Typpioksiduulin eli ilokaasun valmistus autokäyttöön

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Juu eli ajatus lähti kun kattelin tossa myytinmurtajia ja siinä mainittiin että tuota ainetta on helppo valmistaa nestemmäisenä eli kävisi silloin auton nitro-ahtamiseen .

Eli olisko kellään tietoo että mitenkä tuota saisi valmistettua nestemmäiseen muotoon ja pakattua paine pulloon, mitä aineita/ välineitä moinen homma vaatii ja onko siinä kuinka suuret riski tekijät?

Sen verran tässä olen selvitellyt että ammoniumnitraattia 170 - 210 celsiukseen kuumentamalla alkaa syntyä ilokaasua, mutta myytinmurtajissa sanottiin että siihen tarvittiin kahta ainesosaa, eli mikä se toinen on ja miksi?
Ja sitäkään en ymmärrä että miten tuon kaasun saa nesteeksi kun se kiehuu jo -88celsiuksessa(jos nyt oikein muistan).

Itse en kemiasta ymmärrä oikein yhtään mitään mutta kaikki neuvot ovat tervetulleita!

C-Kadett kilpurini kiittää mielenkiinnostanne

Kommentit (13)

Vierailija

Miten sitä painetta sitten nostetaan? Käykö se niin että sitä kaasua vaikka puristais hydraulisylinterillä johonkin pulloon?

Vierailija
Jantteri
Miten sitä painetta sitten nostetaan? Käykö se niin että sitä kaasua vaikka puristais hydraulisylinterillä johonkin pulloon?

Juuri näin. Kun paineistetaan johonkin muistaakseni 50 barin paikkelle muuttuu neistemmäiseksi huoneenlämmössä.

Vierailija

Vaatii aikamoiset releet ja romppeet ja nitraatin kuumentelu on itsemurhaa, suositus: Kysy valmista tavaraa vaikkapa AGA:lta !!!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005

Eikö ilokaasua käytetä joissain kilpasarjoissa. Ota yhteyttä sellaista lajia harrastavan seuran jäseniin.

Jos nyt ajattelit virittää katukäytössä olevaa autoa, en näe sitä kovinkaan kannattavana. Joudut repimään vermeitä pois katstastuksen ajaksi, ja pitemmän päälle rikot vain koneen ja voimansiirron. Eivät vanhat tehokkaat autonromut niin kalliita ole ostaa tai käyttää, etteivätkö olisi joka suhteessa taloudellisempia kuin tavallisen auton hajoittaminen älyttömillä virityksillä. Tietysti jos itse tehdyllä virityksellä on joku arvo itsessään, ei kai se auta kun hommata vehkeet, maksoi mitä maksoi, kokeilla niitä ja kävellä loppumatka.

Vierailija
Jantteri
Mitä tuommonen kaasu mahtaa agalla maksaa ja paljonko pullolla on hintaa?

Siitä on pari vuosikymmentä kun AGA:lta kaasuja tilailin, http://www.aga.fi
varmaan auttaa ja siellä oli ainakin aikoinaan sellainen erikoiskaasujen
osasto, josta löytyi ( = tilasivat Ruotsista ) eksoottisempia kaasuja.

Onhan niitä muitakin kaasun toimittajia, jos ranskalaisella L´Air Liquidella
on täällä edustaja, niillä on suuri valikoima kaasuja.

Yleensä se on näin, että vaikka pullo ( vuokra- ) ei paljoa maksaisi,
maksaa venttiili, jonka joutuu ostamaan, sitäkin enemmän ... !

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
Jantteri
Kilpa autoa tässä viritelläänkin, kone kyllä kestää

Tässä olisi yksi englantilainen firma, joka kauppaa valmiita systeemejä: http://www.noswizard.com/index.php . Ei tuo ihan halpaa lystiä näytä olevan, mutta ei kai moottoriurheilu yleensäkään. En sitten tiedä, millaiset kuljetus- ja maahantuontimuodollisuudet ilokaasu vaatii.

Oletko kysellyt kilpakumppaneiltasi? (Tai vakoillut, jos luokassanne kilpaillaan verissä päin.) Luulisi alan harrastajien tietävän parhaat ostopaikat Suomessa.

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005

Katselin tuossa BBC:n dokkarin jossa ehdotettiin että typpikaasu olisi kaikista kivuttomin tapa teloittaa ihminen. Myrkkyruiskeissa ja muissa keinoissa on mahdollista että teloitettava tuntee kipua... Typpikaasulla teloitettaessa tajuttomuus seuraa 15 sekunnissa ja sitä ennen teloitettava tuntee lähinnä euforiaa....

Dokkarissa todistettiin menetelmän kivuttomuutta näyttämällä sikaa joka söi omenoita kaasun täyttämästä säiliöstä, aina välillä sika pyörtyi ja sen pää kopsahti ulos säiliöstä ja silti sika jatkoi omenoiden syömistä virottuaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
pizze
Typpikaasulla teloitettaessa tajuttomuus seuraa 15 sekunnissa ja sitä ennen teloitettava tuntee lähinnä euforiaa.

Niin, muistaakseni jossain on sattunut onnettomuuksia, kun hitsaaja tai vastaava on kytkenyt paineilmamaskin paineilmaliitännän sijasta typpiliitäntään. Siinä tulee viikatemies aika hätäisesti, eikä sitä tosiaan tunne ennen kuin taju lähtee. Sama vaara on olemassa suurten nestetyppimäärien käsittelyssä (esimerkiksi hissiin ei saisi mennä ison nestetyppipullon kanssa).

Mutta jos nyt pysytään aiheessa, typpikaasua ei kannata auton koneeseen syöttää yhtään enempää kuin sitä ilman mukana väkisin menee. Se vain heikentää tehoa hyvin heikosti reagoivana kaasuna. Moottoreihin syötettävä ilokaasu on dityppioksidia (N2O), mikä on vaikutuksiltaan täysin toisenlainen aine.

Vierailija

aikoinaan porvoossa tapahtui kummoisia.--- säiliöön kömpi mies ilmanaamari päässään. varomies oli säiliön ulkorunalla köyden nokassa'. Kass kummaa työmies menetti tajuntansa. myöhemmin huomattiin paineilmapullon vaihtuneenkin painetyppeen. Mies selvisi, en tiedä kuinka paikan pomon kävi.

Vierailija
Jantteri
Juu eli ajatus lähti kun kattelin tossa myytinmurtajia ja siinä mainittiin että tuota ainetta on helppo valmistaa nestemmäisenä eli kävisi silloin auton nitro-ahtamiseen .

Eli olisko kellään tietoo että mitenkä tuota saisi valmistettua nestemmäiseen muotoon ja pakattua paine pulloon, mitä aineita/ välineitä moinen homma vaatii ja onko siinä kuinka suuret riski tekijät?

Sen verran tässä olen selvitellyt että ammoniumnitraattia 170 - 210 celsiukseen kuumentamalla alkaa syntyä ilokaasua, mutta myytinmurtajissa sanottiin että siihen tarvittiin kahta ainesosaa, eli mikä se toinen on ja miksi?
Ja sitäkään en ymmärrä että miten tuon kaasun saa nesteeksi kun se kiehuu jo -88celsiuksessa(jos nyt oikein muistan).

Itse en kemiasta ymmärrä oikein yhtään mitään mutta kaikki neuvot ovat tervetulleita!

C-Kadett kilpurini kiittää mielenkiinnostanne

Ammoniumnitraatti räjähtää nopeasti kuumennettuna, osta kaasu valmiina.

Uusimmat

Suosituimmat