Miten luoda hyvä imago foorumilla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletteko koskaan miettineet miten luoda hyvä imago itsestänne keskustelupalstalle? Mikä tekee keskustelijasta huonon ja mikä hyvän?
Mikä erottaa ihan mukavan tyypin huippukivasta?

[size=150:34rz0u55]Viestit[/size:34rz0u55]

Hyvä kielioppi on kaiken a ja o. Viestin sisällön pitää myös olla selkeä ja perusteltu eikä liian kuiva, vaan vähän huumoria sekaan. Keskustellessa pitää selittää omat näkökulmansa kansantajuisesti mielummin kuin tieteellisesti, sillä monet ihmiset täällä ovat tavallisia pulliaisia. Tieteellisiä termejä viljelevä tekee periaatteessa kaiken oikein, mutta käytännössä kaiken väärin. Ellei jo tiedä keskustelukumppanin osaavan alan termejä, niin kannattaa käyttää kansantajuista kieltä. Maltillisuus ja toisten ihmisten viestien lukeminen sekä kommentoiminen on hyväksi. Tässäkin on poikkeuksia: älä koskaan kommentoi asiattomia viestejä, sillä ne saattavat leimata sinutkin asiattomaksi. Asiallisten ja asiattomien viestien suhde pitää olla noin 1:3 tai 1:2. Alle puolet viesteistäsi saavat olla asiattomia ja huumoripitoisia, jos kirjoitat enemmän asiattomia viestejä kuin asiallisia, niin saat helposti pellen maineen. Viestimäärän pitää olla myös sopiva, ei liian suuri, mutta sinun täytyy silti erottua muista ja kirjoittamalla sopivasti ja erikoisesti sinut myös huomataan.

[size=150:34rz0u55]Aiheet[/size:34rz0u55]

Periaatteessa voi puhua mistä vaan, mutta kannattaa valita muitakin kiinnostavat aiheet. Tämä taito hioutuu melko hyvin vuosien varrella. Samojen aiheiden ympärillä (rasismi, sukupuolten tasa-arvo, tekniikkahömppä, evoluutio vs kreationismi) pyöriminen ei ole myöskään hyvä keino imagon nostattamiseksi. Kiinnostus erilaisiin asioihin on aina hyväksi. Kannattaa myös tuoda omaa persoonaa mukaan aiheeseen, jotta jää muiden mieliin paremmin. Vältä puhumista perinteisistä asioista ja yritä tuoda uusia ja erikoisempia aiheita mukaan keskusteluun. Älä kirjoita mitään, mikä viittaisi sinun olevan surkea ja katkera persoona. Älä myöskään valitse aihetta, jonka selkeä tarkoitus on valittaa jostakin. Pissakakkajutut olet toivottavasti jättänyt hiekkalaatikolle tai ainakin makuuhuoneeseen.

[size=150:34rz0u55]Avatar & Nimimerkki [/size:34rz0u55]

Avatarin ja nimimerkin pitää olla selkeä, mutta erikoinen. Sinusta pitää jäädä kuva mielenkiintoisena keskustelijana jo avatarin ja nimimerkin perusteella. Valitse sellainen nimimerkki ja avatar, jotka kuvaavat sinua jollain tavalla, muttei liian ilmiselvästi. Tuo esille omaa persoonaasi ja omia näkökulmiasi niiden avulla. Voit myös laittaa allekirjoituksen, muttei se saa olla kenenkään kopio, ainakin selkeä sellainen. Allekirjoituksen pitää olla hauska, mutta kuitenkin ajatuksia herättävä ja fiksun oloinen.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

No olipa hienoa kuulla tämä, mutta toivon ettei tämä ole kuten muro jos unohdat pisteen tai pilkun saat ikuiset bannit.

Vierailija
CE-hyväksytty
Määritelkää hyvä imago.

Olet töissä Trainers’ Houssilla olet panomies ja omaat kolme vaimoa kirjoitat virheettömästi ja olet aneeminen. Parhaat aineesi koulussa olivat Matematiikka Uskonto ja Fysiikka. ?

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Joker
Pissakakkajutut olet toivottavasti jättänyt hiekkalaatikolle tai ainakin makuuhuoneeseen.

Minä en onneksi koskaan kirjoittele pissa kakka aiheisiin saati tee niitä.

Olen fiksu ja älykäs!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Joker
Oletteko koskaan miettineet miten luoda hyvä imago itsestänne keskustelupalstalle?

Rehellisesti sanoen en. Olen vasta ratkomassa kysymystä "miksi luoda hyvä imago itsestä keskustelupalstalle?". Vasta mahdollisen positiiviseen vastaukseen päätyminen herättää tarpeen pohtia miten se tehdään.

älä koskaan kommentoi asiattomia viestejä, sillä ne saattavat leimata sinutkin asiattomaksi.

Älä kirjoita mitään, mikä viittaisi sinun olevan surkea ja katkera persoona.

Avatarin ja nimimerkin pitää olla selkeä, mutta erikoinen.

Allekirjoituksen pitää olla hauska, mutta kuitenkin ajatuksia herättävä ja fiksun oloinen.

Ahaa, näyttää siis siltä, että metsään on menty jo niin että puut huojuvat vieläkin (Oho, taas moka - ei saanut kirjoittaa mitään kielteistä).

Vierailija
Neutroni
Rehellisesti sanoen en. Olen vasta ratkomassa kysymystä "miksi luoda hyvä imago itsestä keskustelupalstalle?". Vasta mahdollisen positiiviseen vastaukseen päätyminen herättää tarpeen pohtia miten se tehdään.

Miksi ei?

Ahaa, näyttää siis siltä, että metsään on menty jo niin että puut huojuvat vieläkin (Oho, taas moka - ei saanut kirjoittaa mitään kielteistä).

Pientä harjottelua niin kyllä se siitä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Joker
Neutroni

Miksi ei?

"Kunnon ihmisen" kulissien luominen ja ylläpito kuluttaa aina enemmän tai vähemmän henkisiä voimavaroja, kun pitää miettiä mitä itse kullekin on valehdellut ja mitä pitää seuraavaksi valehdella. Itse en niin hirvittävästi sellaisesta sosiaalisesta pätemisestä perusta, ja pönkitän kulisseja vain silloin kun siitä seuraa hyvin todennäköisesti merkittäviä sosiaalisia etuja kohtuullisen lyhyellä aikavälillä. Tällaiselle yleiselle palstalle huvin vuoksi kirjoittelusta ei oikein tuollaisia etuja saa, mutta vaikkapa työhaastattelussa tai oman idean myymisessä muille se voi olla eduksi.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Neutroni
Joker
Neutroni

Miksi ei?

"Kunnon ihmisen" kulissien luominen ja ylläpito kuluttaa aina enemmän tai vähemmän henkisiä voimavaroja, kun pitää miettiä mitä itse kullekin on valehdellut ja mitä pitää seuraavaksi valehdella. Itse en niin hirvittävästi sellaisesta sosiaalisesta pätemisestä perusta, ja pönkitän kulisseja vain silloin kun siitä seuraa hyvin todennäköisesti merkittäviä sosiaalisia etuja kohtuullisen lyhyellä aikavälillä. Tällaiselle yleiselle palstalle huvin vuoksi kirjoittelusta ei oikein tuollaisia etuja saa, mutta vaikkapa työhaastattelussa tai oman idean myymisessä muille se voi olla eduksi.

No, en minäkään jaksaisi ruveta esittämään jotain sellaista ihmistä, joka en ole. Johan tuossa jotenkin henkisestikin tukehtuisi, kun pitäisi olla koko ajan tiettyjen rajojen sisällä ollakseen hyväksyttävä ja miellyttävä muitten silmissä. Ihmisen luonteessa on kuitenkin niin monia puolia ihan jokaisellakin, ettei mitenkään voisi kuitenkaan olla kaikkien mieleinen persoonallisuus. Väliin sitä kirjoittaa ihan asiallisiin asioihin liittyen ja välillä kevyemmin sitten huumorilla. Erilaisten persoonallisuuksien kanssa sopivat eri paikat itsestä yhteen ja joittenkin kanssa ei ehkä pysty sitten tulemaan toimeen edes yrittämälläkään, mutta niinhän se on oikeassa elämässäkin.

Hyviä nuo ovat perusohjeina sellaisille kirjoittajille, jotka ovat aloittamassa foorumeille kirjoittamista eivätkä oikein tiedä sitten miten toimia eikä ole oikein rohkeuttakaan sitä omaa persoonallisuuttaan tuoda esiin syystä tai toisesta. Toisaalta jotkut ehkä tulevat kirjoittamaan vain ärsyttääkseen muita ja toiset levittämään omaa ajattelutapaansa tai jotain aatetta, niin mahtaneeko sellaisia sitten kiinnostaa noudattaa noita neuvoja siinä mielessä ollenkaan? Joillakin näyttää vielä sitten olevan vähän sen tyylinen käsitys tästä foorumista, että tämä on chatin tyyppinen paikka ja saattaapa joku hieman senssipalstan tyyppisenäkin pitää.

Kyllähän noilla neuvoilla jollain tapaa itsestään ehkä miellyttävämmän kuvan antaa, mutta ehkä se syy mikä sitten tekee joistakin kirjoittajista muita suositumpia, saattaa olla muualla. Itse ainakin tykkään lukea selvän oman persoonan omaavien tyyppien kirjoituksia ja aitouskin on varmaan sellainen asia, joka joissakin kirjoittajissa kiinnostaa. Jos on kiinnostunut kirjoittamastaan aiheesta, se näkyy teksteissä ja niitten sisällössäkin. On myös olemassa sellainen asia, jota ei voi mitenkään opetella mistään ja se on karisma, jonka jotkut omaavat ihan luonnostaan ja toisilta se puuttuu. Jotkut vetävät puoleensa enemmän sitten persoonallisuuksina ja jos vielä heidän kirjoittelunsakin on mielenkiintoista, niin heitä sitten enemmän luetaan.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Stinger
No, en minäkään jaksaisi ruveta esittämään jotain sellaista ihmistä, joka en ole. Johan tuossa jotenkin henkisestikin tukehtuisi, kun pitäisi olla koko ajan tiettyjen rajojen sisällä ollakseen hyväksyttävä ja miellyttävä muitten silmissä. Ihmisen luonteessa on kuitenkin niin monia puolia ihan jokaisellakin, ettei mitenkään voisi kuitenkaan olla kaikkien mieleinen persoonallisuus.

Ei kyse ole esittämisestä. Nimenomaan korostin oman persoonan esille tuomista, niiden hyvien puolien ja huonojen puolien jättämistä pois tai vähentämistä. Tarkoitus ei ole antaa dogmaattisia sääntöjä, vaan ohjailevia neuvoja.

Väliin sitä kirjoittaa ihan asiallisiin asioihin liittyen ja välillä kevyemmin sitten huumorilla.

Tuota minä halusinkin sanoa, välillä asiallinen ja välillä huumoripitoinen.

Kyllähän noilla neuvoilla jollain tapaa itsestään ehkä miellyttävämmän kuvan antaa, mutta ehkä se syy mikä sitten tekee joistakin kirjoittajista muita suositumpia, saattaa olla muualla. Itse ainakin tykkään lukea selvän oman persoonan omaavien tyyppien kirjoituksia ja aitouskin on varmaan sellainen asia, joka joissakin kirjoittajissa kiinnostaa. Jos on kiinnostunut kirjoittamastaan aiheesta, se näkyy teksteissä ja niitten sisällössäkin.

Kyse nimenomaan oli oman itsensä esille tuomisessa. Monet nimenomaan kirjoittavat ns. yhteiskunnallisisesti tärkeistä asioista, kuten rasismista ja tasa-arvosta, mutteivät kirjoita heille tärkeistä asioista. Sain itseasiassa vasta äskettäin tietää Stingerin kiinnostuksen Japaniin ja se oli ihan positiivinen yllätys.

On myös olemassa sellainen asia, jota ei voi mitenkään opetella mistään ja se on karisma, jonka jotkut omaavat ihan luonnostaan ja toisilta se puuttuu. Jotkut vetävät puoleensa enemmän sitten persoonallisuuksina ja jos vielä heidän kirjoittelunsakin on mielenkiintoista, niin heitä sitten enemmän luetaan.

Karisman voi opetella ja siitä on myös eläviä todisteita. Karisma lähetää liikkeelle monista pienistä puroista, jotka muodostavat Karisma -nimisen joen.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joker

Hyvä kielioppi on kaiken a ja o.

No niinhän sonki, ja sen se mie olen aikoja sitte pannu merkille.
Jos joku väittä että mie en pane pukstaaveja kieliopin mukhaisesti
jonhon oikejassa järjestyksessä , se höpisee.

Saakuri son siihen malhin, ettäku Aslakki ksriivaa tekstin son tuhkamunien parempiko ei ees yriteteä paremmaksi panna.

Vierailija
Aslak
Joker
Hyvä kielioppi on kaiken a ja o.

No niinhän sonki, ja sen se mie olen aikoja sitte pannu merkille.
Jos joku väittä että mie en pane pukstaaveja kieliopin mukhaisesti
jonhon oikejassa järjestyksessä , se höpisee.

Saakuri son siihen malhin, ettäku Aslakki ksriivaa tekstin son tuhkamunien parempiko ei ees yriteteä paremmaksi panna.

Vai notta sillee kovat on puhheet Aslakin pojjalla.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

En mie puhheitten kovvuuvesta tiijjä, mutta Aslakki on kova.

Ainaki jos kojettaa ottalumpijosta.

Ha ja viinan juonnissa pärjään kaikille, olen sitä lajija
nimittäin harjotellu. Nykysin pystyn vetämhän koskispullon yhellä ryypyllä,, irvistämättä. Nappolejoonia menis useampiki.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Monien suosittelema tapa tapa saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa on lukea Dale Garnegien samanniminen kirja.

Toisten mielestä kannattaa myös kehottaa äänestämään itseään kaikenlaisissa gallupeissa, tuosta esimerkkinä klassinen Minä, minä, ei kukaan muu kuin minä ole haitari" -kampanja.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat