Seuraa 
Viestejä7206

Olisko kellään tehokäyrää 2 nopeuksiselle tuulimyllylle ?

Sisempi siivistö pyörii nopeammin kuin ulompi, jolloin sen teho perustuu enemmän pyörimisnopeudelle kuin ulomman, jonka teho perustuu taas suurempaan vääntöön.
Nopeuserosta huolehtisi tavallinen planeettapyörästö. Sisempi roottori olisi kiinnitetty aurinkopyörän akseliin ja ulompi planeetankantajan akseliin. Jos aurinkopyörä ja pienet planeettapyörät olisivat saman kokoisia, sisemmän roottorin nopeus olisi 2 kertainen ulompaan roottoriin verrattuna. Noiden kahden roottorin akselit olisivat siis sisäkkäin.

Noita roottoreita voisi olla vaikka kolmekin sisäkkäin. Niinhän planetatkin kiertävät Aurinkoa. Sisimmäiset nopeammin kuin uloimmat.

Sivut

Kommentit (28)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7206
Volitans
Ei ole potkuri tuttu? Siinä kohtauskulmaa voidaan muuttaa keskeltä kehän suuntaa siirryttäessä. Keskemmällä on jyrkempi kohtauskulma, kuin kehän lähellä.

Kyllä on potkuri tuttu. Potkuri pyörii kuitenkin "hitaammin" läheltä keskiötä, vaikka kierrosnopeus onki sama. Tässä kaksoisroottorissa keskimmäinen saa pyöriä nopeammin kuin ulkokehä. Suuri pyörimisnopeus tuottaa enemmän tehoa kuin pieni.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7206
sinnipirtti
Jos teoriassa tuottaa enemmän tuotto häviää vahteistoissa ja planeettapyörästöissä

Hyvä, että laskit näin nopeasti. Tosin en ihan noin tarkkaa laskelmaa olisi tarvinnut.

Täsmennetään vielä sen verran, että tässä on itse asiassa kaksi roottoria.
Keskimmäisen halkaisija saisi olla puolet ja nopeus kaksinkertainen ulompaan verrattuna.

Ertsu
sinnipirtti
Jos teoriassa tuottaa enemmän tuotto häviää vahteistoissa ja planeettapyörästöissä

Hyvä, että laskit näin nopeasti. Tosin en ihan noin tarkkaa laskelmaa olisi tarvinnut.

Täsmennetään vielä sen verran, että tässä on itse asiassa kaksi roottoria.
Keskimmäisen halkaisija saisi olla puolet ja nopeus kaksinkertainen ulompaan verrattuna.

ahaa.. tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta.. noi ulommaiset lavat pitää kiinnittää keskiöön jolloin ohuella putkella ettei se häiritsisi sisemmän toimintaa ja tiputtaisi näin hyötysuhdetta.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Ertsu

Noita roottoreita voisi olla vaikka kolmekin sisäkkäin. Niinhän planetatkin kiertävät Aurinkoa. Sisimmäiset nopeammin kuin uloimmat.

Miksi niiden pitää olla sisäkkäin? ulkokehä ja sisäkehä voisivat sijaita aivan erillään vierekkäin.. ei tulisi häviötä vaihteistossa..

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7206
ykskivi
Ertsu

Noita roottoreita voisi olla vaikka kolmekin sisäkkäin. Niinhän planetatkin kiertävät Aurinkoa. Sisimmäiset nopeammin kuin uloimmat.



Miksi niiden pitää olla sisäkkäin? ulkokehä ja sisäkehä voisivat sijaita aivan erillään vierekkäin.. ei tulisi häviötä vaihteistossa..

No ajattelin, että sisäkkäin ne veisivät vähemmän tilaa. Toiseksi sisempi nopeampi roottori antaisi ulommalle alkuvauhtia heikolla tuulella.
Kolmanneksi generaattoreita tarvittaisiin vain yksi.

Hyötysuhde saataisiin tuolla tosiaan korkeaksi.. (jos ei välitystä vielä mietitä)

tähän tyyliin:
sisin potkuri olisi 7 lapainen
keskimmäinen 5 lapainen
ja ulommainen 3 lapainen

7 lapainenhan toimii pienillä tuulilla hyvin ja antaisi vauhtia muille ulommaisille potkureille. Pienimmän potkurin RPM on suurempi kuin ulommaisten, mutta taasen TSR arvo suurempi lapaisilla on hiukan pienempi..

joten.. lapojen määrän ja koon sovittelulla kaikki pyörisi yhtänopeasti.

niin ja tuosta välityksistä.. kyllä niihin menee sen verran hukkatehoa ettei semmoista kannata edes miettiä.
esim. auton napalaakeri 3,5W kun 60RPM.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7206

Miksiköhän joissain laivoissa, veneissä ja lentokoneissa kannattaa käyttää n.s. tuplapotkuria ? Siinä systeemissähän on peräkkäin kaksi eri suuntiin pyörivää potkuria. Hammaspyörävälitystä sekin edellyttää.

Yksimoottorilentokoneessa ja helikopterissa sen ymmärtääkin, koska tuplapotkuri ei kampea kumpaankaan suuntaan. Monimoottorikoneissa ja laivoissa sillä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään merkitystä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Jos ne pyörivät yhtä nopeasti, eikö olisi yksinkertaisinta laittaa lyhyet kiinteät lavat kolmelapaisen jokaiseen väliin, jolloin sisäpotkuri olisi 6-lapainen ja ulkopotkuri 3-lapainen?

PoLe
Hyötysuhde saataisiin tuolla tosiaan korkeaksi.. (jos ei välitystä vielä mietitä)

tähän tyyliin:
sisin potkuri olisi 7 lapainen
keskimmäinen 5 lapainen
ja ulommainen 3 lapainen

7 lapainenhan toimii pienillä tuulilla hyvin ja antaisi vauhtia muille ulommaisille potkureille. Pienimmän potkurin RPM on suurempi kuin ulommaisten, mutta taasen TSR arvo suurempi lapaisilla on hiukan pienempi..

joten.. lapojen määrän ja koon sovittelulla kaikki pyörisi yhtänopeasti.

niin ja tuosta välityksistä.. kyllä niihin menee sen verran hukkatehoa ettei semmoista kannata edes miettiä.
esim. auton napalaakeri 3,5W kun 60RPM.

Ertsu
Olet vakkuutanut minut täydellisesti siitä ettet ymmärrä virtausmekaniikasta mitään jo aiemmin. Tämä heitto oli siinä suhteessa turha.
Pitääkö selittää?
1. Ulomman runko peitää alempaa
2. Sisemmän kärkipyörteet haittaavat ulompaa.
3. Kärkipyörteitä välttää käyttämällä pitkiä, kapeita lapoja sekä sopivaa muotoa
4. Hyvä vappuviipperö, jos vielä panet ke pyörimään vastakkaisiin suuntiin ja värität noin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7206
tietää
Ertsu
Olet vakkuutanut minut täydellisesti siitä ettet ymmärrä virtausmekaniikasta mitään jo aiemmin. Tämä heitto oli siinä suhteessa turha.
Pitääkö selittää?
1. Ulomman runko peitää alempaa
2. Sisemmän kärkipyörteet haittaavat ulompaa.
3. Kärkipyörteitä välttää käyttämällä pitkiä, kapeita lapoja sekä sopivaa muotoa
4. Hyvä vappuviipperö, jos vielä panet ke pyörimään vastakkaisiin suuntiin ja värität noin.

Koska olet noin hyvä virtaustekniikassa, niin voisitko vielä selittää tuplapotkurin etuja ja haittoja ? Niitä käytetään vappuviipperää isommissa "viipperöissä".

Aikoinaan kun Volvo Penta 1980-luvulla toi markkinoille duoprop potkurirakenteen sisäperä- ja sisämoottoreille, niin sen suurin etu tavallisiin yksinkertaisiin potkutreihin nähden oli (ja on vieläkin) nimenomaan sivuttaisvoimien puuttuminen. Tämä helpotti huomattavasti veneen manöveerausta etenkin satamissa.

Toinen erittäin merkittävä etu duoprop tyyppisellä rakenteella on veden pyörteilyn huomattava pieneneminen. Tämän ansiosta hyötysuhde kasvaa tavanomaiseen rakenteeseen nähden ja saadaan irti enemmän tehoa tai saavutetaan pienempi polttoaineen kulutus. Myöskin duopropin pito on parempi ja kavitaatioherkkyys tavanomaista paljon pienempi.

Enpä tosin ihan heti uskalla sanoa, väheneekö myös ilman turbulenssi jos roottorin lavat pyörivät aksiaalisesta vastakkaisiin suuntiin?

Denzil Dexter
Jos ne pyörivät yhtä nopeasti, eikö olisi yksinkertaisinta laittaa lyhyet kiinteät lavat kolmelapaisen jokaiseen väliin, jolloin sisäpotkuri olisi 6-lapainen ja ulkopotkuri 3-lapainen?

tuota just meinasin.. pitäsköhän lisätä omaan myllyyn välisiivet?

tuohon tyyliin.. eli puoleen väliin asti lyhyet leveät siivekkeet. (tai alle)

toimisi paremmin pienillä tuulilla ja ei sotkisi ulommaisten lapojen nostoa.

helppohan noi olisi lisätä ja kokeilla.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Ertsu
sinnipirtti
Jos teoriassa tuottaa enemmän tuotto häviää vahteistoissa ja planeettapyörästöissä

Hyvä, että laskit näin nopeasti. Tosin en ihan noin tarkkaa laskelmaa olisi tarvinnut.

Täsmennetään vielä sen verran, että tässä on itse asiassa kaksi roottoria.
Keskimmäisen halkaisija saisi olla puolet ja nopeus kaksinkertainen ulompaan verrattuna.

osoita rakentamalla ko. mylly että se tuottaa enemmän kuin vastaavan kokoinen ns. normaali tuulivoimala.

häviöt eivät pelkästään tule nuista vaihteistoista planeettapyörästöistä, kuten edellä jo pole sanoi myös tuon ohuet putket/holkit. tuossa tapauksessa laakereita tarvitaan useita joista jokainen haukkaa osansa pois tehoista. arvioisin laakereiden tehohäviöksi 1-5wattia/laakeri. toinen mikä tuossa tökkää ettei tuosta voida saada yhtään sen enempää tehoa todellisuudessa ulos kuin tällähetkellä markkinoilla olevista myllyistä, joka taas käytännössä tarkoittaa sitä että edessä oleva nopeasti pyörivä turbiini syö suuresti isomman turbiinin tehoista tekemällä tuulesta pyörteilevän.

eli ertsu oleppa kerrankin mies ja rakenna mylly ja osoita että tuo todellisuudessa toimii kuten sanot äläkä turhaan jeesustele.

btw: tuo akseleiden vierekkäin laittaminen olisi paljon parempi kuin tuo sisäkkäin, ei tarvitsisi mitään planeettoja syömään energiaa.

edit: jäi muuten uupumaan ne sinunkin laskelmat.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat