Mitä hyötyä väsymyksestä on päivällä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua väsyttää aina jossain kohtaa iltapäivää. Aamuisin olen alkuväsymyksen jälkeen aika skarppina jo loppuillasta olen parhaimmillani. Huonointa aikaa on kahdesta kuuteen oleva aika. Se on hukka-aikaa hauskanpidon ja suorittamisen kannalta. Asiaan vaikuttaa luultavasti tietenkin ruokailu, jonka seurauksena veri menee vatsaan ja keho muutenkin keskittyy ruoansulatukseen.

Itse kyllä haluaisin olla koko päivän samassa mielentilassa kuin iltamyöhään ennen kuin alkaa väsyttää kunnolla. Yöunet ovat välttämätöntä keholle ja mielelle, mutta miksi koko lepohommaa ei voi suorittaa ainoastaan silloin? Onko päiväväsymyksemme alkukantainen jäänne kivikauden perimässämme, joka ei ole kunnolla sopeutunut modernin maailman tarpeisiimme? Jos keksisimme tasaisemman, pitkäkestoisemman ja melkein sivuoireettoman stimulantin kahvin rinnalle, miksi emme kaikki ottaisi sitä?

Päivä- ja arkiväsymyksen puolustajat, oi kertokaa sen jalo tarkoitus terveydellemme.

Sivut

Kommentit (16)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minua väsyttää aamulla, päivällä, illalla, mutta sitten ihan illalla ei väsytäkään, enkä saa unta. Valvon sängyssä kolmeen asti yöllä ja herään aamulla väsyneenä, ja olen koko päivän taas väsynyt. Jostain syystä yöllä lakkaa väsyttämästä.

くそっ!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Minua väsyttää aamulla, päivällä, illalla, mutta sitten ihan illalla ei väsytäkään, enkä saa unta. Valvon sängyssä kolmeen asti yöllä ja herään aamulla väsyneenä, ja olen koko päivän taas väsynyt. Jostain syystä yöllä lakkaa väsyttämästä.

Kannattaa jättää yksi yö väliin ja mennä seuravan kerran nukkumaan pari tuntia aiemmin. Saattaa naksahtaa 5 tunnin uni päälle. Ja jonkin ajan kuluttua sama juttu ja nukkumaan puoleltaöin. 6 tuntia on jo aika hyvä alku toipumiselle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Peksa
Minua väsyttää aina jossain kohtaa iltapäivää. Aamuisin olen alkuväsymyksen jälkeen aika skarppina jo loppuillasta olen parhaimmillani. Huonointa aikaa on kahdesta kuuteen oleva aika. Se on hukka-aikaa hauskanpidon ja suorittamisen kannalta. Asiaan vaikuttaa luultavasti tietenkin ruokailu, jonka seurauksena veri menee vatsaan ja keho muutenkin keskittyy ruoansulatukseen.

Itse kyllä haluaisin olla koko päivän samassa mielentilassa kuin iltamyöhään ennen kuin alkaa väsyttää kunnolla.

En usko että veren meneminen vatsaan on se tärkein tekijä lounaan vaikutuksessa, vaan verensokerin nopea lasku lounaan jälkeen.

Minullekin tuli aina lounaan jälkeinen voimakas väsymys, kunnes sitten tajusin korjata lounasruokavalioni. Lopetin valkoisen leivän syönnin ja vähensin perunoiden määrää ja korvasin sen muilla kasviksilla. Lisäksi aloin syödä pieniä välipaloja päivän mittaan, etenkin omenia.

Iltapäiväväsymykset katosivatkin samalla kokonaan. Ehkä se on yksilöllistäkin.

Vierailija
slam
siestat

Tuo olisi ihan hyvä, eli torkkutauot työpaikoille - ja torkkutauoille asianmukaiset tilat.

Itseäni kyllä väsyttää aina jossain vaiheessa päivällä, jos olen edellisenä yönä nukkunut vähemmän kuin 9 tuntia, ja ellei päivällä ole koko ajan jotain älyttömän mielenkiintoista tekemistä.

Vierailija
Peksa
Minua väsyttää aina jossain kohtaa iltapäivää. Aamuisin olen alkuväsymyksen jälkeen aika skarppina jo loppuillasta olen parhaimmillani. Huonointa aikaa on kahdesta kuuteen oleva aika. Se on hukka-aikaa hauskanpidon ja suorittamisen kannalta. Asiaan vaikuttaa luultavasti tietenkin ruokailu, jonka seurauksena veri menee vatsaan ja keho muutenkin keskittyy ruoansulatukseen. Jos keksisimme tasaisemman, pitkäkestoisemman ja melkein sivuoireettoman stimulantin kahvin rinnalle, miksi emme kaikki ottaisi sitä?

Jos ajattelen asiaa omalla kohdallani niin tuo kertoo minusta siitä että:

1. Yöunet ovat jääneet vähälle ja väsymys tulee heti, kun syö ok aterian. Mikäli syö kunnon aterian, väsyttää yleensä vaikka olisi nukkunut yönkin hyvin, koska verensokeri nousee liian voimakkaasti. Varsinkin siinä tapauksessa, jos ennen ruokailua oli hirveä nälkä.

2. Case kahvi. Kannattaa luopua kahvista kokonaan, niin hyvää kuin se onkin. Kahvi tekee vain riippuvaiseksi ja tekee päivästä nykivämmän. Omalla kohdallani huomasin, että kahviriippuvuus on stressaavaa ja että lopulta se menettää myös tehonsa. Hetken mennään lujaa, mutta sitten tulee hirveä väsymys, mikä ei korjaudu ilman uutta kahviannosta.

3. Tirsat kun vetää töiden jälkeen, saa takaisin henkisen suorituskyvyn, jos yöunet jäivät lyhyiksi. Päikkäreillä ei kuitenkaan korvaa yöunta, vaan siihenkin muodostuu helposti tapa. Se on sinänsä vähän ikävää, koska se vie sen ajan siitä osasta päivää, kun sitä aikaa eniten tarvitsisi.

4. Pyrkimys siihen, että verensokeri ja oma kylläisyys on mahdollisimman tasapainossa pitkin päivää, auttaa jaksamaan paremmin. Jos kahvia tarvitsee, niin kannattaa yrittää vierottaa itsensä siitä kunnolla. Sitten kun tulee todellinen tarve siirtää väsymystä, se onnistuu kahvilla helposti, mutta varaudu aina jumitukseen, kun kahvi lakkaa vaikuttamasta.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ding Ding

En usko että veren meneminen vatsaan on se tärkein tekijä lounaan vaikutuksessa, vaan verensokerin nopea lasku lounaan jälkeen.

Shriek
Mikäli syö kunnon aterian, väsyttää yleensä vaikka olisi nukkunut yönkin hyvin, koska verensokeri nousee liian voimakkaasti. Varsinkin siinä tapauksessa, jos ennen ruokailua oli hirveä nälkä.
Vierailija

Yksi asia mikä minulla on auttanut, on ollut liikunta. Kun kunto kohenee jaksaa paremmin ja pidempiä aikoja putkeen. Myös uni tulee illalla helpommin. 3-4 kertaa viikossa noin tunnin kävelylenkki riittää hyvin. Parin viikon säännöllisen liikkumisen jälkeen ero jaksamisessa on huomattava.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Liikunta tosiaan auttaa. Töissä ja nukkuessa menee kuitenkin niin suuri osa päivästä, että varsinkin jos liikunta ei kiinnosta, tuntuu ikävältä käyttää siihenkin aikaa, se on vähän kuin ylitöitä tekisi. "Pakko tehdä työtä, että voi tehdä töitä".

Joku suht uusi tutkimus (tiede tai tieteenkuvalehti siitä kertoi) sanoi ihmisten jossain vaiheessa esihistoriallisella ajalla nukkuneen kahdet n. 3-4 tunnin unet päivässä. Jossain myös sanottiin nykyihmisillä olevan useimmiten juuri puolenpäivän kohdalla luontainen väsymyksen hetki. Siesta nokoset olisivatkin hyvät, ne ovat sydämellekin hyväksi, mutta niiden pitäisi olla tarpeeksi pitkät. Toisaalta minä en ainakaan saisi työpaikalla unta, vaikka väsyttäisikin. Se myös lyhentäisi vapaa-aikaa entisestään.

Jos nukkuisimme pidempiä unia, siis maailmanlaajuisesti, tarvittaisiinko silloin niin paljon rahaa, ruokaa, sähköä, lääkäreitä, kovaa kilpailua, uusia kenkiä... jne. jne. ???

Mulgeron

Vierailija

Ihminen on trooppinen eläin, eli siestan tarve johtunee siitä, että tropiikissa keskipäivällä on liian kuuma tehdä mitään. Parempi siis levätä jotta jaksaa painaa iltamyöhään.

Työpaikoilla pitäisi olla mahdollisuus nukkua 15-30 minuuttia joka päivä. Tehostaisi loppupeleissä työpanosta.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Armitage
Työpaikoilla pitäisi olla mahdollisuus nukkua 15-30 minuuttia joka päivä. Tehostaisi loppupeleissä työpanosta.

Mulla menis vähintään noin kauan unenpäästä kiinni saamiseen. Noin lyhyt aika voi myös alkaa väsyttää vaan enemmän.

Mulgeron

Vierailija

Ei tietenkään pidä mennä ottamaan torkkuja jos ei tunnu siltä. Silloin kun on torkulle tarvetta, nukahtaa melko äkäisesti. Ja aina voi opetella uusia tapoja. Mutta ei sitä ole pakko mennä torkuille jos ei siihen kykene. Joillekin kaltaisillesi tuo siesta toimisi varmaan paremmin, eli 1-2 tuntia unta palloon.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Armitage
Joillekin kaltaisillesi tuo siesta toimisi varmaan paremmin, eli 1-2 tuntia unta palloon.

Pari tuntia oliskin jo tarpeksi, se tekisi eetua. Piitääkin alkaa etsimään sellaista duunia missä voi nukkua kesken päivän. Monilla on tänekkin aikaa kirjoitella pitkin työpäivää, yhtä hyvin voisi jossain hommassa vetää parin tunnin unet ilman että pomo huomaa. Mikäköhän työ olisi hyvä tähän? Voisin pyrkiä vaikka eduskuntaan.

Mulgeron

Vierailija
Alveron

Pari tuntia oliskin jo tarpeksi, se tekisi eetua. Piitääkin alkaa etsimään sellaista duunia missä voi nukkua kesken päivän. Monilla on tänekkin aikaa kirjoitella pitkin työpäivää, yhtä hyvin voisi jossain hommassa vetää parin tunnin unet ilman että pomo huomaa. Mikäköhän työ olisi hyvä tähän? Voisin pyrkiä vaikka eduskuntaan.

Hankkiudu hommiin, jossa voit tehdä työt etänä. Meitsi käy konttorilla pari kertaa viikossa ja loput hoituu kätevästi kotosalta. Aamullakin herää paljon mielummin kun ei tarvitse tunkea nokkaansa räntäsateeseen. Tämä on tulevaisuutta!

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Etä on hyvä tavoite, kyllä. Jotkut joutuvat jossain tehtaissa silti painamaan, vaikka kuinka nykytulevaisuudessa oltaisiinkin. Tosin kaikki eivät väsy menoon kuten minä.

Mulgeron

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat