. Kiitos ja kuulemiin. Copypastea ainakin osaat käyttää hyvin ja linkittämisen jalo taide hallussa. Käy osoitteessa http://www.migreeni.org

TAKAISIN HAUKOTTELUUN:
702b, oletko kiinnittänyt huomiota haukoitteluusi, onko se suhteessa johonkin toiseen toimintaan? kuulostaa hullulta, mutta haukottelupäiväkirja voisi auttaa, ehkä sen aiheuttava tilanne voisi siitä ratketa. Yks ajatus on myös, että onko haukottelu samassa tilassa aina? Olisiko ilmastoinnissa jotain, oletko allerginen tms. muuten herkkä?
Toivottavasti löydät syyn.

Vierailija

A) Jos oopperalaulaja haukottelee, hän venyttää äänijänteitään ja rentouttaa niitä. Luultavasti. Vrt. kohta C)

B) Jos hevonen haukottelee, se pelkää. Kannattaa haukotella sille takaisin ("kaikkihan me samassa veneessä ollaan... ")

C) Jos minä haukottelen, olen väsynyt. Kaikkein luultavimmatuimmin. Ei johdu seurasta (Boring, boring) tai hapenpuutteesta.

D) Neidin selitys on hyvä, sillä on diagnoosikin.

Tämä ei nyt suinkaan ole kattava, haukotuksella taitaa olla monia tarkoituksia. Tähän haukotyshymiö, sitten kun löytyy...

Good Nite!

Vierailija
Neiti
hemipleeginen migreeni ei todellakaan ole mitään sormien puutumista olkaapääkipuja.

Ei niin. Samaa yritin itsekin sanoa vaikka lääkärit ne monesti niputtaakin yhteen. Mutta ei aiheesta sen enempää...

Uusimmat

Suosituimmat