Aggressiivisuus

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mistä johtuu jos hermostuu pienistä asioista.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

No esimerkiksi: rahapulasta, huonosta tietokoneesta, loskasta, pimeydestä, huonoista tv-sarjoista, limsan kuorruttamasta näppäimistöstä, ihmissuhteista, melusta, pikkuesineiden katoamisista, kelirikosta ja kaikki tämä yhteensä + reagoiva tempperamentti.

Vierailija

Kyse on kauniisti ilmaistuna henkilöstä, jolla välimerellinen temperamentti. Suomennettuna henkilö on hankala kusipää.

Oikeesti?
Kannattaa keskittyä kysymykseen, miksi/mikä hermostuttaa. Ja toimia sen mukaan.

Pienistä tai suuremmistakaan hermostumisista ei kannata lisää hermostua.
Sopiva lääkitys auttaa olemaan hermostumatta.

Hermostuessamme ilmeisemmin toimimme jotenkin itseämme vastaan.
Käsi ylös, ken ei joskus ole hermostunut itseensä

Vierailija

Muistaakseni aivojen etulohkoissa sijaitsevan harmaan aineen määrä on aika tärkeä tunteen hallinnan kykyyn.

Väkivaltarikollisilla esimerkiksi mokoma määrä on selvästi normaalia pienempi, keskiarvoista puhuen.

Myös yleinen tunnetila, kivut säryt masennus suru vaikuttavat kyseisenä hetkenä. Myös epävarmuus jne aiheuttaa helposti tämän siilipuolustuksen. Lisäksi liiat ärsykkeet, varsinkin liian voimakkaat ärsykkeet aiheuttavat tilaa jota kutsumme ärtyneisyydeksi. Kova melu, liian voimakkaat valot esimerkiksi. Yksilöllistä tuokin on, että miten paljon ko. tilat nostavat tätä "yleis-ärtymystä".

Periaatteena kuitenkin että ärtymys ikäänkuin kasautuu, kunnes siitä jollain tapaa pääsee eroon.

Vierailija
tiäremiäs

Olet sinä pohtivainen. Olen itsekin ajatellut samaa, mutta en olisi älynnyt laittaa aloitusta. Asia on yleisinhimillinen. Aikaisemmin jouduin tekemään asioita, joihin minulla ei ollut oikeastaan aikaa ja voimaa. Silloin oli pinna kireällä.

Elin kierteessä. Lyhyt, rankka rentoutuminen. Pitkä kiire. Vuosikausia ja jopa kymmeniä. Olisi pitänyt osata itse katkaista moisen. Nyt sen ymmärtää.

Nykyajan nuoret ovat oppineet itsekkäämmiksi. Oikeastaan se on hyvä, jos se ei mene liiallisuuksiin.

Vierailija

Kyllä se johtuu vain kahdesta asiasta: geeneistä ja kasvatuksellisesta elinympäristöstä.

Ai niin, ja pelkästään nuo eivät laukaise sitä aggressiivisuutta, vaan yleensä siihen tarvitaan tietty muitakin juttuja. Esim., että on nukkunut huonosti / vaimo pettää jne.

Vierailija
Danqui
Kyllä se johtuu vain kahdesta asiasta: geeneistä ja kasvatuksellisesta elinympäristöstä.

Ai niin, ja pelkästään nuo eivät laukaise sitä aggressiivisuutta, vaan yleensä siihen tarvitaan tietty muitakin juttuja. Esim., että on nukkunut huonosti / vaimo pettää jne.

Geenit eivät kovin äkkiä muutu miksikään, joten asia johtuu kasvatusympäristöstä. Pelkästään vanhemmat eivät kasvata lasta, vaan sen tekevät tiedetyt monet muut. Jopa sattuma kasvattaa lasta, koska lapsi ei ole valinnut minne syntyy.

Aikuistakin kasvatetaan. Siihen on monta kertaa aihettakin, mutta useimmin se on työpaikkakiusaamista. Työpaikalle tulee pätevä nopeaoppinen nuori, joka on saatava nujerrettua keinoa kaihtamatta. Täytyy olla motivoitunut ja jopa pakon edessä vahva, että selviytyy ja jopa voittaa tyhmät vastapelurit.

Vierailija

Minulla käämit ovat todella herkästi ylikuumentuvat. Johtuu ilmeisesti säästösyistä jolloin komponentit alettiin hankkimaan halvalla, ja itse jouduin kokoonpanoyksikköön joissa näitä halpakomponenetteja käytettiin.

Niin, en kai ole ikinä väittänyt että olisin hiilen ja hapen kiertoon perustuva yksinkertainen nisäkäs.

Vierailija

Kyllähän siinä hermostumisasteessa on eroja, jotkut kiivastuvat herkemmin ja jotkut vähemmän herkästi.

Mutta lopputulokseen voi kiivaskin hermostuja vaikuttaa. Itse olen ollut aika kiivailija ja se on näkynyt myös ympäristöön. Mutta olen alkanut tietoisesti analysoida niitä kiivastustilanteita ja yritän miettiä rakentavaa ulosantia. Eli ei siihen itse tunteeseen, mikä tulee, pysty paljoa vaikuttamaan (ainakaan aluksi) mutta siihen omaan ulosantiin voi.

Vaikuttaa tietysti missä määrin se hermostuminen aiheuttaa seuraamusongelmia, että mitä sille tarvii yrittää tehdä.

Olen itse huomannut kun olen analysoinut kiivastumisiani ja yrittänyt vaikuttaa siihen ulosantiin sosiaalisissa tilanteissa, että kiivastumiseni ovat laantuneet. Jotenkin on alkanut oppia siihen, että oikeastaan ne asiat mistä olen ennen kiivastunut ovat loppujen lopuksi aika pikkuasioita.
Eli omalla kohdallani ovat käyttäytymisen muutoksen myötä myös tunteet alkaneet seurata perässä. Siihenhän se kognitiivinen terapiakin perustuu, käyttäytyminen vaikuttaa tunteisiin. Useinhan on ajateltu, että tunteet vaikuttavat käyttäytymiseen mutta se toimii tehokkaasti myös toiseen suuntaan. Voi miettiä mikä olisi omassa tilanteessa hyvää ja rakentavaa käyttäytymistä ja sitten toimii sen mukaan niin kas kummaa, lopulta ne tunteet alkavat myös muuttua.

Niin ja tässä ei missään nimessä ole tunteiden tukahduttamisesta kyse, vaan niiden tunnistamisesta ja sen pohjalta miettimistä mitä ne tunteet kertovat siitä tilanteesta ja mitä sen pohjalta tilanteessa pitäisi tehdä. Ja voi miettiä myös tilannetta pidemmän ajan kannalta. ELi jos kiivastumiset ovat aiheuttaneet impulsiivista käyttäytymistä, mikä sitten on vaikuttanut vaan haitallisesti kiivastujan omaan elämään ja sosiaalisiin tilanteisiin niin silloin voi miettiä niitä toisenlaisia ulosanteja.

Olen huomannut myös että tämäntyylinen toiminta (etsii ns. käämien palamisen sijaan rakentavia toimintatapoja) saa itseasiassa aikaan tietynlaista jämäkkyyden kasvua. Ja tämän jämäkkyyden huomaavat muutkin ja alkavat jopa kunnioittaa erilailla asiallista, ystävällistä mutta kuitenkin jämäkkää ihmistä, joka ei anna kävellä ylitseen.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Kaneli
Kyse on kauniisti ilmaistuna henkilöstä, jolla välimerellinen temperamentti. Suomennettuna henkilö on hankala kusipää.

Oikeesti?
Kannattaa keskittyä kysymykseen, miksi/mikä hermostuttaa. Ja toimia sen mukaan.

Pienistä tai suuremmistakaan hermostumisista ei kannata lisää hermostua.
Sopiva lääkitys auttaa olemaan hermostumatta.

Hermostuessamme ilmeisemmin toimimme jotenkin itseämme vastaan.
Käsi ylös, ken ei joskus ole hermostunut itseensä

Minä en nyt menisi tulisen temperamentin omaavaa virtsa-aivoksi kutsumaan, koska ainakin oman käsitykseni mukaan ns. virtsa-aivo on itsekeskeinen ihminen, joka vähät välittää miltä muista tuntuu, kunhan oma mielipide yms. menee läpi. Sen tyyppiset ihmiset nälvivät muita ja muutenkin yrittävät saada nämä tuntemaan itsensä toisarvoisiksi ihmisinä ja yksilöinä

Itselläni on tuon tyyppinen tulinen luonne ja siinä on omat hankaluutensa yrittää sitten sitoa ja kontrolloida tunteitaan ollakseen hyväksyttävä yhteiskunnan pääosan mielestä. Ei auta muu kuin jäädyttää tavallaan sitten ne tunteensa, koska kokee muitten ulosannin yms. perusteella olevansa tavallaan sellainen epähyväksytty jne. Se vaan mietityttää, että miksi ko. asian suhteen mielipiteensä sanovilla on oikeus toisaalta tuoda ilmi tunteensa, mutta täällä pitää olla suu sievästi supussa.

Aika paljon pystyy kuitenkin itseäänkin koulimaan, joten pystyn ajattelemaan melko kylmän asiallisesti asiasta kuin asiasta. Toisaalta kuitenkin väliin sitten ns. hermoon osuvat jutut aiheuttavat sen vanhan "pedon" heräämisen unestaan ja sitten saattaa hävettää myöhemmin, jos pääsee se puoli päälle. Hankaluutensa varmaan niilläkin, jotka haluaisivat tuoda tunteensa esiin, mutta eivät sitten osaa/pysty siihen. Aina vaaditaan jotain, mutta liian paljon tai liian vähän ei näytä kelpaavan sitten kuitenkaan...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Jos nukut huonosti tai jos unirytmi on muuten sekaisin, se voi aiheuttaa ärtyneisyyttä. Väsymys kiristää hermoja.

En sitten tiedä, itselleni tulee välillä niitä vitutuskohtauksia joiden aikana usein rikon jotakin...omin käsin. Saattaapa jokin lentää seinäänkin. Kuitenkin, ihmisiä kohtaan en käyttäyty väkivaltaisesti mutta hyvin ärtyisästi 'keskustelen' kuitenkin. En useinkaan keksi syytä raivoamiselle tai sitten sen laukaisee jokin mitättömän pieni asia. Itse epäilen että se johtuu epätasaisesta unirytmistä ja lyhyistä öistä.
Joskus vain ärsyttää todella paljon. Etenkin tämä $£#¤n tietokone raastaa hermoja.

Mutta joo. Nälkäisenäkin voi alkaa potuttaa.
Nyt tekee mieli pottumuusia...pitänee tyytyä pyttipannuun.

Vierailija

Aggressioita saattaa myös syntyä ikiomista sähläilyistä.

Esimerkiksi itse etsin aamulla avaimiani varmaan 5 minuuttia kauheella stressillä, vaikka ne olivat koko ajan kädessäni. Kyllä sitä sitten ajatteli itsestään, että "Kyllä olen taas varsinainen pölvästi". No myöhemmin se kuitenkin nauratti

Vierailija
tiäremiäs

Tottumuksesta. On lapsena oppinut tietyn tavan reagoida elämään.

-----------------------------------

Aikuista ehken eniten suututtaa odottaminen.. eli se, että odottaa muilta jotain, on alati odottavalla kannalla, itseensä keskittymätön.

Siksi mm:ssa kassajonot, liikenneruuhkat yms. ovat tilanteita, joissa ärräpäät lentelevät... Mutta kukapa viitsisi kuunnella itseään, ei! sehän että suuttuu on muka muista johtuvaa.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Pientä kuumetta pari kolme päivää.

Äreisenä laittelin johdot paikoilleen tietokoneeseen, kun niitä ei kyetty laajakaistaa varten asentamaan. Laajis tulee päivänä arvottuna. En ole oikein syönyt mitään ja vedin kirjaimelliset ulosteet vieläpä housuun äsken.

Hyvin polkee.

Vierailija

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/engl ... 522920.stm

Psychologist Amanda Britton said: "People with a feminine brain or personality trait tend to be passive-aggressives.

"This means they are unlikely to assault somebody directly, but will instead channel their anger into a verbal snipe.

"This contrasts with typical male brain behaviour which dictates a more direct approach. This results in a 'hit first, ask questions later' method."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat