Kirjan korjaaminen

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Onko kukaan yrittänyt koskaan liimata liimauksistaan hajonneita kirjojaan takaisin kuntoon? Miten sellaisen hoitaisi mahdollisimman oikeaoppisesti?

Esim. vanhat Odessan julkaisemat pehmeäkantiset ovat niin hauraita laitoksia, että pelkäänpä niiden pian hajoavan käsiin. Olisi mukavaa, jos ne voisi jotenkin edullisesti korjata, kun näin tapahtuu.

Muutenkin oli juuri juttua siitä, että nykyiset kirjat tehdään kestämään vain pari lukukertaa. Kovakantisetkin nykyään sidotaan enimmäkseen liimaamalla. Asiakkaan pettämistä minun mielestäni tämmöinen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kommentit (4)

Vierailija

Kirjansidostakurssilla liimattiin kirjankannet liisterin ja erikeepperin sekoituksella. Taisi olla 50/50, mutta tarkista vielä vastaavasta lähteestä.

Vierailija

Minun neuvoni olisivat jokseenkin samanlaisia kuin Olli V:n tuossa edellä.
Kysymys on vain siitä, kuinka arvokkaasta korjattavasta kirjasta on kysymys?
Itse olen korjaillut (etenkin lastenkirjoja) asettamalla ensin kirjan kannet samaan asentoon, missä nainen on synnytyksessä. (V-asento) Sen jälkeen olen laskenut vesiohenteista liimaa (esim. Erikeeperiä) taittokannelle (ei tippaakaan sivuille) 1 cm kerroksen levittäen sen sitten sormella tasaiseksi. Sitten vaan sivut tasaisesti lajiteltuna paikoilleen liimalerroksen päälle.
Sitten olen antanut kirjan kuivua kuivua muutaman tunnin.
Mikäli tämän toimenpiteen jälkeen joku/muutamia sivuja tuntuu olevan löysällä, liitän ne paikoilleen läpinäkyvällä Scotsch-teipillä. (Kukaan ei huomaa, paitsi libristi.)
Jos kysymys on arvokkaammasta perintökirjasta, esim. 1700-luvun raamatusta, vie se konservaattorille.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Olli V
Kirjansidostakurssilla liimattiin kirjankannet liisterin ja erikeepperin sekoituksella. Taisi olla 50/50, mutta tarkista vielä vastaavasta lähteestä.

Kokeilen tätä. Kiitos.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Uusimmat

Suosituimmat