Suomi tarvitsee 15 GW lisää.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vuoteen 2020 mennessä Suomi tarvitsee lisää sähköntuotantokapasiteettia 15 GW jos halutaan eroon fossiilipoltosta.

Tällä teholla korvattaisiin vanhenevat voimalat, fossiilisia polttoaineita (+turvetta) polttavat voimalat. Sillä korvattaisiin kiinteistöjen ja teollisuuden öljylämmitys + fossiilinen kaukolämpö. Sillä myöskin korvattaisiin liikennepolttoaineet siirryttäessä sähköautoihin. Se mikä jäisi jäljelle on lentoliikenteen polttoaineet + osa laivaliikenteen polttoaineista.

Millä Suomi voi saada tämän 15 GW sähköä?

Tuulivoimalla? Polttamalla risuja? Jätepolttoa? Aurinkosähköllä? Aaltovoimalla?

Vai pitäisikö vain nostaa kädet pystyyn ja toivoa että Venäjä myy halvalla maakaasua ja että Iran öljyä? Kivihiili tietysti on aina halpaa. Jos se loppuu niin voidaan aina polttaa ruskohiiltä tai palavaa kiveä.

Sivut

Kommentit (19)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Radikaali ehdotus: vähennetään vuosittaista tuhlauksen lisäämistä

Norppa
Vuoteen 2020 mennessä Suomi tarvitsee lisää sähköntuotantokapasiteettia 15 GW jos halutaan eroon fossiilipoltosta.

Tällä teholla korvattaisiin vanhenevat voimalat, fossiilisia polttoaineita (+turvetta) polttavat voimalat. Sillä korvattaisiin kiinteistöjen ja teollisuuden öljylämmitys + fossiilinen kaukolämpö. Sillä myöskin korvattaisiin liikennepolttoaineet siirryttäessä sähköautoihin. Se mikä jäisi jäljelle on lentoliikenteen polttoaineet + osa laivaliikenteen polttoaineista.

Millä Suomi voi saada tämän 15 GW sähköä?

Tuulivoimalla? Polttamalla risuja? Jätepolttoa? Aurinkosähköllä? Aaltovoimalla?

Vai pitäisikö vain nostaa kädet pystyyn ja toivoa että Venäjä myy halvalla maakaasua ja että Iran öljyä? Kivihiili tietysti on aina halpaa. Jos se loppuu niin voidaan aina polttaa ruskohiiltä tai palavaa kiveä.

Vierailija
Denzil Dexter
Radikaali ehdotus: vähennetään vuosittaista tuhlauksen lisäämistä

Norppa
Vuoteen 2020 mennessä Suomi tarvitsee lisää sähköntuotantokapasiteettia 15 GW jos halutaan eroon fossiilipoltosta.

Tällä teholla korvattaisiin vanhenevat voimalat, fossiilisia polttoaineita (+turvetta) polttavat voimalat. Sillä korvattaisiin kiinteistöjen ja teollisuuden öljylämmitys + fossiilinen kaukolämpö. Sillä myöskin korvattaisiin liikennepolttoaineet siirryttäessä sähköautoihin. Se mikä jäisi jäljelle on lentoliikenteen polttoaineet + osa laivaliikenteen polttoaineista.

Millä Suomi voi saada tämän 15 GW sähköä?

Tuulivoimalla? Polttamalla risuja? Jätepolttoa? Aurinkosähköllä? Aaltovoimalla?

Vai pitäisikö vain nostaa kädet pystyyn ja toivoa että Venäjä myy halvalla maakaasua ja että Iran öljyä? Kivihiili tietysti on aina halpaa. Jos se loppuu niin voidaan aina polttaa ruskohiiltä tai palavaa kiveä.

Tämä 15 GW lisäys perustuu sille että kulutusta ei lisätä vaan että fossiilipolttoaineita korvataan päästöttömillä.

Vierailija
Norppa
Denzil Dexter
Radikaali ehdotus: vähennetään vuosittaista tuhlauksen lisäämistä

Norppa
Vuoteen 2020 mennessä Suomi tarvitsee lisää sähköntuotantokapasiteettia 15 GW jos halutaan eroon fossiilipoltosta.

Tällä teholla korvattaisiin vanhenevat voimalat, fossiilisia polttoaineita (+turvetta) polttavat voimalat. Sillä korvattaisiin kiinteistöjen ja teollisuuden öljylämmitys + fossiilinen kaukolämpö. Sillä myöskin korvattaisiin liikennepolttoaineet siirryttäessä sähköautoihin. Se mikä jäisi jäljelle on lentoliikenteen polttoaineet + osa laivaliikenteen polttoaineista.

Millä Suomi voi saada tämän 15 GW sähköä?

Tuulivoimalla? Polttamalla risuja? Jätepolttoa? Aurinkosähköllä? Aaltovoimalla?

Vai pitäisikö vain nostaa kädet pystyyn ja toivoa että Venäjä myy halvalla maakaasua ja että Iran öljyä? Kivihiili tietysti on aina halpaa. Jos se loppuu niin voidaan aina polttaa ruskohiiltä tai palavaa kiveä.




Tämä 15 GW lisäys perustuu sille että kulutusta ei lisätä vaan että fossiilipolttoaineita korvataan päästöttömillä.

Hyvä tavoite.
Mutta tuskin siihen päästään absoluuttisesti.
Kompromisseja eri energiantuottomallien välillä nämä kaikki ovat.
Helppoa tämä olisikin, jos kokonaisuus olisi pelkkää kannatusasiaa.
Enpä voi sanoa, että voisin olla "kannattamatta" mitään nykyisistä energiantuottotavoista. Jos ei niin olisi, niin sitten pitäisi kertoa, että kenelle sitä energiaa ja missä tilanteessa ei saisi myydä.

Lisää tavoiteltavaa:
Suuresta osasta tuontienergiaa olisi hyvä päästä eroon.
Mitä nyt pohjoismaalaista vesienergiaa voisi jättää jäljelle. (Toisaalta, miten pitkään sitä mahtaa aina tarvittaessa saada?)

Vierailija

Nyt pitää kysyä, että onko esim. liikennepolttoaineiden korvaamisessa otettu huomioon, että sähköauto kuluttaa vain kolmanneksen siitä energiamäärästä mitä polttomoottori?

Eli jos lasketaan liikennepolttoaineen käyttö suoraan sähköksi, niin saadaan kolme kertaa liian suuri luku.

Vierailija

Tarvitaan pari ydinmyllyä lisää. Mutta lisäksi autoveroa pitäisi laskea huomattavasti, jotta autokanta uudistuisi. Hybridejä voisi suosia erityisesti.

Vierailija
Fëanor
Tarvitaan pari ydinmyllyä lisää. Mutta lisäksi autoveroa pitäisi laskea huomattavasti, jotta autokanta uudistuisi. Hybridejä voisi suosia erityisesti.

Pari 8 GW myllyä.

Kuulostaa aika suurelta. Millä tavoin hybriidi poistaa tarpeen käyttää fossiilisia?

Vierailija

Mitä hel... Eihän yksi ydinvoimala edes tuota kuin 1.5 GigaWattia? ydinvoimala vuodessa on aika kova tahti. Minkä takia vuoteen 2020 mennessä energiankulutus meinaa tuplaantua?

Vierailija
Tuppu L
Mitä hel... Eihän yksi ydinvoimala edes tuota kuin 1.5 GigaWattia? ydinvoimala vuodessa on aika kova tahti.

On toki, muttei mahdoton. Vuoden välein uusi rakenteille, niin ehkä työvaiheet porrastuvat sopivasti materiaalien ja työvoiman suhteen. Kun otetaan vielä huomioon, että viherpiipertäjien raivo kasvaa joka vuosi uuden voimalan valmistuessa, kompensoi se energiankulutuksen kasvua lämmityksen osalta.

Vierailija
Norppa
Fëanor
Tarvitaan pari ydinmyllyä lisää. Mutta lisäksi autoveroa pitäisi laskea huomattavasti, jotta autokanta uudistuisi. Hybridejä voisi suosia erityisesti.



Pari 8 GW myllyä.

Kuulostaa aika suurelta. Millä tavoin hybriidi poistaa tarpeen käyttää fossiilisia?

Ei mitenkään. Hybridiauto on vain autoteollisuuden keino venyttää parempien akkujen kehittelyä viimeiseen tippaan, ettei omasta taskusta menisi euroakaan ylimääräistä kehityskustannuksiin.

Ne odottavat että joku muu tekisi sen työn ilmaiseksi heidän puolestaan ja kaupallistaisi tuotteet, jotta sitten voisivat kasata halvoista akuista halpoja autoja.

Vähän sama homma kuin tuulivoiman kanssa. Kovasti sitä ollaan rakentamassa ja joku siitä rahat ottaa, mutta todellisuudessa se vouhotus vain vie huomion ja rahoituksen pois tärkeämmästä kehityksestä. Koko maailma odottaa hengitystään pidätellen että milloin se pelleily loppuu ja päästään asiaan.

Vierailija

Tulevaisuus näkyy jo Kiinassa.

Muutama vuosi niin jutusta voi Shanghain korvata Helsingillä ja mopon autolla. Ellei sitten sähköpula pakota jatkamaan ilman saastuttamista.

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article36611.ece

Sähkömopo valtaa Shanghain

[Kuva: JP Kervinen]

Aavemaisen äänettömästi liikkuvat sähkömopot ovat vallanneet Shanghain. Käryttäviä ja metelöiviä polttomoottorimalleja ei myydä käytännössä lainkaan.

”Muutoksen taustalla on viranomaisten tehokas hintaohjailu”, sanoo Carrefour-tavaratalon mopo-osaston päällikkö Han Lin.

Sähkömopo maksaa ranskalaisomisteisessa Carrefourissa 106 eurosta 200:aan. Polttomoottorimallejakin on saatavana, mutta kuuteen sataan euroon asettuvan hinnan vuoksi kukaan ei sellaista osta.

Lisäksi polttomoottorimopolle vaaditaan satoja euroja vuodessa maksava lisenssi. Näitä lisenssejä ei enää edes myydä. Vain vanhat lisenssin haltijat saavat käyttää ajopelinsä loppuun.

Halpa hinta tärkeintä
Kiinalaisen kuluttajan ympäristötietoisuus ei ole samalla tasolla kuin lännessä. ”Saaste­asiat eivät vaikuta asiakkaiden päätöksiin. Hinta ratkaisee”, Han sanoo.

Hänen mukaansa halpa hinta on myyntivaltti myös siksi, että mopoja varastetaan paljon.

”Sadan euron menetys kirpaisee paljon vähemmän kuin kuudensadan.”

Ympäristöliikkeiden mukaan Kiinan hallitus sortaa kaksipyöräisiä sähköajoneuvoja, koska se haluaa autoistaa maan kertarysäyksellä amerikkalaiseen tyyliin. Pari vuotta sitten autoyhtiöiden lobbarit olivat vähällä onnistua jopa kieltämään sähkömopot muutamissa kaupungeissa.

Sähkömopon ostajissa on paitsi entisiä polttomoottorikuskeja, myös yhä enemmän niitä, joilla on varaa ottaa kulkemisessaan polkupyörästä seuraava askel.

Sähkömopo tuntuu eurooppalaisittain halvalta, mutta polkupyörien hinnat ne vasta ällistyttävät. Uuden perusfillarin saa Carrefourista halvimmillaan 20 eurolla.

Hanin mukaan sähkömopoja on markkinoilla kaikkiaan kolmisenkymmentä eri merkkiä, hänen omalla osastollaan kymmenen, kaikki kiinalaisia. Eri mallit muistuttavat mopoa, skootteria tai tavallista polkupyörää.

Mopon avaimella paikalleen lukittava akku viedään kahvasta kantamalla yöksi kotiin latautumaan. Yhdellä latauksella taittaa 50–60 kilometriä. Sen jälkeen matka jatkuu polkemalla. Katukuvassa näkee usein myös poljinvoimalla liikkuvia sähkömopoja.

Mopot käyttävät yleensä 36 voltin virtaa, joka on peräisin lyijy- tai litium-ioniakusta. Moottorin teho on 200–300 wattia.

Samaa akkua voi käyttää Han Linin mukaan vuoden tai kaksi. Uuden hinta on vajaat 30 euroa. Huippumerkki Panasonic maksaa 46–50 euroa.

Yli 17 miljoonan asukkaan Shanghaissa on 8 miljoonaa polkupyörää ja vajaa miljoona sähkömopoa.

Aika jätti kaasumoposta
Muutama vuosi sitten Shanghai aloitti taistelun ilmansaasteita vastaan myös maakaasukäyttöisillä mopoilla ja skoottereilla. Tämä satulan alle sijoitettua painesäiliötä käyttävä polttomoottoriratkaisu muuttui vanhanaikaiseksi hiilidioksidimääräysten myötä.

Kaasukäyttöisen moottorin hiukkaspäästöt ovat suunnilleen nolla, mutta hiilidioksidin suhteen sähkömalli on ylivoimainen.

Pimeällä sähkömopoon liittyy Kiinan oloissa yksi hankala piirre. Lähes kaikki ajavat näillä laitteilla valot pimeänä. Polttimothan kuluttaisivat arvokasta, ajoon tarvittavaa virtaa aivan turhaan!

Sähkömopon äänettömyyteen yhdistettynä valoitta ajaminen panee jalankulkijan aistit tiukalle pimeässä.

Vierailija

Näin jokin aika sitten mainoksen suomeen tuodusta kiinalaisesta sähkömoposta. Oli ilmeisesti luksusmalli, kun moottorin teho oli 1,5 kW mutta siitä huolimatta kantamaa oli 80 kilometriä.

Annetuista tiedoista joku tuli siihen tulokseen, että siinä on 48 voltin lyijyakusto, joka kestää kovimmalla rääkillä 4000 kilometriä ja sillä ehdolla että käyttäjä ajelee korkeintaan 15 kilometriä latausten välillä, mahdollisesti jopa 30.000 kilometriä. Uuden akuston hinnaksi muodostuisi noin 200 - 300 euroa.

Kilometrihinnaksi tulee pahimmillaan kymmenisen senttiä ja parhaimmillaan 2 senttiä, riippuen siitä kuinka paljon akkuja rääkkää. Maahantuoja antoi itse 4000 kilometrin tai yhden vuoden takuun, kumpi ehto vain täyttyy ensimmäisenä.

Vierailija

Mitä vähämielisiä höpötyksiä nämä puheet täydellisestä fossiilittomuudesta vuoteen 2020 mennessä nyt taasen ovat? Juuri viikko sitten, joku energiatalouden tutkija kertoili Suomen polttavan hiiltä täyttä häkää muiden mukana vielä seuraavalla vuosisadallakin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat