Eurooppalaisen kulttuurin voima?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä kiinalaisia viehättää Euroopassa niin paljon, että he rakentavat maahansa eurooppalaisten kaupunkien kopioita, kuten " Pariisin", jossa on myös Eiffelin torni? Britanniasta he kopioivat tarkasti erään kaupungin piirustukset yksityiskohtia myöten. Samaa harrastivat jenkit aikoinaan, Valkoisen talon kaltaisia kreikkalaistyylisiä temppeleitä muistuttavia rakennuksia/kaupunkeja on USA:ssa paljon.

Euroopassa tietyt rakennustyylit liittyivät tiettyyn aikakauteen, joiden historia ei ole pelkästään positiivinen. Silti jokaisella rakennuksella on paikkansa muistoissa ja muistuttamassa menneestä. Minusta eurooppalainen kulttuuri on uskontojen ja kansallisvaltioiden häviämisen, sekä henkisen globalisaation myötä ajautunut eksistentiaaliseen kriisiin, jossa on vaikea vastata siihen, mitä eurooppalaisuus on. Mutta aasialaiset löytävät siitä jotakin, mitä he haluavat kopioida, vaikka Euroopan historia ei liittyisi niiden maiden paikalliskulttuuriin millään tavalla.

Minun on vaikea ymmärtää tätä. Miksei uusiin talodellisesti/kulttuurisesti nouseviin maihin rakenneta mieluummin uutta ja omaa? Eikö kiinalaiset tunne historiaansa vai tahtovat unohtaa sen? Eivätkö he pysty visioimaan uutta ja länsimaalaisuudesta eroavaa? Ennen eurooppalaiset hallitsivat maailmaa, nyt ei ole enää kyse siitä. Mikä on siis se eurooppalaisen kulttuurin voima, joka tekee siitä suosittua, vaikka luulisi sen olevan väistyvä trendi? Sitäpaitsi, eikö sen entinen mahti perustunut muutoksiin ja eteenpäin menemiseen mm. arkkitehtuurissa?

Minä en tahtoisi asua feikki Pariisissa tai Disneylandissa, sellainen paikka edustaa minulle epäaitoutta ja pysähtyneisyyttä.

Kommentit (4)

Vierailija

Kiinalaiset nyt kopioivat mitä vain kännyköistä lähtien. Miksei sitten kokonaisia kaupunkeja. Olisiko niin että kiinalaistyylistä arkkitehtuuria ovat suosineet lähinnä Kiinan keisari ja muu ylimystö. Sitten tavallisella kansalla ei ole niin kiinnostusta kunhan on edes jotain. Monet kiinalaiset elävät slummeissa, ei siinä ole vara miettiä että onko lohikäärmepatsaita nyt varmasti tarpeeksi.
http://www.screengold.co.uk/sgold1/down ... ngslum.jpg

Vierailija

Dredex: Luulisi nyt että Euroopan valokuvantarkka kopioiminen vasta kalliiksi tuleekin. Itse asiassa ylimystö eli rikkaimmat noissa kopiokaupungeissa asuvat. Ihmettelen sitä lähinnä psyykkisestä näkökulmasta. Vaikka minusta on hienoa käydä Pariisissa tai Lontoossa, en todellakaan haluaisi Suomeen rakennutettavan niiden täydellisiä kopioita. Ei se olisi saman asia, eihän historiaa voi siirtää. Aasiassa voisi kehittyä vaikka mitä uutta kulttuuria, mutta he tyytyvät kopioimiseen. Ehkä Kiinassa ei arvosteta tarpeeksi luovuutta.

Vierailija

Kopiointi on helpompaa kuin uuden keksiminen. Kun keksitään uutta, pitää yrittää välttää huonoja kestämättömiä rakenteellisiä ratkaisuita ja löytää toimivia. Kopiointi on vain kopioimista, joskin siinäkin on omat haasteensa. Kun globalisaatio yleistyy, niin esimerkiksi parhaat arkkitehtoniset ratkaisut ja toimivimmat yhteiskuntasuunnittelun mallit päätyvät käyttöön kaikkiin yliopistoihin ja sieltä sitten rakennusprojekteihin maailmalla.

Toisaalta funktionaalinen rakentaminen on halvempaa kuin erityisen koristeltu rakentaminen. On kannattavampaa rakentaa iso suorakaiteen muotoinen talo kuin pieni koristeellinen. Ja raha ratkaisee. Jos haluat rikkaaksi rahamieheksi, rakennat pilvenpiirtäjiä. Ennen vanhaan kuninkailla oli aikaa ja orjatyövoimaa, mutta sitä luksusta ei ole enää käytettävissä.

Vierailija

Raskasrakenteiset, 1800-luvun eurooppalaiset koristeelliset kivirakennukset eivät ole halpoja, eivätkä välttämättä edes toimivia. Niissä on talvisin usein kylmä ja pintarappausta jotuu tekemään vähän väliä. Ymmärrän että kulttuurivaikutteita otetaan muualta, mutta kiinalaiset eivät tyydy pelkästään vaikutteisiin. He kopioivat eurooppalaisia kaupunkeja identtisesti, jokainen pubin paikkakin on sama kuin alkuperäisessä. Kiinalla on vanhempi historia kuin Euroopalla, siksi on ihmeellistä, etteivät he ammenna siitä. Tosin vielä parempaa olisi nykyisen ajan hengen tavoittaminen. Minusta arkkitehtuurin olisi hyvä olla jossakin yhteydessä ympäröivään todellisuuteen, muuten maailma on ihan sekaisin.

Uusimmat

Suosituimmat