Sivut

Kommentit (185)

Mahtaako suomalaistyylisen kahvin (sekä sen suuren juontimäärän) ja sydän- ja verisuonitautien suurella esiintymistiheydellä olla jotain tekemistä keskenään?

Kyllä se tappamiseen riittävä annos taitaa olla tuo 75mg/painokilo eli _minulle_ on noin 5850mg. Purkillisessa kofeiinitabletteja on 10 000mg. Jokainen toki voi laskea itselleen sopivan määrän. Noilla kupeilla tarkoitin lähinnä mukeja, joihin menee n.2 dl. Olen syvästi pahoillani selitykseni epämääräisyydestä.

Siis ajatelkaa kuinka järkky määrä sitä täytyy juoda ja kaikenlisäksi kerralla. Nyt ei riitä että, "mä juon viikossa 40 kuppia, enkä ole kuollut"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En jaksanut tuota linkkia katsoa, mutta kun kahvia paahdetaan tummemmaksi siitä alkaa irrota öljyjä tms. jotka pehmentää makua ja tekee kahvin vatsaystävällisemmäksi. Vaalea kahvi on kitkerää.

Itse herkuttelen nykyään ranskalaispaahtoisella (siitä ei kahvi enää tummene), jota keitän 6:n kupin mutteripannulla ja juon kaiken itse, kun ei vaimollekaan oikein maistu. Annos on kerraksi ehkä vähän reilu

Vaaleasta kahvista haihtuu myös vähemmän nestettä, jolloin se on painavampaa, jolloin siitä saa paremman kilohinnan. Kaupallinen aspekti.

Muuten ihan ok keskustelu, mutta tuli sen verran mieleen villeistä nuoruus vuosistani (miten, niin ne ovat jo ohi), että aikoinaan kun olin pahemmin kofeiini-riippuvainen tuli juotua keskimäärin tuo kolme-neljä litraa joka päivä. Sen verran pitää ottaa huomioon, että tuohon määrään sisältyy maito, jota isken kahviin sen verran, että värjääntyy hieaman vaaleaksi (ei siis lähellekään 50% määrästä - max. 15 %).

Eli minun pitäisi siis olla kait aika pahassa kunnossa ?

No eroon tuosta kierteestä pääsin katkaisuhoidolla (he heh - ihan kotitekoista mallia oli se - eli kerralla lopetin) johon liittyi päänsärkyä yms. kivaa. Nykyään tulee juotua n. neljä kuppia päiveessä, joten ei tarvi kuolemaa pelätä.

Kahvi on terveellistä - niinkuin melkein mikä tahansa - pienissä määrissä.

Kofeiini aiheuttaa ylivirittyneen olon, verenpaine ja syke kohoaa, adrenaliinia erittyy kehoon. Jos tälläinen tila on päällä ympäri vuorokauden - kuten keskiverrolla suomalaisella kahvinjuojalla on - vuodesta toiseen, sanoohan järkikin ettei se voi olla hyväksi elimistölle. Varsinkin ei-fyysistä työtä tekevillä virittyneisyys ei pääse purkautumaan, niin seurauksena on myös psyykkisiä oireita.

Itse tajusin kofeiinin vaarat vasta yli kymmenen vuoden päivittäisen käytön jälkeen. Kuten jokaisella riippuvuutta aiheuttavalla aineella, käyttömäärä aina lisääntyy, kun toleranssi kasvaa. Ihmettelin, että miksi usein on niin hermostunut olo, väsytti, hikoilutti ilman mitään ponnistuksia. Lopulta tajusin lopettaa kahvin juonnin. Olo parani jo viikossa. Eka päivät oli päänsärkyä ja kovaa väsymystä, mutta vieroitusoireet menivät pian ohi. Sen jälkeen on ollut paljon tasapainoisempi olo kaikin puolin.

Olen aina ollut luonteeltani ujo ja jännittäjä, enkä olisi ikinä uskonut millainen positiivinen vaikutus psyykkiseen puoleen kofeiinin käytön lopettamisella oli, turha hermostuneisuus hävisi. Ja samoin fyysiseen. Kahvi aiheutti huonot yöunet, joka vastaavasti aiheutti väsymystä heti aamusta, jota piti korjata kahvilla, ja kierre oli valmis. Tuttu pitkin päivää kestävä väsymys ja saamattomuus häipyi, en tarvitse aamukahvia, koska herään paljon virkeämpänä kunnon yöunien jälkeen nykyään.

Varmasti osaltaan kahvilla on vaikutus suomalaisten sydän- ja verisuonisairauksiin. Vielä enemmän voi olla vaikutus psyykkisiin sairauksiin, varsinkin paniikkihäiriöön. Kumpa ihmiset tajuaisivat kiinnittää huomiota kofeiinin käyttöön ja sen vaikutuksiin, joka on varmasti Suomessa vaikeaa. Kahvinjuonti on niin vahvasti sidoksissa sosiaaliseen elämään, kun itse kukin on lapsena nähnyt kuinka oma "pullantuoksuinen" mummo tarjoaa perheelle kahvit, niin ei sitä voi ymmärtää millaista myrkkyä se voi olla, täytyy osata kyseenalaistaa asioita.

Lisäksi varsinkin nuorten suosiossa ovat kofeiinipitoiset energiajuomat, joita vedetään urheilusuoritusten jälkeen jopa useita tölkkejä. Elimistö kuivaa kofeiinin takia todella paljon, jos ei juoda samalla nestettä ja vaarana on myös sydämen rytmihäiriöt.

Joten jos tuntuu että kofeiinista on haittaa, niin kokeilkaa olla ilman pari viikkoa. Uskon että moni huomaa ison eron.

ps. Kofeiinittomia kahvejakin on olemassa, ja ne ovat jopa paremman makuisia kuin tavalliset.

caritas
heh,heh hyvin vastattu dominusetdeus!

ytimekkaasti, laiskuus yllatti, mutta hyva kun esitit asian per matematicus.

joo, kylla se paansarky tulee kofeiinin riippuvuudesta. aika yllattavaa, etta teen teamiinilla sama vaikutus

caritas

Sekä tee:ssä että kahvissa on kummassakin kofeiinia. Kahvikupillisessa kahvia on n.65—110 mg kofeiinia, teessä n. 30 mg.

LD50-annos (rotalla): 192 mg/kg. Henkilöllä joka painaa esim 75kg tämä tarkoittaa n. 160 kuppia.

Yhdessä pillerissähän on 100mg kofeiinia, saman verran kuin litran kokispullossa.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Pohjoinen Zen
Lisäksi varsinkin nuorten suosiossa ovat kofeiinipitoiset energiajuomat, joita vedetään urheilusuoritusten jälkeen jopa useita tölkkejä.

Eikä pelkästään nuorison tai urheilevien suosiossa. Työssä, jossa aivojen vireys on edellytys tavoitteiden saavuttamiselle, saa myös vanhempi ihminen mainion "lisäpotkun" energiajuomista. Tauriinin, kofeiinin ja laajan vitamiinispektrin siivittämänä mutkikkaampikin ongelma selviää tuossa tuokiossa. No, ehkä hieman liioittelen, mutta melko suuren osan aikuisikäni valveajasta aivoni ovat kuitenkin olleet stimulanttikierroksilla, ja olen itse tyytyväinen tähän asiaintilaan.

Henkilökohtaisesti kyllä sanoisin nimenomaan energiajuomien käytön tuovan enemmän mahdollisuuksia kuin haittaa, muistaen että kahvissa on yli 1000 kemiallista yhdistettä, joista suuren osan terveysvaikutuksista ei tiedetä mitään, eikä kahvi ainakaan vatsalle ole mitään mannaa. Kahvia kulutan normaalipäivänä noin litran ja energiajuomia tiukemmassa paikassa toisen mokoman. Kesällä pudotan toleranssin olemalla käyttämättä kofeiinia lainkaan.

Onko elämä ilman kofeiinia pelkkää teeskentelyä?

EDIT: kofeiinin piristävistä vaikutuksista keskusteltaessa on myös muistettava ihmisten hyvinkin erilainen herkkyys. Joillekin yksi kuppi kahvia ei tunnu missään ja toisilla se vie unen seuraavaksi kuudeksi tunniksi.

Pohjoinen zen: jepulis, herkkyys kofeiinille vaihtelee kovasti henkilöstä toiseen. Sehän on lievästi stimuloiva keskushermostoon vaikuttava aine, johon kehittyy sekä toleranssi että riippuvuus. Mummopiri siis.

On tuo koffeiinidarrakin tuttu, sydän läpättää ja kädet vapisee. Jos kahvi keksittäisiin vasta nyt, se ei varmaankaan saisi myyntilupaa.

Reipasta päivää kaikille toivottaa

Mummo
Kahvikulho käpälässä

salai
Seuraa 
Viestejä7994

Juonpa minäkin Mummon seuraksi kahvia.

Ruotsalaisille olisi kova pala tuo kahvin kieltäminen. Siellähän fika on olennainen osa työpaikkakulttuuria.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Muistan jostakin iltalehdestä lukeneeni kofeiinin vaikutuksesta keskushermostoon.
Hämähäkki, joka oli saanut kofeiiniä, ei kyennyt kutomaan hienoa seittiä, vaan siitä tuli aivan epäsymmetrinen ja hirveän näköinen. Ero oli siis valtava normaaliin hämähäkin seittiin, mutta ihminen on tietenkin aivan eri juttu kuin hämähäkki.

Niille, jotka haluavat tukea reilua kauppaa, voivat etsiä tästä listasta kahvipaikan:
http://www.reilukauppa.fi/zgo.php?http: ... ntolat.php

Paul M
Miksi reilun kaupan kahvilaadut ovat niin pahoja?

Reilun kaupan makukahvit ovat mielestäni erittäin hyviä. Irish cream on aika hyvä makukahvi, suosittelen.

Gideon: "Irish cream on aika hyvä makukahvi, suosittelen."

Joo, hyvää on! Ostin sitä justa pullollisen lentoaseman taxfreestä. Kofeiinia taitaa olla ronskisti. Ainakin päässä alkoi suhista kummasti.

ospa haluaisin "juoda itseni hengiltä"
1 kupissa kahvi taitaa olla keittäjästä riippuen keskimäärin 150-200mg kofeiinia.
5850/200=29,25
Elikkä jos laskin nyt oikein niin 30 kuppia kahvia täytyis juoda

Sithän kahvi on aika kova myrkky, jos se on yhtään tota suuruusluokkaa toi tappava annos. Kaikki epäilijät haastan kokeilemaan monta kuppia voivat juoda ilman että olo muuttuu kehnoksi, 6 kupin jälkeen mulla tulee itelläni jo tosi inha tärinä ja sellainen, hmm, niin, kehno olo. Enempää ei vois edes ajatella et jois. Tee on paljon parempaa joka tapauksessa, suosittelen kokeilemaan "Ahmad Tea"- perus-ceylon-teelaatua, hyvää on, saa ainakin Hakaniemen torilta metrosisäänkäynnin alaosasta etnisestä kaupasta nimeltä Jasmin Food. Muistaakseni puol kiloa bungas jotain 4,90, eli ei ole hinnallakaan pilattu, ja maku noin 10 kertaa täyteläisempi ku ykskään perusmarketeissa myytävistä teenjuuripaskoista. Ööh, aika hiljetä varmaan, mä olen hirveä off-topicceri, anteeks...

Gideon
Muistan jostakin iltalehdestä lukeneeni kofeiinin vaikutuksesta keskushermostoon.
Hämähäkki, joka oli saanut kofeiiniä, ei kyennyt kutomaan hienoa seittiä, vaan siitä tuli aivan epäsymmetrinen ja hirveän näköinen. Ero oli siis valtava normaaliin hämähäkin seittiin, mutta ihminen on tietenkin aivan eri juttu kuin hämähäkki.

http://www.coffee.co.uk/spiders.html

EDIT: ja tuolla lisää, en vaan pääse tarkistamaan töistä ku tääl filtteröidään tommosetkin viattomat jutut...

http://www.cannabis.net/weblife.html

Kahvi maistuu oikeasti pahalle, mutta sen makuun tottuu. Jonkun ajan päästä se alkaa maistuu hyvälle. Sama juttu on "hienoissa ruuissa", kaljassa, viinassa, tupakassa yms.

Vielä yks mikä tuli mieleen tosta piristävästä vaikutuksesta, niin tämmöiseen tulokseen olen päätynyt:

kofeiini = efedriini / 10 = amfetamiini / 100

Efedriiniä saa espanjasta reseptittä 10(vai oliko 20?) * 50mg kappaleen setin n. 3 eurolla. Pari sellaista pitää hyvin liikkeellä, sivuvaikutuksena levottomuus, näläntunteen katoaminen ja suun käynti ylikierroksilla, sekä joskus yli-impulsiivisuus.

Amfetamiini nyt on sotilashuume, joka on suomen lennostolla käytössä vieläkin lentokoneiden selviytymispaketeissa. Ei nälän tunnetta, ei väsymystä, euforinen olo, täydellinen aine ku putoat tuonne vihollisen rajojen taakse ja pitää lähteä kävelemään kotirintamalle ilman ruokaa yötä päivää. tietty sitä sit parin päivän päästä tai vaikutuksen lakatessa putoaa.

Armitage
Gideon

http://www.coffee.co.uk/spiders.html

EDIT: ja tuolla lisää, en vaan pääse tarkistamaan töistä ku tääl filtteröidään tommosetkin viattomat jutut...

http://www.cannabis.net/weblife.html[/quote]

Kahvi näyttää olevan paljon marihuanaa pahempi hermonyrkky hämähäkeille. Marihuanahämähäkki tekee verkon, joka on aika hyvä, mutta ei täydellinen. Kofeiinihämähäkki tekee epsymmetrisen ja tarkoituksettoman luomuksen, jossa ei ole mitään järkeä.

Q-ball
Kyllä kahvi ainaski mulle on terveellistä! Mä saan kamalan päänsäryn ellen juo kahvia. Näihin antioksidantteihin mä kans uskon.

Olen kerran itse kärsinyt kyseisestä päänsärystä. Se on kahvin VIEROITUSOIRE. Kahvihan on huumausaine tai sellaisena sitä aikoinaan intiaanit aluksi käyttivät. Juon kahvia todella harvoin ja jos kofeiinia tarvitsen, juon mieluummin Pepsiä tai Coca Colaa (molemmissa kun tuota edellämainittua biokemiallista yhdistettä on). Kahvi maistuu mielestäni kamalalle ja toisaalta vatsani tulee siitä kipeäksi hyvinkin nopeasti.

Kofeiinista aineena sen verran lisää (jos joku ei vielä sitä ole sanonut): Kofeiini piristää, koska se vilkastuttaa ruumiin aineenvaihduntaa, jolloin solut saavat enemmän happea ja sokeria. Toisaalta kofeiini edistää nestetasapainoon vaikuttavien hormonien toimintaa siten, että ruumiista erittyy pois nestettä. Liiallisella kofeiinilla saa siis aikaan saman kuin krapulassa: aivot kuivuvat, mikä aiheuttaa niiden turvotusta ja painetta päässä, mikä voi tuntua kovanakin kipuna ulospäin. (tämän takia allekirjoittanut ei myöskään nauti alkoholia koskaan)

Kohtuukäytettynä toki, jos kuka tuntee tarvitsevansa kahvia, niin juokoon. Itse en siihen koske kuin ani harvoin. En näe, että sen mahdolliset terveydelliset hyödyt olisivat niin suuria, ettenkö saisi niitä kivuttomasti - tai peräti kivuttomammin herkällä vatsallani - jostain muualta. Enkä myöskään halua samaan jamaan kuin äitini: herkkä vatsa mutta kahvia on pakko saada, muuten ei meinaa edes hereillä pysyä ja sitten vain kärsitään koko ajan. Tai kuten siskoni: Muutama todella iso kupilline kahvia eikä siltikään enää kofeiini vaikuta, kun annostukseen on jo tottunut.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat