Kuluttajaverkkolasku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä mieltä olette sähkölaskusta? Kuinka moni käyttää niitä? Haluaisin kuulla mahdollisista ongelmista tai uhkista. Feikkilaskut ovat tietysti jonkinlainen uhka tulevaisuudessa, mutta tuleehan niitä nytkin tavallisessa postissa. Sähkölasku tai e-lasku on siis nettipankkiin tuleva lasku joka pitää vain hyväksyä. Sen sijaan että kirjoittaisit sen itse (pitkät viitteet ovat tylsiä naputella, tulee virheitäkin joskus), on se valmiina siellä ja sen tietojakin voi muuttaa halutessaan ainakin Nordean nettipankissa. Minusta se on loistava idea ja olen harmitellut kun harva yritys vielä viitsii lähettää laskunsa e-laskuna Soloon vaan pistelee papereita postiin. E-lasku on varsin fiksu idea, kuten nettimaksaminen verkkokaupassa. Ei mitään papereita joita posti tai lapset hukkaavat ja sitten tulee karhukirjeitä. Nettiinhän pääsee vaikka kirjastosta. Hölmöä että pankkiasioita voi hoitaa koneella mutta laskut ovat antiikkia, "manuaalisia".

Tämä on hyvä uutinen:

Valtio hylkää paperilaskut vuonna 2010
http://www.tekniikkatalous.fi/ict/article57770.ece

Tälläinen yleistää e-laskujen käyttöä kun ihmiset tottuvat niihin ja alkavat vaatia niitä firmoilta. Sähköinen laskutus on firmoille edullista pitemmän päälle, ei tarvitse painaa papereita ja postitella niitä. Firmojen kesken rahojen siirto on ollut jo pitkään sähköistä yhä enenevissä määrin ja allekirjoittanutkin on ollut niissä hommissa joskus. Pankit ovat niissä asioissa aika tarkkoja. Tietysti rahaa kuluu e-laskutuksen aloittamiseen ja seurantaan eikä paperilaskuista voida kerralla luopua kun kaikilla ei ole, ihme kyllä, vielä nettiä eikä kaikki käytä nettipankkiakaan. Hymyilyttää usein kaupassa käydessäni kun ihmiset jonottavat laskuautomaatille. Mekin käytimme sitä aikaisemmin, mutta nyt ei tulisi mieleenkään. Tai mennä pankkikonttoriin maksamaan laskuja. Olen kai kerran käynyt joskus lapsena. Automaatit ja pankkitoiminta vasta kallista onkin.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Vaihda otsikoksi e-lasku... sähkölasku on jo varattu sanana :)

Mulla on e-lasku-sopimus muutamaan paikkaan. Ainoa harmi on se, että pitää jonkin verran useammin käydä nettipankissakin - varmuuden vuoksi ainakin kerran viikossa - hyväksymässä lasku

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Mulla on e-lasku-sopimus muutamaan paikkaan. Ainoa harmi on se, että pitää jonkin verran useammin käydä nettipankissakin - varmuuden vuoksi ainakin kerran viikossa - hyväksymässä lasku
Sitä se tuulimyllysähkö teetättää. Pitää käydä kattomassa, että tuuleeko. No vaihtelua on sun elämääs tuokin kyttääminen. Mulla on oma sähkölaskuni suoraveloitukssa. Ei tartte kyttäillä. Ja ihan oikeaa tasaisen varmaa vaihtosähköä on. Ties vaikka olis ripaus tuulisähköäkin mukana aina silloin tällöin kun sattuu tuulemaan
Nyt ainakin täällä keskisessä Suomessa ei tuulimyllyn viisari värähdäkkään.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Vaihda otsikoksi e-lasku... sähkölasku on jo varattu sanana

En vaihda kun tuo on tarkoituksella hiukan provosoiva kun se on ihan suomea eikä tuollainen puolianglismi. E-lyhenne tulee sanasta electronic. Sähköinen laskutus olisi ehkä parempi termi mutta se ei edistä yhdys sanojen oppimista. Sähköpostikin on olemassa, siitä sen juonsin (ehkä). E-lasku on kyllä minustakin parempi sana, kielihän muuttuu.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Asimov
Mitä mieltä olette sähkölaskusta? Kuinka moni käyttää niitä?

Minä käytän sähkölaskua maksaakseni sähköyhtiölle niiden toimittamasta sähköstä. Sähköyhtiö lähettää sähkölaskun kolmen kuukauden välein mulle kirjekuoressa kotiosoitteeseeni, jonka jälkeen minä tarkistan sähkölaskussa olevat tiedot. Tämän jälkeen minä työnnän sähkölaskun takataskuuni odottamaan aikaa jolloin olen jossain kylillä. Kylillä ollessani etsin lähimmän maksuautomaatin. Sen, pankkikortin ja taskussani olevan sähkölaskun avulla voin suorittaa rahan sirtämisen tililtäni sähköyhtiölle.

Vierailija
CE-hyväksytty
Asimov

Minä käytän sähkölaskua maksaakseni sähköyhtiölle niiden toimittamasta sähköstä. Sähköyhtiö lähettää sähkölaskun kolmen kuukauden välein mulle kirjekuoressa kotiosoitteeseeni, jonka jälkeen minä tarkistan sähkölaskussa olevat tiedot. Tämän jälkeen minä työnnän sähkölaskun takataskuuni odottamaan aikaa jolloin olen jossain kylillä. Kylillä ollessani etsin lähimmän maksuautomaatin. Sen, pankkikortin ja taskussani olevan sähkölaskun avulla voin suorittaa rahan sirtämisen tililtäni sähköyhtiölle.
Miksi et käytä nettipankkia? Laittaa sinne erääntyviin maksupäivän ja sillä selvä. Kätevin on tietenkin suoraveloitus.

Mitä sitä ryppyinen lasku takataskussa kuljeskelee kylillä ja etsii pankkia. No muutaman vuoden kuluttua saatkin etsiä, koska ne maksuautomaatit poistuvat käytöstä.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Vastarannankiiskinä en ole edes koskaan maksanut mitään laskua verkkopankissa. Mitäs yrittävät määräillä, millä menetelmällä laskuni maksan. Siitäpä saivat. Hähä!

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Vastarannankiiskinä en ole edes koskaan maksanut mitään laskua verkkopankissa. Mitäs yrittävät määräillä, millä menetelmällä laskuni maksan. Siitäpä saivat. Hähä!
Eikös noi pankkikorttien/Visa Elektron korttien saldotarkastukset menekin kohta maksulliseksi. Netin kautta näät saldosi, maksat laskusi, ja muutenkin homma pysyy hallinassa. Eikä vielä maksa juurikaan mitään. Vielä kun lopetat tiliotteen tilauksen paperilla, niin aina vaan paranee. Säästät samalla puuta.

Vierailija
CE-hyväksytty
Asimov

Kylillä ollessani etsin lähimmän maksuautomaatin. Sen, pankkikortin ja taskussani olevan sähkölaskun avulla voin suorittaa rahan sirtämisen tililtäni sähköyhtiölle.
Mihin sitä pankkikorttia tarttet? Eikö automaatti aukene ilman sitä? (En ole koskaan maksanut maksuautomaatillla.)

e-laskusysteemissä on kehittämisen varaa. vielä tätä nykyä(?) joudut itse etsimään, onko maksun saajalla tarjota e-laskua. Pankin voisivat laittaa sen tiedon nettikäyttäjille maksupohjiin, niistä valittavaksi maksutavaksi.

e-laskusta lisää, mm. palvelua tarjoavat yritykset: http://www.e-lasku.info/
"Aakkosellinen luettelo e-laskupalvelua tarjoavista yrityksistä otetaan käyttöön myöhemmin." :/

Vierailija

No uittu, kuluttajaverkkolasku sitten jos ei suomi kelpaa suomenkielisellä forumilla. Erittäin tunnettu termi, luin sen ensimmäisen kerran elämässäni wikipediasta.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Lassi
Miksi et käytä nettipankkia? Laittaa sinne erääntyviin maksupäivän ja sillä selvä. Kätevin on tietenkin suoraveloitus.

On huomattavasti helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää poiketa ohikulkiessa maksuautomaatilla.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Lassi

Mitä sitä ryppyinen lasku takataskussa kuljeskelee kylillä ja etsii pankkia. No muutaman vuoden kuluttua saatkin etsiä, koska ne maksuautomaatit poistuvat käytöstä.

Silloin minä lopetan laskujen maksun. Jos vierekkäin on nettipankkipääte ja perinteinen maksuautomaatti, kuten usein ainakin pankkien yhteydessä on, on ehdottomasti kätevämpää käyttää perinteistä. Kokeilkaa jos ette usko, nettiuskovaiset.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
e-laskusysteemissä on kehittämisen varaa. vielä tätä nykyä(?) joudut itse etsimään, onko maksun saajalla tarjota e-laskua. Pankin voisivat laittaa sen tiedon nettikäyttäjille maksupohjiin, niistä valittavaksi maksutavaksi.

Nordean nettipankissa on hakukone jonka avulla voi löytää e-laskuttajia ja tehdä suoraan sopimuksia klikkaamalla linkkiä, mutta eihän siellä kaikkia firmoja ole. Aluksi se haku ei löytänyt juurikaan ketään. Yksilöintitunnukseksi pitää antaa viitenumero, mutta senhän löytää usein sieltä nettipankista. Minulle tulee Elisan nettilasku e-laskuna ja Soneran kännykkälaskut vaimolle. Eivät firmat kyllä paljon noita mainosta, se on totta. Aika lailla saa hakea.

Sähköyhtiökin (Eniron) taitaa tarjota sähkölaskua . Pitää tarkistaa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Kyllä minä tiedän, että on kätevämpää maksaa kotona omalla koneella, mutta haluan olla tässä asiassa vastarannankiiski. Ei voida olettaa, että jokaisella kansalaisella on oma tietokone, saatikka internetyhteys. Ei voida olettaa, että jokainen osaa sitä käyttää. Tämä on siis eräänlainen protesti pankkeja vastaan. Ne haluaa pompottaa meitä. Ensin ajettiin kassoilta tuulikaappiin ja nyt ei haluta sinne tuulikaappiinkaan päästää. No saanko minä nyt periä pankilta palvelumaksua ja vuokraa omasta tietokoneestani, kun sillä maksan? En saa. En siis maksa sillä. Saanko minä periä pankilta maksun siitä, kun tulostan omalla tulostimella ja omalla musteella itselleni kuitin? En saa. Pankki haluaa siitä rahaa, kun minä käytän omaa maksettua liittymää, omaa maksettua mustetta, omaa maksettua tietokonetta ja omaa maksettua sähköä. Jos ne kerran palvelumaksua karhuaa, niin käytän niiden koneita ja niiden mustetta ja niiden paperia ja niiden sähköä ja niiden tuulikaappia. Kiusalla! Minulla on pelkkä automaattikortti ja sekin kiusalla. En olisi huolinut edes sitä kotipankkitunnusta, ellei sitä olisi pakotettu ottamaan. Siinäpä pakottavat, mutta eivät voi vielä pakottaa sitä käyttämään. Aion teeskennellä täysin taitamatonta ja tyhmää tässä asiassa ihan sinne loppuun asti. Heidän TYÖNSÄ on palvella meitä, eikä päinvastoin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Marssilainen
Siinäpä pakottavat, mutta eivät voi vielä pakottaa sitä käyttämään. Aion teeskennellä täysin taitamatonta ja tyhmää tässä asiassa ihan sinne loppuun asti. Heidän TYÖNSÄ on palvella meitä, eikä päinvastoin.

Jossain pankissa taitaa laskun maksu tiskillä maksaa 8 euroa. Kun siihen vielä yhdistestään parin tunnin jonotus, niin itseään siinä polveen ampuu kapinoidessaan.

Ei voida olettaa, että jokaisella kansalaisella on oma tietokone, saatikka internetyhteys. Ei voida olettaa, että jokainen osaa sitä käyttää.

Miksei noita voida jo pikku hiljaa alkaa olettamaan? Oletetaanhan kansalaiset esimerkiksi lukutaitoiseksi. Ja lainsäädäntö pitäisi hallita. Tietokoneen käyttö on noiden rinnalla aika vähäpätöinen asia.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Pakko taipua siinä vaiheessa, jos 8euroa per lasku on vaihtoehto. Esimerkiksi vanhempani eivät koskaan iki maailmassa kykenisi moiseen suoritukseen. Pelkkä tekstiviestin lähettäminen on heille liian vaikeaa. Pankit ajattelevat, että tavallisia riviasiakkaita saa pompottaa miten lystää. Haluan olla se poikkeama tilastossa.

edit. Esimerkiksi valikko on vanhemmilleni ja monille heidän kaltaisilleen ihmisille täysin käsittämätön asia. Isäni yritti asentaa digiboxia ja kirosi, kun aina piti painaa ok. Eihän se voi olla, että ok vain pitää painaa taas ja taas. Yhdestä nappulasta saa tapahtua vain yksi asia. Ei mitään valikoissa liikkumista voi edes hahmottaa hän mitenkään. Taskulaskin on ainoa monimutkainen laite, jota hän osaa käyttää. Siinä ei saa kuitenkaan olla samalle nappulalle enempää, kuin 1 toiminto. Yhdestä nappulasta saa siis tapahtua vain yksi asia. Muuten on liian monimutkaista. Joillekin pelkkä rahan nostaminen automaatista on ylivoimaista. Se saattaa kysyä jonkun ylimääräisen kysymyksen, niin tulee hätä ja paniikki. Kun on kyse koneista, niin joillakin ihmisillä menee ajatus aivan lukkoon. Ei osata lukea siitä ruudulta ohjeita. Pelkkä faksin tai kopiokoneen yksinkertaisin mahdollinen käyttö voi olla liian vaikeaa joillekin. Tällä ajatuksellani haluan huomiota sille, että pankkien pitäisi kohdella kaikkia asiakkaita tasapuolisesti ja tasa-arvoisesti huolimatta siitä, osaavatko he käyttää koneita vai eivät. Kaikkien eri maksutapojen pitäisi siis olla saman hintaisia asiakkaalle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat