Etanoli moottori

Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Onko etanoli minkäverran "tehottomampaa" kuin bensa tavallisessa kaksi-tahtimoottorissa jos vaikka verrataan 125cc crossin moottoria mistä on mahdollista saada tehoja irti bensalla noin 40hv mutta entä paljon etanolilla voi saada tehoja?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Etanolilla enemmän tehoja. Etanolin puristuskestävyys(suurempi oktaaniluku) on parempi eli mahdollistaa suuremman puristussuhteen moottorille. Jos taas käytät etanolia matalammilla puristuksilla teho bensiiniin verrattuna laskee ja kulutus kasvaa. Moottori rakennetaan polttoaineen mukaan. Esim. biokaasun/metaanin "oktaaniluku" on 130 ja kestää nostaa puristukset vähintään 15:1 ja ylikin(päästäänkö jopa lähelle 20:1?), kun bensiinillä nykyään max. jotain 12:1.

Vierailija
http://www.turbofast.com.au/racefuel2.html

The correct air-fuel ratio for petrol is 14.1 to 15.1, but for alcohol it is 7.1 to 9.1 so that means we must pass at least twice the weight of fuel, in the case of alcohol, to heat the same amount of air to the same temperature as we need for petrol.


Tuolla on juttua näistä jutuista. Kyllä viina skulaa menovetenäkin. Kun vielä paineet voi olla liki tuplat, niin kyllä lähtee.

Vierailija
tietää
http://www.turbofast.com.au/racefuel2.html

The correct air-fuel ratio for petrol is 14.1 to 15.1, but for alcohol it is 7.1 to 9.1 so that means we must pass at least twice the weight of fuel, in the case of alcohol, to heat the same amount of air to the same temperature as we need for petrol.


Tuolla on juttua näistä jutuista. Kyllä viina skulaa menovetenäkin. Kun vielä paineet voi olla liki tuplat, niin kyllä lähtee.

Tuossa verrataan ilma/polttoaine suhdetta. Bensalla 14-15 osaa ilmaa ja 1 osa polttoainetta. Alkoholi pelittää 7-9 osaa ilmaa ja 1 osa p-ainetta.

Tässä oikea kohta:
NINETEEN TO ONE

We have just mentioned the higher possible compression ratio used with alcohol and the limit that can be used with any particular fuel depends on the tendency of the fuel to detonate.

As a rough guide the ratio for petrol is limited to about ten to one, or with certain additives to as much as 12 to one. With alcohol, however, you can go up to 19 to one or higher in certain cases. !!!(For all practical purposes however, 14 to one should be considered the maximum usable ratio in modern short stroke automotive engines.)!!!

The possible use of a much higher ratio, of course, means we get a higher power output from the engine, and this, in fact, is almost the main advantage of alcohol fuel.

Vierailija

Korkeampi puristussuhde luonnollisesti parantaa hyötysuhdetta, mikä kompensoi etanolin huonompaa energiatiheyttä, eli litrasta sylinteritilavuutta saadaan sitä enemmän tehoa, mitä kovempi puristussuhde laitetaan.

Vierailija

Tuo lainattu sivusto oli australialainen. Sielläpäin bensiinit on aika litkua verrattuna meikäläisiin. 98-oktaaninenkin luokitellaan high-end-polttoaineeksi, vaikka oma 80-luvun ruoska ei suostu matalampioktaanisempaa edes ottamaan. Normaalibensat kengurumaassa 91-93 RON.

Jenkeissä käyttävät vielä laimeampaa soppaa. Eurooppalainen auto ei varmaan edes suostuisi strarttaamaan sikäläisillä kuravelleillä. Mutta kanntaa ottaa oktaaniluvut huomioon, kun vertailee noita puristuskestävyyksiä.

Gunner
Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

OK...tuli mieleen eräs juttu ko löysin tuolta meidän varastosta aika uuden tommoisen 6.5hp 200cc OHV nelitahtikoneen mitä olen käyttänyt muutaman kerran mikroautossa niin saisiko sitä ilman pahempia muokkauksia toimimaan sillä etanolilla jos vaikka ite tekis?

Vierailija

@ilesoft

Kyllä siellä jenkeissä bensojen oktaanit on samat mitä meillä täällä suomessa, vaikka ilmoitetut oktaanit on alempia niin mittaus tyyli poikkeaa meidän vastaavasta.
Käytännössä 93 jenkeissä on meidän 98. 90-91 on 95.

Hölmä lainaus wikipediasta, mutta asia on kerrottu varsin selkeästi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Vierailija
Gunner
OK...tuli mieleen eräs juttu ko löysin tuolta meidän varastosta aika uuden tommoisen 6.5hp 200cc OHV nelitahtikoneen mitä olen käyttänyt muutaman kerran mikroautossa niin saisiko sitä ilman pahempia muokkauksia toimimaan sillä etanolilla jos vaikka ite tekis?

No muokkaukset mitä tarviis tehdä on suuttimien uudelleen mitoitus, soppaa pitää saada 2 kertaa enempi, todennäköisesti kaasarin runkoa joutuu muuttamaan.

Jos jotain hyötyä alkoholista vielä hakee niin puristus suhdetta tulis nostaa reippaasti, joko kantta madaltamalla, kiertokankea pidentämällä tai männän tappia siirtämällä. (Jos koneistustaitoa riittää niin myös kampiakselin peruslinjan voi porauttaa eri kohtaan ylikoko laakereilla.)
Kyseiset muutokset johtavat melkovarmasti siihen että venttiilit ottavat kiinni mäntään, eli mäntien päälle joutuu tekemään kolot jotta venttiilit mahtuvat elämään.

Koska kyseessä on työntötankomoottori niin kannen madalluksen yhteydessä työntötangot joutuu mitoittamaan uusistaan jos kantta madalletaan.

Summa summarium, lyö nitroa tankkiin niin pääset helpommalla.

P.a.s.i
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt7.1.2008

Kyllähän normaali bensa kone toimii suoraan viinalla joten kuten.
Peskana tuli Honda monkeyllä ajettua useesti pelkällä viinalla
ryyppyä vaan vähän päälle et sai soppaa ennemmän.

Gunner
Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Tuota kommenttia odotinkin että joku on saanut vaikka mopon toimimaan suoraan etanolilla, itekki voisin yrittää saada käyntiin oman 2-tahtisen Suzuki Pv:een

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Gunner
Tuota kommenttia odotinkin että joku on saanut vaikka mopon toimimaan suoraan etanolilla, itekki voisin yrittää saada käyntiin oman 2-tahtisen Suzuki Pv:een

Muistan jostain lukeneeni, etta seka etanoli, etta metanoli eivat valttamatta sellaisenaan ole kovin hyvia bensan korvikkeita. Hygroskooppisuuden vuoksi saattaa kehkeytya korroosiovaurioita moottorin sisuskaluihin?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Gunner
Tuota kommenttia odotinkin että joku on saanut vaikka mopon toimimaan suoraan etanolilla, itekki voisin yrittää saada käyntiin oman 2-tahtisen Suzuki Pv:een

Minulla oli Honda Monkey joka oli 4-tahti moottorilla. Kerran loppui bensiini niin kaadoin tankkiin tuulilasinpesuainetta 2 korkillista. Imu päällä pääsi komeasti huoltoasemalle hakemaan bensaa. Vuosi oli -89 ja sai 92 oktaanista n.2,7mk/litra eli noin 0,45€. 10mk/n.1,7€ kun laittoi automaattiin niin piti olla tankin hyvän matkaa "varalla", että sai kaiken mahtumaan(tankki oli 4L+1Lvara). Mopoaika oli mukavaa huoletonta pörräämistä, kun näin jälkikäteen muistelee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat