Alexander Stubb "Hymyile, olet EU:ssa!" Halvempi r

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Turkulainen 23.1.2008
Kolumni - Alexander Stubb

"Kun kierrän Suomea perjantaisin puhumassa EU-asioista, minulta kysytään usein, mitä hyötyä EU:sta on. Kysymys on hyvä. Ainakin ruoka- ja kännykkälaskut ovat EU:n myötä pienempiä.

..EU on myös kuluttajan kaveri. Yksittäiselle kuluttajalle sisämarkkinat merkitsevät suurempaa valinnanvaraa ja halvempia hintoja. En kaipaa aikoja, kun kaupan kylmäkaapissa oli vain Valion tuotteita, vaikka ne hyviä ovatkin. Kilpailu piristää.

En nyt tiedä missä maassa Stubb elää, vai on ruoka muka halvempaa Suomessa nyt EU-aikana ja euron tultua, täyttä paskaa. Ruoka voi Alexander Stubbista tuntua edullisemmalta kun euroedustajien palkat on hinattu EU-tasolle, kuten hallinnon palkat yleensäkin. Sen lisäksi oikeastaan muut kuin korkeintaan huippujohtajat eivät Suomessa yllä EU-tasolle palkoissaan. Saksassa ja muussa Keski-Euroopassa palkat ovat 1/3-1/4-osan suurempia kuin samalla alalla Suomessa. Stubb saattaa myös ostaa ruokansa muualla Keski-Euroopassa, jossa varmasti viettää suurimman osan aikaansa. Se on totta että EU-Keski-Euroopassa esim. ruoka on huomattavasti edullisempaa kuin EU-suomessa, mutta harva kotimaan pulliainen voi ruokansa esim. Saksasta ostaa.

Saksassa meinasin lentää persiilleni kun vertasin ruuan hintaa Suomen vastaaviin. Kivennäisvedet 19 centtiä pullo, täällä Lidlin Saskiakin maksaa vaikka kuinka paljon enemmän, ja kyseessä ei ollut halpa-Saskia. Wienerleike ja ranskalaiset + lisukkeet 3,5 euroa. Lasillinen kuohujuotavaa 2,5 euroa. Kalliimpien siemeniä ym. lisukkeita sisältävien leipien kilohinnat olivat maksimissaan 3,5 euroa jne. Ruoka oli todella paljon edullisempaa kuin Suomessa. Sama juttu muuten muuallakin Keski-Euroopassa, ruoka on edullisempaa, vaikka keskipalkat (muiden kuin kansanedustajien/hallinnon jotka on nostettu eurotasolle) ovat huomattavasti korkeammat kuin Suomessa.

Kun markka-ajan lopussa ostin tarjousperunoita, ne maksoivat 90 penniä kilo. Nyt tarjouksesta perunaa saa halvimmillaan 50 centtiä kilo. Kolminkertainen hinta. Halvimmat pikkumunkit maksoivat 90 penniä kpl, nyt pieniä hillomunkkeja saa noin 40 sentin kappalehintaan. Maitolitra maksaa jo euron. Markka-aikaan kaikkein kalleimmat leivät olivat alle kympin, nyt melkein kaikki. Jauhelihaa sai tarjouksessa aina alle 19 markkaa kilo, nyt oikein hyvästä tarjouksesta yli 4 euroa/kilo. Vihannekset ja hedelmät maksavat maltaita nykyään, kun vertaa markka-aikaan. Ennen halvat spagetit ja makaronitkin ovat eurossa paketti.

Oikeastaan kaikki ruoka on kallistunut, ja rutkasti. Samaan aikaan palkat eivät paljon ole nousseet, ja varsinkin matalapalkka-alojen palkat ja perustuet (työttömyys-työmarkkina-toimeentulotuki-kansaneläke) ovat nousseet hävyttömän vähän, vaikka näitä saavilla suurin osa tuloista kuluu ruokaan joka on kallistunut noin puolella, osa huomattavasti enemmänkin. Varsinkin halvimmat tuoteryhmät ovat kallistuneet suhteessa eniten. Ranskanleipä maksaa lähes puolet enemmän kuin markka-ajan lopussa. Tuntuu todellakin että euro sekoitti markan ja euron, se mikä maksoi ennen markan on koitettu hilata euroon.

Lidl toi hieman aikaa pientä alennusta eurohinnoitellun ruuan hintaan, mutta nyt sekin on nostanut tuotteidensa hintoja koko ajan. Täällä ei ole kilpailua, ja muutama keskusliike ja kauppaketju hinnoittelee tuotteet miten haluaa, ja kansa maksaa aina vain enemmän ruuastaan. Ainoat rikastuvat ovat kauppiaat ja keskusliikkeet, työvoimakustannukset ym. eivät kohoa läheskään samaan tahtiin. Jos joku työntekijäryhmä on saanut palkankorotuksia, ne on jaoteltu usealle vuodelle, ja vuosikohtaisesti ovat melko pieniä. Kuitenkin lähikebab-pizzeria nosti juuri hintojaan 20%.

Ja nyt nostetaan sähkön hintaa, tai on nostettu koko ajan, koska se on eurooppalaisesti edullista. Ottaako kukaan huomioon paljonko enemmän suomalaiset joutuvat käyttämään sähköä lämmitykseen ja valaistukseen pimeän ja kylmän talviajan, kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa? Kun maksamme pienemmistä palkoistamme kaikesta muusta paljon enemmän kuin EU-toverimme, niin eikö olisi hyvä että edes sähkö (matkapuhelinmaksujen lisäksi) olisi edullisempaa. Autoista ja alkoholista sekä ruuasta jo maksamme moninkertaisesti tämän hyödyn takaisin huomioiden myös pienemmät keskipalkat.

Pian varmasti on kannattavampaa tilata päivittäistavarat ja ruoka Saksasta pikarahtina posti&pakkauskuluineen, kuin ostaa ne lähikaupasta.

Vaikka tilastonikkarit mitä väittävät, niin ruoka- ja päivittäistavarat ovat kallistuneet rutkasti ja suunta on jatkuvasti ylöspäin. Tietenkin tuloerojen kasvun takia on paljon hyvä- ja keskituloisia, jotka eivät tätä huomaa koska tuloista kuluu sen veran pieni osa ruokaan ja päivittäistavaraan, että on samaa ostaako kalleinta leikkelettä tai lihaa, mutta alemmat tuloluokat, joiden tuloista suuri tai suurin osa kuluu ruokaan huomaa kallistumisen.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Ajankohtainen kakkonen TV2 Tiistai klo 21.00 29.1.2008 Uusinta 30.01.2008 klo 14.30
http://areena.yle.fi/toista?id=1050934

Hinnat nousee, miten käy pienituloisimpien?
Toimittaja: Tiina Merikanto

"Suomalaisille palkansaajille on luvassa kunnon palkankorotukset tänä vuonna. Ostovoima ei kuitenkaan paljon kasva, kun samaan aikaan muun muassa sähkö, bensiini, ruoka ja palvelumaksut nousevat reippaasti.
Miten sitten käy niille, jotka eivät pääse osalliseksi palkkojen noususta, mutta kärsivät hinnankorotuksista kuten muutkin? Miten käy niille noin kolmellesadalle tuhannelle suomalaiselle, jotka elävät perusturvan varassa?"

Ohjelmassa kävi selville se mikä on ollut tiedossa jo kauan, perusturvan eli siis käytännössä toimeentulotuen ostovoima on laskenut vuoden 1993-2006 välillä virallisesti peräti 30-35 prosenttia! On suoraan sanoen rikollista että minimitoimentulotasoa on kutistettu näin paljon. Itse asiassa tiputus on perusturvalla elävälle vieläkin suurempaa, koska köyhälistö käyttää lähes kaiken rahansa ruokaan ja taloustavaroihin, ja halvimmat tuotteet ovat korottuneet suhteessa eniten.
mm. peruna, juurekset, kasvikset ja hedelmät, pastatuotteet, leipä, tuoremehut, edullinen jauheliha, broileri, kala, maito, juusto ja muut maitotaloustuotteet. mm. tarjousperuna 16 sentistä (0,90 mk) 50 centtiin! Täystuoremehut 40 centistä noin 80 centtiin!

Vierailija

Olen ostanut parempilaatuisia Lidlin Sargona tonnikalanpaloja vedessä jotka ovat maksaneet 0,99 €/prk. No enpä enää Lidlin tonnikalaakaan osta, sillä sen hinta on nostettu 1,29 €:oon purkki !!! Saa edullisemmin parempia tonnikalanpaloja muualta. On se kumma että säilykekalan kilohinta on lähes samoissa esim. tuoreen maustamattoman broilerin rintalihan kanssa.

Lidl tappaa pian itsensä kun kaikki sen ennen edullisemmat tuotteet on hilattu samoihin tai yli CM- ja Prisma-kauppojen hintojen. Ennen 0,99 €/prk Milbona maitorahkakin jo 1,39 €, Maustamaton broilerin rinta 10 € kilo jne. Itse olen takaisin CM:ään ja Prismaan siirtynyt, ja ostan Lidlistä vain tarjouksesta kasviksia. Missä se oikea kilpailu on kun Lidlin Saksan liikkeissä hinnat ovat hämmästyttävän paljon alemmat, myös näiden samojen säilykkeiden ym.

Lidl on ilmeisesti huomannut että maassa maan tavalla, kun täällä muutama keskusliike ryöstää ihmisiä surutta, niin miksi yksi lisätoimija alalla tekisi muuta. Pakkohan täältä on ruokaa ostaa joten se tulee ostettua suurimmista marketeista josta sen saa edullisimmin, joskin aina vaan kalliimmalla. Koska se luvattu EU-kilpailu oikein rantautuu maahamme?

EU:n ruokakorivertailutkin on kummasti loppuneet, en ihmettele kun Suomessa hintataso on kymmeniä prosentteja korkeampi.

Tilastonikkarien laskelmissa kuluttajahinnoissa ruoka on sen verran pieni tekijä, ettei sen suurempikaan nousu näy kaiken maailman muun kulutustavaran hinnassa. Onhan totta että esimerkiksi tietotekniikan ja viihde- sekä kulutuselektroniikan hinta on koko ajan laskenut. Harvapa vaan ostaa näitä koko ajan kuten ruokaa ja päivittäistavaroita. Tästä syntyy harha että hinnat eivät ole nousseet paljonkaan.

Vierailija
Feniks
Hinnat tänä päivänä ovat huikeita!
Kannata itse ruveta myymään!
Ainoa pelastus.

Ai itseä pitäisi alkaa myymään. No, voipi olla niinkin.

Vierailija

EU toi ns. Lidl-Kiina-buumin, josta köyhimmille on ollut kiistatta hyötyä, kun valikoiman kasvaessa hintatasokin laski joissakin tuoteryhmissä. Vaatetta ja kodinkonetta sekä ajoneuvoja saa selvästi halvemmalla.
Tuotteet joita ennen toi vain erikoisliikkeet, saa nyt nettikaupasta tai halpahallista.

Se ettei eläkkeet ja tuet seuraa elintason nousua ja hintakehitystä on näiden seksihörhöjen syytä eduskunnassa. Mulkerot nostavat vain omia palkkojaan.

Vierailija

Joo, kaikkein halvimpien tuotteiden hinta on ainakin triplaantunut, mutta tämä ei näy testeissä, jossa ostetaan yksi kassi. Ei tajuta, että ne halvat pienet tuotteet ovat sellaisia, joita kulutetaan paljon tiuhemmin, ja sen takia niiden kumulatiivinen vaikutus on vuoden kuluihin paljon suurempi kuin "tutkimukset", jotka EU-myötämielinen toimikunta on teettänyt, osoittavat.

Ja köyhiltä nämä halpojen kulutustuotteiden kallistaminen on suhteessa eniten pois. Ei jää ainakaan rahaa sijoittaa.

Tarkoitan siis esimerkiksi sitä, että jos kassissa on yks purkkapaketti, niin se, että sen hinta on nousstu 10 sentistä 30 senttiin ei näy loppuhinnassa, jos jonkun kalliimman tuotteen, vaikkapa kahvipaketin, hinta on pudonnut saman verran. Silti, kalliimmaksi tulee ihmiselle ostaa tavaransa, jos vaikka juo kahvia paketin kuussa ja syö purkkaa viisi pakettia samassa ajassa. Tällaista ei niissä "tutkijoiden", eli ääliöiden, teettämissä tutkimuksissa huomioida lainkaan. Ostetaan yksi kauppakassi viidestä eri kaupasta, ja katsotaan sen hinta. Ei huomioida ostettujen tuotteiden normaalia ostotaajuutta ja sen korreloitumista vuotuiseen summaan.

Tajuatteko hölmöt, teitä kustaan linssiin, ja sen jälkeen sanotaan että nyt on puhdas linssi, ja te vaan toistelette että "joo, näkyypäs hyvin nyt läpi!" vaikkette näe enää mitään! Keisarin uudet vaatteet, sitä EU on suuressa mittakaavassa. Mediassa kansa voi paremmin, kadulla kurjemmin.

Sitä kutsutaan huijaamiseksi. Vielä kun tietäisi tarkalleen kenen toimesta tällaista tehdään. Kuka maksaa ja kelle ja kuinka paljon?

Vierailija
kiljotiini
Feniks
Ainoa pelastus.

Ai itseä pitäisi alkaa myymään. No, voipi olla niinkin.

Siis hä?! Voi että mikä mielikuvitus ihmisillä...
Tarkoitin kyllä kaikkea muuta, kun ....Mutta tietysti ajatuksen voi soveltaa ihan miten vain. Jos sinulle soppi, niin se on sinun ongelmaratkaisu .

Vierailija
Armitage

Sitä kutsutaan huijaamiseksi. Vielä kun tietäisi tarkalleen kenen toimesta tällaista tehdään. Kuka maksaa ja kelle ja kuinka paljon?

Niih...ei se voi olla minkä salaliito, koska sellaista ei ole olemassakaan, aivan ku Joulupukkiakaan... Se vain menee noin...itsestään... Kohtalo? Onko sellaista olemassa?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Feniks
Ainoa pelastus.

Kaltaisesi sontasakit, Feniks, nebo9000, David Duke, kauppaavat itseaan kaduilla. Kilpailu toimii siellakin. Taidat vain olla rupsahtanut kun et parjaa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Feniks
Ainoa pelastus.

Kaltaisesi sontasakit, Feniks, nebo9000, David Duke, kauppaavat itseaan kaduilla. Kilpailu toimii siellakin. Taidat vain olla rupsahtanut kun et parjaa...

Seppo_Pietikainen, senkin fasistinen sika!
Minä koko minun elämän aikana koskaan en ole kaupannut itseäni, eikä käynyt mielessä. Sellaisia idiootteja kun sinä, Seppo_Pietikainen, Suomi on täynnä! Ampu itseä otsaan! Olen perheen äiti ja perheemme on tarpeeksi varakas ja pojilla elämä kiinteistöllä ja maan omistuksilla on taattu!

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Feniks
Seppo_Pietikainen
Feniks
Ainoa pelastus.

Minä koko minun elämän aikana koskaan en ole kaupannut itseäni, eikä käynyt mielessä. Sellaisia idiootteja kun sinä, Seppo_Pietikainen, Suomi on täynnä! Ampu itseä otsaan! Olen perheen äiti ja perheemme on tarpeeksi varakas ja pojilla elämä kiinteistöllä ja maan omistuksilla on taattu!

Kuis nyt noin loukkaannuit? Mina vain koetin olla kohtelias sinua kohtaan.

Syfilistisinkin prostituoitu kadulla on paljon parempi ihmisena kuin
kaltaisesi saasta.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Feniks
Seppo_Pietikainen
Feniks
Ainoa pelastus.

kaltaisesi saasta.

No voi voi! Imee heidän pimpiä sitten, jos ne ovat noinkin hyviä!
Paskiainen!

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Feniks
Seppo_Pietikainen
Feniks
Seppo_Pietikainen
Feniks
Ainoa pelastus.

kaltaisesi saasta.

No voi voi! Imee heidän pimpiä sitten, jos ne ovat noinkin hyviä!
Paskiainen!

Ei ole tarvetta, kiitos kysymasta.

Minka vuoksi sinun muuten taytyy vaihtaa nikkejasi jatkuvasti?

Onko sinulla skitsofreniaongelmia, vai mita?

Vai oletko yksinkertaisesti vain aivoton typerys?

Tai jotain muuta?

--
Seppo P.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat