Selkä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Selkäni on järkytttävässä kunnossa nuoreen ikääni nähden. Jos kumarrun hiemankin pidemmäksi aikaa, ylösnouseminen tuottaa vaikeuksia. Koen samaa tunnetta myös joskus sängyssä maatessani, en niin voimakasta kylläkään. En koe hirveää kipua, pikemminkin "puutumusta". Vuosien dataus on minut varmaankin tähän ajanut. Olen yrittänyt tehdä selkälihaksia välillä, löytyisikö niistä apu vai onko tilanne jo menetty?

Kommentit (9)

Vierailija

Liikunta auttaa ja ehkä sängyn vaihto ja lyhyempi aika koneen ääressä. Ihmistä ei ole istumaan tarkoitettu, jalat on liikkumista varten ja kädet tekemistä.

Vierailija
Bombooji
Selkäni on järkytttävässä kunnossa nuoreen ikääni nähden. Jos kumarrun hiemankin pidemmäksi aikaa, ylösnouseminen tuottaa vaikeuksia. Koen samaa tunnetta myös joskus sängyssä maatessani, en niin voimakasta kylläkään. En koe hirveää kipua, pikemminkin "puutumusta". Vuosien dataus on minut varmaankin tähän ajanut. Olen yrittänyt tehdä selkälihaksia välillä, löytyisikö niistä apu vai onko tilanne jo menetty?

Miksi vuosien dataus ei kaikkia aja samaan kuntoon? Ja onhan paljon selkävaivaisia, jotka ei istumista juurikaan harrasta, ei edes töissä. Mikäs niillä on siihen syynä. Huonot geenitkö?

Apu löytyy kun syy selviää. Itse sain avun 15 vuoden kipujen jälkeen, kun syy vihdoin selvisi ja korjattiin. Ja nyt jaksaa hyvin istua vaikka 12 tuntia päivässä. Ja moni on päässyt kivuistaan eroon useiden vuosien kipujenkin jälkeen.

Onnea matkaan.

Vierailija
Bombooji
Selkäni on järkytttävässä kunnossa nuoreen ikääni nähden. Jos kumarrun hiemankin pidemmäksi aikaa, ylösnouseminen tuottaa vaikeuksia. Koen samaa tunnetta myös joskus sängyssä maatessani, en niin voimakasta kylläkään. En koe hirveää kipua, pikemminkin "puutumusta". Vuosien dataus on minut varmaankin tähän ajanut. Olen yrittänyt tehdä selkälihaksia välillä, löytyisikö niistä apu vai onko tilanne jo menetty?

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että treenata pitäisi ennenkaikkea vatsalihaksia. Toinen, mikä voi auttaa, on varovainen roikkuminen niin, että selkä pääsee venymään suoraksi. Omalla kohdallani venytys (sormet varpaisiin1) tekee asian vain pahemmaksi. Ainakaan ei pidä nykiä tai venyttää väkisin.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Venytykset ja punnerrukset ovat käteviä keinoja tohon vaivaan. Minulla ainakin on harvoin selkä kipeä vaikka tämä monitori onkin minun pituuteeni (190) nähden liian matalalla. Punnerruksilla saat myöskin yläkroppaan ihan hyvät lihaksistot joten ulkonäkökin paranee.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Jos kivut antaa myöten, niin vesijumppa ja uiminen on hyviä liikuntamuotoja, pitää vaan varoa ettei tee liikkeitä "yli". Laiskalle
liikkujalle se on helppoa ja lihaksille tehokas juttu.
Helppo liikuntamuoto uiminen on siksi kun paino on vedessä vain muutama kilo. Jos sinulla on akuutti kipu, ehkä huiliminen ja kiputulehduslääke kuurina voisi vähän helpottaa. Akuutin kivun lieventyessä kävelyä pitäisi harrastaa.

Vierailija

Mulle yks fysiatri sanoi, että uiminen on huono harrastus selkävaivaiselle, koska siinä selkä kaareutuu ja jännittyy taakse.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
parantunut
Mulle yks fysiatri sanoi, että uiminen on huono harrastus selkävaivaiselle, koska siinä selkä kaareutuu ja jännittyy taakse.

Mulle taas fysiatri suositteli uintia (istumatyössä syntyviin ristiselkävaivoihin). Mutta sanoi, että pitää opetella oikea uintitekniikka. Eli uidessa vartalo suorana ja uloshengitys niin rinta- kuin vapaauinnissakin veteen, jolloin ei tartte jäpittää kokoajan niska kenossa pää pinnan yläpuolella.

Opettelin aikuisten uimakoulussa oikean uintitekniikan. Ja nyt uintikuuri aina kun selkäoireita ilmenee, saa ne katoamaan. Eli suosittelen ainakin kokeilemaan. Selkävaivojahan on erilaisia, ja se mikä auttaa yhdelle voi pahentaa vaivoja toiselle. Toinen hyvä kuntoutuskeino on moottorisahan kanssa heiluminen rankametässä.

Parasta tietenkin pitää lihaksisto (selkä, vatsa ja hartioiden seutu) hyvässä kunnossa jatkuvalla harjoituksella, mutta kovempien työputkien aikana tämä tuppaa unohtumaan kun ei muka aika riitä. Mikä tekosyy on silkkaa laiskuutta.

Vierailija

parantumattoman jutut näissä selkäasioissa poikkeaa aikalailla näistä normaalijutuista, joten ne kannattaa ottaa varauksellisesti huomioon.
Noidannuolihan sillä oli vaivana.

Vedessä venyttelyt m, tekee ihan hyvää kunhan muistaa ottaa varovaisesti liikkeet. Vesi on lihaksille hyvä vastus.

Vierailija
kujakatti

Noidannuolihan sillä oli vaivana.

Muhunko viittaat? Noidat ampu mua nuolilla useinkin, mutta se oli vain yksi pieni ongelma monen muun ohella, vaikka sen takia kerran ambulanssillakin sairaalaan vietiin, kun sattui isompi nuoli osumaan.

Uusimmat

Suosituimmat